Krukje mee op buitenrit?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Drico

Krukje mee op buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 13:18

:wave:

Mijn moeder en ik zouden graag eens een keer een kleine trektocht maken met onze paarden.
Nu is het echter zo dat ik niet kan opstappen zonder krukje door lichamelijke problemen, ook niet met behulp van een voetje of met zo'n stijgbeugel met uitklapbaar opstapje.

Als je een trektocht maakt blijf je natuurlijk vaak niet de hele dag op je paard zitten en je moet natuurlijk ook overnachten en dus sowieso moet er worden afgestapt.
Nu zijn er natuurlijk wel hele handige krukjes overal te verkrijgen, maar die krijg je niet echt makkelijk mee overal naartoe.

Wie heeft hiervoor een idee of neemt ook zelf een krukje overal mee naartoe?

Julu72

Re: Krukje mee op buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 13:20

Opstappen via een bankje bij een picknicktafel, via een hek... en bij ruiterpaden heb je bij hekken vaak van die boomstronkjes staan (speciaal om op te stappen).

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 13:21

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 14:48

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 14:56

Ik zou me er niet druk om maken ...
Als je paard braaf genoeg is is er altijd wel een muurtje of boomstammetje te vinden....

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 14:57

Allemaal heel leuk die opstapkrukjes, maar...

Hoe wil je die weer meenemen als je op het paard zit? :+

Ik zet mijn paard altijd naast een verhoging, in vorm van een boomstronk, bankje, verhoging oid.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 15:04

Just_Sannee schreef:

Dat zal geen probleem zijn aangezien ik ook mee ga en ik wel makkelijk op en af kan stijgen.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 15:07

Kan je haar geen voetje geven dan, mocht er geen (natuurlijk) opstapje zijn?

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 15:09

Just_Sannee schreef:
Kan je haar geen voetje geven dan, mocht er geen (natuurlijk) opstapje zijn?

Natuurlijk kan ik dat wel, maar dan nog kan Ryanne niet voldoende kracht zetten om erop te komen.

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 15:10

Ik ben laatst een paar dagen in de Veluwe geweest. Ik kan prima opstappen zonder opstapje, maar vind het wel fijner voor de rug van mijn paard. We moesten best regelmatig af- en opstappen in verband met hekken die we door moesten. Er was altijd wel een verhoging aanwezig om makkelijk op te stappen. Bankjes, boomstronken of gewoon een paaltje dat het ruiterpad aan gaf. Beetje improviseren, maar wel altijd gelukt. Veel plezier als jullie gaan!

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 15:10

Boomstammen, picknick tafels, hoge stoepranden. Ik ben altijd heel inventief en vind wel wat.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 15:12

Ik stap altijd gewoon af als er een bankje of een boomstronk in de buurt is. Dat gebruik ik als krukje. Paaltjes, hekken, en zelfs hooibalen wel eens gebruikt als opstap.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 15:20

Jennyj01 schreef:
Boomstammen, picknick tafels, hoge stoepranden. Ik ben altijd heel inventief en vind wel wat.

Natuurlijk is dat ook altijd wel te vinden, maar dat is makkelijk als je gezond bent.
Maar met de ziekte van Ryanne wordt het zelfs al moeilijk om de opstap om op een bankje te komen. Die stap is gewoon vaak te hoog en kost te veel spierkracht.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 15:31

vilheide schreef:
Just_Sannee schreef:

Dat zal geen probleem zijn aangezien ik ook mee ga en ik wel makkelijk op en af kan stijgen.

Maar waar laat je dat ding dan op je paard?

Ik denk dat jullie krukje echt al haast zo klein is als mogelijk voor een krukje met die hoogte met tree. De nog veel platter opvouwende krukjes zijn allemaal lager en hebben geen tree, tenzij je iets zelf kan (laten) maken misschien.

Wij gaven elkaar trouwens bij een te laag krukje ook wel eens een voetje vanaf de kruk, dat is vaak net voldoende als het je met alleen een voetje of alleen een krukje niet lukt. (Was een vrij groot paard wat zonder zadel werd gereden)

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 15:46

De eigenaar van mijn vroegere verzorgpaard kon ook moeilijk op stappen.
Ik mocht mee naar de Veluwe op voorwaarde dat ik de hekken op deed :D

Dus ze hoefde er alleen op bij het beginpunt en in de pauze. Als ze een bankje/boomstam had en dat combineerde met een uitklapbare beugel dan ging dat prima.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 16:18

Ik denk dat we gewoon de tijd moeten nemen en de juiste plek op moeten zoeken. Het voordeel is dat ze tijdens de pauzes gewoon alle rust kan nemen om er weer op te kunnen stappen. Paarden zijn gelukkig wel wat gewend en zeker die van haar, want hij merkt al snel wanneer ze niet lekker in haar vel zit.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 19:51

Ik weet niet waar jullie heen gaan maar vaak kan je inderdaad via een picknickbank opstappen. Die vind je overal wel.

Scheelt weer bagage meesjouwen.

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 19:54

En je stijbeugel even heel lang maken, helpt dat niet?
Doe ik soms ook als ik geen krukje heb. Ben niey groot en mijn paard wel hahaha

bumblebijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 19:55

Heb je foto van heg krukje wat je mee wil nemen?

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 20:28

Bmamavan2 schreef:
En je stijbeugel even heel lang maken, helpt dat niet?
Doe ik soms ook als ik geen krukje heb. Ben niey groot en mijn paard wel hahaha

Het gaat hier niet om een groot paard. Maar om iemand die de kracht mist om de opstap te maken.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 20:35

ik weet niet of het met zo'n opstapje haalbaar is, maar als die opgeplooid zijn passen die in mijn zadeltas:
http://www.bol.com/nl/p/garant-o-matic- ... 032775377/

als ze er niet ineens op kan, kan je echt wel die opening als tussenstap gebruiken, daar is het stevig genoeg voor.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 20:37

Hoe is de spierkracht in de armen dan? Als die beter is, dan misschien een optie om eerst tegen het tafelblad (bij een picknicktafel dus) te gaan leunen met je kont en je dan met je armen jezelf omhoog duwen tot je echt met je kont op het tafelblad zit. Dan zal het namelijk al een stuk makkelijker worden om de voeten op het zitgedeelte te krijgen. En dan is het alleen nog maar een kwestie van gaan staan en opstijgen.
Eventueel zou jij vilheide ts misschien kunnen helpen om op het tafelblad te komen, mits beide paarden mak genoeg zijn om te kunnen assisteren daarin.

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 20:38

Het kost mij ook veel moeite om zonder krukje op mijn bijrijpaard te komen. De beste oplossing niet afstappen of vallen en anders een picknick tafel, bankje, hek of stronk zoeken. Ik kan er op komen zonder als ik de stijgbeugel mega lang maak en vervolgens van uit het zadel weer de goeie lengte maak.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 20:43

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 20:45

Dat is een handig krukje. Er is alleen zo te zien wel maar ruimte voor een voet, geen twee. Of dat nu zo handig is voor iemand met weinig spierkracht.
Of het ding is groter dan het er op de foto uitziet natuurlijk. Ben niet zo thuis in hoeveel nu een inch is in cm.