paarden camionette

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

paarden camionette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 15:13

Hoi,
Deze maand ga ik voor mijn B rijbewijs.
Ik las ergens dat er paardencamionettes zijn met B rijbewijs.
Ik zou na de zomer graag eens rondkijken voor zo ene.
Maar waar moet ik op letten? Ik wil namelijk geen hoge reparatiekosten hebben en mijn pony veilig kunnen vervoeren.

Extra info. Harley is een kleine D pony als hij volgroeid is. Zal max 450 kg wegen (schatting).

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 15:19

MaricoGraphy schreef:
Hoi,
Deze maand ga ik voor mijn B rijbewijs.
Ik las ergens dat er paardencamionettes zijn met B rijbewijs.
Ik zou na de zomer graag eens rondkijken voor zo ene.
Maar waar moet ik op letten? Ik wil namelijk geen hoge reparatiekosten hebben en mijn pony veilig kunnen vervoeren.

Extra info. Harley is een kleine D pony als hij volgroeid is. Zal max 450 kg wegen (schatting).

dan heb je al een lichte auto nodig die het toch kan trekken (ivm maximale gewicht). Ik heb hier zelf ook naar gekeken maar ik kwam tot de conclusie dat dit amper haalbaar is! je kan veel beter hierna nog voor een zwaarder rijbewijs aan zodat je met de trailer mag rijden

Art_Ificious

Re: paarden camionette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 15:20

Een camionette is geen trailer. Camionette is met bestuurdercabine

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 15:31

daarvoor heb je volgens mij altijd een E rijbewijs nodig. (hoorde ik laatst op stal)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 15:44

Zoe_97 schreef:
daarvoor heb je volgens mij altijd een E rijbewijs nodig. (hoorde ik laatst op stal)

Dat klopt niet. :n Er zijn er genoeg te krijgen voor een B-rijbewijs, van oud en rot tot splinternieuw en superdeluxe. Dus het ligt volkomen aan jouw budget wat je wilt, maar laat hem iig keuren als je zeker wilt zijn dat je je paard veilig kan vervoeren.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 15:49

Camionette is toch een vrachtwagentje?

Ik durf niet te zeggen of de regelgeving in B gelijk is aan NL, maar de overeenkomst zal wel zijn dat voor B rijbewijs een maximaal toegestane massa (eigen gewicht + laadvermogen) van 3500 kg geldt.

Veel vrachtwagentjes zijn zelf al redelijk zwaar, dan blijft er weinig over voor bestuurder + lading. Tip: altijd op de weegbrug zetten, bokker ikke noemde een geval van een vrachtwagen die zogenaamd voor B geschikt zou zijn maar leeg al boven de 3500 kg zat :x

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 15:49

jahoor dat kan .
net zoals hierboven geschreven goed kijken bij 2e hands .

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 16:02

Veel succes met je zoektocht, paardenvrachtwagentjes zijn ofwel stikduur, ofwel heel oud met veel reparatiekosten. En vaak zijn ze ook zwaarder dan de fabrikant ze doen lijken.

Ik ben nu al 3 jaar aant zoeken, maar heb nog niks naar mijn budget gevonden zonder te veel werk aan. Ik heb wel een trailer, maar rij veel liever met een vrachtwagentje dan met een trailer, en mijn paard laadt ook veel beter op een vrachtwagentje.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 22:36

Met B mag je ook met een lichte (pony) trailer rijden, mits je auto daarvoor geschikt is. De camionettes zijn slecht te vinden, veel te duur als je ze maar weinig gebruikt en zoals gezegd vaak te oud met veel kosten. Dan beter eentje af en toe huren (ook die zijn slecht te vinden) of met een trailer leren rijden.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 18:50

Ren lichte trailer voor max 1 paard kan ook ja. Mijn new forest is maar een kleine D maat (is nu 1m35, wordt max 1m40)