Pony wil te hard op buitenrit

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Emma21Nobel

Pony wil te hard op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-15 10:04

Heey allemaal!

Ik zit met een probleempje.. Ik en mijn pony (grote D, new forest, 18 jaar) reden eerst elk weekend buiten. Hij luisterde altijd prima, maar nu zijn wij sinds een paar maanden verhuisd, dus ook een nieuw gebied om te rijden. Prachtige paden, weinig verkeer, prefect dus! Alleen het loopt helemaal langs de uiterwaarden van een dijk. Dus je kunt 3 km heen en weer 3 km terug. Aan het eind moet je dus letterlijk omdraaien om weer naar huis te gaan, en daar zit het probleem. Op de heenweg luister hij gewoon zoals die altijd doet, maar zodra we omdraaien om naar huis te gaan wordt die heet en wil die heel hard naar huis. Hij gaat trekken aan de teugels, als ik stap (wat ik dan het meest doe) gaat die ook draven. Ik maak dan een ophouding maar dan trekt die meteen terug. Gevolg nog een ophouding, trekt die weer terug. Dan probeer ik hem stil te zetten. Dat lukt dus totaal niet.

Dit doe ik tot nu toe:
- veel voltes rijden op plekken waar het kan. Ook onverwachts links/rechts.
- proberen stil te zetten en stapje achterwaards (lukt bijna niet)
- voeren voor het rijden
- ophouding maken
- stukje terug rijden en dan weer richting huis, wordt alleen maar erger
- ik ga (dus nog niet geprobeerd!) als ik thuis kom nog even in de bak rijden

Ook in de bak is hij gewoon braaf, en luistert hij heel netjes naar mij.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen, :)
Alvast bedankt!
Groetjes Emma

Dabo

Re: Pony wil te hard op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 16:53

Je laatste optie lijkt mij een hele goede. Ik doe dat zelf ook altijd, maar niet om dezelfde redenen. Het is ook heel goed om opgebouwde spanning eruit te rijden!
Dus thuis direct de bak in, en lekker voltes en 8jes gaan draven, lang laag. Naar de ontspanning toe.
Of het zal helpen.. ik hoop het voor je!
Veel succes in elk geval :)

Emma21Nobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 11:29

Dank je wel! Ik ga het volgende keer proberen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 11:33

Kun je nergens rijden waar je wel een rondje kunt maken? Ik zou dat punt ( terugdraaien naar huis) proberen te vermijden. Bijna elk paard reageerd daar namelijk op als je dat een paar keer doet.

Laat je instructrice eens mee naar buiten gaan op de fiets en met haar aanwijzingen zou het beter moeten gaan.

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 11:42

Niet tot het eind van de dijk gaan! Zo leert hij dat jij het tempo bepaalt en het moment van terugkeer. Zo kun je ook stukken heen en weer rijden, hij wordt snel en sterk, jij draait om en stapt of draaft weer heen. Is hij rustig, dan draai je weer terug richting huis in jouw tempo. Gaat het weer mis, hup weer de andere kant op. Dit een paar ritten doen en hij zal leren wachten zonder dat jij met kracht en geweld in de weer moet.

Emma21Nobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 13:12

Rondje maken is helaas niet mogelijk..
Angelique, bedankt voor de tip! Ook dit zal ik de volgende proberen!

Hippe_Hannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 00:24

Als mijn oudste pony hardnekkig harder wilde dan mijn bedoeling was, dan liet ik hem nog harder lopen. Dus wil hij heel hard draven, en reageert hij niet op de 'rem', dan gaat hij maar in galop. Als hij niet langzamer kan, dan gaat hij maar harder, het gaat erom dat je weer controle over het tempo krijgt. Maar dat is wel iets dat je moet durven, en waar de weg zich voor moet lenen. ;-) In jouw geval, zou ik dan wel heen en weer gaan. Net zo lang tot hij in jouw tempo rustig naar huis kan gaan. Zorg er dus voor dat je daar ook de tijd voor hebt.

Wat je ook kunt doen, is het laatste stuk afstappen, en gaan lopen. Zo leert hij dat dat ook langzamer kan. Ik deed vaak een combinatie van beide, voornamelijk omdat het laatste stuk weg te druk was om hem te laten racen. Als hij echt heel sterk is, dan kan je bijvoorbeeld heen rijden, afstappen, en dan pas omdraaien en terug lopen. (Als je 3 km te ver vindt om te lopen, ga je natuurlijk iets minder ver. )

Emma21Nobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 05:50

Dankjewel! Dit ga ik ook zeker proberen.

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 05:55

Mijn vz pony heeft sinds een tijdje ook door wanneer we op de terugweg zijn. Dan wil ze ineens ook hard. Wat helpt als er nog een pony mee is om haar daar achter te zetten en zo kan ik haar makkelijker terug rijden.
Dit pikt ze ook als ik we alleen rijden, maar met een andere pony erbij is ze net wat makkelijker. Dit maakt het tegenwoordig ook makkelijker als we alleen op rit zijn.
Succes! :)

Kriss55

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 14:44

Bij mijn pony heb ik helaas hetzelfde probleem. Het is niet eens zo dat ik daadwerkelijk ineens helemaal omkeer (we rijden eerder een rondje), maar toch heeft hij het heel goed door als hij richting huis loopt. Fijn om wat tips te lezen. Ik ga ze ook eens proberen!

Emma21Nobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 15:44

Helaas is het niet mogelijk om nog een pony mee te nemen Mikkiej, maar toch bedankt voor de tip!