Mest eten en erover plassen??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Emz

Mest eten en erover plassen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-15 23:01

Sinds een poosje heb ik een mini paardje bij mijn tinker staan.
Vandaag viel mij het volgende op:

Ik zet de paarden op stal, er ligt een oude hoop van de tinker in (van de ochtend.) De mini (6jaar) ruikt eraan, stapt eroverheen en plast erop. Toeval dacht ik..

Tinker (15 jaar) mest even later in de stal, mini rent erheen en neemt lekker wat warme happen mest :')
Vervolgens schraapt hij de drol een beetje uit elkaar en plast er duidelijk weer precies overheen.

De mini is wrs naar mijn vermoeden lang hengst geweest. Hij is niet dominant tegenover mijn paard. Hij heeft heilig ontzag voor zijn grote vriend en ze staan dan ook met veel plezier samen. Nu vraag ik mij af wat dit allemaal betekend? Dominant? Hormonen? Tekort aan bepaalde voedingstof?

funnyhorses

Re: Mest eten en erover plassen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 23:13

Onze mini merrie doet t ook en in mijn ogen is dat pure dominantie hahaha alleen mest eten doet ze niet de rest exact hetzelfde!

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 19:14

Het eten van mest kan duiden op een slechte darmflora (bij het paard dat de mest eet, in jouw geval de shet). Heb je redenen om te vermoeden dat er sprake is van een slechte darmflora?

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 19:20

Op de mest plassen of er over mesten is eigenlijk typisch iets voor ruinen/hengsten. Dus het kan wel daar mee te maken hebben. Maar het eten van mest kan inderdaad duiden op een darmstelstel dat niet helemaal lekker is. Door verkeerde voeding/omstandigheden zijn dan bacteriën in de darm afgestorven die zij gebruiken voor het fermenteren van voedsel. En om die bacteriën weer binnen te krijgen eten ze wel eens mest van een ander.

Emz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 20:38

Nee op zich vermoed ik niet dat het zijn darmflora is omdat hij ook erover heen plast. Als hij het alleen zou eten zou ik dat ook denken. Lijkt nu beetje onderdeel van het dominantie ritueeltje.. Helaas heeft mijn grote paard niet een beste darmflora.

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 21:19

Het eroverheen plassen/mesten kan inderdaad een typisch hengst/ruin-eigen zijn, mest eten kan komen door gebrek aan bepaalde voedingsstoffen. Vitamine B, K (darmstelsel), mineralen en goed ruwvoer spelen hierin een grote rol.