Schrapen op trailer afleren

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Starbreeze

Schrapen op trailer afleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 09:11

Mijn paard is nogal ongeduldig van aard. Wanneer we weg gaan met de trailer en het duurt langer dan 10 minuten, of hij moet bij aankomst nog op de trailer wachten, begint hij vreselijk te schrapen, zeg maar gerust klauwen. Er hangt hooi.

Hij gaat altijd zó de trailer op, ik kan hem alleen laden, dus aan de trailer zelf ligt het denk ik niet.

Hij doet het ook wel eens op de poetsplaats als ik weg loop. Als ik erbij ben, trailer of poetsplaats, doet hij het niet.

Heeft iemand ervaring met zo'n plastic flap om de voorstang? Of andere manieren om dit hinderlijke gedrag af te leren?

3timesmom

Re: Schrapen op trailer afleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 09:22

ik volg even. Heb ook een paard die dit doet. En ook vooral als ze even alleen moet staan.
Het is erg hinderlijk. Ze doet het ook tijdens het naar huis rijden.

Had het eigenlijk al opgegeven om hier nog een oplossing voor te vinden.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 09:54

TAO -> OPG

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 09:59

Hoe je het afleert weet ik niet.
Misschien een idee om een rubberen mat op de plek dat die schraapt te leggen? Dat beschermt ieder geval je trailer bodem en voor de hoeven zou het niet verkeerd zijn.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 10:01

Dat heb ik al gedaan Moonlight, maar hij knotst ook tegen de wand aan en buiten dat zo'n butsend paard op de trailer niet prettig rijdt, lijkt het me niet gezond voor zijn benen/hoeven.

KirstenChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 10:03

Je hebt kluisters voor een paard hiermee kan die niet klauwen. Wel 1 van de laatste opties denk ik maar een paard van mijn vriend heeft ze ook anders breekt hij de hele boel af :')

Of misschien een tijdelijke oplossing? En is hij ze na een tijdje niet meer nodig.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 10:07

Mooi :)
Sommige mensen kunnen hun paard laten stoppen door hun rijstijl aan te passen.
Soms helpt een andere trailer. Bijv. 2 paard naar 1.5 paards

Maar ja uitzoeken wat de oorzaak is van het schrapen, dat is moeilijk. Konden ze maar af en toe praten.

Het paard waar ik mee rij en dan rijd iemand ander de trailer is gestopt, zodra we er maten in legde en ze meer balans heeft gekregen door het vaak reizen.

lisawouda93

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 10:09

Ik heb een Pvc mat aan de voor stang hangen. Maar nooit last gehad van schrappen. Bij mij hangt ie er om te voor komen dat de kleintjes onder de stang door gaan.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 12:27

Moonlight17 schreef:
Mooi :)
Sommige mensen kunnen hun paard laten stoppen door hun rijstijl aan te passen.
Soms helpt een andere trailer. Bijv. 2 paard naar 1.5 paards

Maar ja uitzoeken wat de oorzaak is van het schrapen, dat is moeilijk. Konden ze maar af en toe praten.

Het paard waar ik mee rij en dan rijd iemand ander de trailer is gestopt, zodra we er maten in legde en ze meer balans heeft gekregen door het vaak reizen.

Ik rij echt super rustig, ik denk niet dat het daar aan ligt aangezien hij het ook doet als de trailer stil staat. Als hij moe is (terugreis) is het minder.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 12:27

lisawouda93 schreef:
Ik heb een Pvc mat aan de voor stang hangen. Maar nooit last gehad van schrappen. Bij mij hangt ie er om te voor komen dat de kleintjes onder de stang door gaan.

Ik ga eens kijken of ik zo'n mat erin kan bevestigen. Heb jij die zelf gemaakt of ergens kant en klaar gekocht?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 12:43

Heb de trailerboer net gebeld, die zei waarom hang je er niet zo'n mat in die je bij de deur legt?
#gaat zo even naar de Action voor mat en tie-rips...

Wordt vervolgd!

Djaikha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 12:45

Schrapen met het voorbeen kan gezien worden als een intentiebeweging. Hiermee geeft je paard dus aan dat hij graag wil lopen, maar dat gaat niet omdat hij vaststaat. Omdat hij het niet doet als jij er bij bent, maar wel als jij er niet bent, zou het kunnen dat je paard graag achter jou aan wilt lopen.

Op zich is dat natuurlijk goed nieuws, maar zijn manier van uiten is ongewenst. Doet hij dit alleen op de poetsplaats en in de trailer of ook nog op andere plekken? Ben je tot nu toe altijd terug naar hem toe gelopen wanneer hij aan het schrapen was? Dan heb je waarschijnlijk onbewust dit gedrag beloont, hij is dan immers weer bij jou.

Wat je kan proberen is het gedrag negeren en pas naar hem toe gaan zodra hij niet schraapt. In eerste instantie zal je paard heviger gaan schrapen, maar dat wordt vanzelf weer minder zolang je hierin consequent bent. Deze manier vergt veel geduld en je moet consequent zijn anders komt het schrapen zo weer terug.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 12:50

Ja dat negeren heb ik eigenlijk altijd gedaan, straffen ook geprobeerd toen dat niet hielp. Maar beide werkt niet (en tijdens het rijden met de trailer kun je het ook alleen maar negeren) hij is inderdaad vaak heel druk en beweegt graag. Soms met halthouden doet hij het ook als hij het er niet mee eens is.

ankie2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 13:23

Hij verveeld zich denk ik gewoon, alleen wachten is saai.... Heb er ook zo eentje, lekker ongeduldig. Wellicht wat stress, trailer is toch vaak wedstrijd. En dit is zijn manier om dat te uiten. Ik denk dat we niets anders opzit dan je trailer zo aanpassen dat hij heel blijft en zo goed mogelijk proberen te plannen zodat hij minder staat "te wachten". Straffen, belonen, negeren tja ik heb de oplossing nog niet gevonden. Bij mij helpt het als ze los staat (poetsplaats) en op de trailer zet ik haar niet heel strak vast, dan kan ze nog om haar heen kijken. Dat scheelt wel.

Djaikha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 14:48

Ah, ok, moeilijk..

Hoeveel beweging krijgt hij op een dag? Misschien dat het helpt als hij langer in de paddock / op de wei kan..

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 15:32

Nja, dit is er een die nooit stopt of moe wordt :)) langer buiten is lastig (pension). Ik heb een rubber mat gevonden die ik aan de voorstang ga maken. Hopelijk doet hij het dan niet meer.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-15 23:25

Toch even een update van ons. Na een wedstrijdstop vandaag weer op pad geweest met de trailer mét trapflap. Heb paard niet meer gehoord en ook op het terrein stond hij heerlijk rustig! Ik heb transparant pvc (2x1 meter) gekocht bij Bos rubber en dit over de stang geslagen en vastgezet met een tyerip.