Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Basilicium schreef:Het voelt alsof ik een stap mis in je verhaal. Een paar jaar geleden was dat incident met het andere paard, kort daaropvolgend is hij ergens uitgebroken dat hermetisch dicht zou moeten zijn...wat is er sindsdien gebeurd en geprobeerd? Weet je toevallig meer over die keer dat hij binnen tien minuten uitbrak, was hij bijvoorbeeld in paniek? Zag hij geen soortgenootjes meer?
Het lijkt me erg vervelend om te zien dat dit paard op basis van één incident niet meer de kans krijgt om met soortgenootjes in de wei te staan. Aan de andere kant begrijp ik heel goed dat verhalen van een serieuze aanval eigenaren afschrikken om jouw paard die kans wél weer te bieden. Op basis van wat je nu geschreven hebt, denk ik dat een nieuwe omgeving -jouw- paard wellicht die kans biedt die hij nu niet krijgt. Op een nieuwe locatie rust er bovendien geen stigma op zijn naam. Ik hoop dat iemand in de omgeving je wat aan kan bieden!
Basilicium schreef:Zo, dat is echt een heftig incident geweest!
Ik denk dat de angst dat hij zichzelf verwondt vrij reeël is zolang hij ontsnappingsdrang vertoont. Je omschrijft dat het in het aard van het beestje zit om af en toe naar een ander weiland te springen. Ik vermoed dan ook dat hij dit in de toekomst vast nog wel zal doen. Wat lastig om een oplossing te bedenken waarbij je niet onnodig veel risico zou moeten nemen om het eens te proberen. Hopelijk is wat keona zei over ruinen en merries een waardevol aanknopingspunt om op verder te gaan. Verder denk ik dat de suggestie tot het inschakelen van een gedragsdeskundige heel waardevol is. Wel lijkt het me lastig voor die gedragsdeskundige om hiermee aan de slag te gaan, want op dit moment is er geen sprake van een locatie waar diegene hem kan observeren en dingen met hem kan gaan uitproberen. Ik zou daarom wel vooraf informeren welke situatie(s)/omgeving(en) die gedragsdeskundige nodig heeft om je paardje verder te helpen. Zeker omdat je aangeeft dat de omgang met andere paarden in alle andere situaties wel snor zit en omdat de omgang met andere paarden niet het enige probleem is dat hier speelt.
sammie18 schreef:Buiten een gedragsdeskundige is het wellicht een idee voor de korte termijn om hem aan een longeerlijn te laten grazen, dat hij de wei weer als iets positiefs ziet en kan genieten van gras en buiten zijn enzo. Daarnaast zoals eerder aangegeven niet alleen in de wei zetten maar in ieder geval een vriendje ernaast.
Goed dat je dit mogelijk wil maken voor je vriendje
Babette1993 schreef:Kiss2002 schreef:Gaat dit toevallig over Oneill?
Jaa dit is Oneill. Waar ken jij hem van?
Babette1993 schreef:sammie18 schreef:Buiten een gedragsdeskundige is het wellicht een idee voor de korte termijn om hem aan een longeerlijn te laten grazen, dat hij de wei weer als iets positiefs ziet en kan genieten van gras en buiten zijn enzo. Daarnaast zoals eerder aangegeven niet alleen in de wei zetten maar in ieder geval een vriendje ernaast.
Goed dat je dit mogelijk wil maken voor je vriendje
Hi Sammie18,
We zijn 7 dagen in de week en zeker 2 uur per dag bij hem. Hij wordt ruim 1 a 2 uur gereden in het bos, daarna lekker laten rollen en het is verplicht hem ruim een half uur te laten grazen. Met mooi weer dagen proberen we 2x per dag te komen om hem nog even extra te laten grazen en met hem te wandelen. Voor mijn vriend probeer ik alles!