paard mest niet in de wei

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

muzzy17

paard mest niet in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 13:08

Goedemiddag bokt mensen, (hoop dat het goed staat)

Mijn paardje staat sinds een aantal weken op een afzet stukje wei. Nou valt het mij op dat ze niet mest in de wei.

's middags tussen 4/half 5 gaan ze naar binnen dan eet ze haar muesli op en vrijwel direct daarna mest ze. (binnen 10 min)

Haar drollen zien er goed uit en er is niks raars aan te ontdekken, goede structuur, niet extreem veel of juist weinig.

Herkennen mensen dit bij hun paarden? Vind het gewoon vreemd omdat ze het altijd gedaan heeft. Ze staan gem. 6 uurtje buiten nu.

Groetjes muzzy

elenaMM77

Re: paard mest niet in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 13:14

6 uurtjes buiten is kort genoeg voor haar om zelf te bepalen waar ze wil poepen.
blijkbaar is dat in de beschutting van haar box..

als je er echt vanaf wilt.. laat haar dan gewoon een paar daagjes buiten staan zodra het weer het toelaat.

hoor ook wel van paarden die niet op zand willen pissen.. staan met gekruiste poten op de paddock en een zucht van opluchting als ze weer in hun box mogen waar ze gelijk pissen.

En je geeft aan 'klein afgezet stukje'.. dus dat is kaal neem ik aan..
krijgt ze daar wel ruwvoer?

want het is een normale reactie, eten> darmen gaan werken > poepen..
half de mensheid moet ook binnen afzienbare tijd na een grote maaltijd poepen immers

muzzy17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 13:22

elenaMM77 schreef:
6 uurtjes buiten is kort genoeg voor haar om zelf te bepalen waar ze wil poepen.
blijkbaar is dat in de beschutting van haar box..

als je er echt vanaf wilt.. laat haar dan gewoon een paar daagjes buiten staan zodra het weer het toelaat.

hoor ook wel van paarden die niet op zand willen pissen.. staan met gekruiste poten op de paddock en een zucht van opluchting als ze weer in hun box mogen waar ze gelijk pissen.

En je geeft aan 'klein afgezet stukje'.. dus dat is kaal neem ik aan..
krijgt ze daar wel ruwvoer?

want het is een normale reactie, eten> darmen gaan werken > poepen..
half de mensheid moet ook binnen afzienbare tijd na een grote maaltijd poepen immers

Waar ze op staat Is nog niet kaal (is geïnjecteerd en kunstmest erover) dus er stond aardig wat. Naarmate het kaler word krijgen ze meer wei. Andere pony mest idd wel gewoon. Maak me ook geen zorgen maar vond het zo apart. met aantal weken gaan ze van 's ochtends tot 's avonds dus dan kan het haast niet anders.

Ze krijgen Voor ze naar buiten gaan ruwvoer en als ze binnen komen uiteraard ook weer.

K93

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 14:54

Haar langer buiten laten staan klinkt wel als een plan. Kijk wel uit dat ze dan dus wel mest en het niet alsnog probeert op te houden tot ze weer binnen staat, want anders heb je een ander probleem.....

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 15:02

Goed dat je het opmerkt en er aandacht aan besteedt!

Ik hoop dat iemand me verbetert indien wat ik nu ga zeggen niet klopt, maar...
...is het niet zo dat de pony kort na het eten van de muesli mest doordat de spijsvertering rondom het voedermoment opnieuw een impuls krijgt? Zo ja, heb je de mogelijkheid om eenmalig te kijken wat er gebeurt wanneer je de pony rond zijn gebruikelijke tijd op dat stukje grond zijn muesli geeft en nog even buiten laat staan? Dat lijkt me namelijk een vrij makkelijke manier om te kijken of het echt aan de weide ligt, of meer aan zijn dagritme.

Ik sluit me overigens bij mijn voorganger aan wat betreft in de gaten houden dat het eventueel ophouden van de mest verder niet tot problemen leidt.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 15:19

Mijn pony plast nooit in de bak. Altijd in de stal of wei. Verder zou ik niet weten wat te doen.

muzzy17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 17:31

K93 schreef:
Haar langer buiten laten staan klinkt wel als een plan. Kijk wel uit dat ze dan dus wel mest en het niet alsnog probeert op te houden tot ze weer binnen staat, want anders heb je een ander probleem.....

Ze is koliek gevoelig dus uit angst bouw ik het heel rustig op maar hou het uiteraard in de gaten als ze nog langer naar buiten gaat.

Basilicium schreef:
Goed dat je het opmerkt en er aandacht aan besteedt!

Ik hoop dat iemand me verbetert indien wat ik nu ga zeggen niet klopt, maar...
...is het niet zo dat de pony kort na het eten van de muesli mest doordat de spijsvertering rondom het voedermoment opnieuw een impuls krijgt? Zo ja, heb je de mogelijkheid om eenmalig te kijken wat er gebeurt wanneer je de pony rond zijn gebruikelijke tijd op dat stukje grond zijn muesli geeft en nog even buiten laat staan? Dat lijkt me namelijk een vrij makkelijke manier om te kijken of het echt aan de weide ligt, of meer aan zijn dagritme.

Ik sluit me overigens bij mijn voorganger aan wat betreft in de gaten houden dat het eventueel ophouden van de mest verder niet tot problemen leidt.

Dit ga ik morgen eens proberen! Kijken wat er gebeurt.

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 17:41

Wat je ook nog kunt doen is wat mest van haar uit dr stal halen en deze in een hoek van de wei leggen.
grote kans dat ze dan wel snapt dat het buiten ook gewoon kan :j

Wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 15:51

Vaak heeft dit meer met beweging te maken dan met de hoeveelheid voer.
Je hebt het over een afgezet stukje, hoe groot is dat?
Als ze wel mest als ze in de box gezet wordt, kan het te maken hebben met het feit dat ze een 'wandelingetje' gemaakt heeft.

Independant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 11:59

Als de mest er goed uit ziet zou ik me geen zorgen maken.
Sommige paarden hebben nou eenmaal een voorkeur voor de plaats van het mesten.
Mijn paard mest nooit tijdens het rijden in de buitenbak echter wel altijd gelijk op de afspuitplaats
na afloop.

Als mijn paard de hele dag buiten heeft gestaan plast ze meestal direct bij terugkomst in de stal.
Ik zie haar zelden plassen in het weiland, tenzij ze echt heel nodig moet.

muzzy17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 18:27

Maakte me ook niet echt zorgen vond het gewoon apart omdat ze dit altijd wel gedaan heeft. Maar wat wolkje zegt kan inderdaad ook nog wezen. Het Is niet zo heel groot en loopt niet veel. Maar ze krijgt er nu geregeld een meter erbij. En er ligt inmiddels 1 drol :+

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 18:32

Heb je wel al die volle 6 uur zitten kijken of ze het echt niet doet? Mijn merrie mest ook direct als ze binnen komt, maar ook gewoon buiten.