Paard gekocht, blijkt te weven!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Stef_Diva

Paard gekocht, blijkt te weven!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 20:49

Het verhaal in een paar korte zinnen:
- in Februari een paard gekocht, bij een manege, via een tussenpersoon van de manege.
- Paard is klinisch gekeurd. Vragen over gebreken zijn gesteld bij de 2e bezichtiging door mijn vriend en later op het 3e contactmoment door een onafhankelijke veearts die het paard keurde. Beide keren is er met nee geantwoord. Paard is klinisch goedgekeurd. Er is een mondelinge koopovereenkomst geweest onder toeziend oog van mijn vriend en de dierenarts.
- Bij aankomst thuis begon het paard direct te weven (hier zijn filmpjes van beschikbaar).
- Volgende ochtend gelijk via What's app een berichtje gestuurd met de mededeling dat het paard erg onrustig is, weven/steigeren/rondjes draaien in stal. Antwoord op dit bericht was dat hij daar wel eens een rondje draaide tijdens het voeren maar verder niks. Geef het tijd...
- Vervolgens van alles geprobeerd; hooinet, op wei i.p.v. paddock, niet alleen in stal laten staan, tanden laten controleren, en uiteindelijk heb ik het paard in een andere stal gezet en op een andere bodembedekking gezet. Met daarbij ook een andere indeling van stal, gelijk aan type stal op verkoopadres (paarden kunnen elkaar niet alleen via de staldeur zien maar ook tussen de stallen met elkaar snuffelen).Maar ook hier blijft hij weven.
- Een dierenarts heeft daarbij vastgesteld dat het zeer waarschijnlijk is dat hij dit gedrag al eerder vertoond moet hebben en heeft mij geadviseerd om de koop te ontbinden. Volgens hem heb ik 3 maanden om de koop te ontbinden.
- Contact opgenomen met de tussenpersoon van de manege. Zij heeft op dat moment telefonisch bevestigd dat het paard daar ook weefde, maar door hem van stal te veranderen is dit gestopt. Haar gewezen op haar plicht dat ze ons dit had moeten vertellen, daar wij naar gebreken gevraagd hebben. Zij zou het met de manege eigenaar bespreken.
- Enige tijd later nam de manege eigenaar contact op dat hij van bovenstaande niks afwist, ook was hij niet op de hoogte van zijn gedrag wat hij volgens de tussenpersoon wel bij hun vertoond had.
- De manege eigenaar vertelde ons dat hij in gesprek gaat met de verkopende tussenpersoon...
Mijn vraag is of ik juridisch in mijn recht sta... Mag ik dit paard terugbrengen op grond van verborgen (achtergehouden) gebreken?
Laatst bijgewerkt door Stef_Diva op 05-05-15 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Liezel1

Re: Paard gekocht, blijkt te weven, koper wil niet terugnemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 20:54

Is er (medisch) vastgesteld dat dit paard voorheen ook al stond te weven?
Je hebt het paard gekocht bij een bedrijf?

Stef_Diva

Re: Paard gekocht, blijkt te weven!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 20:57

Het paard is van een manege gekocht, via een tussenpersoon.

Stef_Diva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 21:02

Zoals ook in het topic beschreven heeft de tussenpersoon toegegeven dat het paard daar ook weefde. Volgens mijn dierenarts is dit ook zeer waarschijnlijk gezien hij er in al deze weken niet mee gestopt is. Er was maar 1 telefoontje voor nodig waarop zij mij dit bevestigde...

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 21:03

Diegene waarbij je hebt afgerekend is verantwoordelijk voor de verkoop.
Als die dierenarts bevestigd dat het paard dit zeer waarschijnlijk eerder heeft laten zien, moet de verkoper het paard terug nemen.
Tussen persoon of niet, degene die het geld heeft aangenomen en het contract heeft getekend is verantwoordelijk.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 21:14

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 21:18

Ik denk dat als je dit voorlegt en overlegt met de manege eigenaar hij/zij het paard wel terug neemt, lijkt me zo uit je verhaal een eerlijk iemand. Juridisch weet ik niet zoveel, sorry.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 21:58

Je hebt de koop gesloten met de tussenpersoon begrijp ik? Is die tussenpersoon een handelaar of een particulier? In geval van een handelaar sta je het sterkst, dan moet deze tussenpersoon het paard terugnemen.
In geval van een particulier heb je op het eerste oog ook recht op terugbrengen/ruilen, maar dan ligt het ingewikkelder.

Lydiaiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 22:31

Dit is een supersimpel. Paard is gekocht van manege en dat is een bedrijf. Voor de wet wordt dit paard nu een "object". Als er binnen 6 maanden na verkoop blijkt datver een verborgen gebrek is dan kan de koop worden ontbonden.
Heb je zwart op wit van tussenoersoon dat het paard idd weefde op de manege?
dan is het helemaal een uitgemaakte zaak. even contact openemen met een rechtsbijstand of anders het juridisch loket om z.s.m. een brief op te stellen waarbij je aankondigt de koop te ontbinden.

Ik wens je veel sterkte want dit zal je zeker zeer doen!

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 22:36

Even iets anders, wat is er precies zo erg aan een wevend paard? Ik heb er geen ervaring mee hoor maar is het echt zo erg dat je er een paard voor zou terugbrengen ondanks dat je er ondertussen een band mee hebt opgebouwd?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 22:39

Kim_Asterix schreef:
Even iets anders, wat is er precies zo erg aan een wevend paard? Ik heb er geen ervaring mee hoor maar is het echt zo erg dat je er een paard voor zou terugbrengen ondanks dat je er ondertussen een band mee hebt opgebouwd?

Voornaamste reden is toch een vergrootte kans op vroege slijtage van de gewrichten.
Of bedoel je het echt specifiek naar TS?

Als je rechtsbijstand hebt zou ik daar eens wat gaan navragen die kunnen vast iets verder op weg helpen.
Maar hopelijk heb je dat niet nodig en komen jullie er onderling aan uit. Toch lastig zo met 3 partijen.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 06:51

Lydiaiets schreef:
Dit is een supersimpel. Paard is gekocht van manege en dat is een bedrijf. Voor de wet wordt dit paard nu een "object". Als er binnen 6 maanden na verkoop blijkt datver een verborgen gebrek is dan kan de koop worden ontbonden.
Heb je zwart op wit van tussenoersoon dat het paard idd weefde op de manege?
dan is het helemaal een uitgemaakte zaak. even contact openemen met een rechtsbijstand of anders het juridisch loket om z.s.m. een brief op te stellen waarbij je aankondigt de koop te ontbinden.

Ik wens je veel sterkte want dit zal je zeker zeer doen!

Dit is zeker niet super simpel. Het is nu dat de tussenpersoon het bevestigd heeft, maar het zal niet het eerste paard zijn wat ineens gaat weven uit stress. De dierenarts zal dit wellicht moeten overleggen na onderzoek of fotos. Maar dit soort dingen is echt niet zon uitgemaakte zaak... en zeker niet in paardenland.