Paard loopt bij vreemden niet mee

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xSmilla

Paard loopt bij vreemden niet mee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 17:54

Haihai!

Ik heb sinds 2 maanden een nieuw paard, geweldig dier & ik ben helemaal blij met hem!
Maar nou hebben we "buiten zet service" op onze stal, wat betekent dat een paar mensen je paard elke ochtend naar de wei brengen, super handig! Alleen mn nieuwe paard loopt niet mee bij vreemden! Echt drama, gewoon heel sloom lopen (bijna stilstaan), ze moeten hem echt mee sleuren.. & telkens achter de vreemden aan, hij wil ook niet naast ze lopen.
Zelf heb ik hier echt totaal geen problemen mee, hij draaft gewoon keurig mee bij mij en loopt flink door. Hij loopt wel meestal achter me, maar hij loopt zeker goed door.
Ik heb ook al meerdere mensen geprobeerd, maar hij loopt bij niemand goed mee, behalve bij mij..
Iemand tips?
Het is namelijk best moeilijk oefenen als hij bij mij gewoon prima mee loopt!

XX

xSmilla

Re: Paard loopt bij vreemden niet mee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 18:07

In het begin had ik er ook geen moeite mee, hij loopt sinds de eerste dagen al goed mee bij mij!

marlo09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 18:12

Bij mij is dat ook, hij loopt met mij heel braaf mee, met andere mensen die hij een beetje kent is hij sloom enzo, maar bij mensen die hij niet kent, O jee dan steigeren, bokken.....

xSmilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 18:18

Xxxlorexxx; Die van mij steigert en bokt gelukkig niet, maar hij loopt gewoon echt niet mee! :?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 18:22

gewoon de tijd geven om te wennen.

twee maanden is peanuts.. een paard heeft gemiddeld 1 week per jaar dat hij oud is nodig om lekker op zijn gemak te geraken.

iemand zei ooit tegen mij.. paarden zijn net autisten.. ritme regelmaat en herkenning zijn belangrijk voor ze..

bij een buitenzetservice houd in mijn ogen in dat het een beperkt aantal mensen is die dat doet.. ander is het geen service maar een buitenzet rooster (dus iedereen bij toerbeurt).

In geval van service zal het dus niet lang duren voor hij iedereen een paar keer gehad heeft.. met een rooster wat langer.. + hij moet wennen aan dit format waarschijnlijk..

over een paar maanden weet hij niet beter dan dat iemand hem naar buiten gaat zetten en iemand hem binnen gaat halen en maakt het hem niets meer uit wie..

gewoon geduld hebben..

en beter een paard dat te sloom mee loopt.. dan een zenuwpees die bijna op schoot springt.

leer hem aub niet aan om mee te draven.. Er zullen ook mensen zijn die meerdere paarden tegelijk meevoeren, misschien niet hier, maar elders.. paarden leren dat ze mee mogen draven op weg naar de wei is vragen om ellende.

xSmilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 18:26

elenaMM77; Dank voor je reactie! Het is inderdaad een service, dus een bepaald aantal mensen. Alleen het is erg vervelend, want de buiten zet service kan gewoon niet met hem over weg, dus als het te lang duurt, dan moeten ze hem uit de buiten zet service schoppen.. En ik kan echt niet elke ochtend naar stal fietsen om hem buiten te zetten, dus ik hoop dat het snel beter gaat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 18:28

Kan hij niet achter een ander paard meelopen naar de wei?

xSmilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 18:30

WiancaR; Met een ander paard loopt hij al helemaal niet door...

dropveterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 18:35

xSmilla schreef:
elenaMM77; Dank voor je reactie! Het is inderdaad een service, dus een bepaald aantal mensen. Alleen het is erg vervelend, want de buiten zet service kan gewoon niet met hem over weg, dus als het te lang duurt, dan moeten ze hem uit de buiten zet service schoppen.. En ik kan echt niet elke ochtend naar stal fietsen om hem buiten te zetten, dus ik hoop dat het snel beter gaat!

En het enige is dat hij echt niet wil doorlopen? Om m nou alleen daarvoor er uit te schoppen is ook zouets.. Als jij daar op pension staat is het niet meer dan normaal dat ze ook jou paard naar buigen zetten (ala ze dat ook bij de andere klanten doen). En als er nou iemand anders achter loopt? Desnoods met een zweepje? Loopt hij dan wel?

xSmilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 18:41

IJentel: Jaa het enige is dat hij niet wil doorlopen, ik vind het ook vrij overdreven.. Met een zweepje er achteraan loopt hij wel!

dropveterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 18:51

xSmilla schreef:
IJentel: Jaa het enige is dat hij niet wil doorlopen, ik vind het ook vrij overdreven.. Met een zweepje er achteraan loopt hij wel!

Nou probleem opgelost toch! En desnoods als ze dat al te veel tijd in beslag vinden nemen gaan ze afhter hem lopen met een zweepje en een ander pard wat naar buitem moet. Misschien kan je ze dat voorstellen? Dan is dat ook opgelost en word hij lekker buiten gezet!

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 19:05

Als degene die hem buitenzetten nu gewoon een lang touw neemt of een zweepje en dan wanneer hij niet wil lopen een klein tikje geeft achter zichzelf langs tegen je paard zijn achterkant? Dat werkt bij de mijne, die het uit flauwigheid doet, prima. En doordat je het achter jezelf langs doet is het een drijvende hulp, sommige paarden denken dat het echt van achteren komt.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 19:13

Wat Vala zegt. Werkt het beste. Zo zette wij ook altijd de jonkies buiten die nog wat aanmoediging nodig hadden.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 21:22

Ik vermoed dat dit niet zozeer heeft te maken met wennen, aangezien hij bij de ts wel vanaf het begin mee liep. Ik denk eerder dat het te maken heeft met persoonlijke interesse van de mens naar het paard. De meeste mensn hebben beduidend minder interesse in een paard dat niet van hen is. Als wij als mensen al merken dat iemand geen echte interesse heeft in je, zal een veel gevoeliger wezen zoals een paard dat zeker merken. En waarom zou je interesse hebben voor een individu dat geen interesse in jou heeft, laat staan graag willen meewerken en er vertrouwen in stellen.

Maar het goede nieuws is dat het paard er wel aan kan wennen (in hoeverre je dat goed nieuws vind, moet je zelf maar weten)

Lois0804

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 18:59

Misschien is hij eenkennig?

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 19:09

Klein hulptikje op voorbeen boven z. Wrat van achter helpt ze net effe dat stukje "oh ik mot opletten"
Is beter als aan halster trekken.
Heb er zelf baat bij met paardjes in de "freeze" houding.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 19:17

Zoals hierboven al gezegd is zou ik ze gewoon aanraden om even een zweepje in de hand te nemen als ze hem buiten zetten. Daarmee kunnen ze hem desnoods aantikken als die echt niet mee wil lopen. Maar een zweep alleen al in de hand is vaak genoeg. Wellicht kunnen ze de zweep na een poosje wel laten staan.

Pelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 15:45

Een klopje bij de schouder geven wilt op de een of andere manier nog wel eens helpen. En anders inderdaad een zweepje meenemen.