Uit het niets worden gebeten

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Juliette

Uit het niets worden gebeten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-15 10:07

Hoi!
Ik lease sinds kort een 6-jarige haflinger. Hij is onwijs leuk, maar nog wat bijterig. Hij was vroeger op stal absoluut niet lief. Het gaat nu al beter, maar toen ik hem net naar de paddock bracht, beet hij me ineens in mijn schouder. Het deed best wel zeer, ik heb hem dan ook even een flinke tik gegeven.
Het probleem is dat ik niet precies weet hoe ik moet reageren als hij dat doet, hij blijft er ook maar mee door gaan.
Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen.
Alvast bedankt!
Groetjes,
Juliette

Iris82

Re: Uit het niets worden gebeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 10:12

Dan heb je m niet hard genoeg geslagen als ie het nog een keer doet. En meteen een stuk achteruit zetten.

Hoe loopt ie met je mee? Naast je, achter je?

Juliette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-15 10:16

Hij loopt normaal altijd naast me, maar dit keer liep hij een stukje achter me. Heb daar niet echt bij na gedacht eigenlijk.
En.. Ik had hem best een flinke tik gegeven, maar ik vind het ook zo genant als ik dat doe waar veel mensen bij staan. :o

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 10:20

Njah, je krijgt vast half bokt over je heen (of ik dan) maar gisteren stond ik de les-Haf op te tuigen en stond recht voor haar neus om het hoofdstel te controleren en recht te trekken, dacht ze wel even gewoon tegen me aan te kunnen lopen en duwen met haar neus.
Die krijgt dan gewoon een verbale veeg uit de pan en een fikse pets op dr bakkes hoor. Dan staat ze zo te kijken van: Oh..oeps..oke...
En dat is echt pure directe actie van mij, of er nou mensen bij staan of niet.

In jouw geval: opletten dus waar hij/ze loopt en staat t.o.v. van jou en ALTIJD respect EISEN voor JOUW persoonlijke ruimte!
Laatst bijgewerkt door MamaMiesje op 02-05-15 10:22, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 10:22

Prima gehandeld als je hem tenminste direct een opdoffer hebt gegeven. Doe je het te laat dan heeft het geen effect. Dier heeft waarschijnlijk geen opvoeding gehad. Mocht hij het nogmaals doen dan direct reageren. Dat kan zijn door je groot te maken en verbaal boos te reageren maar ik zou hem direct een flinke knal geven, voor zijn boeg oid, op het hoofd slaan vind ik niet goed. Ik geef onze paarden bij misdragingen rustig een mep hoor, het zijn geen suikerklontjes.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 10:22

Ik raak dan wat ik als eerste kan raken; onderarm tegen de mond aan doe ik niet moeilijk over dan als dat het dichtste bij is. Al staat Beatrix te kijken :+ ik ben bezig met het paard, niet met omstanders.

Actie = reactie. Allereffectiefste.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 02-05-15 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 10:23

Snap ik. Ik kijk ook altijd erg kwaad, maak me groot, geef een brul erbij (meestal iets van ALLEE!! OPHOUDEN!) met bijbehorende mep en m achteruit zetten. En daarna een 'denk eraan!' en weer meenemen. Timing en lichaamstaal is erg belangrijk, veel meppen niet.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 10:25

Precies wat Bigone zegt dus. :j

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 10:25

En wat denk je dat een leidend paard doet die in de bil wordt gebeten? Die mept echt wel achteruit... ;)
Dus gewoon een flinke brul en knal met je elleboog (niet op z'n hoofd) achteruit geven. Niet boos worden, maar als een paard reageren. Hij moet leren jou meer persoonlijke ruimte te geven en dat je bijten niet toestaat.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 10:29

Ik geef ook een goeie smakkerd weg. Wat denk jij nou?? Bijten??
Evenals dreigen met schoppen, gewoon al dat voetje wat omhoog komt? Krijgt het dier 3 fikse petetters onder de billen...
Je ziet ze direct schrikken!! Draaien direct bij, oren naar voren zovan "Ik deed toch niets?"
Nee... maar als ik 2 seconden gewacht had wel!!

Onze eigen merrie heeft nog nooit gebeten. Tenminste niet express.
Wel met poetsen om echt terug te poetsen. En ook echt precies in mn achterste.
Heb nog nooit zo hard gegild, en onze merrie sprong me daar toch opzei. Echt naar me kijken. "Sorry vrouwtje, dat was niet de bedoeling"
Uiteraard NIET gestraft, en ze heeft het ook nooit weer gedaan.
Ze zoekt nu de muur als poetsmaatje, als ik de poets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 10:31

Een enorme krijs is eigenlijk voldoende, in sommige gevallen is een dreun op zijn plaats.
En dan geen caresse maar een dreun.
Paarden zijn ook niet zachtzinnig als het gaat om terechtwijzingen.

Juliette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-15 11:46

Toen ik hem net uit de paddock haalde probeerde hij het weer. Heb hem een tik gegeven en meteen achteruit gezet. Dat hielp! Hij liep daarna heel braaf mee.

xkathy_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 10:59

Je hebt goed gehandeld ! Gelijk laten weten dat jij hier niet van gediend bent. Echter denk ik alleen aan zijn reactie te lezen dat deze reactie niet genoeg voor hem was... misschien moet je het nog duidelijker proberen te maken? Echt goed boos op hem worden, met daarbij ook aanspreken en misschien een iets hardere tik te geven. Dit mag niet !

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 18:33

Opletten!! Ogen, oren en zesde zintuig(als ie achter je loopt, de ogen in je achterhoofd dus) open houden! Opletten welke bewegingen hij maakt en welke aanstalten hij maakt. Voordat hij iets kan doen al corrigeren en op zijn plaats zetten. Ook verder nooit in kleding oid laten bijten.
En je mag heel streng zijn op hem als hij bijt. dat is echt gevaarlijk en daar verdiend hij absoluut een flinke mep voor.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 18:38

Als ik gebeten of omver gelopen word, hoort daar de nodige "HE" met een dreun, stomp of flinke tik over de neus bij. Al staat de eigenaar er naast :j Anders krijg je van die rottige beesten die denken dat ze alles kunnen flikken :=

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 18:42

Mijn KWPN'er heeft mij in m'n borst gebeten, mijn reactie is meteen breed gaan staan HE roepen en wegjagen. De beste reactie is denk ik gewoon een flinke pets of een elleboog.

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 18:43

goh als mijn verzorgpony dat durft, ik hoef alleen maar me stem te verheffen een een stap naar hem te doen en hij is al onder de indruk van me. We weten allebei heel goed onze plaatsen.

Wat ik je als tip mee wil geven: raak waar je het dichtst bij staat, echt waar. Heb zelf weleens gehad met springen dat paard me eraf gooide en me aan wou vallen ( ik viel op me voeten, godzijdank, dus ik stond nog) en toen heb ik m zo'n harde klap verkocht dat ik er zelf van schrok. Hij heeft daarna nooit meer wat gedaan.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 18:51

Juliette schreef:
En.. Ik had hem best een flinke tik gegeven, maar ik vind het ook zo genant als ik dat doe waar veel mensen bij staan. :o

Dit zou een reden kunnen zijn dat het niet helemaal is overgekomen :) Een paard reageert op jouw ware intentie; als je het niet met volle overtuiging doet, dan komt het minder of zelfs niet aan. En nou zeg ik niet dat je paard helemaal verrot moet slaan (sterker nog, een goed getimede schreeuw die uit je tenen komt kan meer doen dan een fysieke correctie) maar zorg in ieder geval dat je meent wat je doet!

En ga nóg beter opletten, want een paard bijt niet uit het niets :n Hij is hoogstens heel erg vlug, maar hij laat altijd eerdere signalen zien die aan de hap vooraf gaan. Als je die leert zien, kun je daar al op ingrijpen en dat hoeft niet zo hard omdat zijn signalen ook nog klein zijn. Als je hem goed leert lezen kun je escalatie (zijn hap en jouw grote correctie) vermijden

Succes!!

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 18:53

bij mij krijgt het paard ook direct een tik en snauw
heb op een manege gewerkt waar ik vaak zulke pony's had
en ben er ooit op aangesproken heb de vriendelijke dame even uitgelegd dat negeren goedkeuren is bij die pony ... ze heeft me nooit meer aangekeken

moet wel zeggen bij meeste paarden waar ik nu mee werk is een snauw voldoende