Leren het halster rustig af te doen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IrishDraught

Leren het halster rustig af te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 09:35

Wij hebben sinds enkele maanden een paard erbij (koudbloed ruim 900 kg).
Maar lopen een beetje tegen een probleem aan waarvan ik denk hoe pak je dit het beste aan.

Ze heeft bij ons nog niet veel gedaan 3x onder het zadel gelopen en verder staan ze 24/7 in de wei in kudde.

Nu lijkt ze liever in de wei te lopen als dat je iets met haar doet, ze moet misschien ook nog leren dat wat we met haar doen best leuk is. (buitenritjes).

We borstelen de paarden altijd los in de wei, geen probleem dus heeft ze bij ons weinig halsters omgehad.

Maar ze kan nog niet goed voetjes geven en dit is makkelijker te oefenen met halster om.
Halster om gaat redelijk goed (soms wil ze weglopen).
Halster af betekend als je klip los maakt en halster af wil doen dat ze hard achteruit loopt en daardoor echt haar halster aftrekt.

Ik wil haar gewoon leren, halster rustig af en dat ze nog even bij ons blijft staan zoals andere paarden.

Pak nu al het kopstuk van het halster links en rechts vast en til het wat op zodat het in ieder geval niet blijft hangen achter haar oren maar hoe nu verder aan te pakken.

Seltje

Re: Leren het halster rustig af te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 09:40

Eventjes met een dubbel halster werken? Je doet 2 halsters over elkaar, maakt het touw aan het onderste halster vast, dan doe je het bovenste halster uit, en terug aan, en terug uit. Met het onderste halster kun je je paard bij jou houden en corrigeren. Op de moment dat het goed gaat (dus ze staat braaf stil) stoppen, en de dag erna opnieuw proberen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 09:42

Klip losmaken en direct corrigeren als ze weg wil spurten..
ze hoort gewoon netjes te blijven staan tot jij zegt dat ze weg mag..

dat ze in de wei staat wil nog niet direct zeggen dat het ook haar eigen vrije tijd is natuurlijk ;)

En als je gaat borstelen gewoon een halster om doen.. speeltijd over, jouw tijd begonnen, halstertje om, lekker poetsen, halstertje weer af.

iemand vertelde mij ooit.. je moet paarden gewoon zien als autisten.. gewoonte, gewoonte, gewoonte en consequent zijn.. Dus los laten rondlopen terwijl je aan het poetsen bent, en slechts heel af en toe een halster om, dan snapt ze gewoon niet dat het dan jouw tijd is.. dus ze wandelt gewoon door, en halster af doen zelfde verhaal, het is geen gewoonte voor haar om netjes te wachten, dus moet je er een gewoonte van maken.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 09:44

elenaMM77 schreef:
Klip losmaken en direct corrigeren als ze weg wil spurten..
ze hoort gewoon netjes te blijven staan tot jij zegt dat ze weg mag..

dat ze in de wei staat wil nog niet direct zeggen dat het ook haar eigen vrije tijd is natuurlijk ;)

En als je gaat borstelen gewoon een halster om doen.. speeltijd over, jouw tijd begonnen, halstertje om, lekker poetsen, halstertje weer af.

iemand vertelde mij ooit.. je moet paarden gewoon zien als autisten.. gewoonte, gewoonte, gewoonte en consequent zijn.. Dus los laten rondlopen terwijl je aan het poetsen bent, en slechts heel af en toe een halster om, dan snapt ze gewoon niet dat het dan jouw tijd is.. dus ze wandelt gewoon door, en halster af doen zelfde verhaal, het is geen gewoonte voor haar om netjes te wachten, dus moet je er een gewoonte van maken.

+:)+

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 09:50

2 halsters klinkt wel logisch. Moet even een extra halster maat tank regelen maar zeker het proberen waard.
Super tip!

Zijn zelf ook zo ver dat we dit paard super consequent moeten zijn en duidelijke leiding moeten geven. Bij vorige eigenaar heeft ze waarschijnlijk ver kunnen gaan (laatste 2 jaar heeft ze daar ook alleen maar op de wei gelopen).

Halster om is geen probleem en blijft ze keurig staan.

En ik snap dat ze niet weg mag spurten als de klip los is. Maar het was meer hoe pak ik dit aan, ik wil dat ze blijft staan totdat wij zeggen dat ze mag gaan of wij weglopen.

Djaikha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 14:12

Is ze niet vroeger met halster op de wei gezet, waardoor het losmaken van het halster voor haar betekent dat ze vrij de wei op mocht rennen?

Ik zou proberen een andere betekenis aan het geluid van die klip te hangen. Laat dat geluid een paar keer horen zonder dat ze het halster om heeft. Doe het eerst in de wei op een zo'n grote afstand, dat ze niet reageert. De andere paarden in de wei zullen ook rustig blijven, waardoor het voor haar makkelijker wordt om te leren. Blijft ze rustig staan bij het geluid, ga dan rustig iets dichterbij. Elke keer dat ze blijft staan, beloon je haar met je stem. Probeer steeds te stoppen met oefenen voordat je over haar grens gaat, je te dichtbij klikt en ze wegrent. Ga dus niet te lang door, maar probeer dit meerdere keren per dag kort te oefenen.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 14:15

Niet echt hetzelfde probleem, wel licht vergelijkbaar..

Paard wilde meteen wegsprinten zodra ze de wei in kwam (eigenaar nam dr aan manenkam mee, wei was los), eerste paar keren de blaren op mn handen gehad.. Daarna handschoentjes aan, en vol schrap zetten, gewoon steeds vasthouden tot ze rustig bleef staan (heeft weken geduurd) daarna kon ik rustig halster losmaken en liep ze (niet zo rustig meer) weg, maar ze mocht pas los/weg als ik dat wilde..

Door inderdaad te herhalen, herhalen, herhalen is dit helemaal goed gekomen :)

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 19:02

Nog iets dat je kan proberen is het halster eerst een klein stukje aan doen en terug af doen en zo in stappen opbouwen tot je het halster volledig kan aan doen en uit doen terwijl het paard normaal doet.
Zeker niet proberen het halster snel snel uit te doen, maar je tijd nemen. Als hij wild gaat doen, het halster aan doen en terug opnieuw beginnen. Dan merkt het paard ook dat het halster sneller af is als hij rustig blijft. Want dat kan ook een reden zijn.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 18:20

touw om de nek(niet strak maar dat je nog wel iets vast hebt als ze gaat rennen. Verder voorbereiden en net zo hard mee rennen naar achteren. Corrigeren op stem.
Wat ook nog kan is het paard in een wat krappere ruimte zetten (of je zet een stukje af) of een stal/paddock zodat ze niet weg kan rennen. en net zo lang om en af doen tot ze rustig alles toelaat. uiteraard bij goed gedrag goed belonen met musli of iets anders of een aai..

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 11:16

Touw om nek lijkt me een slecht plan. Dat wordt waterskiën door de wei. Ze weegt dik 900 kg.

Halster om is geen probleem dus toch bedankt voor jullie tips, maar dat doet ze braaf.

Halster af gaat al een stuk beter. Ik tik het halster goed over de oren met 2 handen (een links een rechts) dat geeft al veel rust. Dan moet ze wachten en krijgt ze wat lekkers. Ze heeft het door. Vaak dan nog een keer om en af en weer wat lekkers. Dan loop ik weg en blijft zij staan.

Djaikha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 15:59

Fijn dat het nu goed gaat! +:)+