Grondwerk paard gaat redelijk goed tot dat.....

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bambi1995

Grondwerk paard gaat redelijk goed tot dat.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 17:39

Hallo,

Sinds een paar dagen ben ik bezig met grondwerk heb ik heel veel informatie gezocht op het internet zodat ik het zo goed mogelijk kan doen. Ik heb besloten om grondwerk te gaan doen omdat ze steeds meer gedragsproblemen krijgt vooral met de hengstigheid is het heftig.

Ze reageert heel heftig op andere paarden. Als ze een ander paard ziet word ze heel druk en duwt ze me aan de kant en schreeuwt alleen maar.

Dus besloten dat grondwerk misschien een goed idee zal zijn... dus toen ben ik aan de slag gegaan.
Het gaat op zich redelijk goed, alleen soms komt ze nog veel te dicht in mijn ruimte dan dat ik haar wil hebben. Ik vind dit een lastig punt.

Vandaag heb ik weer wat grondwerk gedaan en in het begin ging het slecht en bleef ik door gaan met de grondwerk, proberen duidelijk en consequent te zijn. We hebben een spiegel in de bak en ja hoor mevrouw zag haar zelf in de spiegel en weer hinniken en staart om hoog. Ze dacht echt dat dat een ander paard was >;) Nouja blijven door gaan en op het laatst ging het goed en had ik besloten dat ik zou stoppen. Toen kwam er een ander paard in de binnenbak en ja hoor ze was weer helemaal druk en hinniken, mij duwen. Ik probeer dan haar terug te zetten maar ze klettert even zo goed nog een keer in mijn ruimte om maar bij dat paard te komen. Maar als ze zo doet dan ziet ze me gewoon niet meer staan en luistert totaal niet meer. Dan baal ik zo dat het nou weer zo slecht moet afsluiten terwijl ik het goed had afgesloten.

Dus buiten op het erf nog even door gegaan. Halthouden en achterwaarts etc. en toen kon ik het redelijk afsluiten maar niet perfect.

Ik wil het allemaal zo graag en ik doe er echt mijn best voor maar dan word mijn frustratie zo groot als het dan zo gaat.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 18:07

Informatie via Internet is een leuke basis, maar niet geschikt om zonder les in de praktijk te brengen. Mijn advies is om toch eens te kijken of er iemand in jouw omgeving woont die les geeft in Freestyle (methode van Emiel Voest) o.i.d.. Zelf aanrommelen kan de situatie dusdanig krom trekken, dat je straks helemaal niets meer met het paard kunt beginnen.
Je laat in je OP duidelijk doorschemeren dat je zelf erg onzeker bent en het gedrag van het paard is daar onmiskenbaar een reactie op. Je kunt van jezelf niet zien wat je doet, maar iemand die jou les geeft ziet wel waar je aan moet werken om het gewenste resultaat te behalen.

Bambi1995

Re: Grondwerk paard gaat redelijk goed tot dat.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 19:50

Ooh ik dacht dat er veel meer mensen zelf bezig gaan met grondwerk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 19:53

Ja dat doen ze wel, maar dat wil niet zeggen dat het verstandig is. Want je zegt het zelf al, je hebt het geprobeerd, dat is niet de goede insteek. Je moet het gewoon doen, ze moet gewoon luisteren, klaar. Heel simpel maar voor veel mensen nog heel lastig, dan is goede hulp wel fijn.
Maar wat je ook kunt doen, de da eens laten komen om de hengstigheid na te laten kijken. Ik weet niet hoe extreem hengstig ze is, maar sommige merries kunnen daar gewoon last van hebben en dat kun je dan wat ondersteunen met medicatie oid. Je kunt het altijd even navragen :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 19:54

Bambi1995 schreef:

Tuurlijk.
Wat jij wil is dat je paard op tijd stopt, niet over je heen loopt en netjes mee loopt als jij dat wil.
Noem het grondwerk, noem het gewoon een stukje omgang, lekker belangrijk.
Kun je prima zelf voor elkaar krijgen mits je gewoon consequent bent. Heb je geen les voor nodig, dit is gewoon normale omgang tussen mens en paard.
Er zijn echter populair om er een naam aan te hangen (grondwerk in dit geval) en daar wordt dan weer geld mee verdient.
Succes.

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 20:04

Natuurlijk proberen die instructeurs geld te verdienen met hun beroep. Daarbij zijn termen die in de mode zijn een handig middel om de aandacht te trekken. Neemt niet weg dat begeleiding me in dit geval, tezamen met een medische check-up, geen overbodige luxe lijken. Mijn begeleider speelt het grootste deel van de tijd alleen maar spiegel, zij vertelt me "live" wat er eigenlijk gebeurt tussen mijn paard en mij en legt die situatie vervolgens uit, waarna ze me uitnodigt mee te denken over verbeteringen. Ik weet wel dát ik consequent moet zijn, maar hoe? Dat is dus iets waar een instructeur prima bij kan helpen. Een goede instructeur is iedere cent waard. Wat maakt het uit dat iemand meelift op commerciële termen die het goed doen, zolang hun klanten profijt hebben bij de hulp en het geld eraan uit willen geven?

TS, als je problemen had onder het zadel, zou je waarschijnlijk ook rijles nemen. Ik vermoed stiekem eigenlijk dat daar al sprake van is, omdat je aangeeft aan grondwerk begonnen te zijn nadat de gedragsproblemen zich al op hadden gestapeld. Ik wil je niet bang maken, maar als je straks iets breekt of kneust door deze omgangsproblemen dan ben je ook ver van huis.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 20:07

Denk
Goof schreef:
Bambi1995 schreef:

Tuurlijk.
Wat jij wil is dat je paard op tijd stopt, niet over je heen loopt en netjes mee loopt als jij dat wil.
Noem het grondwerk, noem het gewoon een stukje omgang, lekker belangrijk.
Kun je prima zelf voor elkaar krijgen mits je gewoon consequent bent. Heb je geen les voor nodig, dit is gewoon normale omgang tussen mens en paard.
Er zijn echter populair om er een naam aan te hangen (grondwerk in dit geval) en daar wordt dan weer geld mee verdient.
Succes.

Ik denk dat als het paard al problemen heeft het wel verstandig is om hulp te krijgen van mensen met ervaring. Het is sowieso aan te raden als je een start wil maken met grondwerk, maar eens te meer als je al problemen hebt.
Grondwerk is het opbouwen van communicatie. En aangezien de meeste mensen dat niet van nature kunnen, is het beter en sneller aan te leren met hulp.

n_devos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 11:32

bambi, super dat je zo je best doet. 1 ding is zeker het kost tijd en doorzettingsvermogen. Steek veel tijd in je paardje en succes ermee!

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 11:38

Bambi1995 schreef:

Wat goed dat je hier mee aan de slag gaat! Je kan zelf denk ik wel een begin maken, maar bij een paard met 'problemen', is het soms fijn als er iemand met ervaring mee kijkt. Net als met rijden, is het met grondwerk beter om niet te gaan rommelen, en daarbij misschien per ongeluk verkeerde signalen te geven.

Wat betreft de hengstigheid: klinkt mij bekend in de oren! ;-) Mijn merrie was ook echt extreem, ze reageerde op alles, en ging het liefst zelfs nog tegen een geopende staldeur of bezemsteel staan rijden... 8)7 Ik ben haar de kruiden van Moody Mare gaan geven, dat hielp bij mij super!

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 21:20

Nouja dat grondwerk wat ik doe is ook echt een stuk opvoeding. Ik leer haar dat ze niet door me heen mag lopen en moet stoppen als ik stop. Het gaat al steeds beter, ze neemt me steeds serieuzer. Lijkt me niet dat het super nodig is om daarvoor dure lessen te nemen.
De hengstigheid is ook bijna over.
Dan zou ze over een paar weken wel weer hengstig worden *zucht*

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 21:28

Grondwerk is gevoelswerk en dat kun je prima jezelf leren, kijken naar hoe je paard reageert als jij bepaalde dingen doet. Het duurt dan wel veel langer voordat je het gewenste resultaat hebt. :)

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 21:24

Het is prima dat je begint met grondwerk. Een instructeur kan je soms net even laten zien hoe je iets kan overbrengen op je paard. Gewoon in 1 klap glashelder zijn, en die kennis kan jij overnemen.

Ik heb hier zelf veel profijt van gehad. Ik vind het wegduwen van jou als persoon zijnde en andere dingen belangrijker vinden (zoals weglopen van mij of gillen achter een ander paard aan) respectloos. Ik laat dan ook duidelijk weten wat ik van haar gedrag vind en confronteer haar hier ook mee. Het maakt nu dat ik rustig langs de weg kan lopen met der, zonder dat ze de weg blokkeert omdat er een ander paard staat te huppelen naast haar.

Het is belangrijk om duidelijkheid te brengen in je training. Nee is nee en ontspanning is rust. Wees consequent met hoe je druk uitoefent en hoe je die weghaalt. persoonlijk vond ik dat soort dingen erg leerzaam om van een trainer te leren (ik heb eens gelest bij iemand volgens emiel voest en een vrouwtje wat zich richt op klassieke rijkunst)

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 21:39

Het gaat nu eigenlijk heel goed, ze neemt mij een stuk serieuzer en ik ben ook hartstikke duidelijk. Ik stel duidelijke grenzen van wat ik wel en niet wil. De laatste dagen is ze echt weer mijn oude vertrouwde paardje. Heel fijn weer.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 21:42

Toppie! Leuk om te horen!

Ik heb zelf het boek 101 horsemanship oefeningen eens aangeschaft, erg leuk en leerzaam boek. Staan leuke oefeningen in om eens wat afwisseling maar wel leerzame dingen in je training aan te brengen.
Er staat ook goed in wat je moet doen als je paard niet de gewenste reactie geeft, of juist wel ( om uit te bouwen )

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 10:30

Is ze opgegroeit in een kudde? Heeft ze toen ze jong was veel kunnen leren van een kudde paarden?

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 18:47

Ik weet helemaal niks van haar toen ze jong was, we kregen haar pas toen ze 4 jaar was