Help!! Wanneer telt het als contragalop in kür?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dorine92

Help!! Wanneer telt het als contragalop in kür?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 20:09

Hoi bokkers,

Ik zit met een dilemma... Ik ben een Z1 kür aan het maken, en ik weet uiteraard wat de definitie van contragalop is. Maar het is best wel proppen om in 5 min al die oefeningen te laten zien met een paardje die kleine pasjes maakt :D
Nou moet je voor een Z1 kür 40 meter contragalop linksom, en 40 meter rechtsom laten zien. Maar wat telt precies als contragalop? Als je rechtuit op de hoefslag linksom in de rechtergalop zit, is dat dan ook contragalop waar je een cijfer voor krijgt? Of stel, je wendt vanuit de linkergalop in een linkerbocht af bij C, en je rijdt dan naar P of F, waardoor je op de rechterhand uitkomt, vanaf wanneer is het dan contragalop? Pas bij P of F? Of gelijk na het afwenden al? Het gaat mij dus puur om wanneer de meters gaan tellen.
Ik hoor graag of iemand het weet!

Groetjes Dorine

kleinvosje

Re: Help!! Wanneer telt het als contragalop in kür?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 20:11

Alles vanaf het moment van hoefslag verlaten is contragalop, dus als je een diagonaal opgaat, telt het over de hele diagonaal.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 20:14

Echt? Dan stelt 40 meter niks voor ;)
Maar stel ik wend dus in de linkergalop vanuit een linkerbocht bij C af, en ik galoppeer naar P, en ik rijd in de linkergalop de bocht in en ik doe bij A een eenvoudige wissel, dan is dat 70 meter contragalop?
Enige nadeel is dat je in de Z1 geen vliegende wissels mag doen, waardoor je niet ff gauw van galop kan wisselen. Daar zit ik dus heel erg mee te puzzelen

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 20:16

Ja klopt, je zit zo op 40 meter. Probeer niet te moeilijk te denken en voor een allereerste kur niet te moeilijke lijnen te verzinnen.

Je kan toch een eenvoudige wissel doen op de plaats waar je een vliegende wil doen?

*edit: ik wil wel even meekijken/denken?
Laatst bijgewerkt door kleinvosje op 28-04-15 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 20:18

kleinvosje schreef:
Ja klopt, je zit zo op 40 meter. Probeer niet te moeilijk te denken en voor een allereerste kur niet te moeilijke lijnen te verzinnen.

Je kan toch een eenvoudige wissel doen op de plaats waar je een vliegende wil doen?

Ja maar ik wil dus wel alles geaccentueerd op de muziek doen. En ik heb de muziek al klaar..
Als het niet op de muziek is, vind ik het niet mooi. En ik wil kür op muziek rijden juist voor de mooi :) (en om ervaring ermee op te doen). Plus dat ik in de muziek geen tijd heb om een eenvoudige te doen. Dan kom ik namelijk niet uit.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 20:18

oei, das lastig. Het is meestal handiger om eerst de proef te schrijven en dan de muziek erbij te zoeken.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 20:23

kleinvosje schreef:
oei, das lastig. Het is meestal handiger om eerst de proef te schrijven en dan de muziek erbij te zoeken.

Ja alleen omdat ik zelf de muziek in elkaar zet, moest ik toch eerst kijken hoe ik de muziek aan elkaar zou kunnen krijgen. Ik kan namelijk niet even een tussenstukje erbij componeren ;) dus ik ben puur afhankelijk van de (enigszins acceptabele) overgangen die de muziek mij aanbiedt.
Ik heb eerst muziek gekozen die bij het ritme van het paard past, en waarin ik bepaalde oefeningen al kon "horen" zegmaar. Toen de fragmenten waar ik bepaalde oefeningen in hoorde geselecteerd, en gekeken hoe die mooi aan elkaar kunnen (had al wel wat ideeën voor lijnen die ik zou kunnen rijden).
En vandaag ben ik de lijnen gaan rijden en bijzonder genoeg paste het behoorlijk goed :D
Alleen de contragalop schoot erbij in omdat de lijn die ik had bedacht veel te veel tijd kostte.....
Ik wil evt wel wat film+muziek uploaden zodat jullie kunnen meedenken over een mogelijke lijn?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 20:28

Meedenken wil ik altijd wel, mag ook via PB!

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 20:30

Oh top ik ga hem even uploaden op youtube en dan zet ik de link in het topic. Ik neem aan dat niemand mijn fantastische kür (fragment) gaat stelen :D

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 20:31

Vast niet, en anders stuur je em in PB!

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 20:31

Doe ik dat wel idd
Andere vrijwilligers mogen zich nog steeds aanmelden om even mee te denken trouwens :)

Sabine_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 08:52

Ik weet dat dit een ouder topic is, maar ik kon zo geen ander topic over de contra.
Zouden jullie met mij mee willen kijken of ik nu wel genoeg contra in mijn kur heb?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 16:43

Leg je lijnen maar uit!

Sabine_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 10:35

Top!
Ik heb M-A uitgestrekte galop, A rechts
V-P door een S van hand veranderen
C eenvoudige wissel
H-A uitgestrekte galop, A links, gevolgd door een slangevolte 3 bogen (dit zou met 4 bogen kunnen)
H-X-F van hand veranderen en twee keer eenvoudige wissel op die lijn.
Rechts heb ik wel genoeg contra alleen links twijfel ik of het wel genoeg is.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 15:51

De slangevolte is allemaal contragalop. Al je em met 4 bogen doet ga je van hand veranderen. Blijf je dan in de linkergalop zit je dus nog steeds in contra. Dan van hand veranderen en aan het eind 1 wissel zou zeker genoeg moeten zijn maar ik denk dat je met de slangevolte al genoeg hebt.