Allergie bij paard; HELP

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

axelle_vds

Allergie bij paard; HELP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 20:43

Mijn paard heeft last van een allergie. Ze krijgt een dik hoofd. Ze krijgt dit telkens als ze op een klein stuk wei staat. Als ze op de grote wei staat met andere paarden, heeft ze dit niet. Nu moet ze even op een kleine omdat ze mankt staat.
Dierenarts is daarvoor al een aantal keer langs geweest maar volgens hem gewoon een allergie van een kruid. Niets om zorgen over te maken. Als hij langs is geweest, krijgt ze een spuit cortisone en de volgende dag is het weg. Maar nu heeft ze het terug.
Ik vind dit zeer vervelend.
Heeft iemand hier ervaringen mee? Misschien een oplossing hiervoor en weten aan wat paarden allergisch aan kunnen zijn.

Angela

Re: Allergie bij paard; HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 20:46

Ga als het even kan de wei in om alle andere gewassen als gras eruit te halen, je geeft aan dat het een kleine wei is, weet niet of dat te doen is met de hand?

axelle_vds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 20:51

Is misschien wel mogelijk. Maar het rare is dat alle gewassen die op de kleine wei staan ook op de grote wei staan. En daar heeft ze nooit een allergie..

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 06:13

Misschien komt ze op het kleine stuk wei meer in aanraking met het onkruid/overige planten dan op de grote wei? Omdat het een kleiner stuk is?

Weghalen zou dan een optie zijn :)

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 06:52

Heb je een foto van het dikke hoofd?
is het gras ook korter op de kleine wei?

axelle_vds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 07:05

Ik kan vandaag ene maken als ze het heeft. Gras is wel korter op kleine wei. Vandaag gaan we alle brandnetels weg doen. Misschien is dit de oorzaan

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 07:08

mijn paard was allergisch voor bloeiende graspollen en stof. zijn ogen en hoofd zwollen dan helemaal op en hij ging hoofdschudden. Dit is via een bloedtest (als ik het me goed herinner) vastgesteld.
Hij kreeg eerst een medicijn, die wel hielp, maar wel erg duur was. Dus heb ik polinosan van dr vogel geprobeerd. Gewoon zo nu en dan een kuurtje (vooral als het het bloeiende seizoen was) pillen en dan was het redelijk onder controle te houden.

succes met je paardje

axelle_vds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 07:39

Bedankt! Ik denk dat mijn paard kets anders heeft. Anders zou ze ook allergie moeten hebben als ze op de grote weide staat. Maar toch bedankt ! :)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 07:44

Waar zit de verdikking precies?
Ik heb dit vaker gezien bij paarden die harder moeten werken om te grazen- de klieren lijken dan op te zwellen op kaak en aan begin van de hals.
Dit omdat je zegt dat het gras heel kort is waar hij nu staat

axelle_vds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 07:46

De verdikking is precies zoals je die beschrijft. Het begint aan haar klieren en dan zo soms verder naar haar kaken. Het gras is korter dan op de grote weide. En wat heeft u daaraan gedaan?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 07:49

Niets, alleen als je paard weer op langer gras staat zal het over gaan- je merkt met rijden dat het de paarden ook meer moeite hebben met afbuigen, door de zwelling die daar zit, het is alleen maar lucht- aan de speekselklier zit een soort luchtblaas en die vult zich .
(Dit zou een dierenarts moeten weten)
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 07-05-15 07:52, in het totaal 1 keer bewerkt

axelle_vds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 07:51

Dat is vervelend dat er geen middel bestaat. Maar DA heeft haar zondag een spuit cortizone gegeven en dan was het de volgende dag weg. Rijden doe ik dan sowieso niet als ze dit heeft.

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 07:51

Knollentuin,dat dacht ik ook al.denk dat het opgezette speekselklieren kunnen zijn.
maar een veearts kan dat ook echt wel zien.
vandaar dat ik om een foto vroeg.om te kijken waar het dikke deel zit :j

Opgezette speekselklieren komen doordat het paard teveel kort gras eet waardoor de peekselklieren opgezet raken.zet je bet paard op stal waar het met het hoofd omhoog staat dan zakt het weer af.
wat hooi op het land bij geven kan heel goed helpen,

axelle_vds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 07:54

Dierenarts is al een aantal keer geweest, telkens als ze het heeft. Volgens hem een allergie op iets van kruid ofso. Zelf weet hij het niet goed.
Er ligt hooi op de weide ook.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 07:55

Een middel ertegen geven is in mijn ogen onzinnig- of je paard moet er echt langdurig last van hebben.
Maar van het korte gras af en idd even rust geven is voldoende denk ik.
Ik zou de dierenarts een opfris cursus adviseren, veel geld weg voor niks is mijn gedachte..

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 08:08

Daarom ben ik wel benieuwd naar een foto
maar axelle,gebfuik de zoekfunctie van bokt eens , er zijn wel topics over de speekseklklieren met fotos,misschien staat daar iets herkenbaars in?

axelle_vds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 08:52

Ik heb al heel internet afgezocht maar vind niet echt iets bruikbaars dat past bij de situatie van mijn paard. Bij veel paarden is het over heel het lijf. Bij haar juist haar hoofd
Ben er daarjuist bij geweest en alles was weg. Heb dus geen foto kunnen nemen. Ik ga vanavond terug en kijken of ze het heeft.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 09:01

knollentuin schreef:
Waar zit de verdikking precies?
Ik heb dit vaker gezien bij paarden die harder moeten werken om te grazen- de klieren lijken dan op te zwellen op kaak en aan begin van de hals.
Dit omdat je zegt dat het gras heel kort is waar hij nu staat

Zo ken ik het ook

axelle_vds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 18:48

Vandaag nog eens terug geweest. En ze had terug een beetje. Ze hebben de weitjes gemaaid dus al het onkruid is eruit. Nu hopen voor morgen.
Hier een foto van de zwelling
Afbeelding

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 19:15

Ik zie het niet?
Of bedoel je wat net achter het halster bij de keel zit?
dat zijn wel opgezette speekselklieren :j

Komt echt van eten van kort gras, helemaal als dat flink nat is kan het die reactie geven.
Enige wat je kunf doen is hooi bij voeren op het land en kijk of het af zakt als ze een tijd met het hoofd hoger staat zodat het vocht kan worden afgevoerd.

Heb je de temperatuur ook bij je paard gemeten?

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 19:18

axelle_vds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 19:25

Ja ik bedoel het deel achter de halster. Ik had ze even op stal gezet en na een uur was het al veel minder. Ik denk dat het komt van te kort gras zoals je zei. Even DA gebelt en het kan van dat zijn.
Hooi ligt eral. Morgen gaan ze er nog wat bij leggen.

Op jou foto's lijkt het wel neiger dan bij de mijne. Is zoals op mijn foto

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 19:28

Ja dus wel he :j
mijn pony heeft er in voor en najaar vaak wat last van.
ik doe er niks aan,zakt wel weg.
rijden kan soms wat problemen geven omdat ze niet goed de hals kunnen afbuigen door die zwelling, daar wel rekening mee houden .
maar houd het wel in de gaten, temperatuur even of dat goed is,kan namelijk wel zijn dat er toch wat ontsteking zit en dat moet je in de gaten houden.

axelle_vds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 19:44

Oke bedankt voor je raad!
Ze blijft wel even alert en fit. Ontsteking kan er nu niet bij zijn want ze krijgt ontstekingsremmers voor haar been. Maar ik ga het zeker int oog houden.
We gaan zien morgen of het beter is doordat het onkruid is gemaaid en ze nu toch meer hebben om van te eten, het opgedroogd kruid.