Back to Basic – Trektocht door Drenthe

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wieke

Back to Basic – Trektocht door Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 17:20

Hi Bokkers :D

Ik heb het al jaren in mijn hoofd en dit jaar wil ik het ook gaan doen.
Samen met mijn paard Pinczow wil ik zo’n 150 kilometer door de bossen van Drenthe trekken.

Het plan is dan niet om op hem te rijden, maar hem te gebruiken om bagage mee te nemen. Zelf loop ik er naast. Dit doe ik omdat ik het te belastend vind om inclusief bagage op mijn paard te rijden en ik het gezelliger vind er lekker naast te lopen.

Mijn streven is om zo weinig mogelijk luxe mee te nemen, ik wil geen telefoon aan die in het dagelijks leven een paar keer afgaat, ik wil geen berichtjes ontvangen, ik wil graag rust en genieten.

Het is de laatste jaren zo druk in mijn hoofd dat ik al tijden droom om even vrij te zijn, niets te moeten, aan niets te hoeven denken en te doen wat ik graag wil. Die droom wil ik graag werkelijkheid maken.

Dit zijn wij:
Afbeelding

Het enigste qua luxe wat meegaat, dat is mijn mobiel. Mobiel wil ik gebruiken om het thuisfront op de hoogte te kunnen houden door ’s avonds even snel een berichtje te sturen of even te bellen en natuurlijk voor noodgevallen. Verder gaat hij de hele dag op vliegtuig stand. Daarnaast wil ik ook nog boeken mee hebben, ik twijfel of het misschien handiger is om een paar boeken op een e-reader te zetten imv het gewicht.

Verder probeer ik zo weinig mogelijk mee te nemen. Een tentje, slaapzak, prikpaaltjes met lint voor de pauzes en eventueel ’s nachts, een zaklamp en nog wat andere “noodzakelijke” dingen.

Hoe ga ik dit doen?:
Het plan, zoals het nu lijkt, is om elke dag ongeveer 20 kilometer te lopen. Dat zouden ongeveer 4 uurtjes per dag zijn dat we onderweg zijn. Om het uur wil ik pauze nemen van ongeveer een uur zodat paard kan eten en we samen kunnen genieten van de natuur, de rust, hopelijk de zon en een goed boek (als iemand nog aanraders heeft?).

Dit betekend dat we de meeste dagen 8 uren onderweg zijn naar de volgende overnachtingsplaats.

De route zal hoogstwaarschijnlijk nog wel afwijken, maar dit zullen de grote lijnen ongeveer zijn:
Dag 1: Beetsterzwaag – Olderbekoop (20 km)
Dag 2: Olderbekoop – Doldersum (22 km)
Dag 3: Doldersum – Holtinge (21 km)
Dag 4: Rustdag
Dag 5: Holtinge – Benderse (12 km)
Dag 6: Benderse – Lhee (6 km + 15 km door de bossen bij Dwingeloo)
Dag 7: Rustdag
Dag 8: Lhee – Elsloo (20 km)
Dag 9: Elsloo – Beetsterzwaag (21 km)

Totaal zal dit ongeveer uitkomen op 150 km, er zullen ergens wel wat kilometers af of bijkomen.

https://www.endomondo.com/routes/534399796

Overnachtingsplaatsten moet ik nog zoeken, dit zullen waarschijnlijk campings zijn waar paard s’nachts op een stukje wei kan.
Als bokkers misschien nog een leuk plekje weten wat in de buurt van de route ligt om te overnachten, het lijkt mij erg leuk om nieuwe mensen te leren kennen op deze manier en in ruil voor wat hulp een stukje gras te mogen gebruiken voor een nachtje voor een tentje en een paard.

Ik hoop dat deze tocht mij veel gaat leren en ik mijn hoofd even leeg kan maken en vol goede moed weer verder ga in het dagelijks leven.

Mochten er bokkers zijn die het leuk vinden de rit te volgen, het lijkt mij leuk een update/verslagje maken ’s avonds als we op stap zijn met wat foto’s en onze avonturen :)
Ik zal ongetwijfeld heel veel vergeten, gelukkig is het ook nog niet zover. Ik denk dat het eind juli of augustus wordt. Als er nog tips zijn, ze zijn van harte welkom!

Arabesk

Re: Back to Basic – Trektocht door Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 19:32

20 km lopen met een paard is best ver. Ik heb met e_horse een trek-wandeltocht gemaakt met de paarden als pakezels. Eerder had ik een trektocht te paard gemaakt, ook dat schiet niet zo erg op omdat je met de bepakking zit. Om alles op je paard te hijsen kost al dik 1,5 uur.

http://arabeskvanilla.shareyourstory.nl ... 20inpakken

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 08:29

Je algemene planning ziet er wel haalbaar uit, qua afstand, maar elk uur een uur stilstaan gaat je opbreken, daar stap je op de eerste dag al vanaf.

Grofweg vertrek je ergens tussen 9.30 en 10.30 en je wil echt rond 16.00 aankomen op je volgende slaapplek. De rest van de tijd heb je hard nodig voor alles er omheen zoals verzorging, op- en aftuigen, boodschappen en je slaapplek in orde maken. Binnen jouw planning zou dat moeten lukken als je gewoon doorloopt met een of twee pauzes. De rest van je "rust" pak je heus wel op de momenten dat je even moet navigeren of een babbel met een voorbijganger maakt.
Als het mogelijk is, zou ik de eerste dagen iets kortere afstanden plannen, dan kom je iets gemakkelijker in je ritme.

Leg even contact met Mariska_28 op Bokt: [BRT] Volg onze huifkarvakantie door drenthe: 17 tot 30 mei 2015 die heeft vast wel wat nuttige tips over route en omgeving.

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-15 08:33

Bedankt voor jullie reacties. In principe leek 20 km mij wel prima te doen, dat loop ik nu ook vaak wel er naast als we het bos in gaan.

Verder bedankt voor je tips ikke, zal even contact opnemen met Mariska. Heb hun topic gevolgd Rn zij zullen vast meer van de omgeving weten!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 08:51

Mag ik vragen waarom je ernaast loopt? Gewoon interesse.

Oh enne, hoe ga je dat doen met eten? Wil je een gasje en een pannetje mee, of mik je erop om 's avonds het lokale etablissement te onderzoeken? Dat maakt nogal uit in je boodschappenbeleid..... :D

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-15 10:22

ikke schreef:
Mag ik vragen waarom je ernaast loopt? Gewoon interesse.

Oh enne, hoe ga je dat doen met eten? Wil je een gasje en een pannetje mee, of mik je erop om 's avonds het lokale etablissement te onderzoeken? Dat maakt nogal uit in je boodschappenbeleid..... :D

Vind ik gezelliger en krijg vaak last van mijn rug als ik te lang op een paard rij.

Qua eten weet ik nog niet precies, dacht zelf aan een rugzak met broodjes en drinken voor onderweg. En savonds moet ik nog bedenken

Froukje_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 10:27

enorm leuk idee!!
misschien kun je voor het avond eten een 1 pittertje meenemen?
Wij hebben destijds 2 van die dingetjes bij de action gekocht!
zijn niet zwaar en werken als een tierelier!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 10:31

Froukje_J schreef:
enorm leuk idee!!
misschien kun je voor het avond eten een 1 pittertje meenemen?
Wij hebben destijds 2 van die dingetjes bij de action gekocht!
zijn niet zwaar en werken als een tierelier!

Maar dan moet je ook een pannetje, bord, bestek en overig gereedschap meenemen. Dat kan wel maar het is ook bagage. Dat zijn dingen om over na te denken.

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 10:32

Wat een leuk idee! Ik zou wel je planning iets naar beneden bijstellen omdat af en toe 20 km lopen echt anders is dan een paar dagen achter elkaar. En om het uur een uur pauze lijkt me ook wat veel, maar goed dat merk je vanzelf je kunt het altijd anders doen als het je niet bevalt. Ik ben erg benieuwd naar je verhalen! Maak je er een volg topic of een verslag van?

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 10:34

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-15 17:07

Dat topic is van een vriendin van mij, Ben wel samen met d'r en de pony's naar die vrienden in zeeland geweest. Ontzettend tof wat ze gaat doen, respect.

Zulke dingen als dat topic zetten mij dus heel erg aan het denken.. Ik weet niet zo goed waar ik mee bezig ben en wat ik wil en heb echt even tijd nodig om daar over na te denken. Plus dat ik mij niet meer wil laten tegen houden dingen te doen waar ik gelukkig van wordt.

Zit nu beetje te twijfelen minder km's te doen na jullie reacties. Wil het liefst zo snel mogelijk in Drenthe zijn, dus eigenlijk wou ik de eerste 2 dagen wel 20 doen.

Als er bokkers zijn die het leuk vinden te volgen wil ik, als het zo ver is, best een volg topic maken hoor!

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 17:39

Ja, volgtopic! Altijd leuk :))

mirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 16:44

Bij ons is altijd een slaapplek voor jou en je paard. Maar is wel iets buiten de route.

Zilandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 22:06

ik denk dat je het prima aan het voorbereiden bent. Niet te veel, mooi de rustdagen ingepland. Gewoon gaan!

Als je zelf goed getraind bent is 20 km per dag echt heel goed te doen. Soms verbaas ik me wel eens over de angst voor veel kilometers. Je zult best moe zijn maar Nederland is plat en alle wegen zijn prima begaanbaar. Het is anders in de bergen of wanneer het 35 graden is.

Ik zou iedere twee uur even rusten (10-15 minuten)met één grotere lunchpauze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 22:16

tof idee en super dat je dit doorzet! Ik heb er ook altijd een idee van om met paard en wagen een week weg t gaan maar het uitvoeren is een tweede, dusecht fijn dat jij dit wel gaat uitvoeren, zeker doen als je daar een stuk gelukkiger van wordt en er enorm van geniet. Lijkt me trouwens heeeerlijk! Wat ik je wel aanraad om mee te nemen is een hoevenkrabbertje die je in kunt klappen, speciaal voor op buitenritten enzo. En nog tips voor een goed boek: Diep in mijn Hart. Is zo een mooi boek en leest fijn. Ik zou zeker een E-reader meepakken ipv. originele boeken. is lekker makkelijk en je hoeft savonds geen lichtje op je boek te schijnen om te lezen ;)

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 12:36

Leuk dat er weer reacties zijn!

Heb het op het moment even heel erg druk, ga morgenavond voor school 6 dagen naar Frankrijk, als ik weer thuis ben heb ik eindelijk tijd verder te gaan met de route en campings/overnachtingsplaatsen te zoeken!

Heb er onwijs veel zin in, ben er echt aan toe om even weg te zijn op een plek waar ik mij fijn voel en samen met mijn paard. Dat wordt genieten!

Ga tussen de 15 en 20 km per dag doen, af en toe zal daar misschien een paar kilometer bij komen als dat zo uitkomt met overnachting, maar dat moet wel lukken.

Bedankt voor de tip van het boek, e book lijkt mij ideaal qua gewicht en gemak.

Heb al weken niet meer op paardlief gereden, ben fanatiek met hem aan het mee wandelen en het bevalt mij prima zo!

@lianne, als je dit zo graag wil zou ik het ook eens uitwerken! Desnoods laat je het plan en de route een jaar liggen, maar als je het al zo lang wil zou ik het ook eens doen :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 13:50

Wieke schreef:
@lianne, als je dit zo graag wil zou ik het ook eens uitwerken! Desnoods laat je het plan en de route een jaar liggen, maar als je het al zo lang wil zou ik het ook eens doen :)

Dan wordt het wel erg concreet allemaal..........

Ik was enkele dagen met mijn instructrice op pad, zitten we op een bankje pauze te houden; komt er iemand langs op een paard: oh, dat zou ik ook nog weleens willen.
wij, in koor: nou, wat let je, haak aan en ga mee! en dan komen de 1001 excuses waarom het niet kan.......

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 15:27

@ikke, mag ik vragen hoe jij dat allemaal doet dan, een trektocht?
Geen route plannen en geen overnachtingsplaatsen? Of komt dat allemaal als je onderweg bent?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 16:23

Wieke schreef:
Geen route plannen en geen overnachtingsplaatsen? Of komt dat allemaal als je onderweg bent?

Niks is wel erg weinig. Je plant de route in hoofdlijnen. Je stelt een lijst met overnachtingsmogelijkheden samen en je bekijkt de kritische punten op je route. Bij twijfel ga je even ter plekke kijken of je vraagt een "local" (Bokker en/of NVVR-lid :D ) naar de omstandigheden. Dan kom je al een heel eind en de rest los je meestal onderweg wel op.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 16:58

Leuk weer een trektocht door Drenthe. Begin met de jaren steeds meer verliefd te worden op mijn eigen provincie <3

Volgens mij zijn er veel mensen hier op Bokt die je goed kunnen helpen. Ik woon zelf bij het Dwingelderveld, in Ruinen. Ik kan je niet helpen aan een slaapplek voor jou en je pony, maar mocht je anders vragen hebben mag je ze altijd stellen!

Ikke, ik vind het altijd leuk om jou zo te horen (lezen). Typisch iets menselijks, wel iets graag willen maar 1000 excuses bedenken waarom het niet kan. Lees ook alle topics over trektochten altijd mee, heb er nu nog geen tijd en geld voor, maar lijkt me toch wel geweldig om met een paar jaar ook te doen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 18:35

Wieke schreef:

Het hangt ook een beetje af van waar je rond wil reizen. In de randstad is het allemaal wat lastiger dan in (paarden-)toeristisch gebied als Veluwe of Drenthe.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 18:58

linoleum schreef:
Leuk weer een trektocht door Drenthe. Begin met de jaren steeds meer verliefd te worden op mijn eigen provincie <3

Volgens mij zijn er veel mensen hier op Bokt die je goed kunnen helpen. Ik woon zelf bij het Dwingelderveld, in Ruinen. Ik kan je niet helpen aan een slaapplek voor jou en je pony, maar mocht je anders vragen hebben mag je ze altijd stellen!

Ikke, ik vind het altijd leuk om jou zo te horen (lezen). Typisch iets menselijks, wel iets graag willen maar 1000 excuses bedenken waarom het niet kan. Lees ook alle topics over trektochten altijd mee, heb er nu nog geen tijd en geld voor, maar lijkt me toch wel geweldig om met een paar jaar ook te doen.

Natuurlijk zijn er omstandigheden dat je echt niet kunt gaan.
Aan de andere kant, een tweedaagse tocht naar een leuke plek bij je in de buurt is ook een trektocht en juist die kleine tochtjes leren je heel veel kleine dingen die het verschil kunnen maken tussen tussen een week afzien en ontspannen fluitend rondrijden :D

Beetje chargeren mag wel, hè

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 19:22

ikke schreef:
Wieke schreef:

Dan wordt het wel erg concreet allemaal..........

Ik was enkele dagen met mijn instructrice op pad, zitten we op een bankje pauze te houden; komt er iemand langs op een paard: oh, dat zou ik ook nog weleens willen.
wij, in koor: nou, wat let je, haak aan en ga mee! en dan komen de 1001 excuses waarom het niet kan.......

Ja Wieke dat ga ik zeker doen! {:} Inderdaad een leuk iee voor volgend jaar. Gewoon gaan doen ja!
Ik ben benieuwd hoe het jou gaat bevallen :D

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-15 11:14

Ik ben er weer :D
Heerlijk weekje Frankrijk gehad en nu tijd om verder te gaan met de plannen.

Inmiddels heb ik een heel licht tentje, 1,4 kg en erg makkelijke op te zetten en klein in te pakken.
Slaapzak en een zelf opblaasbaar matje liggen ook klaar, dus ik kan de nachten doorkomen.

Verder wil ik qua eten voor 's ochtends en 's middags broodjes mee in een rugzak met wat drinken.
Voor 's avond dacht ik er aan een klein gasbrandertje mee te nemen met een klein pannetje en dan wat pasta zakjes, noodles en zulke dingen mee te nemen.

Dan blijf ik nog met de overnachtingen zitten. Eigenlijk wil ik niet te veel plannen, maar wordt al wel een beetje zenuwachtig bij het idee dat ik niet weet hoe het gaat lopen. Als ik de controle verlies dan gaat het fout :o . Mooie manier om dit los te laten haha.

Heeft iemand nog tips voor overnachtingen? Gewoon onderweg zien waar ik uit kom en dan een boer lief aanvragen of ik voor een paar euro een hoekje gras mag gebruiken? Campings regelen?

Dit is het enigste wat ik nog even uit moet zoeken en dan wil ik eigenlijk wel gaan!

kimberley23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 11:20

Ik zou denk ik een grote lijst maken met alle campings waar je langs komt en dan op dat moment daar vragen of ze een klein plekje voor je hebben inderdaad ;)