paard te oud voor wedstrijden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

charellelove

paard te oud voor wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 19:33

hoi ik heb een vraag ik heb een verzorg paard van 22 jaar ik wil graag spring wedstrijden met haar gaan rijden maar is ze hier te oud voor? ondanks haar leeftijd gedraagt ze zichzelf nog heel jong en kan ook nog goed springen ik was haar net nog aan het logeren en toen sprong ze met gemak 1.20 .
ze is lichamelijk ook nog in goeden staat is . maar ik krijg vaak reactie van als zij nog een meter springt breekt ze haar bennen ik vind dit nergens op slaan want ik denk dat ze dat best aan kan.
:)

Welshponyfan

Re: paard te oud voor wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 19:57

Als ze nog gewoon fit is, doen!

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 00:17

Mijn vorige pony heb ik tot zijn 24ste in de L gereden, nu is hij 27 en loopt hij nog steeds in het B springen.

Het is dus paardafhankelijk en als jij je er goed bij voelt, moet je het vooral doen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 00:20

Rust roest........... en zolang jij geen internationale wedstrijdambities hebt en het bij gewoon B/L/M of desnoods een keer Z springen houd, helemaal prima toch?

Als paard fit is, én eigenaar is akkoord (!) dan lak hebben aan die reacties, want die zijn gewoon klinklare onzin.
p.s. ik lees dat het je verzorgpaard is. Is de eigenaar dan wel akkoord? Want dat is imo, naast de conditie van het paard, het meest belangrijke natuurlijk.

charellelove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 23:23

JoyCiej007 schreef:
Rust roest........... en zolang jij geen internationale wedstrijdambities hebt en het bij gewoon B/L/M of desnoods een keer Z springen houd, helemaal prima toch?

Als paard fit is, én eigenaar is akkoord (!) dan lak hebben aan die reacties, want die zijn gewoon klinklare onzin.
p.s. ik lees dat het je verzorgpaard is. Is de eigenaar dan wel akkoord? Want dat is imo, naast de conditie van het paard, het meest belangrijke natuurlijk.

ja die vind alles goed ik mag doen wat ik wil met haar :)

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 23:36

Ts, ik heb dit ook een keer gedaan met een pony van 22. Deze was al 13 jaar niet op wedstrijd geweest en ik startte zowel dressuur als springen. De pony sprong in de bak een parcours van 80 cm. Maar op wedstrijd sprong ik 60 cm en dit gaf de pony echt te veel stress, ze weigerde 3x terwijl ze thuis altijd springt. Ik ben daarna gestopt met springen op wedstrijden.

Onthou dat een wedstrijd meer stress geeft dan een vertrouwde omgeving. Dat 120 cm zonder ruiter wat anders is als 100 cm met ruiter. En dat 1 hindernis niet te vergelijken is met een parcours waarbij je ook nog barrage krijgt. Dus 2x afleggen.

Je weet pas wat kan door te proberen. Maar probeer anders eerst maar een goed parcours in de bak uit te zetten. Incl. Wat vlaggetjes, torens etc. Want dat is op een wedstrijd altijd spannend.

Probeer het een keer onderling, dan kom je er vanzelf achter of het gaat of niet. Succes!

charellelove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 00:16

Sababber schreef:
Ts, ik heb dit ook een keer gedaan met een pony van 22. Deze was al 13 jaar niet op wedstrijd geweest en ik startte zowel dressuur als springen. De pony sprong in de bak een parcours van 80 cm. Maar op wedstrijd sprong ik 60 cm en dit gaf de pony echt te veel stress, ze weigerde 3x terwijl ze thuis altijd springt. Ik ben daarna gestopt met springen op wedstrijden.

Onthou dat een wedstrijd meer stress geeft dan een vertrouwde omgeving. Dat 120 cm zonder ruiter wat anders is als 100 cm met ruiter. En dat 1 hindernis niet te vergelijken is met een parcours waarbij je ook nog barrage krijgt. Dus 2x afleggen.

Je weet pas wat kan door te proberen. Maar probeer anders eerst maar een goed parcours in de bak uit te zetten. Incl. Wat vlaggetjes, torens etc. Want dat is op een wedstrijd altijd spannend.

Probeer het een keer onderling, dan kom je er vanzelf achter of het gaat of niet. Succes!

ze heeft bij haar vorige eigenaar heel veel spring wedstrijden gedaan dus ik denk dat het wel lukt.gewoon uitproberen :)

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 00:20

Dat werd bij mij ook gezegd de pony zou L springen zinn. Vraag de vorige eigenaar na hoe het paard was met wedstrijden. Ik kreeg achteraf te horen dat ze nooit winst reden en het zelden een goede afloop had van de vorige eigenaar, terwijl de huidige eigenaar echt dacht dat de pony L Met winst liep.

Mijn tip. Doe je huiswerk, train zo realistisch mogelijk. Start eerst onderling voor je een startkaart aanvraagt. Overleg goed met de eigenaar, voelt het goed of niet, hoe ver wil deze het laten gaan?

DaisyIzzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 00:22

Ik ken een pony van 29 harstikke gezond en fit springt meestal parcours van 70/80 en wordt volgens mij 4/5 dagen in de week gereden en 1 dag daarvan springen (andere dagen dressuurmatig)

Dus dat kan makkelijk, alleen zal het wel rustig weer opbouwen.
Dat je niet gelijk te enthousiast wordt haha

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 00:33

DaisyIzzy schreef:
Ik ken een pony van 29 harstikke gezond en fit springt meestal parcours van 70/80 en wordt volgens mij 4/5 dagen in de week gereden en 1 dag daarvan springen (andere dagen dressuurmatig)

Dus dat kan makkelijk, alleen zal het wel rustig weer opbouwen.
Dat je niet gelijk te enthousiast wordt haha

Hier ga ik wel in mee. Ik twijfel er niet aan dat een wedstrijd nog wel zou kunnen, maar het ligt wel aan hoe het parcours gebouwd is en hoe hoog je wilt springen.
Als je een parcourtje van 20 a 40 cm wil gaan doen kan je het wel doen, maar als je gelijk 60-80 wil doen zou ik het nog niet proberen.
Mocht dan blijken dat een laag parcourtje op wedstrijd meerdere keren goed gaat, zou je het een stukje moeilijker kunnen maken.
Zolang je het rustig opbouwt, fatsoenlijk (maar niet te veel!) ervoor traint en vooral de "niets-moeten" mentaliteit hebt kan je het wel proberen. Maar lijkt je paard het toch niet leuk te vinden ook accepteren dat het toch geen doen is.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 13:04

Op zich moet een ouder paard nog best wat kunnen. Maar ik lees in je verhaal 2 dingen. Paard kan los 1,20m springen en heeft vroeger veel veel gesprongen. Ik lees nergens wat jij zelf met het paard kan springen. Een B parcours staat al op een meter. Heb je dat onder het zadel al wel eens gesprongen en hoe gaat dit? en hoe gaat het dan thuis met meerdere hindernissen achter elkaar? Kijk eerst maar eens wat paard nog daadwerkelijk kan, voordat je je op hele parcoursen gaat richten.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 13:10

even een dom vraagje misschien,

maar hoe laat jij een paard over een sprong van 1.20m gaan aan de longe?
daar heb je staanders voor nodig en dan heb je toch echt een probleem met de longeerlijn volgens mij?

een paard dat los hoog kan springen zegt natuurlijk weinig over of en hoe hij dat onder het zadel doet..
een mens erop vergt een andere manier van lopen, een andere balans en dergelijken.

ik zou gewoon lekker eens een instructeur laten komen en in je lessen wat kleine sprongetjes meenemen.. dan kun je er beide achterkomen hij ook lekker en fijn springt onder het zadel.

verder ligt het ook helemaal aan zijn basisconditie, botten, pezen en spieren of hij uberhaupt nog de ring in kan natuurlijk..
vele paarden boven een bepaalde leeftijd krijgen toch te maken met slijtage en springen vergt heel veel van de voorbenen, immers iedere keer dat ze landen dreunt het hele gewicht erin door.

een beetje springen met mate en een leuk parcoursje laag meepakken kan geen kwaad, maar een springcarriere, ik denk niet dat dat er nog in zit.. training van een paard op deze leeftijd vergt veel langer dan van een jong ding en ondertussen wordt hij wel steeds wat ouder..

wellicht dat je op den duur nog een keer een b parcoursje kan meepakken, maar ik zou geen verwachtingen hebben om eerlijk te zijn.

charellelove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 15:51

ik heb met haar een meter gesprongen met en zonder zadel dit doet ze goed alleen wel even door zetten
en ook dubbel sprongen en een parcoursje doet ze goed ik vindt het wel jammer dat ik de eerste wedstrijd al een meter moet springen zou liever opbouwen maar ja dat kan niet

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 15:56

charellelove schreef:
ik heb met haar een meter gesprongen met en zonder zadel dit doet ze goed alleen wel even door zetten
en ook dubbel sprongen en een parcoursje doet ze goed ik vindt het wel jammer dat ik de eerste wedstrijd al een meter moet springen zou liever opbouwen maar ja dat kan niet

Je kunt ook onderling een parcoursje rijden.. Meestal kun je dan zelf de hoogte aangeven.. En je kunt officieel ook een BB parcours gaan springen

huppiejuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 19:10

charellelove schreef:

Ik begrijp niet zo goed waarom je op wedstrijd gelijk een meter MOET springen. Kan je dat uitleggen? Verder denk ik dat als het paard graag springt, jij springervaring hebt, en het paard normaal in conditie is, af en toe een (niet te hoog) parcoursje springen geen enkel probleem zou moeten zijn!

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 19:11

Er zijn ook wel concoursen waar je BB kunt starten, dat is een stukje lager. Wellicht het uitzoeken waard?

Huppiejuppie, omdat B springen een meter is ;)

charellelove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 19:31

huppiejuppie schreef:
charellelove schreef:

Ik begrijp niet zo goed waarom je op wedstrijd gelijk een meter MOET springen. Kan je dat uitleggen? Verder denk ik dat als het paard graag springt, jij springervaring hebt, en het paard normaal in conditie is, af en toe een (niet te hoog) parcoursje springen geen enkel probleem zou moeten zijn!

ik wil op B beginnen en mij werd verteld dat dat dan meteen 1 meter was en dat je niet lager kon op B
de baas van de pensionstal waar ik met haar rij zij dit en zij er bij dat ze te oud was maar hij heeft haar bijna nooit zien rijden

charellelove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 19:34

als ze zo hoog bokt moet ze het ook kunnen springen _O-

Geena01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 19:43

Je kan het altijd proberen. Niet geschoten is altijd mis!

shadowpepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 19:44

dat paard haald dat makkelijk hoor even door zetten. En ze is ook in een conditie. Ze springt goed dus het zou wel luklen;)

huppiejuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 20:41

miccamaaike schreef:
Er zijn ook wel concoursen waar je BB kunt starten, dat is een stukje lager. Wellicht het uitzoeken waard?

Huppiejuppie, omdat B springen een meter is ;)

Wat ik bedoelde: kun je niet eerst een paar keer ergens een oefenparcours gaan springen? Dan hoeft het niet op een meter te staan. Als dat goed gaat, kan je met vertrouwen een B parcours springen met dit paard. :)

charellelove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-15 18:36

Geena01 schreef:
Je kan het altijd proberen. Niet geschoten is altijd mis!

ja dat is waar :)

FreeSpirit01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:32

ik had dat precies zo!!
ik had vroeger een pony die 31 was. (mijn pf) zag er nog goed uit.
mijn pony was erg fit nog, en ik dacht dat mijn pony ook nog niet te oud was. maar uiteindelijk moesten we hem wel weg doen, hij was toch te oud. (ik was zeg maar te goed) ik wou ook nog graag wedstrijden doen. ik heb er ook nog een paar gedaan. maar dat kan niet je paard/pony heeft echt rust nodig. het klopt wel dat ze zeggen dat je pony/paard dan te oud is, hij kan wel iets krijgen. maar ik zou je de tip geven: het ligt aan je pony/paard, is hij/zij nog fit en wordt je niet te goed!? maar denk ook wat het beste is voor je pony/paard. doe voorzichtig en denk wijs :) :P *\o/* <3 +:)+ !!!

NPfotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 00:16

Rust roest, als het paard een goede conditie heeft en fit is gewoon doen ! :)