"Wilde" paarden...toch maar eens proberen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JillvdK

"Wilde" paarden...toch maar eens proberen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 18:54

Hoi lieve Bokkers! (sorry als dit fout staat. _/-\o_ )

Om een lang verhaal kort te maken: Bij mij om de bocht staat een mooie kudde van 7 trekpaarden, hier werd vroeger ruim breeds mee gefokt. Helaas word de eigenaar weer een jaartje ouder en de verzorging gaat hierdoor achter uit. Ze worden 1 keer per jaar ge ontwormt, gekapt en krijgen de jaarlijkse inentingen, maar meer dan dat ook niet. De fok ligt nu ook al drie jaar stil. :(
Nu zijn ze dus van plan om de jongste merrie (de zus van mijn eigen paard) te laten dekken. Helaas is dit paard zo bang als maar kan voor mensen en is ze hierdoor dit jaar niet gekapt geworden enz. Ook staat er een vier jarige ruin te "verwilderen". Hij is erg mooi gebouwd en heeft een lief karakter en zou het heel goed doen in de mensport of onder het zadel.

Ik kan begrijpen dat ze het fokken weer willen oppakken, maar ik vind het geen slim idee omdat te doen bij een merrie die geen vertrouwen heeft in de mens. Ook ziet de merrie er vreselijk onverzorgd uit: Lange manen in de klitte, te lange staart, gescheurde hoeven enz. en ze krijgt haar ontwormingen niet. De ruin staat er goed bij en laat zich ook goed aaien en pakken, maar het is zo dood zonde dat hij daar maar wat staat te grazen in die wei.

Nu zat ik zelf te denken om deze zomer ze allebei goed halster mak te maken en de merrie wat meer vertrouwen te geven in mensen. Ik ben een van de weinige die in haar buurt mag komen dus wil de poging graag wagen :o . Zeker nu dat de eigenaar langzaam op leeftijd geraakt...
Voor de ruin hoop ik tegen die tijd stiekem een koper voor te vinden, de eigenaar zei zelf van als er interesse is dat hij het gaat overwegen...

Maar nu de vraag...is het wel slim dat ik het ga proberen? Ik ben jonge/bange/trekpaarden gewend en weet hoe er mee om te gaan en met hun te werken.. maar toch blijven er twijfels. Het blijven "wilde" paarden, maar ik vind het voor hun beide zo zonde. Zeker als ik het vergelijk met mijn eigen trekpaard (zus en nicht van hun) dat echt een topper is geworden. -O-

Wat denken jullie? Of wat vinden jullie belangrijk voor het behouden of kopen van een (trek)paard?

Natuurlijk wil ik met dit forum geen negatieve reacties naar de eigenaar toe. Het is een oudere man die de paarden van zijn overleden broer heeft overgenomen. Hij bedoeld het goed, maar kan niet mee dan wat hij kan geven. :j

saskiakefie

Re: "Wilde" paarden...toch maar eens proberen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 19:05

Als jij er vertrouwen in hebt zou ik gewoon een poging wagen..... ;) (mits de eigenaar het goed vindt natuurlijk)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 19:31

Ja, waarom niet?
Er komen regelmatig vrachtwagens vol tinkers richting Nederland die uit verwilderde kuddes zijn gevangen in Ierland, en die komen ook veelal prima terecht :)

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 23:15

Ik zou het gewoon een kans geven. Je klinkt alsof je wel weet wat je doet. Misschien dat je beide paarden een mooie nieuwe kans kan bieden.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 23:19

Ik zeg doen, maar alleen als je er een volgtopic over bij gaat houden :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 23:22

Dat soort paarden zijn vaak de makkelijkste.
Hebben nog geen grenzen kunnen verkennen, zijn onbedorven en naief tov mensen. Dus als jij het zelfverzekerd, kalm en rechtlijnig aanpakt kun je zo'n paard binnen een maandje zelfs zadelmak hebben aangezien ze je met een beetje geluk als prettige afwisseling in hun leventje ervaren.
Lastiger zijn volwassen fokmerries die nog geen mensenregels kennen. Die weten namelijk hoe je veulens moet opvoeden en zullen minder schroomen dit ook bij mensen te proberen :D

Gwynnestri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 18:50

Wat Sizzle zei, dit soort paarden zijn nog niet "verpest". Daar Door reageren ze nog heel goed op lichaamstaal e.d. en zijn ze niet afgestompt. Mijn merrie is ook heel gevoelig en grondwerk en het denken vanuit het paard zijn inzicht heeft en helpt enorm. Zo had ik heel snel haar betrouwen gewonnen en kan ik eigenlijk alles met haar doen. Wel leuk om met zo'n paard te werken. Ik ben benieuwd hoe het verder gaat!

JillvdK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-15 19:09

Wat een fijne reacties, ik had het ook nooit zo bekeken. Ik ga deze kans met beide handen aangrijpen. Ik leer hier van en ik kan er misschien wel voor zorgen dat deze paarden een betere toekomst tegemoet gaan. Ik ben zelf veel bezig met lichaamstaal en grondwerk. Dat komt goed van pas. Ik hou jullie op de hoogte! :)

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 22:44

Thesserd schreef:
Ik zeg doen, maar alleen als je er een volgtopic over bij gaat houden :D

Haha dat dacht ik ook. :P

Ja doen joh, is een uitdaging en als jij denkt dat je het kan..
doen! :j

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 23:06

Ik zou me er niet tegen aan bemoeien.
Je haalt je van alles op je hals en loopt nog al de kans niet eens dank je wel te krijgen. Als ik zo lees hoe je je betrokken voelt bij die paarden dan kan ik me voorstellen dat de eigenaar een heel andere visie op het houden van paarden heeft dan jij. Dus past die combinatie wel. Stel je je het niet mooier voor dan het worden zal.

Duistergruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 23:13

Niet geschoten, altijd mis. :)
Ik zou het proberen.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 23:19

Uuuuuh heb je al met de eigenaar overlegd? Zonder toestemming niet doen, anders veel plezier en veel succes.

Just_inHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 08:50

Ja je kan het altijd proberen natuurlijk. Wel toestemming vragen inderdaad ;)

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 09:04

Zulke groene paarden hoeft geen probleem te zijn, maar hun postuur wel. Ik denk dat het wel gevaarlijke situaties op kan leveren zeg maar.

Formaatjes tinker zoals hierboven staat al een stuk handzamer..

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 09:06

Ja doen TS, lijkt me leuk om over te lezen! :D

JillvdK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-15 09:36

Ik ga een poging wagen komende vakantie. *\o/*
Ik ben nu al bezig vertrouwen te winnen, elke dag vanuit school geef ik de merrie en ruin wat lekkers en aai ik ze op de hals en hoofd, zodat ze aan de aanrakingen wennen. :D
De eigenaar is geen probleem, ik denk dat die met de merrie erg blij zal zijn, want ze is echt last post de laatste tijd. Ook is hij helemaal weg van ons paard die we daar uit de kudde hebben gehaald en voor de koets en onder het zadel hebben beleerd. Maar ik ga eerst ze halstermak maken en wie weet hoe de situatie loopt ;)

En ik zal er een nieuw forum van maken als het zo ver is, dan laat ik het hier even weten :o

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 09:58

Ach, als het zo'n sulletjes zijn als mijn belg dan kan het heel erg meevallen..
De vorige eigenaar heeft hem zelf 'ingereden'.. Hij zei: "toen hij lag te slapen in de wei ben ik er op gaan zitten, hij ging toen recht staan, keek even achter zich en ging staan eten, en toen was ie zadelmak" :')

JillvdK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 06:16

8nnemiek schreef:
Ach, als het zo'n sulletjes zijn als mijn belg dan kan het heel erg meevallen..
De vorige eigenaar heeft hem zelf 'ingereden'.. Hij zei: "toen hij lag te slapen in de wei ben ik er op gaan zitten, hij ging toen recht staan, keek even achter zich en ging staan eten, en toen was ie zadelmak" :')

geweldig _/-\o_ :')

Essjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 19:26

Ik zeg ook een poging wagen en niet meteen opgeven en inderdaad een volgtopic :D!

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 19:32

Doen, en inderdaad een volg topic. Ik volg wel. Maar wat ook eerder is gezegd, met toestemming van eigenaars.