ORUN: paard meenemen als je vrijstelling hebt?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dorine92

ORUN: paard meenemen als je vrijstelling hebt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 11:29

Hoi bokkers,

Ik wil over een tijdje de ORUN Instructeur Wedstrijdsport gaan doen. Ik heb de brochure van de KNHS helemaal doorgelezen, maar ik heb toch nog flink wat vragen:
1. Ik begrijp dat de vooropleiding niet verplicht is, en dat je dus gelijk kunt beginnen aan de Opleiding Instructeur Wedstrijdsport. (Toch??)
2. Ik heb ook gelezen dat je vrijstelling voor het onderdeel Eigen Vaardigheid krijgt als je met 2 paarden ZZ-zwaar+1 bent. Betekent dit dat je nooit je paard mee hoeft te nemen naar de cursus? Of alleen om te longeren en dat soort dingen? (oftewel: Betekent dat dat er geen anderen op jouw paard gaan rijden?
3. Daarnaast is het mij, hoe goed ik alles ook heb doorgelezen, niet helemaal duidelijk wat je nou allemaal nog moet doen, als je aan de volgende vrijstellingseisen voldoet (tegen die tijd :D :D):
- Met 2 paarden ZZ-zwaar+1 (=vrijstelling Eigen Vaardigheid)
- Universitaire Master Docent (dan krijg je vrijstellingen in het didactische gedeelte begreep ik)
4. Hoeveel geld ben je nog kwijt als je de twee bovenstaande vrijstellingen krijgt?
5. En als laatste: Hoe lang ben je bezig om de ORUN Opleiding Instructeur Wedstrijdsport te halen? Want iedereen die ik spreek heeft het over 3 jaar, maar ik kom niet verder dan dat je maar een half jaar bezig bent?? Of zijn er nog wel allerlei opleidingen die je eraan vooraf moet doen?

Ik heb die brochure echt goed bestudeerd, maar ik kwam er niet helemaal uit. Ik hoop dat jullie me kunnen en willen helpen!

Lielle

Re: ORUN: paard meenemen als je vrijstelling hebt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 11:37

op basis van mijn ervaring 2013/2014 basissport (met ook vrijstelling EV en didactische achtergrond)

1. klopt
2. klopt. geen anderen op je paard, mss wel meenemen voor onderdeel lesgeven (als je dan zelf rijdt en niet een andere combi meebrengt)
3. idd vrijstelling EV en ik vermoed dat je alleen vrijstelling krijgt voor didactiek; dwz een centrale dag en de avonden van de module lesgeven. stage en praktijkexamen lesgeven zijn wel verplicht (althans, zou was het bij mij)
4. Ik was voor EV nog 285 kwijt en heb geen gebruik gemaakt van de - in mijn ogen weinig zinvolle - vrijstelling didactiek
5. Idd een half jaar; dat is veranderd sinds 2013. Voor die tijd moest je verplicht ORUN 2/3/4 volgen en nu heb je direct Wedstrijdsport (tussen ORUN 3 en 4 in)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 11:40

Lielle schreef:
op basis van mijn ervaring 2013/2014 basissport (met ook vrijstelling EV en didactische achtergrond)

1. klopt
2. klopt. geen anderen op je paard, mss wel meenemen voor onderdeel lesgeven (als je dan zelf rijdt en niet een andere combi meebrengt)
Maar moet je zelf rijden voor het onderdeel Lesgeven dan??
3. idd vrijstelling EV en ik vermoed dat je alleen vrijstelling krijgt voor didactiek; dwz een centrale dag en de avonden van de module lesgeven. stage en praktijkexamen lesgeven zijn wel verplicht (althans, zou was het bij mij)
4. Ik was voor EV nog 285 kwijt en heb geen gebruik gemaakt van de - in mijn ogen weinig zinvolle - vrijstelling didactiek
5. Idd een half jaar; dat is veranderd sinds 2013. Voor die tijd moest je verplicht ORUN 2/3/4 volgen en nu heb je direct Wedstrijdsport (tussen ORUN 3 en 4 in) Zo dat is dan wel een vooruitgang! Gelukkig maar trouwens, want ik zat die vooropleiding eens door te kijken, dan moet je dus serieus gaan laten zien dat je een paard kunt opzadelen :')

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 11:46

bij mij hoefde dat niet, maar ik vond het soms handiger om zelf een paard mee tre brengen dan een combi te regelen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 11:49

Lielle schreef:
bij mij hoefde dat niet, maar ik vond het soms handiger om zelf een paard mee tre brengen dan een combi te regelen.

Maar wie reed er dan op?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 11:55

ikzelf

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 12:23

Lielle schreef:
ikzelf

Huh maar je kunt jezelf toch geen les geven?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 12:27

nee, maar je medecursisten moeten ook lesgeven. Bij ons waren er vijf cursisten die steeds twee combi's lesgaven.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 12:42

Oh zo.. Dus je nam een paard mee om bij een ander in de les te rijden.
Ik vind het een fijn idee dat ik geen anderen op mijn paard hoef te laten rijden.

Ik vind het trouwens wel behoorlijk duur, 1950 euro. (daarom wacht ik nog tot ik ZZ-zwaar ben, dat scheelt weer 400 nogwat euro)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 12:53

je kunt het wel aftrekken voor de belasting.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 14:05

Lielle schreef:
je kunt het wel aftrekken voor de belasting.

Wat levert dat op dan?
En moet je daar een eigen bedrijf voor hebben?