

Ik heb bewust voor een trailer gekozen waarbij eigenlijk alleen het onderstel en de kap behouden zou blijven. Het is ongelovelijk veel en technisch werk om deze klassieker weer veilig de weg op te krijgen. Zelf ben ik erg handig en mijn vriend is opgeleid als motormonteur maar houdt zich nu voor de hobby bezig met het extreem verbouwen en opknappen van oude auto's. Thuis hebben we de beschikking over groot gereedschap zoals een lasapparaat, slijptol, compressor en cirkelzaag. Er is dus nauwelijks iets wat we uit moeten besteden.
Budget voor de restauratie lag in eerste instantie op €2.000,- maar ik denk dat ik uiteindelijk meer richting de €3.000,- ga. Alle bonnetjes en facturen worden bewaard dus uiteindelijk laat ik het totaalbedrag nog wel weten

Wat wordt er allemaal aan deze trailer gedaan:
- nieuwe wanden, laadkleppen en bodem inclusief rubber
- polyester kap aan de voorkant spuiten en aflakken
- nieuw remsysteem en revisie van remschoenen en remtrommels
- demontage en grondige reiniging van de oplooprem
- waar nodig roest van het staal schuren en behandelen
- trailer rondom opnieuw afkitten
- nieuwe kabelboom
- alle verlichting nieuw inclusief breedtelichten en 3de remlicht
- nieuwe inrichting met onder andere stootkussens, trapbescherming en panieksluiting op de borstboom.
- nieuwe spatborden en neuswiel
- opknappen van de oude velgen en nieuwe banden erop

Een kleine indruk van de nieuwe spullen.

Houtrot........waar??? De wanden waren dusdanig zacht dat alle slotbouten door draaiden en ik met een slijptol van binnenuit eerst alles kapot heb moeten slijpen voordat de wanden eruit kwamen.

Paar jaar geleden is er een nieuwe bodem op de oude gelegd maar verkeerd materiaal gebruikt en niet goed afgewerkt dus ook weer gaan rotten. Hij is toen waarschijnlijk bovenop de originele gelegd, omdat deze onder de wanden ligt. Constructie van het onderstel heeft geen ruimte om de bodem tussen de wanden te leggen.

Originele kabelboom was compleet verweerd, broos geworden en hier en daar met tape geplakt. Wel noemenswaardig dat het allemaal nog werkte.

Remtrommels los gehaald en de spinnetjes hebben er blijkbaar feest in gehad. De voering van de remschoenen is versleten maar helaas zijn deze schoenen niet meer leverbaar. Meevaller dat het mechanisme verder werkt dus de schoenen worden voorzien van nieuwe voering. 1 schoen was zo versleten dat het staal op staal remmen werd. Hierdoor is de binnenzijde van de trommel beschadigd geraakt en deze wordt afgedraaid om weer een gaaf remvlak te krijgen.

Alle onderdelen schoon gemaakt voor het vet op te lossen in een emmertje benzine. 1 lager heeft de schaal in de trommel beschadigd dus daar wordt een nieuw schaaltje in geperst en de boosdoener moet ik nog even opzoeken.

De trailer is voorzien van een ouderwets remsysteem met meerdere stangen en scharnierpunten. Hierop was veel speling gekomen, niet meer af te stellen en voor een groot deel vast geroest. Ik ga dit vervangen door een nieuw systeem met 1 remstang en, 1 verdeelstuk en 4 nieuwe remleidingen die vanuit dat ene verdeelstuk rechtstreeks worden aangestuurd.

De velgen waren niet meer zo mooi maar wel nog in prima staat. Dus deze zijn geschuurd en opnieuw gespoten. Bandjes worden vervangen ivm droogtescheurtjes.
Ik hoop dat jullie het leuk vinden om te zien en te lezen. De klus is gigantisch en wordt er niet makkelijker op, omdat werkelijk elk boutje en schroefje vast zit geroest. Daarnaast staat deze trailer op een engels platform met specifieke ifor williams onderdelen die niet, moeilijk of alleen tegen hoge prijs vervangbaar zijn. Na heel wat dagen werk is hij gestript en komen er hopelijk geen lijken of spinnetjes meer uit de kast

Voor mensen die ook zin hebben in een opknappertje........bezin eer ge begint en zorg dat je genoeg kennis en gereedschap in huis hebt. Ik vind het prachtig om te doen en het geeft me enorm veel voldoening om deze oerdegelijke trailer weer in ere te herstellen. Maar voor het geld wat dit project kost kan je ook hele leuke 2dehandsjes kopen. Maar goed de mijne is straks eigenlijk wel nieuw te noemen
