Hoe leer ik mijn pony om naast me te lopen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DayDream21

Hoe leer ik mijn pony om naast me te lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 15:48

Hoi bokkers,

Ik doe sinds kort grondwerk met mijn tweejarige haflinger. Ze pakt het goed op, heeft respect voor mij en is super braaf.
Maar met het meelopen loopt ze net achter mij, met haar hoofd langs mijn zijde.
Hoe kan ik haar leren om naast mij te lopen?

Anoniem

Re: Hoe leer ik mijn pony om naast me te lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 15:51

Dat is juist goed, lekker zo laten. Als ze maar uit je ruimte blijft en ook direct stopt als jij stopt en niet achter je gaat lopen.

DayDream21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 19:42

Als ik stil ga staan, doet zij dat ook. Ze blijft ook wel uit mijn ruimte maar heeft de nijging om te veel achter mij te lopen. Dan zet ik lichte druk op het halster zodat ze weer 'naast' me gaat lopen.

Alleen zegt men vaak dat het belangrijk is om het paard echt naast je te leren lopen, en ik vind het ook fijn omdat ik haar dan beter in de gaten kan houden.
Maar als het niet erg is, dan laat ik het wel zo.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 20:02

Zou het ook zo laten, het toont juist respect vanuit je paard naar jou dat ze het uit haarzelf doet.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 20:03

Zo laten, ze volgt je en begint niet voor je te lopen. Zo hoort iedereen paard naast z'n baasje te lopen

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 20:07

een halve meter tot een meter achter je aan je zijkant is juist prima..

betekent dat hij je volgt en respect heeft door niet in je kont te kruipen (ook gevaarlijk, voor je het weet lig je eronder.. daarom, pasje opzij, pasje naar achter is de mooiste positie)..

als hij schuin achter je loopt kun je namelijk ook meer invloed op hem houden.. aan zijn stappen hoor je wel als het goed is hoe het met hem gaat.. als hij wat weifelend loopt gewoon een oogje op hem houden

voor hij je dan voorbij schuift als hij schrikt heb jij het halstertouw al goed vast..

loopt hij naast je en gaat hij dan naar voren, dan ben je alle controle eigenlijk al kwijt, het halstertouw staat bijna gelijk op spanning.

schuin achter is het mooist, naast je mag maar is minder leiden > volgen, voor je uit (ook al is het maar een neuslengte bij wijze van spreken) is een no go.

grifpif4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 20:09

dit is prima en zo hoort het eigenlijk ook. lekker laten zo toch

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 20:10

Net als de anderen hier vind ik het ook positief dat je paard achter je loopt en jou volgt.
Een paard wat naast je loopt zit dicht in jou ruimte en gevaarlijk dichtbij jou tenen (en hoofd)
Als paard zo half naast je is, blokkeer je vaak ook nog zijn oog waardoor ze minder zien en dat vinden ze vaak onprettig.

DayDream21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 22:16

Heel erg bedankt voor de reacties, heb ik weer wat geleerd.
In veel (grondwerk) filmpjes zie je wel het paard naast de leider lopen, het paard lijkt wel respect te tonen. Maar hoe zit het dan als al een neuslengte voor je lopen no go is? Als je bijvoorbeeld dit filmpje neemt?

Dit is nu puur uit nieuwsgierigheid, ik zal mijn paard zo laten lopen als ze nu doet.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 09:39

er zijn meerdere methoden waarop een paard veilig kan lopen..
in dit geval volgen de voeten altijd die van de baas (hij stapt er niet voor)..

ben ik minder weg van omdat je dan met een doorsnee halstertouw dus geen speling meer hebt (tenzij je hem altijd verplaatst met een leadrope)..

maar als een paard fijn is afgesteld op het wijken voor druk, beleefd en veilig is (dus niet in een schrik op je springt of zich lanceert), dan kan hij ook lopen waar hij in het tweede filmpje loopt..

belangrijkste is dat hij loopt waar jij wilt, in een veilige positie voor jezelf.

DayDream21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 10:46

Bedankt voor je reactie!
Ze is inderdaad erg braaf verder en schrikt zelden, ook loopt ze erg ontspannen met haar hals omlaag. Als ik stil ga staan loopt ze wel nog een stapje zodat ze echt naast me komt, en blijft dan netjes staan.

Maar fijn dat ze het dus goed doet, ik ga gewoon verder met grondwerk en laat haar meelopen zoals ze nu doet.
Bedankt voor jullie hulp!