Meedenken trailerkeuze 1,5 of 2?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

QueenBeeBee

Meedenken trailerkeuze 1,5 of 2?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 20:42

Hoi!

Ik wil mijn eigen trailer gaan kopen maar twijfel nog over wat de beste keuze is.

Ik heb 1 paard die niet heel braaf is op de trailer. Ze stampt, schraapt, staat zeker niet stil en snapt niet zo goed dat ze in een 1,5 trailer breder of schuin moet gaan staan voor steun. Dus ze denkt echt bij iedere bocht om te vallen. Manier van rijden maakt echt niet uit, alle varianten zijn getest dus we rijden vooral heel voorzichtig met haar.
Ze heeft niet heel veel ervaring met de trailer dus is ook niet veel gewend. Maar mevrouw is vooral erg ongeduldig en snel beledigd. Wel is ze makkelijk in en uit te laden.

Nu dacht ik een 2 paards trailer te kopen met aluminium bodem. Dan staat ze mooi strak en geeft haar dat steun. En zadelkamer zodat ze minder schraap ruimte heeft. :=
Qua auto is dat geen probleem om te trekken (heb ook m'n E) en qua aanschaf maakt het met de prijs ook weinig uit.

Maar aan de andere kant rijdt een 1,5 paards wel fijn achter de auto want het is niet breder dan he auto. En ik ga nooit met 2 paarden op pad... Dus soms denk ik: ze went vast wel aan een 1,5 paards trailer...

Dus ik kan maar niet de knoop doorhakken waar ik voor zal kijken. 1,5 of 2 paards... Hoor dat 2paards veiliger is qua weg ligging. Maar heb zelf geen ervaring met rijden..

Willen jullie (vriendelijke wijze) met mij meedenken? Hebben jullie tips en adviezen voor mij?

faunty

Re: Meedenken trailerkeuze 1,5 of 2?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 20:47

misschien is een 2 paards vrachtwagentje iets , uit eigen ervaring blijkt dat de paardjes hier veel fijner in staan .
anders zou ik altijd een 2 nemen , als je dan ooit nog een extra paard mee wil nemen kan dat . en je paard kan dan op de plek van 1 paard staan , hij heeft dan de steun van het tussenschot.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 20:49

Als je niet van plan bent om met 2 paarden op stap te gaan, maar je wilt je paard toch de steun van een tussenschot geven (dat begrijp ik uit je OP), kun je ook aan een goede trailerboer vragen om een tussenschot in een 1,5 paards te plaatsen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 20:49

In 2 paards kun je ook eens een fiets of baal hooi meenemen op wedstrijd of naar het bos. Je zou een extra stang kunnen nemen om het schot opzij te zetten voor meer ruimte achterin maar niet voorin. Dat wil soms schelen voor paarden die moeite hebben met hun balans.
Ik heb ook voor die keuze gestaan en toch 2 paards gekocht. Inmiddels zwaardere auto dus kan nu wel gezellig iemand meenemen naar het bos.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 20:51

Ik heb een tweepaards met zadelkamer. Moet je helaas wel teleurstellen, ze kunnen nog gewoon schrapen hoor ;)

Ik zelf vind wel fijn mooi ruimte paard lief heeft steun en ik erger me er nie toe aan dat hij breeder is dan de auto. Daar ben je zo aangewend.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 20:52

Ik heb om exact dezelfde reden juist wel een tweepaards gekocht, zodat mijn paard wel het ruimtegevoel had maar toch door het schot opgesloten was. In de praktijk is mijn tweepaards niet veel breder als mijn auto, het zijn alleen de wielkasten die breder zijn dan de auto. Mijn advies zou dus zijn een tweepaards te kopen, heb je ook gelijk de ruimte ernaast om iets mee te nemen!

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 20:57

Eerst een trailertraining gaan volgen zodat je paard prima te laden is en de trailer als 100 % OK beschouwd. Dan kun je daarna realistisch gaan beslissen wat jij de meest praktische trailer vind voor zowel jou als je paard.

Een paard is van nature claustrofobisch, met dat in het achterhoofd zou ik kiezen voor een 2 paards.
Ook omdat je kunt oefenen met evt een ander paard erbij, kan enorm tot steun zijn voor je paard in het leerproces.
Lees anders het document wat Eddy Modde heeft geschreven over diagonaal laden. Helpt misschien sowieso om je keuze te maken.

Succes!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 21:16

In jouw geval zou ik gewoon een 2 paardstrailer nemen. Er is namelijk voor jou geen zinnig argument om een 1 paards te nemen.

Je hebt een auto die t prima kan trekken, je hebt je rijbewijs, je hebt het geld.

2 paards komt vast en zeker een keer van pas.

2 paards zijn iets zwaarder vaak van zichzelf (al scheelt dat ook niet veel..) en nemen iets meer brandstof verbruik (alhoewel dat ook weer per trailer verschilt, maar goed..)
Ja hij is iets breder, maar dat maakt het balans ook wel iets beter. En daar wen je zo aan met rijden.

2 paards verkoopt over het algemeen beter heb ik het idee.

Ik zocht specifiek een zo'n klein mogelijke trailer vanwege geen E en geen grote trekauto. Dus het kon allemaal ook maar net aan. Als ik dat allemaal wel gehad had, had ik zekerweten gewoon een zo'n groot mogelijke trailer genomen ;-)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 21:17

Kun je niet eens een tweepaards lenen en kijken hoe jouw dier reageert?

Je mag de mijne best eens proberen hoor!

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 21:21

Hilary schreef:
Als je niet van plan bent om met 2 paarden op stap te gaan, maar je wilt je paard toch de steun van een tussenschot geven (dat begrijp ik uit je OP), kun je ook aan een goede trailerboer vragen om een tussenschot in een 1,5 paards te plaatsen.

Dit, dus. En als het dan toch custom wordt gemaakt, laat het dan rechts van het midden plaatsen op een maat waar je paard aan de linkerkant mooi tussen past.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 21:21

Precies, paard altijd links zetten!

annelies86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 21:30

Heb zelf ook een 2 paards aan aangeschaft ipv 1,5 na veel twijfel. Ga ook altijd maar met 1 op stap. Hij staat nu veel rustiger en gaat makkelijker de trailer op. En wat ik super makkelijk en handig vind is de stang die aan één kant vast hangt dus niet meer ergens een stang van de grond af hoef te plukken. Ook kan ik hem nu alleen laden want in de 1,5 paards wou hij altijd omdraaien dat lukt nu niet en blijft hij netjes wachten.

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 23:33

Wat leuk om alles te lezen! Dank jullie wel. :)

Mijn merrie is braaf te laden, dus dat is het probleem niet.

Vrachtwagen is nu geen optie aangezien ik een auto heb die goed een trailer kan trekken. Dan is het wel erg dubbelop ;)

1,5 met tussenschot heb ik ook over gedacht maar dan is een 2paards net zo makkelijk denk ik. Qua aanschafprijs ontloopt dat elkaar niet zoveel.

Ik neig idd ook meer naar 2 paards hoor... Dus dan de volgende vraag: welk merk/ type/ uitvoering zou je aanraden en waarom? :D

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 23:36

denice schreef:
Kun je niet eens een tweepaards lenen en kijken hoe jouw dier reageert?

Je mag de mijne best eens proberen hoor!

Super lief! Gelukkig heb ik net zulke lieve stalgenoten die hun trailer uit willen lenen. Er reed eens spontaan een bekende achter ons. Mijn paard stond toen in een ruime 1,5. Kreeg toen echt te horen dat het iedere bocht sneu was om te zien...

Maar op een ifor williams 1,5 lijkt ze wel goed te staan, die is iets smaller.

Al met al denk ik wel dat 2paards de beste keuze is en dan alles stevig zodat ze niet snel iets kapot kan trappen :oo

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 00:25

Als zowel je auto als je budget dat trekken, adviseer ik een Ifor Williams. Zelf al jarenlang heel tevreden met een HB505 (kleine tweepaards, tot 1.67m stokmaat). Als je nieuw wilt kopen wordt het de opvolger daarvan, de HB506 of, als je voor full size gaat, de HB511 (opvolger van de HB510).

Waarom: de degelijkheid en de stevige constructie van de opbouw. Mocht er onverhoopt ooit iets misgaan waardoor je trailer met paardlief en al op zn kant terecht komt, is de kans dat ie heel uit een Ifor komt aanzienlijk groter dan bij zo n on-ingerichte plastic caravan van ongeveer ieder willekeurig ander merk. Ze zijn niet voor niets ruim 200 kg zwaarder dan de - qua afmetingen - vergelijkbare concurrenten...

Er is toen de nieuwe modellenreeks net uit was wat gelazer geweest over bladderende verf of iets in die geest aan de binnenkant van het dak, maar volgens zeggen is dat inmiddels onder controle.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 21:17

Heeft Ifor inmiddels niet meer van die irritante rammelende kettinkjes?

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 22:36

cissy schreef:
Heeft Ifor inmiddels niet meer van die irritante rammelende kettinkjes?

Die 505 van ons nog wel. Van de 506 weet ik het niet. Maar dat lijkt me een nogal magere reden om een verder meer dan prima trailer op af te laten vallen. Als het gerinkel van die kettinkjes je echt zo irriteert, kun je er een krimpkousje omheen (laten) doen. Ff föhnen... problem solved.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 22:55

Mijn ervaring is juist dat een paard in een 1,5 veel rustiger staat dan in een 2 paards. In een 1,5 kunnen ze juist breder staan en de benen wijd zetten. In een 2 paards met tussenschot staan ze veel meer opgesloten wat juist nadelig is voor de balans. BTW
Ik heb ooit een merrie gehad die vreselijk timmerde en schraapte met de voorbenen. Ik kluisterde haar voorbenen aan elkaar zodra ze erin stond. Probleem opgelost.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 23:03

Tweepaards en letten op de plek van het raam. Als ze goed naar buiten kunnen kijken schrapen ze vaak minder. Al denk ik dat die ijdeltuit van je ook blij is met een eigen make-up spiegel.

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 08:28

pillow schreef:
Mijn ervaring is juist dat een paard in een 1,5 veel rustiger staat dan in een 2 paards. In een 1,5 kunnen ze juist breder staan en de benen wijd zetten. In een 2 paards met tussenschot staan ze veel meer opgesloten wat juist nadelig is voor de balans. BTW
Ik heb ooit een merrie gehad die vreselijk timmerde en schraapte met de voorbenen. Ik kluisterde haar voorbenen aan elkaar zodra ze erin stond. Probleem opgelost.

Breder staan doet die van mij dus niet. Maar weet niet of ze er aan zou wennen als ik het vaak doe. Dat is een gok en dus ook precies mijn twijfel. Ergens vind ik het wel ver gaan om dan maar een 2 paards te kopen voor mevrouw terwijl ik altijd met 1 op pad ga.

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 08:28

Anne_GTI schreef:
Tweepaards en letten op de plek van het raam. Als ze goed naar buiten kunnen kijken schrapen ze vaak minder. Al denk ik dat die ijdeltuit van je ook blij is met een eigen make-up spiegel.

Hahahahaha goed punt :')

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 22:27

Als ik zo je verhaal lees en je hebt een aantal x met haar gereden met een 2 paard en dat gaat wel goed zou ik een 2 paards kopen. Als je paard uiteindelijk toch liever wat wijder staat ( of eventueel nieuw/ ander paard)kan je ook 1 lange stang gebruiken en het schot omzetten. Verder gebruiken wij de trailer ook voor allerhande vervoer en dan is dat beetje meer ruimte erg praktische maar dat zou niet de definitieve doorslag moeten geven .

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 08:08

Ik zou toch voor de 2-paards gaan. Dan heeft ze niet te veel ruimte en als je toch je E én de juiste auto hebt... ... wbt zadelkamer; die moet je gewoon nemen, omdat je t handig vindt. Ik vind t minder handig met zadelkamer en voerbakken, omdat je zelf zo weinig plek hebt om in de trailer te kunnen bewegen. En als je paard er de hele tijd tegenaan staat te schrapen, lijkt t me niet bevorderlijk voor haar been en t is irritant qua geluid. Of dort ze het niet zo extreem? Anders beter stootkussen s in laten bouwen :D
Ik mag niet zoveel trekken, maar ga hierna alsnog voor n 2 paards...met n andere auto kunnen er alsnog 2 mee en 2 ponys kan ik wel trekken.

Agile

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 10:11

Ik raad ook een 2 paards aan. Zelf paar weken geleden ook zitten twijfelen tussen 1,5 of 2, ondanks dat ik nooit met 2 paarden zal rijden (mag m’n auto ook niet trekken) toch voor 2 paards gegaan. Paard staat wat meer opgesloten tussen de wand en het schot en een 2paards vind ik iets stabieler liggen op de weg. Bij mij valt de breedte wel mee. Het is inderdaad even wennen maar kan nog prima langs de trailer kijken.
Voordeel: Als het regent op wedstrijd kan je je lekker in de trailer omkleden terwijl je paard ook droog staat :D

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 13:26

En welke heb je dan gekocht?! :D