Jaarling merrie en hengst samen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pendrag

Jaarling merrie en hengst samen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 21:05

Sinds afgelopen zaterdag heb ik:een erg leuke jaarling merrie:thuis. Alleen is maar alleen dus ik zoek een maatje. Nu heb ik een leuke jaarling gevonden maar dat is een hengst. Ik hou niet van vroeg castreren. Wat zijn de ervaring en van gemengs inscharen op deze leeftijd?

Pluttersput

Re: Jaarling merrie en hengst samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 21:06

Ik zou het niet doen :n Veel te jong om al een veulen te krijgen ;)

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 21:07

Pluttersput schreef:
Ik zou het niet doen :n Veel te jong om al een veulen te krijgen ;)

Mee eens.
Die leeftijden bij elkaar is vragen om een veulen.
Waarom vindt je een jaar te vroeg voor castreren. Wat voegt later castreren voor jou toe?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 21:08

Het kan , maar niet lang meer ..
Wij hebben begin april onze veulens van afgelopen jaar op geslacht apart gezet ... De hengstjes kregen toch ideeën dat ze meer kunnen dan alleen plassen

Als t geen potientiele dekhengst gaat worden , mooi laten castreren

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 21:10

De merrie is echt nog niet vruchtbaar dit jaar. Ik vind hengsten mooier uitgroeien dus zou liever met twee jaar castreren. Maar wil geen onrustig gedoe in het land.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 21:15

Tussen nu en tweejarige leeftijd zit nog behoorlijk wat tijd, zo te lezen. Het is zonde om voor een maatje voor je merrie te zorgen als ze hooguit maar een paar maanden samen kunnen. Ik zou castreren, of voor een merrie/ruin uitkijken.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 21:17

Je merrie is toch een jaar nu? Ik zou me er niet blind op staren dat ze niet vruchtbaar is. Ik zou zelf het risico nooit nemen...

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 21:26

Pendrag schreef:
De merrie is echt nog niet vruchtbaar dit jaar. Ik vind hengsten mooier uitgroeien dus zou liever met twee jaar castreren. Maar wil geen onrustig gedoe in het land.

En waar haal je wijsheid vandaan dat ze dit jaar nog niet vruchtbaar is? Zou er niet op vertrouwen de natuur doet al vroeg haar werk. Je zou niet de eerste zijn die volgend jaar voor een verrassing staat.

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 21:29

Wij hebben helaas ook een jaarling merrie gehad die perongeluk gedekt is..

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 21:31

Niet doen.. ken zat merries die als jaarling al hengstig zijn, en hengsten die als jaarling al willen dekken..!

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 21:32

Ik weet dat ik door de opfok gebeld werd of ik mijn merrie, van toen 11 maanden, alsjeblieft alvast op wilde halen want ze toonde hengstig. Dat risico wilden ze niet nemen. (ik zou haar sowieso een maand later ophalen). Van 0-1 jaar stonden ze gemengd (merrie en hengst) en na 1 jaar gingen ze uit elkaar.

Ik zou het er niet op wagen

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 21:38

Ik heb momenteel een jaarling (1 april) staan die momenteel ook hengstig staat.
Gelukkig is hier alles gecastreerd, maar als het toch eens aan haaar lag...

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 21:40

Niet doen! Bij ons op stal een paar jaar geleden een 1-jarige merrie die drachtig werd van haar 1-jarige weidegenootje. Leuk veulen uit gekomen, maar haar moeder is wel wat klein gebleven uiteindelijk. Mijn advies: of een merrie erbij, of het hengstje laten castreren...

ghooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 21:45

Ik ben ook wat tegen het ruinen van een brave hengst zeker omdat het op latere leeftijd een mooier paard geeft, maar als ik u was zou ik oppassen met het samen zetten van 2jonge paarden van het verschillende geslacht.

Het is daar en tegen wel perfect mogelijk hoor zonder ongelukken en veulentjes.
Mijn hengst en merrie schelen een jaar en die hebben van veulen af altijd lekker samen gelopen natuurlijk wel rekening mee houden mijn hengst had helemaal geen hengsten manieren . dat gedrag dat is pas veel later beginne komen op de leeftijd van 3.5jaar.
Waarbij ik ze toen wel meteen heb moeten scheiden, en alle geluk was het nog niet te laat voor mijn merrie en was er nog geen spraken van een veulentje.

Veel hangt van je hengst af en natuurlijk van jezelf je moet ze goed in het oog houden eens je hengstengedrag ziet haal je ze best uit elkaar want een veulen van een jaar is veel te jong om gedekt te worden.

Trouwens een merrie is vanaf de leeftijd +-1 jaar vruchtbaar ( daarom laat ze het nog niet zien maar ze is het wel),een hengst daar in tegen is vruchtbaar vanaf de leeftijd +-10 maand afhankelijk van het ras.
Er zijn genoeg mensen en ik denk hier op bokt ook wel een paar die van ongelukjes kunnen mee praten dat het veulen een tante of zijn eigen moeder heeft gedekt onder een jaar oud.

Ik heb 2 jaarlingen nu lopen en mijn hengst is nu volwassen (en zelf vader van een van de tweeters), ik kan je zeggen die reageerde vorig jaar heel goed op de jaarling merries, dus die waren heel goed hengstig.
En hij hoeft er zelfs niet bij te lopen omdat te zien gewoon hoe hij reageerde als ze nog maar in de buurt van zijn stal of draad kwamen op de weide.
Dus ga er zeker niet van uit dat je jaarling niet vruchtbaar is want dat is ze zeker weten wel :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 21:45

Jonge merrie + jonge hengst samen zetten geeft frustratie, ellende en mogelijk veulentje. Merrie met ruin is ivm grote verschil in soort en mate van spelbehoefte ook geen daverend succes vaak. Zoek aub een merriejaarling als maatje, dat zal een stuk beter aansluiten bij de behoeftes van je eigen merriejaarling. Zelf zou ik er nog een volwassen merrie of ruin bij willen, want kinderen voeden elkaar niet op.

ghooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 21:49

en waarom zet je geen stroomdraad tussen de paarden in ze hebben gezelschap van elkaar maar kunnen elkaar geen kwaad berokkenen, maar zoals men hier al paar keer heeft gezegd kies een merrie veulen of ruintje. Maar wij kunnen alleen maar goeie raad geven en onze bevindingen met je delen, als je toch voor een hengstje gaat kiezen, zorg dat ze gezelschap hebben op afstand veilige afstand dan staan ze niet alleen en ook nie samen dus geen veulentjes of ongelukken

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 21:53

Pendrag schreef:

Daar zet ik mijn laatste tientje niet op. Teveel voorbeelden van drachtige jaarlingen gezien.

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 22:15

Goed, dat wordt het dus niet. Draadje ertussen ga ik in geen geval doen. Dat gaat mij te vaak mis. Plus dat ze dan nog steeds te weinig contact hebben.

Contact met volwassen dieren is er wel. Maar om de kudde compleet te hebben, vind ik het prettig om er ook een leeftijdgenoot bij te hebben. Ik zoek rustig verder naar een leuke merrie of eventueel ruin.