Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Citaat:Artikel 131 – Verzet
1. Er is sprake van verzet wanneer het paard:
a. op aanvraag van zijn ruiter weigert voorwaarts te gaan en/of
b. ongevraagd achteruit loopt en/of
c. vanwege welke reden dan ook op eigen initiatief stilstaat, al dan niet
regelmatig of volledig omdraait, bokt of steigert, door de teugel springt,
wegstormt of zich anderszins overduidelijk aan de wil van zijn ruiter
onttrekt.
2. Er is ook sprake van verzet wanneer de deelnemer het paard, zonder dat
dit op het desbetreffende ogenblik in de proef voorgeschreven wordt,
vanwege welke reden dan ook stil laat staan, met uitzondering van dat
geval waarin de (voorzitter van de) jury door middel van een (bel)signaal
heeft aangegeven dat de proef moet worden onderbroken wegens
onvoorziene omstandigheden.
3. Verzet wordt zowel bestraft in de waardering van de jury voor elk
onderdeel van de proef, tijdens de uitvoering waarvan het verzet zich, in
welke vorm dan ook, manifesteert, als ook bij de algemene beoordeling
van de gehoorzaamheid van het paard.
4. Op ieder verzet van het paard, als gevolg waarvan de proef gedurende 20
seconden niet vervolgd kan worden, volgt uitsluiting van de combinatie
door de (voorzitter van de) jury.
Nies_ schreef:Inderdaad. Gewoon doen en dan die punten voor lief nemen. Ik heb ook al meer dan genoeg proeven verpest om opvoedkundige redenen. Sommige dingen moet je helaas echt in de ring oplossen als ze zo slim zijn om te bedenken dat dat een andere situatie is dan thuis of met losrijden.
. Als jury zou ik het persoonlijk niet waarderen in de zin van dat het nog een voldoende kan worden. De hoogte van de onvoldoende is dan wel weer afhankelijk van de manier waarop er stilgezet wordt.. Als er flink in de mond gerukt wordt, dan kan je dat ook nog best een diskwalificatie opleveren. Maar ik weet dat de meningen van juryleden daar ook nog weleens over verschillen. Dus kijk daarmee uit, niet alleen omdat dat rot voor jou is, maar voor je paard ook niet prettig natuurlijk. Niobe schreef:En jij bent niet anders in zo'n andere situatie? Denk je niet dat je paard ook iets van jou overneemt? Of heeft je paard dat daadwerkelijk tegen je gezegd dat dat zo is?
Sorry, heus niet aanvallend bedoeld, maar ik vind het altijd zo grappig als mensen dat zeggen. Alsof een paard dat moedwillig doet om jou te pesten..
Maar ik denk dat ik het begrijp, voor zover ik het heb kunnen lezen. Persoonlijk geloof ik daar echt niet in. Ik ben zelf ervan overtuigd dat een paard geen flauw benul heeft van waar hij is en wat de bedoeling is, maar dat er een wederzijdse vertrouwensband moet ontstaan, dat rijden op een vertrouwde plek en rijden op een vreemde plek geen verschil meer maakt. (even heel kort gezegd).
)
Dat is lastig inderdaad!
(want: uitsluiting, als je pech hebt)
Mijn paard snapt donders goed dat als ze er de kantjes vanaf loopt ik er in de proef niet veel aan "kan" doen. Waar ik normaal bijvoorbeeld een volte zou draaien of de schouder voor zou zetten (ik noem maar wat) rij je op zo'n moment gewoon door, zonder dat echt te corrigeren. Met als gevolg dat ie steeds wat minder ging lopen, eerst van het achterbeen af, dan wat terug in tempo etc. Tot je er dus gewoon echt de 160 punten nog maar net mee haalt, terwijl je de eerste 8 winstpunten binnen no time had. Dus in zo'n geval kan het echt zijn dat je om opvoedkundige redenen wat proeven verpest door hem bijvoorbeeld naar voren te schoppen of de voor- of achterhand wat te verplaatsen.
dat is echt zo'n pleaser.