Ik zit met een probleempje.. Ik en mijn pony (grote D, new forest, 18 jaar) reden eerst elk weekend buiten. Hij luisterde altijd prima, maar nu zijn wij sinds een paar maanden verhuisd, dus ook een nieuw gebied om te rijden. Prachtige paden, weinig verkeer, prefect dus! Alleen het loopt helemaal langs de uiterwaarden van een dijk. Dus je kunt 3 km heen en weer 3 km terug. Aan het eind moet je dus letterlijk omdraaien om weer naar huis te gaan, en daar zit het probleem. Op de heenweg luister hij gewoon zoals die altijd doet, maar zodra we omdraaien om naar huis te gaan wordt die heet en wil die heel hard naar huis. Hij gaat trekken aan de teugels, als ik stap (wat ik dan het meest doe) gaat die ook draven. Ik maak dan een ophouding maar dan trekt die meteen terug. Gevolg nog een ophouding, trekt die weer terug. Dan probeer ik hem stil te zetten. Dat lukt dus totaal niet.
Dit doe ik tot nu toe:
- veel voltes rijden op plekken waar het kan. Ook onverwachts links/rechts.
- proberen stil te zetten en stapje achterwaards (lukt bijna niet)
- voeren voor het rijden
- ophouding maken
- stukje terug rijden en dan weer richting huis, wordt alleen maar erger
- ik ga (dus nog niet geprobeerd!) als ik thuis kom nog even in de bak rijden
Ook in de bak is hij gewoon braaf, en luistert hij heel netjes naar mij.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen,
Alvast bedankt!
Groetjes Emma
In jouw geval, zou ik dan wel heen en weer gaan. Net zo lang tot hij in jouw tempo rustig naar huis kan gaan. Zorg er dus voor dat je daar ook de tijd voor hebt.