Hoe leer je bijten af?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ilseelja

Hoe leer je bijten af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-15 22:03

Hallo,
Mijn shetje is nu twee en begint hengsten gedrag te gaan vertonen naar mij. Hij wil soms happen en soms trek hij ineens erg hard wanneer ik met het halster loop of fiets(daarom een keer van mijn fiets gevallen). Heeft iemand hier tips voor?

Free2

Re: Hoe leer je bijten af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 22:04

Als hij naar je hapt even een flinke mep geven, dat je duidelijk maakt dat dat absoluut niet mag.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 22:07

Een flinke zwaai in zijn richting geven en heel hard achteruit zetten.

Ilseelja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-15 22:08

Dit doe ik al, maar hij probeert het nog steeds..

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 22:08

Castreren.
En idd een schop verkopen als hij bijt.

Ilseelja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-15 22:09

JudArthos schreef:

Hoe bedoel je dit? Hij doet het zeg maar wanneer ik aan het halster loop. Hij is echt een ondeugd dan soms :=

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 22:11

Ilseelja schreef:
JudArthos schreef:

Hoe bedoel je dit? Hij doet het zeg maar wanneer ik aan het halster loop. Hij is echt een ondeugd dan soms :=

Nou, zoals ik het zeg :D
Zodra hij een beweging richting het bijten maakt (al is het maar oren plat leggen) een flinke klap geven en hem heel actief achteruit zetten. Hierbij moet je wel zorgen voor de juiste timing en lichaamstaal. Als je een mep geeft maar je tegelijkertijd bang en klein maakt kom je ook niet zo overtuigend over :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 22:47

Met een 2jarige zou ik sowieso nog niet gaan fietsen. 15 minuutjes rustig wandelen hooguit.

Bij happen: 1x rustig waarschuwen, 1x streng waarschuwen en de volgende keer een rotklap.
Bij trekken: direct stilzetten en achteruit zetten.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 22:50

Ilseelja schreef:
JudArthos schreef:

wat je vertelt is niet ondeugend.. het is een pony die zijn grenzen gaat opzoeken en de jouwe gaat verleggen..

momenteel is hij netjes bezig om jou af te richten in plaats van andersom.

een paard dat bijt moet je niet ondeugend noemen.. zodra hij alleen maar denkt om je te bijten hoor jij hem al te waarschuwen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 23:04

2-jarig hengstje vol voorjaarshormonen heeft het concentratievermogen van een stuiterbal. Castratie helpt om zijn hersens weer in zijn hoofd te krijgen ipv dat hij met zijn ballen denkt.

Spieren zul je moeten trainen later, na castratie verdwijnen die spierbundels die het resultaat zijn van de testosteron.

Grenzen opzoeken (ook deels hormoongedreven) komt uit verveling en/of overladen zijn door te lang of teveel te doen. Hoofdje vol (overprikkeld bv) is klieren. 10-15 min. is zeker alleen echt de max. kleine 30 als hij achter vriendje aan kan lopen en dus niet zelfstandig overal langs hoeft.

Ilseelja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-15 23:12

tamary schreef:
2-jarig hengstje vol voorjaarshormonen heeft het concentratievermogen van een stuiterbal. Castratie helpt om zijn hersens weer in zijn hoofd te krijgen ipv dat hij met zijn ballen denkt.

Spieren zul je moeten trainen later, na castratie verdwijnen die spierbundels die het resultaat zijn van de testosteron.

Grenzen opzoeken (ook deels hormoongedreven) komt uit verveling en/of overladen zijn door te lang of teveel te doen. Hoofdje vol (overprikkeld bv) is klieren. 10-15 min. is zeker alleen echt de max. kleine 30 als hij achter vriendje aan kan lopen en dus niet zelfstandig overal langs hoeft.

Oke bedankt voor de tip!

kelseyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 23:15

consequent zijn, jij bent de baas niet je shet.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 00:01

Is er een reden om hem hengst te houden? Wil je hem goed laten keuren als dekhengst?
Zo niet dan castreren.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 03:32

Niet aan zijn hoofd zitten kusjes geven voorpluk vlechten ik noem maar wat :o

Geen snoepjes of ander voer vanuit de hand geven

Zoveel mogelijk negeren goed borstelen vind die net zo leuk als kroelen

Consequent zijn als die toch bijt tik geven en je stem duidelijk verheven met een NEE

Hang een bal in zijn stal waar die in kan bijten

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 18:24

gevaarlijk gedrag (trappen, slaan, bijten, dreigen of steigeren ed) direct afstraffen. Bijten is not done en dat moet hij maar leren. consequent zijn. Ook met trekken. JIJ loopt voorop want JIJ bent de leider. Zo niet? dan stilstaan of een rondje om jullie as draaien en corrigeren. Gebruik je stem en beloon als het goed gaat. Pak de controle, anders doet hij het.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 22:37

Eén van mijn jonge hengsten heeft mij 1 keer gebeten, een jaar geleden. En dat was meteen ook de laatste keer ;-) Hij heeft een klap van mij gekregen en was duidelijk onder de indruk.
Geef je een jong paard, zeker een hengst, een hand, dan pakken ze je hele arm ;-)

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 12:13

Als ie tracht te bijten, dus een poging doen middels happen, dan zou ik een flinke ruk geven aan het halstertouw. Indien het echt gericht met tanden is, dan zou ik een knal tegen z'n neus geven.
Consequent zijn is de sleutel tot succes!

Leuke van Tieneke hierboven, hihi. Als je hem toe staat in je hand te bijten, dan pakt ie vervolgens je hele arm. Haha, sorry! Succes met je boef!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 12:16

Haha, ja ik heb het letterlijk voorgehad en een maand lang met een afdruk van zijn mond in mijn bovenarm rondgelopen... 1 keer :D