Honden clicker ook voor paarden?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tayson

Honden clicker ook voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-15 17:26

Ik heb echt nog nooit met een clicker gewerkt,maar het lijkt me wel een fijne methode i.p.v. belonen met voer.
Nu had ik dus wat vragen; Wat is het verschil tussen een honden clicker en een paarden clicker? En kan ik de honden clicker ook voor paarden gebruiken?

Het is voor vrijheidsdressuur.

kohtje

Re: Honden clicker ook voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 17:27

Er is geen verschil.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 17:28

Ik gebruik ook gewoon een honden clicker. Wist niet eens dat ze speciaal voor paarden gemaakt werden.

Tayson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-15 17:29

Oke bedankt!

kimpronk86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 17:33

Nooit aan gedacht ;)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 18:27

Gebruik je stem als clicker....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 18:30

De clicker op zich is geen beloning! Net zoals bij honden om aan te geven welk moment exact het goede is, en daarbij het signaal dat er een beloning op volgt. Je hebt dus nog steeds voer nodig om te belonen.

Echter is een clicker wel een goede manier om bijv. voernijd/happerigheid te voorkomen. (Als je consequent bent). Geen click = geen snoepje.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 18:31

Simpelman schreef:
Gebruik je stem als clicker....

Hele goede tip vind ik dit! Ik heb dit eigenlijk altijd gedaan zowel bij het trainen van honden als andere dieren (Sam, een schaap bijvoorbeeld). Voordeel is dat je de clicker niet altijd mee hoeft te slepen. Je kunt net zo goed een bepaald woord kiezen dat je gebruikt i.p.v. een clicker.

Tayson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-15 23:09

Deetjeeuh schreef:
De clicker op zich is geen beloning! Net zoals bij honden om aan te geven welk moment exact het goede is, en daarbij het signaal dat er een beloning op volgt. Je hebt dus nog steeds voer nodig om te belonen.

Echter is een clicker wel een goede manier om bijv. voernijd/happerigheid te voorkomen. (Als je consequent bent). Geen click = geen snoepje.

Nee dat had ik al begrepen dat is ook waarom ik een vloeker wilde aanschaffen maar nu jullie het zeggen, opzichte nog niet,zo'n slecht idee.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 08:21

Ik gebruik ook stem, zeg altijd 'peer'. Werkt prima.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 08:48

Een clicker is gewoon een signaal dat het dier iets goed is, en een brug naar de beloning. Een clicker kan een clickerapparaatje zijn, maar ook een stemgeluid of een ander signaal. (Een geluid is wel het duidelijkste) Of je het nou voor hond, paard, konijn, schaap gebruikt dat maakt niks uit! :)

Tayson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-15 10:41

Deetjeeuh schreef:

hier was ik al van op de hoogte en daarom wilde ik dit gaan gebruiken. Ik wil wel dat hij van zijn voer als beloning blijft genieten maar niet dat hij happerig/bedelig wordt

SorpresaKyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 11:07

Helemaal leuk een clicker. De mijne ging vol in de ankers toen iemand langs de buitenbak een sigaret opstak waarbij de aansteker een click gaf. Lag gelijk op zijn nek. Dus ben daar eens gauw vanaf gestapt heb het 2x keer met hem gedaan maar hij leert zo gruwelijk snel . En nu gewoon weer old fashion alles met de stem. Dacht ook eens hip te zijn om met clickertraining wat te gaan doen. Was er snel van genezen. Die van mij hoort geloof ik in alles een click. :D

Tayson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-15 11:22

SorpresaKyra schreef:
Helemaal leuk een clicker. De mijne ging vol in de ankers toen iemand langs de buitenbak een sigaret opstak waarbij de aansteker een click gaf. Lag gelijk op zijn nek. Dus ben daar eens gauw vanaf gestapt heb het 2x keer met hem gedaan maar hij leert zo gruwelijk snel . En nu gewoon weer old fashion alles met de stem. Dacht ook eens hip te zijn om met clickertraining wat te gaan doen. Was er snel van genezen. Die van mij hoort geloof ik in alles een click. :D

Arm beestje, maar ik denk dat jij (de rest trouwens ook gelijk hebben) Ik denk dat ik gewoon zelf click,met mijn tong.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 13:35

Klicker training is gewoon paarden leren werken op positieve feedback/beloning.
Je hebt er echt geen klicker voor nodig, dat is een commercieel verhaal van de (eesrte) klicker trainers.
Dat werkt 100X beter dan werken onder druk wat vrij algemeen is in de paardenwereld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 13:39

Tjah, het wisselt natuurlijk van paard tot paard. Mijne leert ook ontzettend snel, maar het gaat hartstikke goed. Ze bedelt stukken meer en anders is het met een stemverheffing duidelijk. Je kan wel een woord kiezen, maar dan moet je zorgen dat de klank altijd hetzelfde is, dat het niet ergens mee in verwarring komt etc. Dat is met clicker wel een stuk makkelijker. :))

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 13:46

Simpelman schreef:
Je hebt er echt geen klicker voor nodig, dat is een commercieel verhaal van de (eesrte) klicker trainers.
Dat werkt 100X beter dan werken onder druk wat vrij algemeen is in de paardenwereld.

Clicker heeft paar handige punten, timing is simpeler, want sneller, klinkt nooit kwaad, etc. als pony het eindelijk eens snapt en focussed de trainer op wat die wil zien ipv te gaan corrigeren en micromanagen om sneller resultaat te krijgen. Goed hulpmiddel dus om als mens geduld te hebben.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 21:00

Simpelman schreef:

Wat is er commercieel aan? :')
Helemaal niks.... Het is alleen een super duidelijke manier van communiceren en duidelijk maken welk gedrag goed is.