Ik heb een pony die uit de wei of paddock springt als hij er alleen in staat. Daarom hebben we er een andere pony bij ingezet, en toen sprong hij er gelukkig niet meer uit.
Maar nu vroeg ik me af wat jullie er tegen zouden doen als jullie een pony hadden die eruit springt?
Mijn pony bijvoorbeeld op een klein stuk land zetten heeft geen zin, hij springt uit stilstand er alsnog overheen (alleen als hij alleen staat).
Staat er stroom op de draad? Springt hij er over of er doorheen? Geen wondjes ect? Is de omheining hoog genoeg? Allemaal dingen die je je kunt afvragen.
Stroomdraad is er wel, met daarachter nog weer een hek wat 1,40 meter hoog is Hij springt er gemakkelijk over heen. Verder heeft hij geen wondjes of iets dergelijks. Hij kan wel goed springen dus.. Haha
Ooit had ik een spring gefokte merrie (kaiserstern x zeoliet), deze kon je aan het einde van de dag 3 stukken land verder op uit het land halen. Zij sprong met gemak over draden, hekken en andere omheiningen. Haar even in de buitenbak neer zetten om de box uit te mesten was geen optie, ze sprong gewoon zonder aarzelen over de omheining van de buitenbak als madam het niet aanstond. Vet irritant!
Het is inderdaad goed van je dat je de oorzaak hebt aangepakt en hem aan een maatje hebt gekoppeld. Ik ben er sowieso wel voorstander van dat een paard ten minste één soortgenootje heeft, het is immers geen solitair dier. Wel lijkt het me onhandig dat je deze pony dus nooit gewoon eventjes in de paddock kan zetten om bijvoorbeeld de stal uit te mesten zonder dat je er een andere pony bij moet halen.
Het ophogen van de omheining is zeker een goede tip. Er is een bepaalde hoogte waarop hij simpelweg niet meer kán springen, het is alleen even experimenteren wat die hoogte voor hem is.
Waar ik je wel op wil wijzen, is dat er bepaalde lokale voorschriften gelden omtrent omheiningen. Je mag in bepaalde gemeenten niet zomaar improviseren met je omheiningen, dus probeer uit te zoeken wat er mag wanneer het wel erg hoog begint te worden. Een kennis van me heeft hier in het verleden gedoe mee gehad na het verhogen van haar omheining (doordat zij dit had láten doen, werd het een erg duur grapje). Kijk dus even wat mogelijk is.
Indien ophogen om wat voor reden dan ook geen optie is, kan je een oplossing zoeken in het stroom-verhaal. Houd sowieso van tijd tot tijd in de gaten of de stroomtoevoer nog wel "zo goed als nieuw" is. Ik weet niet hoe het komt, maar na enkele jaren geeft koord/lint soms niet meer de schokken af die het in het begin afstond. Ook kan het zijn dat jouw paard simpelweg een hogere spanning nodig heeft om echt af te schrikken van die draad. Mocht het ophogen van de omheining geen oplossing vormen, dan zou je kunnen kijken of de oplossing bij de stroomtoevoer ligt. De kans is klein wanneer een paard er makkelijk overheen springt, maar wie weet dat hij toch opeens zoveel ontzag krijgt voor de draad dat hij er goed achter blijft. Mocht je nog geen wit koord/lint hebben, dan kan dat ook wel eens de oplossing zijn. Die opvallende kleur is namelijk ook iets wat soms ontzag inboezemd.