Paard onder de achterstang door

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tymone

Paard onder de achterstang door

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 09:36

Gezocht maar geen topic hierover :(

Ik heb een jong paard (3 jaar) die afgelopen vrijdag een ravage heeft aangericht.

Hij ging keurig volgens het boekje de trailer in. Omdat ik wist dat hij vervoerd moest gaan worden heb ik dit in de weken ervoor met hem geoefend. Rustig, geen gesla, geschreeuw etc.. Heb uren op me hurken in de trailer gezeten met brokjes, wortels, aaitjes etc..

Na een aantal keren oefenen liep hij er keurig in 1x in.

Afgelopen vrijdag was het zover, ik zou hem laten keuren bij de da en daarna wegbrengen om hem zadelmak te laten maken.

Hij liep echt keurig de trailer in. Iemand deed rustig de balk er achter en daarna de klep dicht. Zelf stond ik nog voor in de trailer waar ik wat wortels en voer aan hem gaf. Toen de klep dicht zat raakte hij na een minuut volledig in paniek en bedacht dat hij wel voor door het deurtje kon (over de stang heen. Hij brak echt de hele boel af en had daarna bedacht dan wel over de klep heen kon. We hebben de klep open gemaakt omdat we geen keus hadden, toen bleek dat hij met zijn kont klem zat onder de stang. We kregen de stang niet los omdat deze geborgd was en er geen ontgrendeling aan de buitenkant zat. Uiteindelijk is hij onder de stang door uit de trailer gekomen (hij is 1.68 ongeveer) en heeft een groot deel van de rug open gehaald. Er moet een foto gemaakt worden van de rug om te beoordelen of er wat beschadigd is.

Maar nu moet ik met hem verder, hij zal ooit de trailer weer op moeten. Ik weet alleen niet of ik dit zelf nog durf. Ik ben opzoek naar iemand die iets vergelijkbaars gehad heeft en hoe heb je dit opgelost.

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 09:41

Jee, wat een verhaal.
Heb je met het oefenen ook de klep dicht gehad?
Beterschap met je paard en sterkte.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 09:42

Wat ik daaruit af kan leiden is dat je met oefenen nooit de klep gesloten hebt?

Sowieso moet je terug van nul beginnen. Ook met sluiten van de klep.
Misschien samen met een rustig paard dat de trailer goed kent.

Stond hij vast met zijn hoofd? Zaten de stangen vast genoeg?

Absoluut niet fijn dat zowel jij als het paard nu een slechte ervaring gehad hebben.
Succes!

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 09:43

Na zo'n trauma, zou ik er een deskundige bij halen! Als je hier zelf mee aan het knooien komt dan kan het verkeerd gaan, tuurlijk kan het ook goed gaan maar ik acht die kans klein!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 09:44

Jemig wat een vreselijk verhaal!

Ik zou zelf iemand erbij halen die trailertraining doet. Zoals Petra van 2Moons, zij is erg goed.
Eventueel voor de afspraak alvast oefenen met grondwerk (in feite je paard gewoon opvoeden aan de hand), dat vergemakkelijkt het laden ook aanzienlijk.

Succes!

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 09:44

Bah zeg, dat is schrikken geweest.

Kirrr schreef:

Èn met een veiligere trailer waar de stang wèl van de buitenzijde af losgemaakt kan worden...

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 09:45

Ja, hier iets vergelijkbaars meegemaakt, merrie die volledig in paniek raakte bij sluiten van de stang/ trailer en er onderdoor kwam om er uit te kunnen.
Petra Vlasblom van http://www.2moons.nl heeft dit een paar jaar geleden volledig opgelost en nu staat mijn merrie rustig op 3 benen hooi te kauwen bij sluiten van trailer en wacht rustig bij uitladen.
Ik zou je dus ook Petra (of een van haar studenten) aanraden (omdat ik zelf zo blij was met Petra's training ben ik ook haar opleiding gaan volgen).
Als je me (via pb) laat weten in welke regio je zit, kan ik je vast zeggen of Petra in de buurt zit of wie er van haar afgestudeerden/ studenten dichtbij zit en je hier mee kan helpen.

Tymone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 09:46

hij is in januari vervoerd van de opfok naar huis, maar toen vond hij het prima. ging er toen ook rustig in en geen gestamp onderweg.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 09:48

gabyfedde schreef:
Bah zeg, dat is schrikken geweest.

Kirrr schreef:

Èn met een veiligere trailer waar de stang wèl van de buitenzijde af losgemaakt kan worden...

Als de stang een beetje verwrongen is gaat dit langs buiten ook niet meer los.
Dat is alleszins mijn ervaring.

BigOne

Re: Paard onder de achterstang door

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 09:54

Zo, hoop voor je dat het allemaal meevalt met de verwondingen. Mocht je nogmaals met hem op pad gaan, hanteer dan de werkwijze zoals hij van de opfok kwam, er in klep dicht en rijden. Hij heeft nu vaak even in de trailer gestaan en kreeg lekkere dingen. Eigenlijk is een trailer daar niet voor bedoelt en wat anderen hier zeggen, zeker iemand met zeer veel verstand erbij halen.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 09:57

Heeeeeel herkenbaar, maar dan bij de voorstang.... Nooit was er een probleem, tot ze opeens bedacht dat ze wel eens hooi van de vloer kon eten. Dus dat was een klein stapje achteruit en precies genoeg ruimte om haar hoofd onder de buis door te doen. Toen mijn zus het deurtje open deed stond ze dus met haar hoofd onder de buis door. Ik probeerde haar achteruit te zetten met haar hoofd laag, maar toen deed ze haar hoofd omhoog en opeens was er paniek.... Ze flipte compleet en ging steeds verder naar voren, waardoor de stang uiteindelijk op haar lendenen zat en ze kon niet staan omdat de buis te laag was. Gelukkig kregen we snel hulp en is de trailer uit elkaar gehaald, wat godzijdank kon bij die van ons. Daarna heeft ze nog een minuut of 5 in de trailer gelegen. Gelukkig was er een dierenarts op het terrein en bleek er op een schaafplekje na, niks aan de hand te zijn.

We waren op keuring, 50 km van huis, dus wij moesten haar wel weer op de trailer zetten. En eigenlijk was dat ook goed, want ze liep direct weer mee en er is nooit meer wat gebeurd.

Pony blijft wel een tikkeltje dom, want als ik haar nu in de trailer zet, wil ze direct weer met haar hoofd onder de stang door. Dus met laden een beetje oppassen en we zetten haar nu niet meer vast aan de gewone ringen, maar aan de ring aan het plafond, zodat ze haar hoofd niet onder de stang door kan doen.

Ik zou dus zsm een trailer regelen waarvan de buizen aan de buitenkant los kan en dan gewoon alsof er niks gebeurd is, paard weer op de trailer zetten. Niet direct de stang erachter, eerst maar eens ervaren dat de trailer niet eng is, dan is erin opgesloten worden ook niet zo eng.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 10:05

Dat is schrikken.

ja Petra Vlasblom van 2moons.
Heeft mijn Mando ook goed geholpen. Hij is zo relax op de trailer en heeft in die tussentijd al heel wat kilometertjes gemaakt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 10:13

Ja die van mij heeft ook wel eens met de stang op zijn rug gezeten bij het uitladen. Uiteindelijk viel hij waardoor we snel de stang er af konden krijgen. Hij was toen al ergens in de 20.. Altijd heel braaf geweest op de trailer, maar kreeg ineens paniek. Gelukkig mankeerde hij helemaal niets. We waren naar de kliniek dus de dierenarts heeft hem wel even nagekeken.

De terugreis verliep weer als vanouds. Hij liep er zo op en was de hele weg braaf. Bij het uitladen ook geen probleem.

Het blijft gewoon super eng als ze in paniek raken. Sommige paarden komen inderdaad via het voordeurtje er weer uit.

In jou geval zou ik ook samen met een professional gaan trainen.

Tymone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 16:10

Heb Petra Vlasblom een berichtje gestuurd. Maar ze zit niet echt bij mij in de buurt.

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 16:13

Maar waarom heb je dan, toen hij van de opfok naar huis ging en dat heel braaf deed, nu ineens wel een 'probleem' van de trailer gemaakt?

Sterkte! Klinkt niet echt lekker.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 16:33

Mijn merrie is zo dat als ze iets wil dan wil ze dat Naar stal de stands uit Dus zo ook de trailer uit Heb hetzelfde gehad als jij Maar dan met uitladen de rest doet ze gwn normaal Maar wil mvr eruit dan wil ze eruit Dus die gaat in zijn achteruit helaas stang!!! Dan maar eronder hele sterke achterhand :D buis verbogen echt een driehoek klep snel weer dicht buis moest toch los nou dat ging dan nog En toen maar heel snel de klep open gedaan je moet wat he

Inmiddels hebben we een nieuwe buis Maar ze blijft duwen en proberen eronder te komen Het is ook echt met gevaar voor eigen leven de buis weghalen en opzij springen want je houd er niet Ze staat verder heel rustig wel met spanning dat zie ik aan der kont Ze is nu 14 en een "wedstrijdpaard" Bij haar gaat het niet meer over iig Ben gwn blijven gaan en we zien wel soms blijft ze zelfs 1 sec staan ben ik al trots

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 16:41

ik zou nog niet zo angstig zijn voor een volgende keer.
Gewoon eerst maar eens afwachten.
Laten genezen en dan na tijdje een skijken wat hij doet bij de trailer.
De paniek en angst kan bij jou wel eens groter zijn dan bij t paard

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 16:44

Lastig .. De meeste paarden stoppen wel met terug douwen wanneer de klep eenmaal gesloten is. Ik had er ook eentje die net zo lang bleef springen tot de stang weg wast die heb ik uiteindelijk met verdoving vervoerd omdat hij toch echt de trailer op moest. Niets aan de hand. Maar dat is natuurlijk niet iets dat je vaak moet willen doen. Aan goeie oefening heb je uiteindelijk meer, eventueel met een ervaren persoon er bij. Sowieso zou ik altijd oefenen met twee personen, eentje voor en eentje achter.

Tymone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-15 10:06

Kleine update, rug hersteld goed. sprong blijft helaas heel dik. Waarschijnlijk gaat hij volgende week op de foto. Er wordt gedacht aan een botsplinter of aan OCD. Heel vervelend dus.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 10:25

Jeetje vervelend zeg. Waarom hij zo in paniek is geraakt, zeker gezien het feit dat het de eerste keer vanuit de opfok wel goed ging, weet je nooit.
Met ons jonkie doe ik het eerlijk gezegd net als Bigone. Opladen, klep dicht en rijden. Precies zoals hij vanuit de opfok naar huis gekomen is. Ik doe ook nog het zeiltje dicht, in het geval het in de trailer mis gaat.
Hij is nu voor de 3e keer vervoerd op de trailer (1 x vanuit de opfok, 1 x naar de veearts om tanden te doen en nu 1 x naar de wei waar ie de zomer mag blijven). Tussendoor oefen ik niet. Hij gaat er vrij snel op. Als ie voor de klep nog een beetje twijfelt of naar achteren loopt zet ik de bezem op zn hakken (hij moet het buiten vervelender vinden als binnen). Binnen krijgt ie een worteltje ter beloning en om hem af te leiden als de stang erop gaat. Hij staat in een 1,5 paards en alles gaat prima tot nu toe.

Maar het is wel goed om te lezen hoe het kan gaan als een paard in paniek raakt. Om van tevoren te bedenken wat je dan doet.
Als dit mij gebeurd was had ik denk ik de veearts gebeld om te sederen. Of geprobeerd tranqui naar binnen te krijgen. En een tang bij de hand te hebben om de borging door te kunnen knippen als dat nodig is.
Pff wat een nachtmerrie.