Pony wil niet weg bij maatje

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Emelie5

Pony wil niet weg bij maatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 17:43

Hoi! Leuk dat jullie even kijken en misschien wel kunnen helpen.
Ik zit nl met een probleem: mijn pony wil niet weg bij de ander.
Ik rijd vaak samen met mijn vriendin en haar pony. In het begin was dit zó lastig. Mijn pony werd gek als de ander naar huis reed of je kon haar echt niet mee krijgen bij de ander.
Ze heeft ook een veulen gehad (dat kan ook heel anders zijn, natuurlijk), en we konden haar daar ook nooit bij wegkrijgen.
Mijn pony staat alleen en ik ben al druk opzoek naar een maatje, maar nu ben ik bang dat als ik een maatje heb, dat ik niet eens normaal naar de lessen kan rijden of op buitenrit omdat mijn pony niet weg wil bij de ander. :(
Hebben jullie hier ervaring mee?

Alvast bedankt!

alice0cullen

Re: Pony wil niet weg bij maatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 23:12

Je zult hem moeten laten wennen aan het idee dat hij ook alleen kan zijn. Dus staat hij nu alleen zonder contact met andere paarden.

Dan kan het ook het geval zijn dat hij gewoon niet weg wilt om niet alleen te zijn aangezien het toch kudde dieren zijn.

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 09:29

Mijn shet gaat altijd mee of we nu gaan wandelen of dat ik ga rijden en zij aan de hand meegaat.
Met andere woorden; ook ik zit met het probleem dat ik die twee niet kan scheiden.

Mijn pony`s staan ook met z`n tweeen , dus geen andere paarden .
Nu is voor mij de enige mogelijkheid om een keer zonder mijn shet op pad te gaan in de winter.
In de winter staan er enkele paarden bij ons in de uitloopstallen en is er altijd wel een stal vrij waar ik haar dan even kan laten staan, zodat zij niet alleen staat.
Ik doe dit een enkele keer als ik met iemand anders ga rijden, want alleen dat vind mijn andere pony ook geen goed plan.

Nu heb ik dit zelf in de hand gewerkt door mijn shet altijd mee te nemen, maar een paard alleen achter laten is moeilijk, het zijn en blijven kuddedieren.

niienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 16:41

ik zou al in het begin alleen op pad gaan met je pony en de nieuwe pony thuis laten. Zo kunnen ze er een beetje aan wennen om even alleen te zijn. Wel een beetje opbouwen bijvoorbeeld eerst maar kort weg en dan steeds langer.

Emelie5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-15 18:25

niienn schreef:
ik zou al in het begin alleen op pad gaan met je pony en de nieuwe pony thuis laten. Zo kunnen ze er een beetje aan wennen om even alleen te zijn. Wel een beetje opbouwen bijvoorbeeld eerst maar kort weg en dan steeds langer.

ik denk dat ik dat maar eens ga proberen dan :)

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 10:24

Mits je pony niet los gaat in het bos inderdaad heel veel alleen gaan. Dan went hij eraan en word het ook makkelijker om hem mee te krijgen. Denk dat hij ook nog wel vertrouwen in jouw en zichzelf moet krijgen. Dus ga niet de eerste keer vol galopperen buiten. Lekker een klein rondje stappen. Desnoods na het rijden uit stappen in het bos. En als dat goed gaat kun je gaan uitbreiden naar draf en grotere rondjes enz.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 10:29

Het paard dat gereden wordt mag eigenlijk geen probleem zijn die moet zijn aandacht gewoon bij jou hebben. Kwestie van consequent zijn.
De achterblijver is meestal het probleem ivm uitbreken e.d.
Zorg dus voor een zeer degelijke omheining of box waar ze niet ineens met voorbenen overheen hangen.

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 10:34

Gaat er toch om dat haar pony niet weg wil? Dus dan gaat zij met de pony van het terrein en blijft hij niet achter.
Moet ie natuurlijk niet als een blinde kip terug naar stal willen rennen. Dat word een beetje gevaarlijk.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 10:38

Niet weg willen is een fase die haast ieder paard wel doormaakt in zijn leven. Het valt of staat met de overtuigingskracht van de eigenaar.
Een paard dat in het werk staat heeft zich op jou te focussen, kan hij dat niet dan is er of wat mis in het vertrouwen of in de opvoeding.
Aan het werk houden dus.

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 10:47

Ik denk vooral vertrouwen. Zou er voorlopig geen maatje bij zetten, eerst dit oplossen.