rechtsgeldigheid eigengemaakt contract

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

florentine1

rechtsgeldigheid eigengemaakt contract

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 19:21

even een laatste check

ik heb een pony verkocht maar doordat de kopers hun eigen pony nog niet verkocht hebben is er een probleem met het geld. hun eigen pony gaat volgende week weg naar een stal die dit voor hun nu gaat doen

Nu willen ze toch graag de pony al gebruiken ivm de selecties die eraan komen en de pony 1/2 betalen.

pony komt dan bij me overbuurvrouw te staan dus er is wel enige controle. ( even voordat iedereen zegt laat de pony dan lekker bij je thuis staan ik heb de pony niet aan huis staan maar dit zijn klantjes vd overbuurvrouw)

Nu heb ik zelf een contract gemaakt met onze voorwaarden om dit te kunnen doen maar is dit wel rechtsgeldig?

dit is me contract, mis ik iets erin zou ik het graag weten

Contract voor verkoop

Naam pony

Eigenaar adres

Kopers adres

Voorwaarden pony mag op pensionstal .........gestald worden in afwachting van verkoop eigen pony.
Tijdens deze periode mag ......niet verhuist worden.
De pony mag in deze periode alleen gebruikt worden voor de dressuur door dochter van de familie ........en niet door derden gereden worden.
De pony mag wel gebruikt worden voor concours maar wel in overleg met .........

Mocht de pony letsel oplopen die een verdere sportcarrière belemmert of eventueel te komen overlijden voor 1 juni 2015 dan verplicht familie ....... zich toch tot volledige betaling van de aankoopsom t.w .........

Tijdens verblijf gedurende de periode dat pony nog niet volledig betaald is met een max van 1 juni 2015 is de familie ..........verantwoordelijk voor alle kosten die rondom het houden van ........bestaan hieronder vallen pensionkosten, dierenartskosten, hoefsmid , alle benodigde spullen die voor de pony zijn, geen enkele kosten kunnen verhaald worden op ...........

Bij niet nakomen van bovengenoemde afspraken mag ........... zonder enig overleg weer retour geplaatst worden op eigen stal van ...........

De aanbetaling is niet terug te vorderen door familie ...........mocht er toch nog een reden daarvoor zijn.

Aldus opgemaakt 24-04-2015 te gemonde

Getekend door

............ ............
Laatst bijgewerkt door florentine1 op 24-04-15 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt

_Zsazsa_

Re: rechtsgeldigheid eigengemaakt contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 19:24

Ik zou dat nooit doen, wat als hun hem kreupel rijden? Ga je dat dan ook in je contract zetten? Is de pony wel rondom gekeurd voordat je hem half afgeeft? Ik vind dat zelfs met contract altijd een link iets.

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 19:31

_Zsazsa_ schreef:
Ik zou dat nooit doen, wat als hun hem kreupel rijden? Ga je dat dan ook in je contract zetten? Is de pony wel rondom gekeurd voordat je hem half afgeeft? Ik vind dat zelfs met contract altijd een link iets.

nee ze hoeven hem nie tgekeurd dus daarmee loop ik geen enkel risico.

maar deze pony is nog nooit ziek of kreupel geweest dit weet de overbuurvrouw ook dit is echt een betrouwbare pony zowel gezondheid als met rijden

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 19:36

Het staat bol van de spelfouten en nee, volgens mij is je contract is niet rechtsgeldig. Als ze er vandoor gaan heb je geen poot om op te staan.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 19:36

ED -> TAO

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 19:37

lieveli schreef:
Het staat bol van de spelfouten en nee, volgens mij is je contract is niet rechtsgeldig. Als ze er vandoor gaan heb je geen poot om op te staan.

spelfouten waar dan ik ben anders nederlands goed onderlegd misschien zinsopbouw maar spelfouten?

o ja typefoutje verhuist moet zijn met een d

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 19:39

Als jij bij de supermarkt niet betaald krijg je ook je boodschappen niet mee.
Waarom bij iets waardevols en kwetsbaars als een paard anders denken?

Willen ze graag een ander paard en wedstrijd rijden netjes betalen.

Daarnaast betwijfel ik of deze tekst waarde heeft als je er niet mee langs een notaris gaat.

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 19:42

ja maar zelfs een mondelinge overeenkomst is rechtsgeldig dus waarom geen geschreven overeenkomst immers bij een mondelinge overeenkomst is ook geen notaris

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 19:45

niet aan beginnen hoor. "Boter bij de vis" , dan komen ze de pony maar halen als ze wel geld hebben, dan kunnen ze er mee doen wat ze willen.
Ik zou het echt nooit doen! Kan alleen maar gedonder van komen.

Op zich is elke, door beide partijen ondertekende overeenkomst, rechtsgeldig. Maar gelijk hebben en gelijk krijgen zijn twee verschillende dingen. Ik neem niet aan dat je zit te wachten op een gerechterlijke procedure om je gelijk te halen?!

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 19:49

Ik denk dat het met en zonder contract een vertrouwenskwestie blijft. Het vastleggen is in ieder geval een stuk duidelijkheid naar de koper. Waterdicht? Nee dat niet. Als de pony morgen met de noorderzon is vertrokken of dood is of je ziet nooit een cent dan blijft het erg lastig en vooral duur om je recht te halen.
Waarom wil je zo graag aan deze mensen verkopen? Als de pony werkelijk zo goed is, kun je deze wel op makkelijker en veiliger manier kwijt. Ik zou een flink stuk op de verkoopprijs zetten voor het risico dat je loopt eerlijk gezegd.
btw, het feit dat de pony bij je overbuurvrouw staat is een schijnveiligheid. Als de pony ineens weg is, ga je dan verhaal halen bij die vrouw?
Paardenwereld is soms een vies wereldje. Het feit dat er nu al een geldgebrek is blijkbaar bij de koper zou mij hard op een lopen zetten.
Laatst bijgewerkt door piezze op 24-04-15 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 19:50

Zelf zou ik vooral afspreken dat ze de pony volledig verzekeren op hun kosten voor het aankoopbedrag tot hun hem helemaal betaald hebben. En ook een keuring vragen zodat je kan aantonen dat je pony gezond levert

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 19:52

Ik zou het niet doen.
Stel de pony krijgt koliek en gaat dood voor juni.
Wat dan?
Eerst betalen, dan meenemen.

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 19:52

Je mag alles contractueel vastleggen, tenzij het tegen de wet ingaat dat zal hier niet het probleem zijn schat ik in. Het probleem is vaak de rechtsgang als een der partijen contractbreuk pleegt. Hoe afdwingbaar, meetbaar en verhaalbaar is een en ander, daar ligt vaak het probleem als er iets is.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 20:01

Inderdaad, in een keer dokken en dan meenemen. Gebruik de zoekfunctie eens, tig topics waar dat zo vreselijk fout is gegaan. :n

Overigens is je gebruik van hoofdletters en leestekens, ofja eigenlijk je niet gebruik ervan behoorlijk irritant.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 10:39

Moet zeggen dat ik het ook erg brutaal vindt om zoiets voor te stellen, helft betalen en de pony al 'gebruiken'.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 13:12

ik ook idd. Ik zou het niet verzinnen (als aspirant-koper)!

Murloc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 13:43

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 13:54

Is het geen optie de pony onder jou eigendom(en op jou huidige stal) te laten vallen maar dat zij hem vast rijden voor de selectie en pas over te gaan tot verkoop als het gehele bedrag aanwezig is.

Ik zou het persoonlijk niet aandurven de pony half te verkopen, je weet nooit of je de rest nog krijgt.. Zeker niet als er iets mis gaat.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 15:09

Voor dit soort dingen hebben ze banken uitgevonden.. Dan lenen ze daar maar geld zodat ze hem kunnen kopen. Zou ik denken tenminste..

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 15:10

Van een kale kip kan je niet plukken.

Wat als straks je pony iets erg mankeert en zij weigeren te betalen, zie dan de rest van je geld maar eens te krijgen.

Daarnaast denk ik ook niet dat je contract alle aspecten/ situaties dekt die je wel zou willen hebben beschreven.
Wanneer ik meer tijd hebt zal ik kijken wat ik nog allemaal kan benoemen.

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 15:29

Wij hebben zo ook eens een paard gekocht, bij een handelaar zelfs. Mijn pony moest nog verkocht dus we hadden het geld niet om paard al te kopen. De eigenaar had zijn stal nodig dus stelde voor om dan de helft te betalen en dan zodra pony verkocht was de andere helft te betalen. Ging prima en zo had hij de lasten van het paard vast niet meer :)

Dit ging overigens met een handgeschreven briefje met onze handtekeningen. Ik denk dat als het je overburen zijn dat het prima kan!

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 15:32

Kim_Asterix schreef:
Dit ging overigens met een handgeschreven briefje met onze handtekeningen. Ik denk dat als het je overburen zijn dat het prima kan!

Ik lees in de op dat ze verkoopt aan klanten van de overbuurvrouw en niet aan de overbuurvrouw zelf.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 15:32

bruintje123 schreef:
Daarnaast betwijfel ik of deze tekst waarde heeft als je er niet mee langs een notaris gaat.

In principe heeft het natuurlijk altijd waarde je kan dingen prima aan en verkopen zonder tussenkomst van een notaris, als je dan op een blaadje hebt wat er is afgesproken kan je bij een conflict gewoon op schrift laten zien wat er is afgesproken. Je kan daarvoor trouwens ook gewoon standaard contracten vinden dat is veel makkelijker dan helemaal zelf opstellen.

TS als je dit echt wil zou ik even een standaard contract opsnorren en de afgesproken betalingsregeling daarin toevoegen. Persoonlijk zou ik echter nooit een paard verkopen op afbetaling :n . Stel dat er wel iets gebeurt tijdens het afbetalen, dan moet je dat wel heel duidelijk afspreken, bovendien is in je recht staan dan makkelijker dan het ook daadwerkelijk krijgen.

Edit: het lijkt mij dan trouwens ook logischer om het paard gewoon te verkopen waarbij alleen de betaling later komt dan deze rare half verkochte tussen periode waarin je min of meer gedeeld eigenaar bent.
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 25-04-15 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 15:43

Rechtsgeldig: ja, in beginsel wel.
Of je aan dit contract wat hebt is een andere vraag. Realiseer je daarnaast ook dat als zij zich niet aan de opgestelde voorwaarden houden en jij een rechtszaak wil beginnen, jij diegene bent die als eerste de griffierechten moet betalen.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 15:56

ik snap nooit hoe mensen, die niet een pony ineens kunnen betalen, dat dan doen als er medische kosten komen? Waar betalen ze dat dan van?