Hoe leer jij je (dressuur)proef uit je hoofd?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjira

Hoe leer jij je (dressuur)proef uit je hoofd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 08:21

Naar aanleiding van een aantal interessante topics over het wel of niet laten voorlezen van je dressuurproef, nu de vraag hoe jij je proef uit je hoofd leert als je geen gebruik maakt van een voorlezer.

Ik heb nog niet veel uit mijn hoofd gereden maar wil dit wel weer gaan doen. Ik merk echter dat de proeven best veel op elkaar lijken en dus haal ik ze door elkaar.. Ik leer ze nu als volgt: ik hak de proeven in een aantal stukken. Ik moet nu bijv L2 proef 13 rijden, die hak ik in 3 stukken. Vanaf het binnenkomen t/m wijken, dan middenstuk tot galop en laatste stuk is galop t/m groeten. Ook pak ik de proef een paar keer mee tijdens het rijden. Omdat mijn eigen rijbak geen 20x40 is (eerder 15x30), is het helaas wel lastig om de proeven exact te rijden. Dan wordt het zo'n gehaast en slordig schouwspel.

Doordat ik de proef in stukken knip haal ik de verschillende stukken dus door elkaar 8)7 Dan rij ik stuk 1 van proef 13, stuk twee van proef 14 en dan kom ik erachter dat stuk 3 van 13 niet meer aansluit :D

Dus...... om elkaar een beetje te helpen, hoe leer jij je proef uit je hoofd?

_Marinke_

Re: Hoe leer jij je (dressuur)proef uit je hoofd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 08:32

De hele proef in 1x..
Eerst de eerst te rijden proef (in dit geval proef 13) en pas als ik die goed ken de tweede proef erachteraan.

Als ik de proeven voor mezelf door neem dan ook altijd in de volgorde van hoe je ze rijd. Zo om verwarring te voorkomen dus.

Verder werkt het voor mij goed om de proef uit te schrijven (al doe ik dat tig keer) en in te spreken op mijn telefoon en in plaats van onderweg naar muziek te luisteren dus naar de proeven luisteren. Thuis rijd ik dan ook een keer de proeven uit het hoofd ter controle of ik het weet. Je moet een beetje je eigen weg erin zien te vinden.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 08:41

Ik leer de proef in één keer. En zie ook regelmatig op youtube naar de proeven. Thuis rijd ik ze bijna nooit als voorbereiding van een wedstrijd. Wel onderdelen van een proef.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 08:41

Ik rijd sinds begin dit jaar geen wedstrijden meer, maar tot dan deed ik dat (ook gewoon Z1) uit mijn hoofd.
Maar als ik mijn proeven thuis te vaak oefende, dan leerde mijn paard ze ook en begin mee te denken en oefeningen te vroeg in te zetten.

Dus wat ik deed was met losstappen, dan had ik een geprinte versie van de proef en in stap reed ik alle oefeningen op de letters alvast door, de zijgangen ook gewoon in stap, de uitgestrekte gangen in gedachten ;)

Dat deed ik in een week een keer of 3 per uit het hoofd te leren proef, en na 3 keer kon ik hem oplezen. Dan 1 of 2 keer die proef in het echt rijden, bij voorkeur in de les om meteen de puntjes op de i te zetten en er hier en daar een onderdeel uit te halen om later nog extra te oefenen. Dat was het.
Zo veel verschillende proeven zijn er niet per klasse, dus na een half jaar wedstrijden starten ken je de meeste wel.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 08:43

Ik rij niet uit mijn hoofd, maar ben slecht in luisteren (en in leren van papier). Sinds ik mijn proeven via deze site http://www.proefrijdendressuur.nl/ leer blijven ze beter hangen en kan ik ze redelijk uit mijn hoofd rijden.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 08:45

Ik laat wel voorlezen maar leer hem toch wel voor een groot deel uit mijn hoofd.
Ik kijk dan naar youtube filmpjes geupload door mensen die dat proefje gereden hebben :)
Uit t boekje vind ik het minder goed te leren.
En daarna rij ik hem zelf en dan weet ik hem wel..

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 08:45

Ik vind ook dat ik mijn proeven beter kan rijden uit mijn hoofd. Bijvoorbeeld na een diagonaal uitgestrekte draf en daarna op de korte zijde afwenden voor een zijgang, dan neem ik in de hoek daar tussen mijn paard veel sneller op, op de achterhand dan wanneer je een diagonaal uitgestrekte draf hebt en daarna ergens bij B afwenden ofzo... En door dat uit je hoofd te weten, kun je je zo specifiek voorbereiden op 1 of 2 oefeningen verderop.

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 09:00

heel eerlijk? Ik schrijf de letters op straat op de grond en loop hem een aantal keer (manegeruiter, dus geen echte bak bij de hand) :+
(dus inclusief draven en galopperen enzo :') )

af en toe kan ik hem ook in de echte bak wel gewoon lopen, maar die vind ik daar eigenlijk wat te groot voor dan moet je echt idioot lange stukken rennen, daar oefen ik liever mét paard.

Maar dat is echt het meest ideale vind ik (de buren kijken wel raar trouwens, maar ach)

edit: ik moet de proeven later ook rennen, omdat ik als begeleider met de ruiters meeloop, dus dan is het wel handig ze te kennen, dan weet ik ook waar ik het makkelijkst naar de andere kant van de pony kan zonder de ruiter in de weg te zitten

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 09:08

Ik schrijf hem ook globaal een paar keer uit. Ook rij ik hem dan in mijn hoofd vanuit het oogpunt van mijzelf als ik op het paard zit. Dus bij A binnenkomen zie ik mijzelf niet bij A binnenkomen maar wend ik bij A af en rij ik richting C. YouTube vind ik dan ook niet fijn, dan zie ik de proef vanuit het oogpunt van de jury/cameraman.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 09:09

Ik tekende ze een aantal keer uit. Helpt me wel goed. Eerst n paar keer met de tekst erbij en dan dus uit mijn hoofd. Werkt goed voor mij

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 09:13

Op drie manieren:
* Tot in den treuren uittekenen. In de trein naar m'n werk, 's avonds nog even op de bank, bij het ontbijt een keer.
* Voor jezelf opzeggen. En dan niet letterlijk het riedeltje (A binnenkomen in arbeidsdraf, X halthouden en groeten, voorwaarts in arbeidsdraf, C linkerhand...) maar vooral wat je er tussendoor doet. Dus stel dat je van hand moet veranderen in middendraf, dan jezelf vertellen dat je de hoek vóór C al goed in moet rijden, bij C beetje extra been, tussen C en H weer goed de hoek in, op de letter H afwenden, rechtstellen... etc. Want waarmee voorkom ik dat je alleen dat riedeltje opdreunt en eigenlijk nog steeds niet weet waar je nou wat moet doen.
* Op het stal-erf, op straat, in de tuin: de proef zelf lopen terwijl je bovenstaande herhaalt.

Ik heb dan wel een voorlezer mee, maar als ik die niet goed kan verstaan is dat geen ramp, rijd zo verder :P

Regendans

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 09:13

Nee, eerst deed ik het wel maar ik vind het niet fijn. Ik ga proeven door elkaar halen en zelf de proef invullen waardoor ik verkeerd ga rijden. Er word niet voor niets voorgelezen en als ik thuis wil oefenen vraag ik of iemand meegaat, kan dat nou niet dan schrijf ik wat oefeningen op die ik ga oefenen, maar nooit hele proeven. Vind ik ook niet echt nodig.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 09:14

Lienie_F schreef:
heel eerlijk? Ik schrijf de letters op straat op de grond en loop hem een aantal keer (manegeruiter, dus geen echte bak bij de hand) :+
(dus inclusief draven en galopperen enzo :') )

Haha, ik loop hem inderdaad ook in de huiskamer. Dan plaats ik het proevenboekje bij mijn vriend in z'n handen en terwijl ik hem loop, zeg ik de proef hardop op. Hij mag dan meelezen en checken of ik het goed doe. Enige irritante is, dat hij mij gaat verbeteren op van die flutpuntjes. Dan vergeet ik bijv op te noemen dat ik moet lichtrijden (dat kan ik natuurlijk ook niet in de woonkamer) en dan gaat hij roepen dat ik het fout doe. Of dan noem ik niet dat ik richting b-m moet wijken.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 09:17

noorhermans1 schreef:
Nee, eerst deed ik het wel maar ik vind het niet fijn. Ik ga proeven door elkaar halen en zelf de proef invullen waardoor ik verkeerd ga rijden. Er word niet voor niets voorgelezen en als ik thuis wil oefenen vraag ik of iemand meegaat, kan dat nou niet dan schrijf ik wat oefeningen op die ik ga oefenen, maar nooit hele proeven. Vind ik ook niet echt nodig.

De discussie OF je wel of niet met voorlezer wilt rijden is een ander topic. In deze is de vraag dat wanneer je ervoor kiest hem zonder voorlezer te rijden, hoe je de proef dan uit je hoofd leert.

Regendans

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 09:26

Oh whoops, verkeers gelezen! :D ik dacht of je het leert haha.

Maar toen ik het nog wel leerde pakte ik mijn proevenboekje erbij en lezen, na 2x kende ik de proef wel ongeveer en ging ik hem tekenen op papier. De letters opschrijven en tekenen maar! Te paard oefende ik nooit de gehele proef ik 1 keer maar maakte ik er ook stukken van. Dat vond ik makkelijker. Youtube helpt ook goed, even spieken hoe andere het doen. :)

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 09:46

Doorlezen en een beetje logisch nadenken. Ik rijd nu L1 (mag al L2) en daar heb je van die dingetjes zoals bij de galop enkele sprongen middengalop, daarna terugnemen tussen F-A-K etc. Als je dan naar K toe rijd, denk je logischerwijs dat daar een oefening aankomt..

ik word altijd voorgelezen, maar het nadeel is dat je je niet kunt voorbereiden op de volgende (en de daaropvolgende) oefening.

Bij mijn laatste wedstrijd ging mn broer voorlezen (heeft niks met paardrijden en had het nog nooit gedaan). 2 keer bij inrijden geoefend en hij was 1 keer te laat, maar ik wist de proef wel een beetje dus ik reed vrolijk verder...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 09:48

Ik leerde ze nooit zo uit mijn hoofd dat er ingestampd werd "bij A binnenkomen in arbeidsdraf, op X halthouden en groeten" maar ik visualiseerde dat. Deed mijn ogen dicht, en viualiseer dan dat ik afwend in draf en groet, en weer verder ga in draf, linksaf sla, enz.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 12:18

Neonlight schreef:
Ik leerde ze nooit zo uit mijn hoofd dat er ingestampd werd "bij A binnenkomen in arbeidsdraf, op X halthouden en groeten" maar ik visualiseerde dat. Deed mijn ogen dicht, en viualiseer dan dat ik afwend in draf en groet, en weer verder ga in draf, linksaf sla, enz.

Zo doe ik het ook.
Ik onthoud niet precies het onderdeel, maar onthoud de lijnen.

Soms rij ik dus ook wel eens iets fout (groeten tussen X en G in het m1 :o )
Maar ach.

L2 vond ik het meest lastig omdat die proeven veel op elkaar lijken, dus daar liet ik me nog wel eens voorlezen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 12:21

Probeer de logica van de proeven te onthouden, dan ben je al een heel eind. In de meeste proeven doe je alle dingen op allebei de handen min of meer op dezelfde plek (Z1 - schouder binnenwaarts, volte 8 m, appuyeren). Als je weet welke dingen in groepjes bij elkaar horen, helpt dat al een heel stuk.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 13:16

Een goeie voorbereiding is belangrijk en trek er dan ook voldoende tijd voor uit.

Zo begin ik al vroeg genoeg (zo'n week of 2/3) met het doorlezen van de proeven en het bekijken op youtube.
Daarna ga ik al vrij snel de proeven rijden en gebruik daarbij youtube op mijn telefoon met oordopjes om te rijden. Een voorlezer heb ik nooit thuis.

Mijn ervaring is dat door de proeven te rijden je het makkelijker kan onthouden. Ik zou dan ook adviseren om de proef niet in stukken te hakken maar te kijken naar logische lijnen.
Ik ben zelf een plaatjesdenker en door te rijden blijft het bij mij goed hangen.

Tussentijds neem ik thuis als ik op de bank zit er bijna dagelijks de tijd voor om de proef door te lezen of op youtube te bekijken. Herhaling is het sleutelwoord!

Succes!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 13:54

Ik kijk filmpjes op youtube, ik probeer te bedenken wat ze hierna gaan doen (let op; kijk verschillende, anders zit je straks onbewust te denken dat je moet afwenden als ie met z'n staart zwiept oid, dat schiet niet op). Dan "rij" ik ze in mijn hoofd met de proef op papier, soort van overhoren dus. Ik denk dan niet alleen de oefeningen, maar ook de lange stukken met niks, dus bijvoorbeeld na de voltes op X de halve baan door en bij E halsstrekken. Dat ik na die voltes naar links moet denk ik al niet eens over na, dat is namelijk logisch gezien de laatste volte linksom was. Evenals de volte bij het halsstrekken; halsstrekken moet altijd op een volte. Met andere worden; ontdek de logica. Over het algemeen komt alles wat rechtsom moet ook linksom, onthoud hoe je van links naar rechts komt en onthoud waar de uitzonderingen zitten. Dan ken je ze zo.

Vervolgens rij ik ze gewoon op wedstrijd. Thuis oefen ik alleen stukken. Heb de huidige proeven 3 keer gereden en mijn paard wendt al vanzelf af bij A. :+

Ik vind proef 13 en 14 eigenlijk juist helemaal niet op elkaar lijken.. Ik vind 14 een beetje een "vreemde" proef, namelijk dat halthouden op AC-lijn, slangevolte, halsstrekken tussen het wijken door, middendraf verspreid, die halve volte met een stuk rechtuit bij de middengalop. Dat is toch vrij uniek vergeleken met de andere proeven. Het halthouden en groeten op X is dan weer een uitzondering, dat is juist proef 13.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 14:00

Staan misschien al goede tips tussen, maar dit is hoe ik het doe...
Ik lees hem een aantal x dat ik de volgorde weet, de letters zijn vaak vrij logisch erbij te bedenken.

En ga hem dan in mijn hoofd, dus zonder een paard een paar x 'rijden' en zo probeer ik het later eens te paard. Hou mijn telefoon bij De hand dat als ik even twijfel, dit op kan zoeken.

De grote lijn die ik onthoud en een stuk korter is dan de gehele proef

-Na binnenkomen links
-E afwenden B links
-diagonaal wijken diagonaal wijken
-stap
-draf, voltes 10 m
-volte halsstrekken
-galop (volte 15 bij B, daarna volte midden)
-door een S
-andere galop
-groeten

Zo klinkt het heel kort door de bocht, maar door deze grote lijn te onthouden, komen bij mij de details (letters etc) ook wel omhoog op het juiste moment. Hierdoor heb ik wel heel duidelijk een hele proef in mijn hoofd en kan ik dus vrij eenvoudig een 2e proef erbij leren..

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 14:01

Thuis oefen ik de proeven/onderdelen met iemand die de onderdelen voorleest, daarmee blijft al redelijk wat hangen en weet ik gelijk waar de aandachtspunten liggen.
En ik leer ze uit mn hoofd door de bak(letters) op een briefje te schrijven en daarop de lijnen en oefeningen visualiseren en in mn hoofd stampen. Werkt altijd prima. :j

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 14:03

Ik doe hetzelfde als Nies_. Vind proef 14 ook een behoorlijk pittige proef. En proef 12 vind ik ook alweer anders. Zo moet je daar bij het binnenkomen bij C rechtsaf, terwijl bij alle andere proeven dit links is. En proef 11 is linksaf en dan door een S van hand veranderen, terwijl je bij alle andere proeven dmv middendraf van hand veranderd. Plus daar zit na het halsstrekken nog een keer een halve grote volte. Waar het bij alle ander L2 proeven op het rechte stuk teugels op maat maken is.

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 14:16

Ik teken hem 10.000 keer op papier (heb daar dan een bak opgetekend) en daarna loop ik hem nog een aantal keer gewoon door de kamer :')