)Om een lang verhaal kort te maken: Bij mij om de bocht staat een mooie kudde van 7 trekpaarden, hier werd vroeger ruim breeds mee gefokt. Helaas word de eigenaar weer een jaartje ouder en de verzorging gaat hierdoor achter uit. Ze worden 1 keer per jaar ge ontwormt, gekapt en krijgen de jaarlijkse inentingen, maar meer dan dat ook niet. De fok ligt nu ook al drie jaar stil.
Nu zijn ze dus van plan om de jongste merrie (de zus van mijn eigen paard) te laten dekken. Helaas is dit paard zo bang als maar kan voor mensen en is ze hierdoor dit jaar niet gekapt geworden enz. Ook staat er een vier jarige ruin te "verwilderen". Hij is erg mooi gebouwd en heeft een lief karakter en zou het heel goed doen in de mensport of onder het zadel.
Ik kan begrijpen dat ze het fokken weer willen oppakken, maar ik vind het geen slim idee omdat te doen bij een merrie die geen vertrouwen heeft in de mens. Ook ziet de merrie er vreselijk onverzorgd uit: Lange manen in de klitte, te lange staart, gescheurde hoeven enz. en ze krijgt haar ontwormingen niet. De ruin staat er goed bij en laat zich ook goed aaien en pakken, maar het is zo dood zonde dat hij daar maar wat staat te grazen in die wei.
Nu zat ik zelf te denken om deze zomer ze allebei goed halster mak te maken en de merrie wat meer vertrouwen te geven in mensen. Ik ben een van de weinige die in haar buurt mag komen dus wil de poging graag wagen
. Zeker nu dat de eigenaar langzaam op leeftijd geraakt...Voor de ruin hoop ik tegen die tijd stiekem een koper voor te vinden, de eigenaar zei zelf van als er interesse is dat hij het gaat overwegen...
Maar nu de vraag...is het wel slim dat ik het ga proberen? Ik ben jonge/bange/trekpaarden gewend en weet hoe er mee om te gaan en met hun te werken.. maar toch blijven er twijfels. Het blijven "wilde" paarden, maar ik vind het voor hun beide zo zonde. Zeker als ik het vergelijk met mijn eigen trekpaard (zus en nicht van hun) dat echt een topper is geworden.
Wat denken jullie? Of wat vinden jullie belangrijk voor het behouden of kopen van een (trek)paard?
Natuurlijk wil ik met dit forum geen negatieve reacties naar de eigenaar toe. Het is een oudere man die de paarden van zijn overleden broer heeft overgenomen. Hij bedoeld het goed, maar kan niet mee dan wat hij kan geven.
(mits de eigenaar het goed vindt natuurlijk)