Wat vinden we nu van het B-springen? kwa punten

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wat vinden jullie ervan?

Zo laten als het is.
25 (10%)
Punten grens iets verlagen bijv. 70 stijlpunten grens i.p.v. 75
98 (41%)
Terug naar het oude systeem.
115 (48%)

Totaal aantal stemmen: 238

olanis

Wat vinden we nu van het B-springen? kwa punten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 15:49

Zoals de titel al zegt.

Wat vinden jullie nu van het winstpunten systeem in het B springen?

2 winstpunten bij foutloos parcours en stijlpunten van 75 of hoger.
1 winstpunt bij foutloos parcours en stijlpunten van 60 tot 75.
1 winstpunt bij 1 t/m 4 strafpunten en stijlpunten van 75 of hoger.

Zelf persoonlijk vind ik het behoorlijk aan de hoge kant.
Ben deze maand zeer regelmatig op concours geweest en hier in de regio word zeer zelden de 75 punten of hoger gereden.
Helemaal als je dan ook nog een pechbalkje hebt. Kun je de winstpunt wel vergeten.

Denk dat als de grens 70 stijlpunten zou zijn i.p.v 75, zou het ook goed zijn.

Wat vinden jullie??

Urielle

Re: Wat vinden we nu van het B-springen? kwa punten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 16:16

65 stijl punten lijkt me ook al prima.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 17:18

Terug naar het oude systeem, niet naar het vorige.

Er was een prima werkend systeem en dat werd opeens omgegooid. Dat was drama en werd weer terug gedraaid. Nu is het weer omgegooid en naar mijn mening is het weer drama.

Alle bekende namen kunnen met hun jonkie's in de B bepaald niet netjes rondrijden (en begrijpelijk, paard moet het nog leren) en dat gaat soms ten koste van de houding van de ruiter) en dan nog hoge punten krijgen terwijl Jane Doe het paard netjes rondstuurt en bij lange na niet bij die 75 punten komt.

Slaat allemaal nergens op. Weer kan iemand met een balk boven iemand zonder balk eindigen.

Ik heb er geen last meer van want ik start al heel lang niet meer en mijn dochter mag de B overslaan dus die heeft er ook geen last van maar het is wel super demotiverend voor de mensen die wel de gehele B moet doorlopen om L te mogen starten.

olanis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 20:44

Het oude systeem was inderdaad een stuk eenvoudiger, maar als ik daar sommige door het parcours zag komen. Snap ik de reden van de stijlpunten heel goed. Er word nu wel veiliger/netter gereden.
Maar de eisen voor stijlpunten zijn nu wel heel erg streng.

Mag zelf gelukkig de B overslaan. Maar start er nog wel in, puur voor de ervaring. Maar hoef niet perse de 10 winstpunten te halen om over te mogen naar het L. Maar voor iemand die het wel moet, Is het heel demotiverend. Duurt lang om de winstpunten te halen.

Misschien moeten we de KNHS is gaan mailen. Om te laten weten dat wij als ruiters er niet helemaal mee eens zijn. Als we niks zeggen weten ze ook van niks.

_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 14:54

Ik vind het een té strenge regeling, zie zelden dat er mensen 75 punten voor de stijl hebben. Als je een paard hebt dat af en toe een balkje meeneemt, wordt het haast onmogelijk om de B uit te komen.
Met de vorige regeling reed je wel heel snel je punten bij elkaar, dus ben het met Percy eens dat het misschien wel een idee is om terug te gaan naar het systeem daarvoor.

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 14:58

65 punten lijkt me ook prima. ga binnenkort weer een rondje B en L ben erg benieuwd.

( Vind wel dat de winstpunten regeling voor naar het SGW nu 4+ punten hebt hoger gemaakt mag worden naar 15 + en dan pas L starten denk dat veel mensen het L onderschatten.)

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 15:03

Afgelopen weekend, 48 starts in het B. Alleen de nummer 1 ging naar huis met 2 winstpunten (75 stijlpunten).
Dat vind ik toch wel erg 'sneu'.
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 28-04-15 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 15:07

Ik vind 75 stijlpunten ook wel erg ruig! Daar mag de knhs eend goed naar kijken door wat steekproeven te doen bij wat wedstrijden.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 16:34

CoriienRN schreef:
65 punten lijkt me ook prima. ga binnenkort weer een rondje B en L ben erg benieuwd.

( Vind wel dat de winstpunten regeling voor naar het SGW nu 4+ punten hebt hoger gemaakt mag worden naar 15 + en dan pas L starten denk dat veel mensen het L onderschatten.)

15+ om naar L SGW te gaan? Dat vind ik wel heel erg veel. Zo moeilijk is het L niet. Juist daarom mag je al bij 4 over. Bovendien, als je L springen bent mag je sowieso L SGW starten.
Bovendien, je hoeft niet over, je mag en je mag tegenwoordig flexibel starten dus als de L tegenvalt kan je weer terug naar B.

Maar het ging hier natuurlijk over het springen en ik hoor overal mensen klagen. Maar eigenlijk zouden we allemaal bij de knhs moeten klagen want die zouden naar de sporters moeten luisteren.

Het argument dat de L anders te vol zou lopen slaat nergens op. Waar wij komen zijn de B, L en M rubrieken meestal allemaal enorm groot.

Prisjee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 16:48

Pas geleden BB + B rondje gedaan; helaas 1 stom pech balkje in het B maar verder een prima ronde. Gewoon voldoendes gehaald voor het rijden (2x 6,5, 1x 9) maar zonder winstpunt naar huis dus. Voldoende is toch gewoon voldoende? Waarom dan die hoge grens van 75? Hier word dat eigenlijk bijna nooit gegeven, ook niet aan de winnaar..
Ik rij niet de sterren van de hemel (dus de 75 ga ik nooit halen) maar het is zo wel erg demotiverend. Ik hoef niet binnen 5 wedstrijden naar het L, maar een winstpunt voor een prima ronde maar met 1 pech balkje vind ik wel op zijn plaats..

olanis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 21:28

Hoor er inderdaad ook steeds meer over op concours.
Denk dat ik de KNHS maar is ga mailen. Met een link van dit topic. Kunnen ze direct zien dat ik niet de enige ben. En dat de KNHS is naar de ruiters en jury's moet luisteren.
Dat dit systeem demotiverend is voor de B ruiters.

Als ik antwoord heb gekregen zal ik dat hier ook posten.

olanis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 17:58

KNHS was heel snel met hun antwoord.
Gisteravond gemaild en vanochtend al antwoord.

Hierbij hun antwoord:

Beste ,

In het springforum is in 2014 veel discussie geweest over rijstijlbeoordeling. Het forum was van mening dat hier nog te weinig aandacht voor is terwijl het juist uitermate belangrijk is dat een deelnemer al in een lagere klasse gestimuleerd wordt om correct te rijden. Alleen dan heeft men kans om succesvol door te stromen naar de hogere klassen.

Een onderdeel van meer aandacht voor een goede rijstijl is het rijstijlkampioenschap voor de klasse B wat voor de eerste maal in 2014 is georganiseerd en in 2015 wederom zal worden georganiseerd

Het springforum heeft ook nog eens de wijze waarop de klasse B wordt verreden besproken. Met name omdat er veel geluiden uit het veld kwamen dat er in de klasse L deelnemers meedoen die wat rijstijl en controle betreft nog lang niet klaar zijn voor deze klasse. Niet alleen vanuit het oogpunt van paardenwelzijn een zorgelijke ontwikkeling maar ook deze deelnemers zullen met minder plezier hun sport beoefenen omdat ze boven hun niveau rijden.

Het springforum heeft toen besloten om de opstap naar de klasse L moeilijker te maken doordat er een betere prestatie geleverd moet worden om een winstpunt te krijgen. Hiermee hoopt het springforum te bereiken dat deelnemers langer doorrijden in de klasse B en daarna met meer parcourservaring dan voorheen de klasse L ingaan.

De KNHS heeft nog weinig klachten over deze regeling ontvangen en zal deze wijziging eind 2015 evalueren. Het springforum zijn afgevaardigden uit de regio’s die de belangen van de springruiters in de regio behartigen. Voor meer informatie https://www.knhs.nl/over-knhs/organisat ... ringforum/

We hopen hiermee de motivatie van de doorgevoerde wijziging op een duidelijke wijze te hebben weergegeven.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Servicedesk
Ledenservice

*(heb mijn naam en naam afzender even weggehaald)

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 19:02

Hmm... gewoon een standaard mail dus, jammer weer.
Ik vind het ook veel te hoog bij 65 twee winstpunten klinkt beter zelfde als de dressuur. Ik heb me punten voor de L toch al en ik start nog flexibel B en L. Dus is een winstpunt is voor mij niet meer belangrijk. Maar we hebben hier in de regio al rond de 100 startde in de B en ik ben bang dat het er straks rond de 200 zijn.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 19:08

Inderdaad een standaardmail die blijkbaar al klaar lag.

Het argument wat ze geven is dan misschien wel steekhoudend maar het schiet zijn doel voorbij. Mensen komen in de B bijna niet meer vooruit wat demotiverend werkt.

Ik zie in de L eigenlijk nooit mensen rondrijden die beter in de B hadden kunnen blijven zitten. Wat dat betreft is het steekhoudende argument dus eigenlijk zeer discutabel.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 19:32

Ik vind het ook een ontzettend demotiverende regeling.

Toen de plannen hiervoor bekend werden in december heeft mijn zoon gelijk uitgebreid gemaild met het springforum. Zo ongeveer alles was hier al genoemd is heeft hij aangekaart.
Hij kreeg keurig reactie dat het springforum zijn mail ging bespreken maar uiteindelijk kregen we het idee dat ze zijn mail niet heel erg serieus namen en het vrij snel naast zich neer gelegd hebben.

Als eenling begin je ook niet veel. Massaal protest levert misschien wel wat op.

Persoonlijk is voor hem de lol eraf in het B springen. Zijn merrie is erg lastig en weinig constant in het springen. Voorlopig start hij gewoon geen springen meer mede door deze regeling.

olanis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 21:15

Leek mij ook al een standaard mail.
Maar als eenling begin je inderdaad niks.
Ze hebben nog te weinig klachten gehad over dit systeem. Dus ik zeg als iedereen nu is naar de KNHS mailt. Staan we al wat sterker. Ben ik niet de enige meer.
Of moeten we een petitie opstarten?
Zodat wij als ruiters serieus worden genomen. De sport is er toch voor ons?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 21:25

De winnaar afgelopen weekend op het concours waar ik was had 75 punten. De rest een stuk lager. Ik ook. Maar in het L reed ik een strakke barrage en een 3e tijd. Toch raar dat ik wel presteer in het L met zulke stijlpunten in de B.

_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 21:26

Dat is niet een heel nuttig antwoord van de KNHS :+ Een petitie is misschien wel een goed idee!
Laatst bijgewerkt door _Sofie op 29-04-15 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 21:30

AnneGTI heeft echt wel een punt.
De lat om 75 stijlpunten te halen ligt echt idioot hoog. Hooguit de nummer 1 en 2 in een rubriek van tientallen starts. En soms zelfs is er geeneen die die lat haalt.
En je maakt mij niet wijs dat het gros van de deelnemers niet in staat is om op fatsoenlijke manier de L rond te rijden.
L staat tenslotte nog maar voor "licht".

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 21:40

Anne_GTI schreef:
De winnaar afgelopen weekend op het concours waar ik was had 75 punten. De rest een stuk lager. Ik ook. Maar in het L reed ik een strakke barrage en een 3e tijd. Toch raar dat ik wel presteer in het L met zulke stijlpunten in de B.

Duidelijk toch Anne, je kunt gewoon niet rijden volgens de knhs :') Volkomen onverantwoord _O-

Dat is exact wat ik bedoel. Imo zou je een gemiddeld deelnemersveld in drieën moeten kunnen hakken dat ongeveer een derde normaal winst zou moeten kunnen rijden. Dan zit je volgens mij eerder tussen 65 en 70 dan naar de 75.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 21:46

ik vond eigenlijk niet zoveel mis met de laatste regeling.
En daarnaast vind ik het echt volstrekt ongeloofwaardig dat de winstpuntenregeling voor de 3e keer in 3 jaar op de schop gaat.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 21:54

Mijn record is 70,5 en bungel verder rond de 65..
Kan dus wel zwaaien naar de 2 punten in 1 wedstrijd halen.
Wou toch nog even in de B blijven voor de ervaring voordat ik over ging naar de L maar zo duurt de promotie wel langer.

Al moet ik zeggen dat ik soms mensen bagger zie rijden dat het me verbaast om ze een wedstrijd later in de L te zien starten...

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 11:04

In het L rij ik ook ''gewoon" rond in de B is het qua punten ook rond de 68 - 69 - 70

Zag Dat ze nu ook bezig zijn met een nieuwe pilot BB begeleid springen om te kijken of de combinatie klaar is voor de B en sneller door te kunnen stromen :) vind het wel interessant stukje

Hier een Linkje

http://www.bitmagazine.nl/algemeen/pilo ... vol/37810/

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 11:07

CoriienRN schreef:
Zag Dat ze nu ook bezig zijn met een nieuwe pilot BB begeleid springen om te kijken of de combinatie klaar is voor de B en sneller door te kunnen stromen :) vind het wel interessant stukje

Hier een Linkje

Vind ik een leuk initiatief!

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 11:20

CoriienRN schreef:
In het L rij ik ook ''gewoon" rond in de B is het qua punten ook rond de 68 - 69 - 70

Hier een Linkje

Dat spreekt elkaar dan toch wel weer tegen of ligt dat aan mij?
Om te kijken of ze klaar zijn voor de B zodat het sneller gaat,
Maar de B maken ze zo moeilijk, dat het langzamer gaat naar de L...

Ik vind 70 wel hoog zat voor 2 punten... meesten rijden vaan 67/68/69 en dan heb je in elk geval dat er wel een pittige lat is maar dat meer mensen die 2 punten halen...