spoedcursus paardenomgang

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fred_Kroket

spoedcursus paardenomgang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 11:07

Hoe leer in mijn vriend nu een spoedcursus omgang met paarden. Wat voor mij niet meer dan logisch is vind hij totaal niet vanzelfsprekend.

Wapperen met een zweep bijvoorbeeld is minder handig, net zoals hard optrekken met zijn auto als hij 10 meter voor mij rijd... :') Hij dacht " de auto maakt geen motorgeluid dus het valt wel mee" de banden maakten zoveel lawaai dat mijn brave peerd zich een hoedje schrok..

Elke keer als hij iets doet wat niet zo handig is leg ik het uit, nu denkt hij dat paarden een soort roulette zijn qua gedrag. Ze zijn wel enigszins voorspelbaar maar het zijn geen automaten. En de ene keer springt hij met vier benen in de lucht en de andere keer gaat alleen zijn hoofd omhoog. De ene schrikreactie is de andere niet.

Moet ik hem gewoon een keer betrekken, erop zetten en laten voelen hoe het paard reageert als je met een zweep zwiept ~~}> Een boek is geen optie, hij is net zo snel afgeleid als een goudvis.

Dus hoe hebben jullie bokkers je vent paardentaal geleerd...

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 11:26

Ik benoem gewoon iedere keer wat ik zie bij mijn paard als hij iets doet wat het paard eng vind. Hij begint nu zelf ook te zien wanneer het paard gespannen is. Tijdens autorijden herinner ik hem er constant aan als er paarden zijn dat hij echt moet wachten met optrekken en ook zacht er aan voorbij rijden. Ik was ooit pissed off geworden omdat hij een trailer wou inhalen en net naast de trailer schakelde hij terug en vol gas gaf, dus dat haalt hij niet meer in zijn hoofd ~~}> Hij rijdt trouwens ook motor (yamaha r1) en die maakt ook veel te veel lawaai, ik hoop echt dat hij niet zo een asociale rijder is die op een landweggetje het gas opentrekt want dan krijgen die arme dieren een hard aanval.

Verder probeer ik hem te stimuleren om soms het paard te leiden of ergens vast te zetten/vasthouden en hopelijk vanavond tilt hij een been op :D poetsen vind hij ondertussen leuk geworden, maar de beentjes vind hij nog eng (paard slaat naar knutjes, dus hij denkt dat het paard het niet leuk vind als zijn been opgetild word)
Laatst bijgewerkt door xxdomiixx op 11-05-15 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Re: spoedcursus paardenomgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 11:30

Ik ken het probleem en het ergste is hij wijst me constant op de tegenstrijdigheden. Ja maar vorige keer zei je dit en nu zeg je dat.

Om gek van te worden. Helaas zijn de boeken paarden voor dummies uit de handel en heb zelf de Engelse even doorgebladerd maar de inhoud is niet interessant genoeg.

sannxxelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 11:31

Niet. :+

Ik neem hem gewoon regelmatig mee. Mijn pony is gewoon zo enorm nieuwsgierig naar hem dat hij er niet onderuit kan. Ze kunnen het prima vinden samen. 8-) Alleen in de wei moet ik af en toe zorgen dat er geen gevaarlijke situaties ontstaan. Maar hij leert snel.

Mijn ex wist niet wat hij met paarden moest, maar we zijn samen op (western-dat is stoerder :j )les gegaan. Dat vond hij erg gaaf, vooral in het bos over heuveltjes galopperen vond hij geweldig. Toen moest ik mijn paardje dus opeens delen. :') (niet dat ik dat erg vond)

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 11:35

Oh en wat ik ook gedaan heb: ik had iemand nodig om te longeren, hij was er als enige. Dus ik er op en hij lijntje vast. Maar hij blokkeerde constant met zijn houding het paard en dus deed het paard niet wat ik wilde, ik dus steeds boos maar hij snapte het gewoon niet. Dus toen ben ik afgestapt, afgezadeld paard los van lijn en hem in het midden gezet en instructies gegeven en als het hem niet lukte om het paard bijv. in draf te zetten zeggen waar het fout gaat (Vaak stond hij voor de schouder) en ook dat het paard naar binnen viel en dus ging afsnijden, hij vond het heel moeilijk maar zag nu wel in dat het echt niet makkelijk is.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 11:49

Onali schreef:
Ik ken het probleem en het ergste is hij wijst me constant op de tegenstrijdigheden. Ja maar vorige keer zei je dit en nu zeg je dat.

Om gek van te worden. Helaas zijn de boeken paarden voor dummies uit de handel en heb zelf de Engelse even doorgebladerd maar de inhoud is niet interessant genoeg.

Ja... Precies dit... Aargh...

Thanx voor jullie tips! Het is zier geen aso rijder hij dacht gewoon niet na... En hij was niet aan het jakkeren. Ik reed langs de weg en we kwamen tegelijk aan. Omdat er een tegenligger aankwam ging hij voor me rijden en reed wat hard weg om het verkeer niet in de weg te zitten. Hij dacht dat hij genoeg van mij weg was gereden en paard vond van niet

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 11:51

xxdomiixx schreef:
Oh en wat ik ook gedaan heb: ik had iemand nodig om te longeren, hij was er als enige. Dus ik er op en hij lijntje vast. Maar hij blokkeerde constant met zijn houding het paard en dus deed het paard niet wat ik wilde, ik dus steeds boos maar hij snapte het gewoon niet. Dus toen ben ik afgestapt, afgezadeld paard los van lijn en hem in het midden gezet en instructies gegeven en als het hem niet lukte om het paard bijv. in draf te zetten zeggen waar het fout gaat (Vaak stond hij voor de schouder) en ook dat het paard naar binnen viel en dus ging afsnijden, hij vond het heel moeilijk maar zag nu wel in dat het echt niet makkelijk is.

Is een goeie die ga ik in de groep gooien!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 11:56

wapperen met de zweep komt mij zeer bekend voor..

die van mij kan wat 'heet' worden met het meelopen (wordt gelukkig minder omdat hij gewoon vanaf het begin steeds teruggezet is als hij begon met dribbelen of kijkerig werd)..

ik had hem net een weekje, longeerzweep was nog gloedje nieuw.. dus ik zou hem even longeren..
vriend heel behulpzaam neemt de zweep mee terwijl ik mijn paardje aan de hand naar de longeerkraal breng..

slaat hij toch de longeerzweep uit, om het touw eraf te rollen :')
je hoorde letterlijk de knal en het 'snijdende' geluid waarmee de lucht gespleten werd..
paard heeft gelukkig veel respect voor mensen, want hij sprong letterlijk ineen in plaats van op schoot.

mijn vriend zal dat denk ik nooit weer doen want hij schrok zich wezenloos hoeveel kracht zo'n paard kan ontwikkelen als hij schrikt en prees zich gelukkig dat het paard het bij zich zelf houdt.. want hij zag hem al bovenop mij landden in zijn gedachten

optrekken voor of achteren een auto zou hij overigens dan weer niet doen, zou ook niet weten waarom iemand denkt dat een paard daar geen schrik van zou kunnen krijgen.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 12:02

Mijn vriend dacht dat alle paarden die met een trailer over de weg gaan, bomproof zijn. Als hij het snapt wat het bij paarden doet dan rijdt hij ook gewoon rustig, maar ja in het begin snapte hij het dus niet. Pas toen ik een verzorgpaard had die om alles flipte, zag hij toch wel in dat niet alle paarden even 'mak' zijn.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 12:12

Het is gewoon opgroeien in een andere wereld. Mijn vriend is fotograaf, dan vraagt hij om mensen bij de flitser te gaan staan en gaan ze erachter staan... Of vragen ze waarom er geen licht uitkomt...

Hij moest ook snappen waarom je een paard niet met een dubbele knoop vastzet... Heel logisch voor mij totaal debiel voor hem zeker met een houdini paard als de mijne...

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 19:08

Ik moet stiekem wel een beetje lachen om de voorbeelden die hier genoemd worden. Op het moment zelf is het natuurlijk helemaal niet grappig, maar wat kunnen mannen toch lekker praktisch ingesteld zijn ("longeerzweep uitklappen? Ik sla 'm wel ff uit vlak bij dit nieuwe paard").

Zolang de situaties veilig/gecontroleerd zijn, zou ik zeggen: laat hem zelf ervaren waarom jij bepaalde dingen wel en niet doet rondom je paard. Wij hebben de paardentaal ook allemaal geleerd door fouten te maken of anderen fouten te zien maken. Bovendien blijft het zelf-doen veel beter hangen dan horen-zeggen. Laat hem bijvoorbeeld af en toe zelf met je paard van stal naar wei lopen en zelf het paard voeren, zodat hij jouw paard beter leert kennen en begrijpen. Voor je het weet schrikt hij zelf voortaan ook als er een auto zomaar optrekt _O-

xKim97

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 19:11

Gewoon zelf een keer op een paard zetten :D

ShoonM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 00:51

Haha ik kan me dit zo goed voorstellen. In mijn geval niet mijn vriend maar mn vader die mijn paardje aait en zegt kom wd gaan en dan niet begrijpt waarom ze niet gewoon met hem meeloopt! Maar eens in de zoveel tijd speelt mn paardje een spelletje en rent een aantal rondjes om me heen voordat ik haar mag pakken. bij mijn vader stopt ze dan wel even want die aait haar en geeft haar wat lekkers maar wil verder niks van haar em dan zegt hij: ze vind mij veel liever dan jou, je bent veel te streng.
Hij heeft zn lesje wel geleerd toen hij zonder met mij te overleggen eens meisje van 14 wou laten rijden en ze er na 5 min afviel. Hij is flink geschrokken

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 01:01

Ik zou willen dat mijn vriend überhaupt interesse zou tonen in paarden.. Hij vindt het tot nog toe alleen maar "vieze stink knollen"... ;( Hij is er ook nog eens allergisch voor..
Al moet ik wel zeggen dat het een beetje bij aan draaien is. Hij vindt het nu toch wel stoer dat zijn vriendin op een trekpaard rijdt.. :+ Hij is is vorig jaar ook naar een trekpaarden evenement gekomen, waar ik een heel weekend verbleef en ook moest rijden, dus dat is wel weer heel erg lief. Maar ik hoef hem dus geen cursus te geven, dan rent hij gillend weg. :')
In het verkeer houdt hij er ook wel rekening mee, gelukkig.. doet in elk geval zijn best.