Zijn er mensen die enkel stappen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Zijn er mensen die enkel stappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 10:21

Iets wat ik me afvraag .. zijn er mensen die echt letterlijk alleen maar stappen met hun paard? Je hebt enduranceruiters (veel gericht op draf), je hebt trektochtruiters (veel gericht op stap) en natuurlijk de recreactieruiters die een plaatselijk rondje doen en afwisselen ..

Denk dat de trektochtruiters het meest in de buurt komen, maar ook daar wordt af en toe draf/galop meegenomen denk ik? Of zijn er ook mensen die echt alleen maar stappen?

Wat is de maximale afstand die je op die manier doet? En/of de maximale tijd?
Met wat voor materiaal rij je? En krijg je zelf geen last? Wandel je ook stukken erlangs of blijf je de hele weg "gewoon zitten"?

Ben nieuwsgierig :Y)

cynthiar

Re: Zijn er mensen die enkel stappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 10:24

Ik stap alleen nog maar. Maar dat is omdat mijn paard bijna 27 is en een hartruis heeft. Toen hij nog jong was en ik een periode alleen stapte merkte ik wel dat hij dan wel te veel energie kreeg en het echt nodig had om meer te doen. Nu heeft hij dat niet meer en blijft hij relaxed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 10:25

Ik vindt dat je voor een goed fit paard alle gangen goed moet trainen. Medisch daargelaten.
Ik denk niet dat een fanatieke enduranceruiter de stap en galop weg laat in zijn training.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 10:28

Ook in de endurance wordt er zeker veel gestapt. :j Hier doen we ook regelmatig een staptraining. :)

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 10:29

op mijn 5-jarige fjord stap ik ook 'alleen' maar buiten haha :j

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 10:29

Met mijn oude paard stap ik alleen nog maar. Heel af en toe een drafje of galopje, maar door zijn COPD gaat dat echt maar over enkele meters.

De stapronden duren nooit lang, max een halfuur. Als mijn achterwerk stijf aanvoelt stap ik ernaast :P qua materiaal, soms volledig in tuig, soms enkel met een halstertje om en op de blote rug.

Qua afstand zullen onze rondjes tussen de 3-5 km zijn. Soms eens een uitschieter, maar nooit veel meer. Mijn paard is 24 jaar en COPD patiënt dus meer zit er ook niet meer in :P Tussendoor doen we eerder leuke dingen, een ijsje halen, een graaspauze, iets gaan drinken op café. Dan zijn we wel langer onderweg, maar het echte "werk" (stappen) blijft max een half uur.

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 10:32

De stap en galop zijn heel belangrijke gangen voor ons enduranceruiters.

In de hogere klassen/afstanden is de galop de meest gebruikte gang omdat deze economiser schijnt te zijn en natuurlijk sneller dan de andere gangen..

Tijdens mijn trainingen worden alle 3 de gangen getraind waar op dit moment het zwaartepunt de draf is..

Je moet zelf bepalen welke gangen je wilt gebruiken tijdens je trektocht. Afwisselen in de gangen is mijns inziens nog steeds het beste en leukste voor zowel ruiter/amazone en paard.

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 10:33

Ik heb afgelopen keer 15 km door de wassenaarseslag enz. gestapt, duurde bijna 3,5 uur. Moet zeggen dat mn kont toen wel zeer begon te doen. Ik rij overigens met een barefoot zadel.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 10:45

Onlangs een héél gezellige staprit gemaakt van ruim 5 uur. Met een barefoot, dus geen last van mijn zitvlak ;) Alle paarden (groep van 12) hebben de hele rit gestapt, op een paar ruiters na die 1km gegaloppeerd hebben. Ook diverse stukken ernaast gelopen. We hebben toen zo'n 18km hebben gereden.

Maar altijd alleen maar stappen? Dat zou ik te saai vinden...

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 10:46

Ik ben een buitenrit rijden, maar rij ook western en heb vorig jaar een trektocht gedaan.
Het wisselt heel erg. In de trektocht hebben we echt maar een paar keer een klein drafje gedaan. Puur even de benen een beetje strekken.

Op buitenrit heb ik soms rondes waar ik echt alleen maar stap. Maar ook wel eens rondes met veel meer tempo erin.

Tijdens het western verschilt het ook. Ben daarbij sowieso in de basis begonnen helemaal vanaf start in de bak. Dus eerst goed bevestiging in stap voordat we over gingen naar draf. Nu zit het in de draf goed en zijn we sinds 2 week echt de galop er nu bij aan het pakken. Maar nog steeds zit er bij de trainingen ook vaak genoeg een training in die alleen uit stap bestaat. Helemaal wanneer hij wat stijfjes is.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 10:48

Omdat ik 32 weken zwanger ben rij ik nu stapritten.

Gister zo'n 10 km. Wel met barefoot, toch voel ik zitbeenknobbels vandaag wel maar kan ook door mijn zwangerschap komen.
Paard vind het prima. Lang teugeltje oortjes naar voren.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 10:49

Wij kunnen hele buitenritten maken enkel en alleen in stap.
Gewoon lekker rondkijken, kletsen en genieten.

Een andere keer pakken we een drafje mee en weer een andere keer ook een galopje.
Het wisselt van waar we zin in hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 10:56

Bedoel uiteraard niet dat enduranceruiters alleen maar draven, heb vroeger zelf endurance gereden maar dat is toch een hele andere manier van trainen/rijden dan ik hier bedoel. Dat je af en toe wat staptraining doet ok, maar dat is dan onderdeel van de training en niet het uiteindelijke doel zeg maar ;)

Wat voor afstanden hebben we het dan over Sabbientje? (en ook voor de rest die enkel nog stappen en dit niet vermeld hebben, vind ik wel interessant ;) ).

@ callippo : en dat ging voor alle paarden ok? Hoe zat het achteraf met de paarden? Had je het idee dat ze ook echt rust/recuperatie nodig hadden of viel dat mee omdat ze enkel gestapt hebben?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 11:34

Stappen is behoorlijk belastend ivm zadeldruk. Bij enkel stappen is de doorbloeding door het contante onbeweeglijke gewicht zeer slecht en kan daardoor tot drukkingen leiden.
Het is daarom verstandig om af en toe even te draven en dan bij voorkeur even lichtrijden. Je kunt als alternatief regelmatig even je kont liften in stap.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 11:36

Ik heb een tijd alleen maar gestapt maar dat kwam omdat in draf de controle ver te zoeken was :')
Uiteindelijk uitgebouwd en nu is ze heel braaf buiten :D

Rondjes waren toen max. 5 km
Duurde lang genoeg omdat ze ook regelmatig stil stond of in de achteruit ging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 11:40

Sizzle schreef:
Stappen is behoorlijk belastend ivm zadeldruk. Bij enkel stappen is de doorbloeding door het contante onbeweeglijke gewicht zeer slecht en kan daardoor tot drukkingen leiden.
Het is daarom verstandig om af en toe even te draven en dan bij voorkeur even lichtrijden. Je kunt als alternatief regelmatig even je kont liften in stap.

Dat is oa ook iets wat ik mij afvraag :j Daarom dat ik nieuwsgierig was naar de uitrusting .. Vraag me bv. af of daar nog een verschil is of je met een boom- of boomlooszadel rijdt .. (boomzadel werkt het gewicht van de ruiter niet zo door op de rug maar als iets niet ok is krijg je wel fellere drukkingen, boomloos zit je meer met het gewicht & evenwicht van de ruiter).

Als je je kont lift in stap, zorg je dan niet voor nog meer puntbelasting op de plaats van de stijgbeugels? Of maakt dat niet zo enorm veel verschil? Met lichtrijden sta je natuurlijk ook, maar niet constant ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 11:45

Het gaat in dit geval niet om wel/niet passend. Puntdruk is hier niet relevant.
Er is aangetoond (maar volgens mij nog niet ergens gepubliceerd) dat enkel stappen de bloeddoorstroming erg verminderd omdat je weining bewegings mechaniek hebt en een zeer constant gewicht. Dus ook met boomloos is dat een probleem.
Af en toe een paar meter draven helpt al om het bloed weer even door te pompen in het zadelbereik.
Het gewicht zelf is niet het probleem, maar het onbeweeglijke ervan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 11:50

Maar is echt letterlijk een paar meter dan voldoende? Want dat is niet veel natuurlijk ;) Kan je daar iets preciezere cijfers op plakken? (afstand/tijd). En hoe vaak zou dit dan moeten op een rit van pakweg 25 km/5 uur om goed te zijn? (pauzes even niet meegerekend, dus 5 uur rijden en daarbuiten nog pauzes).

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 11:54

Ik heb in t verleden ook veel stapritjes gedaan. Ging vaak om paarden die al die dag gewerkt hadden of uur ervoor gelopen op een stal waar paarden verhuurd werden. Dan deden we nog een relaxed stapritje erna. Ook met mijn rug is dit voor mij fijner, een oude blessure gaat weer pijn doen als ik toch weer teveel doe.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 12:07

Doe ook vooral stapritjes gewoon omdat ik mijn paard met artrose en oude peesblessure niet teveel wil belasten. Op geode dagen draaf en galoppeer ik wel. Ik heb een westernzadel en kan daar zonder problemen uren mee rijden. Aan mijn paard merk ik ook niet dat hij last heeft, terwijl ik dat met mijn veelzijdigheidszadel (met boom) en boomloze westernzadel wel merkte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 12:13

Dank je :) Over wat voor afstanden/duur spreken we dan? En merk je soms dat die achteraf last heeft van die artrose ed of totaal niet?

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 12:16

Hier ook bijna een jaar alleen maar stapritjes gemaakt.

Helaas is m'n bijrijdpaardje nu overleden, maar wij reden ongeveer 2 x per week een 20 minuten tot een half uur in stap door het bos.

Ik reed met een boomloos zadel of zadelloos. En de ene keer met een hoofdstel, de andere keer met een halstertje.

Mevrouw was 34 jaar de laatste keer dat we samen reden, en meestal bleef ik de gehele tijd rijden, ernaast lopen deed ik maar af en toe.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 12:18

afstanden laat ik afhangen van hoe hij zich voelt, van 1 km tot zo'n 15 km denk ik. Als ik wat merk dan is het dat hij tijdens de rit soms enkele passen een soort van hupsjes maakt. Alsof hij iets onregelmatig is. In het zadel voelt dat alsof hij de achterhand wat meer omhoog brengt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 12:25

Ok, bedankt :)

Ga de vraag ook iets anders stellen: zijn er mensen die regelmatig lange ritten maken & enkel stappen?
Met lang bedoel ik minstens 10 km, maar liever nog 15+ of 20+ .. Dus dat je echt zo'n 2-3-4-5u in het zadel zit .. Of vindt iedereen dat te saai? :Y)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 12:27

Wij reden gerust wel eens 2 uur in stap in t bos hoor :)