Wanneer startte jij voor het eerst met je paard?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

OneAndOnlyx

Wanneer startte jij voor het eerst met je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 20:45

Hoihoi!

Ik wil binnenkort een wedstrijdje onderling starten, maar ik vroeg me af wanneer het voor jullie de eerste keer was dat je met je paard ging starten. Dus na hoeveel maanden/jaren ging jij voor het eerst starten?

Het gaat mij zeg maar om mensen die een paard kochten en hoelang je er dan over deed om met je 'nieuwe' paard te starten.

Free2

Re: Wanneer startte jij voor het eerst met je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 20:51

Volgensmij was dat toen die van mij net een jaar onder het zadel was. Ze was toen 4.

Hamsnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 20:51

Heel verschillend. Eergister nieuw paard gekregen om te rijden, en ga hier volgende week of die week erna mee starten. Andere paarden die nog veel meer moesten leren, duurde natuurlijk langer voordat we weggingen.

Je moet gewoon gaan wanneer jij denkt dat het goed is. Dat kan een week later zijn, een paar maanden of een paar jaar. Ligt natuurlijk ook heel erg aan het soort paard..

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 20:52

Leuk dat je gaat starten :) veel succes in ieder geval!

Met mijn huidige paardje heeft het een kleine 9 maanden geduurd voor we voor het eerst op wedstrijd gingen. Ik heb hem in februari 2012 voor het eerst gereden toen hij net zadelmak was en in oktober zijn we dan een wedstrijd voor jonge paarden gaan meedoen.

Het hangt volgens mij heel veel af van de ervaring van zowel ruiter als paard.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 20:53

Op de onderlinge wedstrijdjes zijn we al gestart terwijl die nog niet eens normaal kon aanspringen in de galop. Alleen maar goed, krijgen ze gelijk ervaring. Mijn zus heeft met het paard wat ze nu heeft, zelfs eerst onderling een bixie proefje gereden :D

Natuurlijk met de knhs wedstrijden gewacht tot het B-waardig was, en er groen licht was van de instructrice.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 20:53

Hamsnuf schreef:
Heel verschillend. Eergister nieuw paard gekregen om te rijden, en ga hier volgende week of die week erna mee starten. Andere paarden die nog veel meer moesten leren, duurde natuurlijk langer voordat we weggingen.

Je moet gewoon gaan wanneer jij denkt dat het goed is. Dat kan een week later zijn, een paar maanden of een paar jaar. Ligt natuurlijk ook heel erg aan het soort paard..

Ik ga waarschijnlijk 23 augustus starten, paard staat hier nu sinds November. We moesten nog veel trainen maar ik heb eigenlijk alles qua dressuur onder knie nu. Ik vind 23 aug een mooi vooruitzicht, omdat ik me nu kan voorbereiden zeg maar :D.

wallance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 20:54

Heel verschillend.

Ik had vier keer op mijn paard Westerschelde's Up gereden voordat ik mijn eerste wedstrijd reed. Met Westerschelde's Orion een maand en met Westerschelde's Cold as Ice na een jaar.

dropveterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 20:54

Ik had na 2 weken mn eerste onderlinge B proefje, puur voor de ervaring. Heb hem nu bijna twee maand, en tja we zijn er nog lang niet klaar voor dus we starten ook nog niet. Denkt dat het enorm verschilt per combinatie! Ik neem lekker alle tijd voor ik met m start, anderen hebben hun paardje al zo snel voor elkaar dat ze na een maand al echt starten

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 13:04

liesannelol schreef:
ik ben geen slet

:?

Met m'n eerste na een jaar. Wel verschillende onderlinge wedstrijden

Huidige na 2 maanden in mijn bezit te hebben :o

San_Adios

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 14:31

Met mijn huidige pony ben ik na een ruim een jaar gestart. Nou had ik geen wedstrijd ervaring en toen ik hem kocht geen ambities. Als ik naar de paarden ga zou ik al wel eerder starten. Hangt er ook van af hoe je paard reageert op vreemd terrein natuurlijk ;)

Ghosttown

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 14:56

Wisselt echt per paard. Als het goed voelt gewoon gaan starten!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 16:59

Huidige wedstrijdpaard ben ik in januari mee begonnen en half maart hadden we onze eerste wedstrijd. Waar we twee dikke winstpunten en een tweede prijs reden.

Ik start gewoon als ik weet dat ik een dikke winstpunt of twee kan rijden. Ik ga niet voor net aan winstpunten. Het kan heus eens gebeuren, maar dan zijn de omstandigheden er naar. Spanning bij paard en ruiter bijvoorbeeld. Maar niet omdat ik thuis de boel niet voor elkaar heb doordat ik onvoldoende kritisch op mezelf ben. Met wat vertrouwen op wedstrijd gaan en niet op de gok scheelt je al een hoop punten en ergernissen.

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 17:11

Ik was 8 toen ik begon met paardrijde en 10 toen ik mijn 1e onderlinge wedstrijd deed op de manege met manege paarden. Met mijn pony nooit wedstrijden gereden, toen ik 15 werd en mn huidige paard kreeg, waar ik ontzettend veel werk aan heb gehad. Zowel in het rijden, grondwerk en trailerladen etc rij ik nu een jaar wedstrijden. Dus dat heeft 4,5 jaar geduurd. Ik moet er niet aan denken dat ik na een jaar met dit paard op wedstrijd zou gaan, dat was vragen om ongelukken. Gelukkig is ze nu erg braaf en heb ik heel veel geleerd van haar en zij van mij. Een volgend paard (als hij tenminste braaf is aan de hand) zal ik wel na een maand of 2 meenemen op concour. Meer ervaring dus je weet hoe je er nu mee moet omgaan

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 17:16

Heel verschillend maar het toppunt was wel een 11-jarige D pony. Pony was nog nooit op wedstrijd uitgebracht en er zat een beste kop op.
We hadden 1 keer proefgereden. Op een vrijdagavond opgehaald en zondag's zijn we naar een Eventingtraining gegaan. Ik moest met een andere pony heen en toen hebben we die meegenomen om te kijken hoe die reageerde. Ook gewoon mee getraind op het terrein daar.
Die dinsdag heeft hij toen zijn eerste wedstrijd in het L gelopen en dat weekend daarop heeft hij zijn eerste eventingwedstrijd in het L gelopen.

Wel heb ik zelf veel ervaring dus kan ze vrij goed begeleiden en zou hij normaal nooit zo snel een eventingwedstrijd lopen voor een paard zonder ervaring maar we hadden hem meegenomen met in ons achterhoofd; we zien wel hoe het loopt en als we het niet vertrouwen start hij niet want we hadden toch al inschrijfgeld betaald voor een andere pony die toen niet is gestart :P

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 17:24

Nadat die een maand of 3 onder het zadel was, okt in het jaar dat ze drie werd.

FreeSpirit01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:43

heel verschillend inderdaad!! het ligt aan je pony/paard. ik heb nu een pony van 4 jaar. ik doe de nu ongeveer 1maand denk ik over. want zij was nog heel jong en nog haast niet bereden. maar het karakter van haar is toppp! daarom duurde het niet zo heel lang. ik rij nu gewoon concours met haar en het gaat super. maar een tip: oefen eerder langer dan te kort!!! je paard/pony moet het kunnen. :) :)

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 21:00

Ik kocht hem in oktober en in januari ben ik voor het eerst gestart!

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 12:39

Met mijn pony pas na een jaar, eerder durfde ik het niet aan omdat ik lichte faalangst had, en mijn pony echt een dondersteen was. Inmiddels zijn we 10 jaar verder en start ik paarden/pony's zodra we er klaar voor zijn.

Met paard 1 dat ik trainde voor iemand hadden we ons eerste BB parcours na 6 weken, paard 2 ga ik pas na een half jaar de ring mee in :Y) het is heel erg afhankelijk van het niveau en karakter van het paard, en van jezelf :)