Paard bijt ander paard regelmatig

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DJB

Paard bijt ander paard regelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 17:44

Hi!

Ik heb twee paarden, die sinds 2 maanden samen staan op een voor beide nieuwe plek. Paard 1 heb ik nu bijna 5 jaar, redelijk onderdanige merrie en gaat het gevecht uit de weg (wacht netjes op haar beurt). Paard 2, ook merrie, heb ik nu een half jaar, dominant naar andere paarden en is echt de baas.

Ze staan dag en nacht buiten met schuilstal (paddock ter grootte van een bak) en daarnaast 's zomers overdag op het land, verschilt per dag hoe lang maar toch zeker wel minimaal 5 uurtjes. Daarnaast onbeperkt hooi in 3 slowfeeders.

Nu het probleem, paard 2 jaagt regelmatig de ander op (lijkt zo uit het niets) en bijt waar ze maar raken kan. De ander rent weg, laat zich opjagen en doet niets terug. Zodra ik er tussen kom en m'n stem verhef stopt ze met bijten en jagen, maar loop ik weg begint het weer opnieuw.
Het gaat al wat beter dan in het begin, jagen wordt minder maar het bijten blijft. Ik ben nu op het punt dat ik het echt sneu begin te vinden voor het eerste paard en ik heb het idee dat het niet vanzelf op gaat houden.

Paard 1 staat met graaskorf op het land i.v.m. overgewicht. Nu werd er voor de gein tegen me gezegd dat ik het bijtende paard beter die graaskorf om kan doen tegen het bijten. Dat bracht me wel op een idee, alhoewel ik er wel over twijfel. Dan zou ze dus dag en nacht met dat ding moeten staan (zie bij m'n andere paard dat het van die paar uurtjes al schuurplekken etc. geeft), het beperkt het natuurlijke gedrag als krabben, schuren. Twijfels dus.
Wie heeft er ervaring met een bijtend paard? Misschien heeft er iemand nog andere ideeën op dit probleem 'op te lossen'?

Anoniem

Re: Paard bijt ander paard regelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 17:53

Een beetje bijten is niet erg, ik zou me pas zorgen maken als de merrie er verwondingen aan over houdt of er gestresst van raakt.

DJB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 18:08

Een keer bijten vind ik ook niet zo erg, maar het zijn echt lelijke open plekken. Het is ook niet 1 plekje maar over het hele lijf zijn er happen haar uit (van kleine plukjes tot plekken van 10 cm lang).
Dat er één de baas is, is ook helemaal prima, maar ze komt ineens 'uit het niets' in actie, drijft de ander op en bijt. Ook als ze gewoon allebei aan de andere kant van de wei staan te grazen.
Ze hoeft maar aan te komen lopen en de ander maakt dat ze weg komt. In het begin rende ze weg (dat trickerde weer om op te drijven), nu loopt ze gewoon weg. Lijkt wel een soort jaloers gedrag ofzo, paard 1 staat bij de hooibak, hup komt paard 2 aanzetten. Dan naar de volgende bak, zelfde verhaal. Staat ze te grazen, wordt ze weg gejaagd en gaat de ander daar staan grazen.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 20:04

Vervelend probleem. Enkele jaren geleden had ik ook zoiets, met een van mn huidige pony's en mijn vorige pony. Die greep hem zo vaak en hard, dat hij er nog steeds littekens van heeft op rug en flanken. En waarom? Geen idee. Leek ook zo uit het niets te komen.
Is een draadje ertussen bij jou op stal een optie? Of zijn er meerdere groepjes/kuddes, zodat ze niet bij elkaar hoeven te staan?

ffjor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 20:25

Foutje!

DJB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 20:46

Ze staan met z'n 2en, dus helaas geen andere paarden om bij te zetten. Het onderdanige paard heeft altijd samen gestaan met een ander paard welke duidelijk de baas was, maar dit ging prima. In het begin even zoeken naar hun plekje maar toen dat duidelijk was ging het verder goed.
Het dominante paard heeft in een groep gestaan waar ik van stalgenoten hoorde dat het wel een bijdehante was (zelf nooit gezien). In de winterperiode samen met een ander paard, dat ging op de wei wel goed maar in een kleinere paddock absoluut niet. Er was daar geen ruimte voor het andere paard om weg te komen dus toen hebben ze gescheiden gestaan.

Draadje er tussen heb ik ook aan gedacht, maar is niet heel praktisch omdat ze vanuit de paddock toegang hebben tot de wei (hek blijft dan open). Water drinken ze in de paddock, daar staat ook de schuilstal en slowfeeders. De doorgang is te smal om een draadje tussen te zetten.
Als er geen andere mogelijkheden zijn is het nog wel een optie om naar te kijken.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 14:34

Hier dezelfde sitautie met een 19 en 3 jarige ruin. De 3 jarige zit al weken onder de kale en net open plekken. Ik kijk het gewoon nog een tijdje aan, ik vertrouw de 19 jarige volledig en geloof dat hij een reden heeft om het jonge paard (pas gecastreerd) zo aan te pakken. Hij jaagt hem ook regelmatig weg omdat hem dat zo uitkomt en als de 3 jarige bij de hooibak wil komen moet hij een sprintje trekken om een schop of kwauw te vermijden.
Wat mij de rust geeft om het af te wachten is de verdere onderlinge verhouding. De 3 jarige is heel graag in de buurt van het andere paard ondanks dat er nog een nr 3 is die zich gewoon afzijdig houdt. Als hij hem zou gaan ontlopen zou ik mij zorgen gaan maken.