Pony wilt niet alleen op buitenrit.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mkr_78

Pony wilt niet alleen op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 20:41

Ik heb een probleem....mijn haf wilt niet meer alleen op buitenrit. Ze loopt tot de hoek van de straat, gaat in staking en gaat vervolgens alle kanten nog op, behalve vooruit. Ze is 16, ik heb haar al 13 jaar en met 4 zelfs zadel- én verkeersmak gemaakt. Jaren hebben we samen heerlijk buiten gereden, alleen en met andere paarden. Ze was/is bomproof en 1000% verkeersmak en diende zelfs vaak als stabiele factor voor de nog wat minder verkeersmakke paarden. Het was echt een rolmodelletje! Ik kan me niet heugen dat er iets traumatiserend voorgevallen is. In de winter rijden we weinig tot niet buiten omdat ik full time werk en het dan s avonds gewoon al donker is. In het weekend komt het er ook niet altijd van en ik geef toe: ik ben wel een beetje een mooi weer rijder. Maar nu de dagen weer langer worden, wil ik weer genieten van mooie ritten samen. Op mijn stal staan weinig andere recreatieve ruiters. Maar meelopen met een ander, is geen enkel probleem.

Ik heb al verschillende manier in de strijd gegooid: rustig oplossen, zweep erover, afstappen en aan de hand verder lopen (dat doet ze dan wel). Maar niets werkt... Wie heeft tips voor me?

cadansje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 20:47

Kan er niet iemand met je meefietsen?
Zo is hij wel als enige paard maar is hij niet helemaal alleen. als je dit een paar keer doet en je merkt dat hij het niet spannend meer vind kan diegene halverwege de buitenrit wegfietsen zodat hij helemaal alleen is. En dit een beetje opbouwen zodat hij misschien meer vertrouwen krijgt en weer weg wil/durft.

mkr_78

Re: Pony wilt niet alleen op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 20:53

Dat is ook een idee ja, ga ik zeker eens proberen. Nog iemand tips?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 20:54

Sinds wanneer is dit gedrag? Iemand mee laten fietsen is idd een goed idee. En verder denk ik: Vooral doorzetten, niet boos worden, niet gerust stellen, maar je hulp geven, al het andere gedrag negeren en ze zal vanzelf een keer vooruit moeten, probeer wel te zorgen dat ze zich niet omdraait en terug loopt, achteruit lopen, laat maar, dat houdt ze toch niet aan huis toe vol. ( :P ) Ga wel ergens rijden waar het veilig is, het liefst in het bos waar je geen last van verkeer hebt als ze in verzet gaat.. Belangrijk is, kies één methode en zet dan door. En natuurlijk belonen als ze het doet.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 21:00

Heel herkenbaar, dit probleem heb ik ook met mijn tinker.
Jaren geleden konden we uren met haar het bos in, met of zonder ander paard ze was super braaf.
Na de eerste verhuizing durfde ze niet meer.
Nu wilt ze wel als er iemand mee loopt/fietst, maar echt alleen is nog drama. De ene keer kom ik aardig een eind de andere keer geen stap van het terrein af. maar ik dwing haar nergens toe, als ze niet meer wil, vraag ik nog 1 of 2 keer met aandrijven of ze nog een stapje verder wil, anders gaan we gewoon terug. Boos worden ofzo werkt toch allemaal niet.
Ik wandel ook veel aan de hand met haar, dan durft ze ook aardig ver te komen.
Weet verder ook niet hoe ik dit kan oplossen, al meer dan een jaar bezig met haar.

mkr_78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 21:05

Terugdraaien en wegrennen doet ze gelukkig niet, maar wel vol gas achteruit, liefst richting een sloot, stijgeren en springen en dat is een beetje de ellende van de regio waar ik woon: we hebben hier weinig tot geen bos. We rijden hier voornamelijk in polder en als ik het erf af ga, heb ik aan weerszijde van de weg sloten. Daardoor heb ik wel al een paar keer opgegeven, omdat het echt te link werd, wat haar alleen nog maar meer gemotiveerd heeft om het de volgende keer weer te proberen.

Ze flikt het me nu ongeveer al een maand, dus ik ben er aardig klaar mee, dat begrijp je. Wij. Zijn 8 jaar geleden verhuisd maar daarna hebben we nog genoeg buiten gereden. Dus dat kan het niet zijn.

Amy_luna: ben je niet bang dat het "gewoon teruggaan" haar juist niet het gevoel geeft dat ze het de volgende keer gewoon weer kan doen?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 21:08

hmm interessant.. Kun je je herinneren hoe het is begonnen? Merkte je dat ze steeds wat moeilijker wilde, minder zin had, eens wat probeerde, en het zo steeds verder is uitgebouwd, of was het van de een op de andere dag?

mkr_78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 21:12

Nou op een goed moment waren we eens op buitenrit en ging ze gewoon stil staan, halverwege. Ik moest er eigenlijk nog een beetje om lachen, ik denk wat doe jij nou joh? Dus drijven en weer verder gereden, diezelfde rit deed ze het nog een paar keer en wat bleek: ze moest ineens verschrikkelijk plassen. Dat doet ze eigenlijk nooit op buitenrit dus ik voelde me echt wel schuldig dat ik haar steeds had gedwongen om door te lopen.

Ritje later ging ze weer stil staan. Dus ik denk: misschien moet ze weer plassen. Dus ik heb haar ook gewoon laten stoppen, maar de verwachtte plas kwam helemaal niet. En toen kwam de strijd om de vooruit weer te vinden. Ik heb het gevoel dat het sindsdien begonnen is.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 18:04

mkr_78 schreef:
Amy_luna: ben je niet bang dat het "gewoon teruggaan" haar juist niet het gevoel geeft dat ze het de volgende keer gewoon weer kan doen?

Nee niet echt, vaak staan we ook gewoon dom 10 minuten op de zelfde plek te koekeloeren :')
Het is gewon heel afwisselend bij haar, de ene keer kom ik aardig ver, en kan zo zijn de ze de dag er na niet eens het terrein af wil. Kan gewoon geen touw aan vast knopen, en zou ook niet weten hoe ik het anders aan moet pakken.

winnie70

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 18:18

Hier hetzelfde probleem gehad... Je moet heel veel geduld hebben. gewoon blijven staan, paard mag alleen kijken in de richting waar jij heen wil. Eerst duurt het een dik halfuur voordat ze doorstapt. Gewoon stug volhouden, uiteindelijk gaat ze het snappen en blijft ze door stappen. Als ze achteruit gaan, wel even een flinke tik geven!

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 18:24

Ik ga mee met wat Winnie schrijft; niet doorlopen? Dan staan blijven, niks achteruit en al helemaal niet omdraaien en terug naar huis! Staan blijven en de kant kijken die jij wil gaan. Kan lang duren, maar op den duur gaan ze toch. En prijzen! De hemel in! Wat een braaf paard! Heb je veel geduld voor nodig, maar het levert ook heel veel rijplezier op.
Succes!

mkr_78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 20:47

Bedankt voor de tips, we gaan ermee aan de slag. Ik hoop echt dat ze het snel weer oppakt en plezier er in heeft. Ik baal er echt van.

Het achteruit gaan doet ze overigens vooral als ik alsnog ga drijven. Stil staan is ze op zich best goed in :+

winnie70

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 09:44

Stilstaan moet je trouwens wel bij opletten: vooral bij koudbloeden. Ik heb zelf een Ijslander, die je er wel bij moet houden. Anders gaat ie zich afschermen, en kun je lang blijven staan... Goed ervoor zorgen dat je paardje er bij blijft!

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 10:43

Als je veel druk (sturende teugel, drijvende benen, sporen/zweep?) geeft op de plek waar je paard stopt en de druk weghaalt als je paard richting huis stapt (je stopt met sturen en drijven , want hij loopt al vanzelf), beloon je eigenlijk het verkeerde gedrag :)

Ik zou adviseren om het probleem 'andersom' aan te pakken, oftewel:
Het juiste gedrag belonen en het verkeerde gedrag straffen.
Sta je paard toe om de 'fout' te maken en 'straf' hem op de plek waar hij wil zijn, door druk te geven.

- stap het erf af aan een lange teugel
- als je paard om wil draaien, sta dat toe
- laat je paard teruglopen naar waar hij wil zijn (hek van de wei, deur van de stal)
- zet je paard daar aan het werk: bv in stap kleine rondjes draaien met contact op twee teugels en drijvend met beide benen
- doe dit tot je paard er duidelijk zat van wordt en laat los op het moment dat zijn neus in de goede richting (voor buitenrit) wijst
- stap weg met losse teugels en stop met actief drijven
- het paard beslist dus zelf dat hij liever niet is waar hij wilde zijn
- herhaal de procedure als je paard weer omkeert; laat hem teruglopen naar waar hij denkt dat het leuk is en maak hem duidelijk dat het daar NIET leuk is ;)
- herhaal zo vaak als nodig (dat kan best vaak zijn, maar uiteindelijk valt het kwartje!)
- laat in het begin je paard helemaal teruglopen naar waar hij wil zijn, als je buitenritjes langer worden voordat hij gaat staken, kan je al na een paar passen zijn 'vergissing' corrigeren. Het is wel belangrijk dat je hem eerst de fout laat maken!

Hoe het principe werkt zie op onderstaande video (ongeveer vanaf 5.30)

soof14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 10:55

Hoe doet hij het als je met hem gaat wandelen ?

mkr_78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-15 12:43

Met wandelen loopt ze op zich braaf mee, maar op de heenweg loopt ze eigenlijk altijd wat te sjokken en de terugweg stapt ze wat fanatieker. Huiswaarts is ze altijd wat actiever, dat was onder het zadel ook wel al.

Het filmpje is interessant maar ik zie het mezelf nog niet direct doen op de weg. Het is namelijk niet zo dat ze terug naar huis wilt lopen, ze gaat gewoon stil staan en bij teugeldruk en beenhulpen gaat ze in haar achteruit. Het aan het werk zetten, zou dan dus midden op de weg moeten gebeuren.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 17:48

Ik durf te wedden dat als je haar de vrije teugel geeft, ze terug richting stal/wei zal lopen ;)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 10:19

Het lijkt me dat je haf een conclusie heeft getrokken dat alleen op pad gaan niet (meer) veilig is. Is er een (vrij) nieuw paard in de groep waar ze goed mee is? Is haar zicht nog wel goed (genoeg)?
Mijn oude merrie heeft sinds een paar jaar duidelijk minder zicht en die rij ik ook niet meer alleen naar buiten, maar altijd met een ander paard erbij. Zij gaat niet staken, maar wordt er erg schrikkerig van, maar bij een haf zou ik me kunnen voorstellen dat staken een voor de hand liggende keuze is.

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 10:40

Ik denk dat het vanuit het plassen is gekomen, niet zozeer dat jij daar iets fout hebt gedaan, maar je gaf aan dat ze normaal niet plast tijdens een buitenrit. Het zou goed kunnen dat ze zich niet goed op haar gemakt voelde en zo toch wat stress heeft gekregen van het moeten plassen terwijl ze buiten loopt. Het is een haffie, dus zo mega duidelijk zal ze die stress niet laten zien, maar dit zal ze meer binnenin opkroppen.
Ik verwacht dat vanuit daar wat vertrouwen voor haar is weggevallen en ik denk niet dat jij daar iets verkeerd aan hebt gedaan, maar dat het ongelukkig zo is gelopen.

Tegenwoordig zou ik het ook aanpakken zoals Wranglerbutt zegt en zoals in het filmpje van Warwich wordt voorgedaan. Maar dit is wel vrij lastig en komt een noodzaak van goede timing en aanvoelen bij kijken.

Ik had vroeger ook zo'n haffie, hoe ik het toen met mijn tienerverstand oploste was.. gaan we niet meer vooruit, dan gaan we toch gewoon achteruit de 'vooruit' kant op. Dus ik draaide haar om en dan gingen we achteruit verder. Dit is 10x harder werken, dus als 'rust' mocht ze weer vooruit verder. Ging ze weer in de staak, hop draaide we om en gingen we achteruit weer verder en gaf haar erna weer de kans om het vooruit te proberen. Dit herhaalde ik net zolang totdat ze ook maar 1-2stappen vooruit zetten en dan was het stilstaan en belonen met rust en desnoods met omdraaien en terug naar stal.

Succes ermee!

anoukka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 10:44

Het is goed om even te bedenken dat dit eigenlijk heel natuurlijk gedrag is voor een paard. Als je als paard de kudde verlaat en in je eentje op pad gaat is de kans groot dat je opgegeten wordt door een roofdier, een paard alleen overleeft gewoon niet. Dat principe zit nog steeds in elk paard zijn instinct. Je paard vertoont dus eigenlijk gezond paardengedrag.

Nu is het zo dat veel paarden bij mensen kunnen leren om te vertrouwen op ons, ze leren dat we echt wel weer terug op stal komen en er niks ergs gebeurt.

Je zegt dat je paard vroeger wel dat vertrouwen had en in zijn eentje op buitenrit kon, maar nu opeens niet meer. Er is dan waarschijnlijk iets verandert waardoor hij zich minder veilig en zeker voelt om alleen op pad te gaan. Misschien heeft hij een lichamelijk probleem? Past zijn tuig goed? Werken al zijn zintuigen nog goed en kan hij nog goed en soepel lopen? Zit hij lekker in zijn vel en is hij vrolijk? De oorzaak kan overal liggen, ik zou je paard even goed na laten kijken. Ik zou proberen uit te zoeken wat de oorzaak is, dan kun je je pony helpen door die oorzaak aan te pakken en haar vertrouwen te geven om weer op buitenrit te gaan.

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 19:03

winnie70 schreef:
Hier hetzelfde probleem gehad... Je moet heel veel geduld hebben. gewoon blijven staan, paard mag alleen kijken in de richting waar jij heen wil. Eerst duurt het een dik halfuur voordat ze doorstapt. Gewoon stug volhouden, uiteindelijk gaat ze het snappen en blijft ze door stappen. Als ze achteruit gaan, wel even een flinke tik geven!

Precies dit. En het werkt echt. Een van de eerste keren 45 minuten stil gestaan, daarna nog een paar keer wat korter en daarna was het gedrag compleet verdwenen en is in al die jaren ook niet meer teruggekomen.