paard schrikkerig

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jitsie

paard schrikkerig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 13:39

Sinds December heb ik mijn paard dicht bij mijn huis te staan.
In de hoop meer tijd te kunnen besteden aan het trainen.
Dit ging hartstikke goed.
Mijn paard is altijd (12 jaar lang , zelf gefokt) al schrikkerig geweest en is ook een temperamentvol paard.Afstammeling is Obelisk x Flemmingh. Moeder is een Flemmingh x Pericles.
In de tijd tussen vier en nu twaalf jaar ben ik twee keer moeder geworden en heb ik hem ook mede door de afstand van stal en mijn huis hem minder getraind. Hij is ook weinig van huis geweest.
Ik rij hem zo'n vier keer in de week maar hij blijft schrikkerig en kijkerig met gevaarlijke uitspattingen waardoor ik ook angstig word. Ik verman mezelf elke keer weer en ga ook steeds met hem de opstakels aan.
Maar leuk is anders.
Als je denkt dat hij ontspannen loopt en je hem goed aan het werk hebt dan ineens flipt hij van een vogel die in de heg zit of de bomen waaien wat harder waardoor ik er elke keer bijna afvlieg.
Nou hoorde ik van een kennis dat je hem hiervoor magnesium kan geven mijn vraag daarom is er iemand die hier ervaring mee heeft?
Ik doe nu grondwerk en kuier met hem over de weg. Aan de hand schrikt hij ook wel maar is hij wel langs obstakels te krijgen onder het zadel niet dan schiet hij weg en draait zich razendsnel om.
Hij is zo mooi en echt mijn droompaard( op het schrikken na dan.) Dus verkopen wil ik liever niet.

Anoniem

Re: paard schrikkerig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 13:49

Magnesium werkt zeker goed, ik geef zelf les aan eentje die ook heel heftig kan schrikken maar dat is nu door het geven van magnesium al een stuk minder geworden. Ze is nog steeds wat loerderig maar niet meer zo onvoorspelbaar.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 13:49

Veel schriktraining zal de vertrouwensband tussen jullie versterken, als dit juist gedaan wordt.
Magnesium kan in sommige gevallen helpen, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 15:51

Magnesium kan zeker helpen maar specifiek voor dit soort gedrag heb ik ook goede ervaringen met Pavo nerve control... Geeft een stukje rust in t koppie.

jitsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 16:15

Bedankt hier kan ik wel wat mee! +:)+

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 17:31

Magnesium werkt als je paard een magnesiumtekort heeft.... en dat komt nog al eens voor op "rijke" schone weiden.

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 17:36

Mijn paard wordt ook ""kijkeriger" op gewoon biks. Ik voer haar luzerne gemengd met Subli zonder (een muesli zonder haver/melasse en weinig suiker(s)). Hier doet ze het super op. Succes! Ik weet hoe lastig het is om voldoende te trainen met kinderen.

jitsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 10:44

Ja een hele uitdaging hihi Emil01 :D

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 10:56

Ik lees even mee. Met mijn paard heb ik een beetje het zelfde. Nooit gedacht dat het eventueel ook met het voer te maken kan hebben.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 11:07

Mijne krijgt ook magnesium, scheelt wel wat :)
Zonder magnesium is er op koude dagen niks aan te beginnen.
Dan staat ze zo een half uur strak en trillerig door een trekker in de verte..
Met magnesium kan ze de spanning wat sneller laten afvloeien, ze schrikt iets minder vaak en minder heftig.

Op warmere dagen is het gelukkig niet nodig :)

Ter aanvulling; paard komt elke dag genoeg buiten, zo mogelijk 24/7 en krijgt 1 schep muesli (die ene waar niet heel veel in zit)

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 11:17

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 11:25

Ik geloof persoonlijk niet dat schriktraining en grondwerk het antwoord is voor alles en iedereen :-)

Mijn merrie kan 6 dagen achtereen langs een opstakel lopen en er niet anders van worden, de 7e dag echter staan, bij wijze van spreken, de haren rechtop van schrik. Ik laat haar elke keer kennismaken met vreemde zaken/dingen en wij doen ook veel grondwerk. Sommige paarden hebben nu eenmaal een soort karakter waardoor zij sneller gespannen worden en of schrikkerig zijn. Ik wil daarmee niet zeggen dat schriktraining en grondwerk niks zou kunnen doen, maar je maakt mij niet wijs dat je daarmee ook het karakter van paard of pony zo om kan zetten dat het een mak schaap wordt...bij wijze van spreken :-)
Mijn merrie krijgt het hele jaar door magnesium en bij ons helpt het tot bepaalde hoogte wel. Spanning raakt ze sneller kwijt en de schrikreactie's zijn beter te handhaven En ze is sneller bij de les te roepen dan als ik haar niks zou geven.

Ik zou het gewoon eens proberen of het ook wat voor jullie kan betekenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 12:23

Denk ik ook niet Icrack. Wel met een paard leren de ontspanning op te zoeken ipv spanning op te bouwen.

Voermanagement kan alles te maken hebben met de sensibiliteit van een paard. Teveel suikers bijv, of simpelweg teveel krachtvoer kan ook zorgen voor een explosief paard.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 12:58

Hoe bedoel je dat precies Joolien? De ontspanning op te zoeken ipv spannng op te bouwen?

Mijn merrie krijgt alleen ruwvoer en nu staat zij uiteraard in de wei. Ik denk ook niet dat het goed gaat komen als ik haar op krachtvoer zou zetten _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 13:00

Icrack schreef:
Hoe bedoel je dat precies Joolien? De ontspanning op te zoeken ipv spannng op te bouwen?

Mijn merrie krijgt alleen ruwvoer en nu staat zij uiteraard in de wei. Ik denk ook niet dat het goed gaat komen als ik haar op krachtvoer zou zetten _O-

Voordat ik een heel verhaal typ, is t misschien handig om dit filmpje eens te kijken.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 16:24

Icrack schreef:
Ik geloof persoonlijk niet dat schriktraining en grondwerk het antwoord is voor alles en iedereen :-)

Mijn merrie kan 6 dagen achtereen langs een opstakel lopen en er niet anders van worden, de 7e dag echter staan, bij wijze van spreken, de haren rechtop van schrik. Ik laat haar elke keer kennismaken met vreemde zaken/dingen en wij doen ook veel grondwerk. Sommige paarden hebben nu eenmaal een soort karakter waardoor zij sneller gespannen worden en of schrikkerig zijn. Ik wil daarmee niet zeggen dat schriktraining en grondwerk niks zou kunnen doen, maar je maakt mij niet wijs dat je daarmee ook het karakter van paard of pony zo om kan zetten dat het een mak schaap wordt...bij wijze van spreken :-)
Mijn merrie krijgt het hele jaar door magnesium en bij ons helpt het tot bepaalde hoogte wel. Spanning raakt ze sneller kwijt en de schrikreactie's zijn beter te handhaven En ze is sneller bij de les te roepen dan als ik haar niks zou geven.

Ik zou het gewoon eens proberen of het ook wat voor jullie kan betekenen.

mee eens..
mijn merrie kan de ene dag vreselijk schrikken van een merel in het gras, terwijl een weg omzetting met rood witte reflecterende bordjes geen probleem zijn..

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 20:01

Het gaat over het algemeen niet over karakter, maar over het vertrouwen dat er in jou buurt vrijwel niets echt gevaarlijk is. Ik denk ook wel dat bepaalde supplementen kunnen helpen. Natuurlijk gaat een schrikkerig paard niet onmiddelijk draaien, maar het gaat wel veel helpen.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 20:04

Gelijk dan een vraagje, misschien offtopic. Excuses anders hiervoor!

Is het niet het geval dat als je magnesium geeft vaak en er is minder spanning etc dat als je dan poosje geen magnesium geeft dat het dan erger is? Dat hij niet meer zonder kan?

Hier namelijk hetzelfde probleem dus lees even mee.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 20:09

En wat geef je te eten aan je paard?
Wat zit er in jou merk biks en andere dingen die je geeft?
Krijgt hij hooi of wat anders?
Soms overstappen op ander merk kan al de helft schelen.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 21:13

Jolandeee, ik heb ook periodes gehad dat ik mijn merrie geen magnesium bijvoerde. Ik heb hier geen toename van haar schrik en gespannenheid ondervonden dat het erger was dan daarvoor.

Jens, de moeder van mijn merrie was voor vreemden onbenaderbaar en erg wantrouwend. Ik ben persoonlijk wel van mening dat mijn merrie hier als veulen ook mee te maken heeft gehad en hier in bepaalde zin wel wat van mee gekregen heeft. Het gedrag van de moeder beinvloed ook het veulen, daar kom je niet onderuit. Uiteraard kun je "zaken" wat bijschaven, maar de angel (basis gelegd door de moeder) haal je er niet uit. Of denk jij dat je een paard zo om kunt vormen... :-)

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 20:19

Ik ben in juli begonnen met het geven van magnesium. Zo blij dat ik dat heb gedaan. Mijn paard is weer net als vroeger. Ze vind knuffelen ook weer heerlijk. Ik ben er sinds jaren weer alleen op uit geweest. *\o/* *\o/*

unbelievable

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 20:28

Ik zweer bij de pavo nerv control voor mijn getraumatiseerde PRE vriendje.

Rebekka78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 20:15

Magnesium kan helpen ,maar ook het voeren van cavalor pianisimo speciaal voer voor wat schrikachtige paarden.