Ifor Williams bj 1983 restauratie/revisie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Ifor Williams bj 1983 restauratie/revisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 20:05

Het leek me wel leuk om hier de vorderingen van mijn project te laten zien :) . Het slachtoffer is een Ifor Williams 1,5 paards uit 1983 die wel iets meer nodig heeft dan wat liefde, een likje verf of plaatwerk.
Afbeelding

Ik heb bewust voor een trailer gekozen waarbij eigenlijk alleen het onderstel en de kap behouden zou blijven. Het is ongelovelijk veel en technisch werk om deze klassieker weer veilig de weg op te krijgen. Zelf ben ik erg handig en mijn vriend is opgeleid als motormonteur maar houdt zich nu voor de hobby bezig met het extreem verbouwen en opknappen van oude auto's. Thuis hebben we de beschikking over groot gereedschap zoals een lasapparaat, slijptol, compressor en cirkelzaag. Er is dus nauwelijks iets wat we uit moeten besteden.

Budget voor de restauratie lag in eerste instantie op €2.000,- maar ik denk dat ik uiteindelijk meer richting de €3.000,- ga. Alle bonnetjes en facturen worden bewaard dus uiteindelijk laat ik het totaalbedrag nog wel weten :7 .

Wat wordt er allemaal aan deze trailer gedaan:
- nieuwe wanden, laadkleppen en bodem inclusief rubber
- polyester kap aan de voorkant spuiten en aflakken
- nieuw remsysteem en revisie van remschoenen en remtrommels
- demontage en grondige reiniging van de oplooprem
- waar nodig roest van het staal schuren en behandelen
- trailer rondom opnieuw afkitten
- nieuwe kabelboom
- alle verlichting nieuw inclusief breedtelichten en 3de remlicht
- nieuwe inrichting met onder andere stootkussens, trapbescherming en panieksluiting op de borstboom.
- nieuwe spatborden en neuswiel
- opknappen van de oude velgen en nieuwe banden erop

Afbeelding
Een kleine indruk van de nieuwe spullen.

Afbeelding
Houtrot........waar??? De wanden waren dusdanig zacht dat alle slotbouten door draaiden en ik met een slijptol van binnenuit eerst alles kapot heb moeten slijpen voordat de wanden eruit kwamen.

Afbeelding
Paar jaar geleden is er een nieuwe bodem op de oude gelegd maar verkeerd materiaal gebruikt en niet goed afgewerkt dus ook weer gaan rotten. Hij is toen waarschijnlijk bovenop de originele gelegd, omdat deze onder de wanden ligt. Constructie van het onderstel heeft geen ruimte om de bodem tussen de wanden te leggen.

Afbeelding
Originele kabelboom was compleet verweerd, broos geworden en hier en daar met tape geplakt. Wel noemenswaardig dat het allemaal nog werkte.

Afbeelding
Remtrommels los gehaald en de spinnetjes hebben er blijkbaar feest in gehad. De voering van de remschoenen is versleten maar helaas zijn deze schoenen niet meer leverbaar. Meevaller dat het mechanisme verder werkt dus de schoenen worden voorzien van nieuwe voering. 1 schoen was zo versleten dat het staal op staal remmen werd. Hierdoor is de binnenzijde van de trommel beschadigd geraakt en deze wordt afgedraaid om weer een gaaf remvlak te krijgen.

Afbeelding
Alle onderdelen schoon gemaakt voor het vet op te lossen in een emmertje benzine. 1 lager heeft de schaal in de trommel beschadigd dus daar wordt een nieuw schaaltje in geperst en de boosdoener moet ik nog even opzoeken.

Afbeelding
De trailer is voorzien van een ouderwets remsysteem met meerdere stangen en scharnierpunten. Hierop was veel speling gekomen, niet meer af te stellen en voor een groot deel vast geroest. Ik ga dit vervangen door een nieuw systeem met 1 remstang en, 1 verdeelstuk en 4 nieuwe remleidingen die vanuit dat ene verdeelstuk rechtstreeks worden aangestuurd.

Afbeelding
De velgen waren niet meer zo mooi maar wel nog in prima staat. Dus deze zijn geschuurd en opnieuw gespoten. Bandjes worden vervangen ivm droogtescheurtjes.

Ik hoop dat jullie het leuk vinden om te zien en te lezen. De klus is gigantisch en wordt er niet makkelijker op, omdat werkelijk elk boutje en schroefje vast zit geroest. Daarnaast staat deze trailer op een engels platform met specifieke ifor williams onderdelen die niet, moeilijk of alleen tegen hoge prijs vervangbaar zijn. Na heel wat dagen werk is hij gestript en komen er hopelijk geen lijken of spinnetjes meer uit de kast :+ .

Voor mensen die ook zin hebben in een opknappertje........bezin eer ge begint en zorg dat je genoeg kennis en gereedschap in huis hebt. Ik vind het prachtig om te doen en het geeft me enorm veel voldoening om deze oerdegelijke trailer weer in ere te herstellen. Maar voor het geld wat dit project kost kan je ook hele leuke 2dehandsjes kopen. Maar goed de mijne is straks eigenlijk wel nieuw te noemen :o

ikke

Berichten: 38681
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 21:31

Gloa schreef:
Voor mensen die ook zin hebben in een opknappertje........bezin eer ge begint en zorg dat je genoeg kennis en gereedschap in huis hebt. Ik vind het prachtig om te doen en het geeft me enorm veel voldoening om deze oerdegelijke trailer weer in ere te herstellen. Maar voor het geld wat dit project kost kan je ook hele leuke 2dehandsjes kopen. Maar goed de mijne is straks eigenlijk wel nieuw te noemen :o

Het opknappen van een trailer is economisch gezien volstrekt gekkenwerk, tenzij je een trailer uit de betere klasse neemt EN het helemaal zelf kan doen. Voordeel is wel dat je weet in welke staat de trailer is en als je het goed doet, kun je er weer voor zeker 10 jaar tegenaan.

Dat gezegd; wat ga je doen aan de roest op de assen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 21:58

Trailer is zeker uit de betere klasse, chassis is op wat oppervlakkige roest van de schroeven na nog helemaal puntgaaf :) .

Roest op de assen ben ik nog niet uit. Zit ook op de ankerplaat, remtrommels en bevestiging van de bladveer. Is goede kwaliteit ijzer en kan op zich geen kwaad. Het wordt pas een probleem als je het eraf haalt en niet verder behandeld. In beginsel is een goede laag roest juist bescherming van het ijzer.

Remtrommels en binnenzijde van de ankerplaat ga ik wel behandelen met tectiel maar dat heeft meer met onderhouds vriendelijkheid temaken in de toekomst.

aniquegraaf
Berichten: 647
Geregistreerd: 02-12-12
Woonplaats: Overijssel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 22:05

Leuk ik ga volgen!
Wij hebben zelf zo'n 1.5 jaar geleden onze trailer helemaal vernieuwd. Alleen het onderstel en de kap is gebleven. Ben er nu super blij mee! Ik weet zeker dat alles goed en sterk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 23:10

Leuk dat je gaat volgen :) . Wat voor trailer hebben jullie toen aangepakt?

paardje2013
Berichten: 1865
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: .........

Re: Ifor Williams bj 1983 restauratie/revisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 23:16

Ah leuk ik volg ook ben zeer benieuwd :)

Karreman
Berichten: 580
Geregistreerd: 04-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 23:16

Gloa schreef:
Trailer is zeker uit de betere klasse, chassis is op wat oppervlakkige roest van de schroeven na nog helemaal puntgaaf :) .

Roest op de assen ben ik nog niet uit. Zit ook op de ankerplaat, remtrommels en bevestiging van de bladveer. Is goede kwaliteit ijzer en kan op zich geen kwaad. Het wordt pas een probleem als je het eraf haalt en niet verder behandeld. In beginsel is een goede laag roest juist bescherming van het ijzer.

Remtrommels en binnenzijde van de ankerplaat ga ik wel behandelen met tectiel maar dat heeft meer met onderhouds vriendelijkheid temaken in de toekomst.

De assen zijn van massief staal dus die kunnen ondanks dat ze aangeroest zijn nog een leven mee. ook de ankerplaten zijn van een degelijke kwaliteit.. Remvoeringen zijn volgens mij van het merk "LOCHEED" en al lang niet meer leverbaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 23:31

Precies :j . Is ook alleen visueel dat het er niet mooi uit ziet. Waarschijnlijk laat ik de assen lekker zo en behandel alleen de ankerplaten en remtrommels.

Remvoering staat inderdaad in 'lockheed approved'. Dus misschien ergens onder een oude straaljager wat schoenen vandaan schroeven :+ . Volgens de dealer zouden het oude peitz schoenen zijn maar ook die zijn niet meer verkrijgbaar. Ik heb wel gelijkende schoenen gevonden die met wat kleine aanpassingen erin konden. Maar aangezien het mechaniek goed werkt ga ik toch voor de nieuwe voering ondanks de meerprijs t.o.v. nieuwe schoenen. Dan weet ik zeker dat ik er het maximale uit haal qua degelijkheid en remprestaties :)

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 23:42

leuk ,ik ga volgen :j

miezelke

Berichten: 1403
Geregistreerd: 11-08-11
Woonplaats: België

Re: Ifor Williams bj 1983 restauratie/revisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 00:47

Boeiend, ik volg ook!

jobamara
Berichten: 3537
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Ifor Williams bj 1983 restauratie/revisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 01:20

Gaaf zelf ook een Ifor Williams super trailers uit even denken. ....... 1994

TurdusMerula

Berichten: 24062
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Ifor Williams bj 1983 restauratie/revisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 01:48

Heel interessant topic dit, bedankt voor alle toffe details. :)

aniquegraaf
Berichten: 647
Geregistreerd: 02-12-12
Woonplaats: Overijssel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 09:46

Gloa schreef:
Leuk dat je gaat volgen :) . Wat voor trailer hebben jullie toen aangepakt?


Dat was een hotra uit 2001. Deze heeft jaren lang bij buiten gestaan zonder te gebruiken. Had in totaal niet meer als 10 keer een paard opgestaan. Dus het onderstel was nog in hele goede conditie

Kaaaren
Berichten: 3996
Geregistreerd: 02-04-07

Re: Ifor Williams bj 1983 restauratie/revisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 12:11

Stoer project! Leuk om te volgen maar vooral leuk om te doen lijkt mij!

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Re: Ifor Williams bj 1983 restauratie/revisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 12:14

Wat een werk zeg! Veel succes ;)

Safiera

Berichten: 7570
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 12:48

:wow:

Zeker gaaf, ik volg!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 113623
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Ifor Williams bj 1983 restauratie/revisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 12:52

Halverwege dacht ik al: 'Had je niet beter gewoon een goede tweedehands kunnen kopen' :=
Man, wat een geld! Maar het resultaat is er straks vast ook naar! Ik volg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 12:54

aniquegraaf schreef:
Gloa schreef:
Leuk dat je gaat volgen :) . Wat voor trailer hebben jullie toen aangepakt?


Dat was een hotra uit 2001. Deze heeft jaren lang bij buiten gestaan zonder te gebruiken. Had in totaal niet meer als 10 keer een paard opgestaan. Dus het onderstel was nog in hele goede conditie

Oef wat zonde zeg. 2001 klinkt mij dan meteen als piepjong in de oren :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 13:01

Wat leuk al die reacties en volgers *D

Tja qua kosten is het gekkenwerk natuurlijk. Over alle uren die erin gaan nog maar niet te spreken }:0 . Maar een 2dehands is ook afwachten wat daar aan onderhoud aan komt de komende jaren.

IrishDraught

Berichten: 5136
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: Ifor Williams bj 1983 restauratie/revisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 13:08

Je moet idd de uren enz niet gaan tellen.
Alleen je 3000 materiaal al, voor een klein beetje meer kochten wij een ifor uit 2004 met voorlader 2 paards.
Die was amper gebruikt. Ook hier een monteur als vriend, die heeft er nog 3 uurtjes onderhoud aan gepleegd.

Tesni

Berichten: 82
Geregistreerd: 31-08-11
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 13:22

Karreman schreef:
Gloa schreef:
Trailer is zeker uit de betere klasse, chassis is op wat oppervlakkige roest van de schroeven na nog helemaal puntgaaf :) .

Roest op de assen ben ik nog niet uit. Zit ook op de ankerplaat, remtrommels en bevestiging van de bladveer. Is goede kwaliteit ijzer en kan op zich geen kwaad. Het wordt pas een probleem als je het eraf haalt en niet verder behandeld. In beginsel is een goede laag roest juist bescherming van het ijzer.

Remtrommels en binnenzijde van de ankerplaat ga ik wel behandelen met tectiel maar dat heeft meer met onderhouds vriendelijkheid temaken in de toekomst.

De assen zijn van massief staal dus die kunnen ondanks dat ze aangeroest zijn nog een leven mee. ook de ankerplaten zijn van een degelijke kwaliteit.. Remvoeringen zijn volgens mij van het merk "LOCHEED" en al lang niet meer leverbaar



Ik heb samen met me man ook een trailer opgeknapt uit 1983 maar beide assen hadden aan dr onderkant een doorgeroest gat van zo'n 20 cm. En als je er naast sloeg met een hamertje sloeg je het zo weg. Dus ik zou niet teveel vertrouwen op die assen als ik jou was. Wij hebben ze toen beide vervangen. Is een grote uitgaaf. We hebben ze toen kunnen bestellen via internet voor 375 euro per stuk.
Het is wel je fundament van je trailer dus kijk er toch nog eens kritisch naar en dan met name aan de onderzijde.
Succes verder!

Bnet
Berichten: 2242
Geregistreerd: 17-10-11
Woonplaats: Boxtel

Re: Ifor Williams bj 1983 restauratie/revisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 13:44

Erg leuk om te zien! Wij hebben ook een Ifor, erg tevreden mee!
Had deze ook een klep aan de voorkant? Zo ja, ga je die ook opnieuw erin zetten of wordt dat een dichte wand?

JustOneBite

Berichten: 824
Geregistreerd: 28-01-07
Woonplaats: Nieuw-lekkerland

Re: Ifor Williams bj 1983 restauratie/revisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 13:50

Gaaf project zeg! Ik volg ook mee ben heel benieuwd naar het resultaat!

Renee1991

Berichten: 6382
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Ifor Williams bj 1983 restauratie/revisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 15:06

Zo, daar heb je een flinke kluif aan..! Ik ga volgen, leuk.

Anoniem

Re: Ifor Williams bj 1983 restauratie/revisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 17:01

@ friesam; materiaal weet ik nog niet precies hè maar voor mijn gevoel kom ik wel boven de 2000 buget uit. Het is een afweging die je maakt maar ook vele nette 2dehands trailers ontkomten niet aan groot onderhoud binnen afzienbare tijd.

@ tesni; van welk merk was die trailer? Onderstel hebben we bij aankoop globaal bekeken en volgens mij zijn de assen in orde. Nu met de bodem eruit kunnen we overal beter bij en gaan we nog eens alles beter bekijken.

@ bernette; ja de voorlader blijft behouden. Veel te handig zo'n ding.