Voorkeur niet tot idd zeker 10-30 dagen oud of nu direct, maar dan is de biest zo meteen nog niet geheel aangepast aan de lokale virussen, etc. en het veulen niet optimaal beschermd de eerste tijd. Die 10 dagen zullen zeker met de coördinatie te maken hebben, want trailer rijden is inspannend en vraagt wat van spieren, etc. jonger dier is vaak nog te wiebelig om te blijven staan bij bochten of remmen. Veulens gaan meestal los in de trailer, wel zeiltje dicht en/of veulenrek ivm niet er uit komen.
eerder verplaatsen of een maand later lijkt mij een prettigere oplossing. je vergeeft het jezelf nooit als er iets met het veulen gebeurd omdat je het te vroeg bent gaan verplaatsen.. zou ook zeker niet direct na de minimale periode gaan zitten.
Nu verplaatsen gaat niet. Ze staat nu op stal in een merrie/ beval box. Met camera etc. maar ik wil door naar der toekomstige stal waar ik blijf staan met de merrie. er komt juni een box leeg dus reserveer hem dan 2 maanden. (Tot 1 aug) echter is het wel vlakbij (15minuutjes stappen/lopen) dus zou evt ook te voet kunnen. Maar ik dacht juist is een goede oefening voor het veulen. maar wil wel goed weten indd hoe oud het moet zijn.
Als het veulen dan op tijd komt dan heb je nog een maand dus dat moet lukken, wel het veulen ook aan een touw als je gaat lopen maar dat zal je ook zelf wel bedacht hebben.
10 dagen oud kan prima, is ook de tijd dat de merrie weer hengstig wordt. Er komen elk jaar meerdere merries om te dekken in de veulenhengstigheid. Ook mijn eigen merrie is meerdere malen met een 10 dagen oud veulen op de trailer gegaan, ook wel eens eerder gedaan. Veel merries blijven dan ook tot ze uitgedekt zijn en gaan vervolgens weer naar huis.
Verder gedaan zoals hier bovenstaand. Merrie vast in de trailer, veulen er los naast en zeiltje dicht.
Wij hebben wel goede ervaringen met het op tijd beginnen met het gebruik maken van een trailer. Als klein veulen kun je ze er makkelijk in duwen en na een paar keer kennen ze het geintje wel en lopen ze gewoon achter je aan. Daar heb je later een hoop gemak van!!
Oke fijn dankjullie wel! Ja mijn merrie is ook super fijn te laden! Dus wie weet ook vanaf jongs afaan erop gegaan haha. en dan wel in een 2 paards trailer neem ik aan met een schot ertussen?