Paard heeft "ineens" meer moeite met trailer

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Moos99

Paard heeft "ineens" meer moeite met trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 19:13

Hallo,
Sinds ik mijn paard heb (ruim 2.5 jaar) loopt ze altijd in 1x zonder moeite de trailer op. Ze gaat niet heel regelmatig mee, ik denk dat sinds de 2.5 jaar dat ik haar heb ze misschien 8 keer is meegeweest. Ik heb nu 3 endurance wedstrijden gereden, 1ste wedstrijd was nog zonder problemen trailer op zowel heen en terug weg. 2e wedstrijd was het op de heen weg in 1x erop, terug weg wilde ze ineens niet meer. Dit betekent echt niet dat we een halfuur bezig zijn en ze volledig in paniek gaat, maar ze doet het niet meer in 1x. Je moet haar echt even van achter stimuleren met een zweepje. Nu hadden we gister weer een wedstrijd en op de heen weg deed ze dus alweer moeilijk. Ook redelijk snel met een zweepje op kunnen lossen. De terug weg was het alweer iets lastiger, ik had haar vast en een ander stimuleerde haar met het zweepje! Ze begon ineens te trappen naar de zweep en was duidelijk not amused. Ik heb toen even opgedraaid, andere persoon haar gegeven zelf het zweepje gepakt en ze toen liep ze meteen.

De reden dat ik meteen werk met het zweepje en niet met geduld is omdat ik mijn paard ken, en hoe meer kans ik haar geef om te denken "hey, ik kan weigeren en moeilijk doen" hoe meer ze dit misschien zal gaan melken. Ik wilde daarom eigenlijk juist de no nonsens aanpak doen en direct laten zien dat dit niet ging lukken. Of het de goede manier is, weet ik voor mezelf niet zeker.

Ik baal enorm, want ik was zo blij dat ze altijd zonder problemen er op liep en lekker ging eten. Nu dat ze moeilijk begint te doen, ben ik bang dat dit iets is wat van kwaad naar erger zal gaan. En ik vraag me af, wat is er voor haar veranderd.

We rijden altijd heel rustig, korte stukjes (hooguit een halfuurtje), ze eet lekker altijd hooi en komt er nooit bezweet af. Ze is natuurlijk wel wat nerveus en hinnikt wel als we haar gaan uitladen maar in het algemeen doet ze het braaf en staat ze ook lekker stil.

Iemand misschien tips of hoe ik het wel of juist niet het beste kan aanpakken mocht ze dit vaker gaan doen?

Pien1989

Re: Paard heeft "ineens" meer moeite met trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 21:08

Ik herken het verhaal een klein beetje alleen mijn merrie is vijf en heeft er nooit heel makkelijk opgelopen en dat werd de laatste weken weer erger. Bij haar denk ik dat ze haar hoofd gestoten heeft want zodra ze erop moet lopen steekt ze haar hoofd zo hoog dat ze bijna over de trailer heen kijkt. Bij mijn merrie is het tegenovergestelde van jou paard een zweep werkt Averechts en wij hebben erg veel geduld moeten hebben. Toen ik drie weken geleden de les af heb moeten zeggen omdat ze het vertikte ben ik gaan oefenen. Voor het avondeten (brokken) gaan laden. De eerste keer duurde lang maar toen ze erop stond klein rondje gereden en eraf. Toen weer erop. Steeds als ze stond lekker emmertje brok laten eten in de trailer. Ik heb het twee weken lang geoefend (om de dag) en het gaat nu weer veel beter.
Ik weet niet of je er iets aan Hebt maar voor ons was het dus heel nuttig om het vaak te oefenen. En als ze erop staat flink belonen (mijne is nou eenmaal een vreetzak). En als ze erop staat klein stukje rijden en eraf en weer erop. Hopelijk heb je er iets aan en gaat het snel beter. Meestal is het zo als het altijd goed ging en daarna minder is er iets "vervelends" gebeurd. Dit kan zelfs al een vlieg zijn of der hoofd gestoten.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 21:21

Ik herken je probleem met mn vorige!
Nooit geen problemen gehad met laden totdat we naar utrecht kliniek waren geweest!
Had wedstrijd in de buurt en meneer weigerde!
Ik dacht nog: wat zielig, hij denkt natuurlijk dat ie weer na kliniek moet....
Maar we kregen hem er dus echt niet meer op en we kregen natuurlijk steeds meer irritatie ivm tijdsdruk!
Is dus ook niet gelukt toen.
Wij wisten zeker dat er niets gebeurd was onderweg of in trailer dus toen heeft manlief met hulp hem een weekje " trailerles" gegeven. Op de boerse manier maar wel in trailer beloning.
Afijn, ze hebben hem dus 1x goed moeten aanpakken en toen snapte hij weer wat de bedoeling was.
Uiteindelijk bleek ik dus het probleem!
Ik vond hem nl zielig laatste x en begon te oelipoelen, direct contact maken met hem dus ondergeschikte positie. En daar ging meneer meteen op in.
Dus grote leerschool voor mij: pak paard aan op dominante manier, geen direct contact, verstand op 0 en hup erin!
Inmiddels deze houding ook bij andere moelijk laadbare geprobeerd en vaak werkt het ( bij mij dus).
Succes met vinden van een oplossing en het waarom het verandert is..
Misschien vindt ze de wedstrijden te zwaar ofzo?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 21:39

Als het langzaam erger wordt zou ik als eerste toch kritisch naar de rijstijl kijken. Is het echt rustig en 'smooth' genoeg voor je paard. Doorsta je de warme koffie op het dashboard test?
Is er iets anders veranderd, is de bodem vd trailer nog ok, rammelt er niks onderweg, heeft ze nieuw vriendje op stal en wat verlatingsangst. Je weet het soms niet.

Is jouw houding bij het laden misschien toch ook iets veranderd omdat het nu een paar keer niet zo goed ging?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 21:42

Het kan dat de trailer zelf niet het probleem is, maar gewoon niet wegwillen of niet ergens heen willen.

Wellicht helpt het (ook al hierboven ergens aangegeven) om eens op de trailer te zetten zonder dat je weggaat en een rondje met de trailer te doen zonder dat je ergens heen moet. Wel gewoon dezelfde routine (hooinet, beenbescherming weet ik het) anders merkt het paard het verschil tussen "naar wedstrijd" en niet al van te voren.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 06:42

Mijn pony had dit ook, nadat hij er altijd zonder problemen in ging, wilde hij ineens niet meer op laden voor de terugweg.

Bij hem bleek het te liggen aan dat ik een paar keer een erg moe paard had op de trailer en dat hij de terugweg als zwaar ervaarde.

Lange dag op Horse Event gehad (en lange terugreis), moe van een Enjoy the Ride van 25 km, etc. Met name die laatste keer weigerde hij echt met botte 'kont in de krib-houding. Toen hij er eindelijk in stond met hooinet eerst zelf nog gaan eten en mijn vriendin die reed heeft daarna nóg drolleriger dan anders naar huis gereden, omdat het vermoeden was dat wanneer hij moe was hij de trailerrit zwaar vond.

Paar keer nu weer weg geweest naar zadelpasser, was hij niet moe van en ging er weer braaf in, en op vakantie, maar op de dag van vertrek niet meer gereden dus ook niet moe en nu is het probleem er niet geweest.

Ik heb sindsdien niet meer met een moe paard gereden, als dat even kan probeer ik het te vermijden (hij is nu 27 en hij hoeft niet meer zo nodig te presteren).

Maar zou me kunnen indenken dat met het rijden van endurance wedstrijden iets dergelijks voor jouw paard wellicht ook geldt?

Bij mijn pony was het ook echt geen angst oid, dan gedraagt hij zich heel anders.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 08:20

TAO --> OPG