Pony kruipt onder de schrikdraad

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

isabel67

Pony kruipt onder de schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 12:51

Hallo ,

Mijn bijna 3 jarige b pony ontsnapt veel.
Er staat genoeg stroom op ( heb hem zelf gevoeld :j ) maar toch neemt hij een aanloopje en daar is hij.
Hij doet dit vooral als er andere paarden uit de weide worden gehaald of als de andere er achteraan zitten.
En anders gewoon als hij er zin in heeft.
Hij ontsnapt altijd bij de openingen van de wei.
De wei is groot met vaste houten paaltjes met 2 opgespannen draden, staat zeker genoeg gras en hij staat samen met de andere paarden die gewoon braaf blijven staan.
Hij is gelukkig niet van de stalling weg ontsnapt . :=
Nu staat hij aan een longeertouw vast aan een steunpaal van de wei zodat hij toch nog kan grazen :+
Alle tips zijn welkom ;)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 12:52

Heb je hem al eens met zijn neus tegen het stroomdraad gezet? Dit wordt vaak bij shetten als tip gegeven.

En anders maak je er een teletubbie van. Dan draai je een stuk ijzerdraad om het halster heen, naar beneden uit laten steken en omhoog. Dan maakt hij flink contact met het stroomdraad.

isabel67

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 12:54

Van het handvat eens tegen de neus houden had ik ook al ergens gelezen maar moet die nog uitproberen. :j

Die andere lijkt me nogal drastisch :=
Laatst bijgewerkt door isabel67 op 14-05-15 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Yenni

Re: Pony kruipt onder de schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 12:57

Een draad er onder spannen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 12:58

Mizora schreef:
Heb je hem al eens met zijn neus tegen het stroomdraad gezet? Dit wordt vaak bij shetten als tip gegeven.

En anders maak je er een teletubbie van. Dan draai je een stuk ijzerdraad om het halster heen, naar beneden uit laten steken en omhoog. Dan maakt hij flink contact met het stroomdraad.

Doen mensen dat echt? Straks staat hij te kroelen met een ander en wordt die zo in zijn oog geprikt!

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 13:00

Of toch een sterker stroomapparaat. Een vriendin van mij had dit ook voor, heeft schrikdraadapparaat gekocht dat gebruikt wordt in wildparken en zo, en probleem is opgelost (heb trouwens ook zo'n ondeugd hier, maar ligt aan mijn gebrekkige stroom, en de buitenomheining is met gaas, dus die kan niet van het erf).

isabel67

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 13:04

Cas123 schreef:

Is heel veel werk aangezien de wei echt heel groot is maar toch bedankt ;)

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 13:09

isabel67 schreef:
Cas123 schreef:

Maar je zegt zelf dat hij het alleen doet bij de ingang van de weide,
misschien werkt het als je daar een stukje extra draad spant? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 13:11

Stukje ijzerdraad in de manenkam vlechten, dan krijgt ie een nog grotere klap. Is misschien ff zielig maar hij meot er meer respect voor krijgen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 13:14

isabel67 schreef:
Cas123 schreef:

Tja, kleine pony's hebben lagere/meer draden nodig om binnen te blijven. Sterker apparaat kan helpen, palen dichter op elkaar zetten ook, maar veel werk zal het in elk geval zijn. En als je zelf al zegt en dus ook ziet dat er openingen zijn, dan is je omheining niet geschikt om deze pony achter te houden. Laagste draad wat hoger is bij grotere paarden makkelijk, want die eten dan ook het gras net onder het draad, scheelt je een hoop werk, maar met verschillende maten paarden kan het zijn dat je voor meer werk moet kiezen om te voorkomen dat je dieren uitbreken en gevaar lopen op of buiten je erf.

isabel67

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 13:22

[/quote]
Tja, kleine pony's hebben lagere/meer draden nodig om binnen te blijven. Sterker apparaat kan helpen, palen dichter op elkaar zetten ook, maar veel werk zal het in elk geval zijn. En als je zelf al zegt en dus ook ziet dat er openingen zijn, dan is je omheining niet geschikt om deze pony achter te houden. Laagste draad wat hoger is bij grotere paarden makkelijk, want die eten dan ook het gras net onder het draad, scheelt je een hoop werk, maar met verschillende maten paarden kan het zijn dat je voor meer werk moet kiezen om te voorkomen dat je dieren uitbreken en gevaar lopen op of buiten je erf.[/quote]
Met openingen bedoel ik de plaats waar je het hek kan openen :j
Er zijn pony's die kleiner zijn dan hem en er wel gewoon inblijven.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 13:30

Ik heb twee shetjes. En dus drie banden. Het is me wat. Bij grote paarden zijn twee banden vaak voldoende. De laagste band zit op 20 cm van de grond.

Misschien kun je alleen een gedeelte doen?

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 13:33

isabel67 schreef:
Met openingen bedoel ik de plaats waar je het hek kan openen :j
Er zijn pony's die kleiner zijn dan hem en er wel gewoon inblijven.

Doe dan daar een extra draadje spannen.... ;)

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 13:35

Hier ook znmonster in de winter mag hij in de schapen wei met gaas in de zomer aan de stik ketting van paar meter en s nachts op stal..

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 13:40

Hier staat ook een pony die zijn dikke manenkam onder de draad stop en er zo onderdoor kruipt.
Ook voor hem hebben we een extra draad gemaakt op ongeveer 20 cm zodat hij zijn dikke manen niet meer kan misbruiken maar zijn neus er tegen moet houden. En dat doet hij dus niet :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 13:44

Ik heb een shet en 1 van 1.75 hoog, dus ik moest vaak 4 draden spannen. En gaas rondom de hele wei. Dat waren dan wel doe het zelf weitjes met batterijschrikapparaat, want tot mijn grote verbazing, gaat het nu al maanden goed met maar 2 draden ( grote kan er over heen stappen en pukkie er serieus onderdoor rollen) Maar dat is wel een stroomapparaat voor stieren en dus op het electriciteitsnetwerk en tot nu toe kijkt dus zelfs die kleine van mij wel link uit...

Maar een extra draad spannen mag toch de moeite niet zijn , vind ik eigenlijk...

Djaikha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 13:47

Heeft hij al vaker in weides omheind met schrikdraad gestaan? Zo ja, is hij daar ook uit ontsnapt of bleef hij keurig achter het draad? Als hij eerder niet is ontsnapt uit eenzelfde soort weide, dan zal ik sneller denken aan een andere oorzaak voor dit gedrag dan de omheining.

Probeer eens terug te denken wat de eerste keer was dat hij is ontsnapt. Hoe was de situatie toen en is die nu nog hetzelfde? Je zegt dat hij vooral ontsnapt wanneer andere paarden uit de weide worden gehaald of wanneer de andere paarden achter hem aanzitten. Ontsnapt hij vooral wanneer een specifiek paard uit de wei wordt gehaald of maakt het niet uit welk paard uit de wei wordt gehaald? Doet hij dit al zolang als hij in deze groep paarden staat of is het eerder/later begonnen? Hoe ligt hij in de groep? Zie je hem wel eens naast een ander paard staan grazen of kroelen met een ander paard? Zie je hem wel eens liggen?

isabel67

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 13:56

Djaikha schreef:
Heeft hij al vaker in weides omheind met schrikdraad gestaan? Zo ja, is hij daar ook uit ontsnapt of bleef hij keurig achter het draad? Als hij eerder niet is ontsnapt uit eenzelfde soort weide, dan zal ik sneller denken aan een andere oorzaak voor dit gedrag dan de omheining.

Probeer eens terug te denken wat de eerste keer was dat hij is ontsnapt. Hoe was de situatie toen en is die nu nog hetzelfde? Je zegt dat hij vooral ontsnapt wanneer andere paarden uit de weide worden gehaald of wanneer de andere paarden achter hem aanzitten. Ontsnapt hij vooral wanneer een specifiek paard uit de wei wordt gehaald of maakt het niet uit welk paard uit de wei wordt gehaald? Doet hij dit al zolang als hij in deze groep paarden staat of is het eerder/later begonnen? Hoe ligt hij in de groep? Zie je hem wel eens naast een ander paard staan grazen of kroelen met een ander paard? Zie je hem wel eens liggen?

Ja , hij heeft altijd in weides met schrikdraad gestaan en vooraf nooit ontsnapt . Hij is dit beginnen doen bij de vorige stalling. Daar was het een enkel draadje met bijna geen stroom ( omdat de batterij vaak leeg was) het hooi stond achter dat ene draadje met prikpaaltjes. Dan is het ind niet moeilijk dat hij er onder gaat. Ben nu 1 maand geleden van stal veranderd en dacht dat het zou over gaan maar nu blijft hij het doen maar wel al minder. Hij is nieuw in de groep dus heeft nog niet echt hele goede vriendjes. Hij doet het bij elk paard dat uit de wei word gehaald. Hij staat laag in de rangorde. Ja , hij ligt regelmatig lekker te slapen.

Djaikha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 14:20

Vroeger heeft hij dus gemakkelijk onder een stroomdraad door kunnen gaan (toevallig zelfde soort (dikte, kleur) draad?) en lekker hooi kunnen gaan eten. Hoe vaak heeft hij dat gedaan? En deed hij dat dagelijks? Stond er toen voldoende gras op de wei? Heb je hem zien grazen? Wanneer hij nu uit de wei ontsnapt, wat doet hij dan? Gaat hij op zoek naar hooi / iets eetbaars? Hoeveel gras staat hier op de wei?

Het kan zijn dat hij heeft geleerd dat onder het draad doorgaan betekent hooi eten. Wanneer hij nu ontsnapt en op zoek gaat naar iets eetbaars, dan kan dat kloppen. Dit kan je testen door eens wat hooi in de wei te leggen als dat mogelijk is. Blijft hij dan binnen de omheining?

Het kan ook heel goed dat, wanneer hij een vriendje heeft gevonden in deze nieuwe groep, het ontsnappen vanzelf ophoudt. Je zegt al dat het minder is geworden op deze stal. Die trend kan doorzetten totdat het helemaal is gestopt. Het kan daarbij helpen om hem telkens gewoon weer rustig in de wei terug te zetten en zorgen dat hij geen eten oid kan vinden buiten de wei.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 14:21

Dan zou ik hem juist tegen het schrikdraad zetten. Even laten voelen dat er hier gewoon een flinke klap stroom op staat. Daarna kunnen ze het zich vaak weer gewoon herinneren dat ze erachter moeten blijven.

isabel67

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 14:36

Djaikha schreef:
Vroeger heeft hij dus gemakkelijk onder een stroomdraad door kunnen gaan (toevallig zelfde soort (dikte, kleur) draad?) en lekker hooi kunnen gaan eten. Hoe vaak heeft hij dat gedaan? En deed hij dat dagelijks? Stond er toen voldoende gras op de wei? Heb je hem zien grazen? Wanneer hij nu uit de wei ontsnapt, wat doet hij dan? Gaat hij op zoek naar hooi / iets eetbaars? Hoeveel gras staat hier op de wei?

Het kan zijn dat hij heeft geleerd dat onder het draad doorgaan betekent hooi eten. Wanneer hij nu ontsnapt en op zoek gaat naar iets eetbaars, dan kan dat kloppen. Dit kan je testen door eens wat hooi in de wei te leggen als dat mogelijk is. Blijft hij dan binnen de omheining?

Het kan ook heel goed dat, wanneer hij een vriendje heeft gevonden in deze nieuwe groep, het ontsnappen vanzelf ophoudt. Je zegt al dat het minder is geworden op deze stal. Die trend kan doorzetten totdat het helemaal is gestopt. Het kan daarbij helpen om hem telkens gewoon weer rustig in de wei terug te zetten en zorgen dat hij geen eten oid kan vinden buiten de wei.

Niet dezelfde draad maar wel ook wit . Bij de vorige stal was het een en al modder geen sprietje gras en Fury was nogal mager :n hij deed het dagelijks omdat de grote paarden er ook achteraan zaten. ben dus snel op zoek gegaan naar en nieuwe stal en waar ik nu sta is een goudenplaatsje met grote weides met heel veel gras :j
Nu ontsnapt hij niet meer zo veel maar toch wel 2 keer in de week. Als hij dan ontsnapt gaat hij gewoon bij het hek naar de stallen gaan staan . Daar is ook wel de voercontainer. :j