klaus Hempfling methode

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

klaas30

klaus Hempfling methode

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 13:25

Hallo iedereen

Ik weet niet of het hier juist staat dus als het fout staat verplaatsen alstublieft

Een tijdje geleden kwam ik de naam klaus Hempfling tegen.
Ik ben hem dan gaan opzoeken en heb filmpjes bekeken maar kon eigenkijk geen duidelijke manier vinden hoe hij werkt of wat zijn trainings methode en doel is.

Kan iemand mij dit helder en duidelijk uitleggen?

Alvast bedankt :D

Evelijn

Re: klaus Hempfling methode

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 13:27

Meneer Hempfling heeft ook wat boeken geschreven... dus misschien idee die te gaan lezen.

klaas30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 13:35

Ja dat wou ik wel doen maar ik wou er eerst meer over te weten komen voor ik het boek zou kopen of lenen in de bib.

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 13:47

Ik heb zelf het boek over 'verzameling aan de losse teugel' van deze meneer. Hierin schrijft hij veel over de methodes die vroeger in Spanje gebruikt werden in het trainen van paarden die hun jeugd vaak in het wild doorbrachten. Hij geeft hierin goede info, zoals over het gebruikt van de picadero en lichaamstaal, maar is soms nogal zweverig en idealiseert de methodes die gebruikt werden.
Ik heb ook youtube filmpjes gezien van hem, waarin hij lesgeeft buiten de context van wat hij in Spanje leerde. In die filmpjes is het HEEL zweverig. Het is even geleden sinds ik ze gezien heb, maar hij liet mensen mediteren en hij zei iets over oude paardengeesten... Ik wou dat ik je het filmpje kon laten zien want het was best grappig.
Ik denk dat je in zijn boeken wel goede info kan vinden als je geïnteresseerd bent in vrijheidsdressuur, maar neem het advies van andere schrijvers en trainers erbij, niemand bezit de volledige waarheid, maar laten soms wel uitschijnen dat ze dat wel doen. Neem wat hij zegt met een soeplepeltje zout.

klaas30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 16:45

Ik wil zoveel mogelijk paardenmensen en hun filosofieën ontdekken en de dingen die me interesseren meenemen en onthouden en die meenemen in het trainen van paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 16:54

Ik heb ook een boek van hem, maar snap geen hol van wat hij zegt! _O-
Wat ik zelf doe is de goede dingen uit diverse methodes halen en de rest zelf aanvullen met boerenkennis. :)

klaas30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 16:56

KoudbloedKim schreef:
Ik heb ook een boek van hem, maar snap geen hol van wat hij zegt! _O-
Wat ik zelf doe is de goede dingen uit diverse methodes halen en de rest zelf aanvullen met boerenkennis. :)

Ik doe net het zelfde :D :D :D :D

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 16:56

Hij is goed met de paarden en past per paard zijn methode aan, afhankelijk van hoe en wat met de paarden.

Maar om het duidelijk over te kunnen brengen is hij niet altijd duidelijk in en dat is ook logisch, geen geval is hetzelfde..........dat moet je vooral in de praktijk leren en kijken en vooral het leren aanvoelen en ernaar handelen.

klaas30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 16:59

Maar hij heeft geen bepaalde methode?

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 16:59

Naar mijn weten heeft Hempfling langere tijd tussen de paarden geleefd, om hun levenswijze en manier van communiceren te ontdekken en begrijpen. Hij gaat dacht ik bij zijn technieken uit van het natuurlijke, dus hoe een paard zelf zal hebben gecommuniceerd. Veel lichaamshouding ook. In zijn boek ' Dansen met paarden' legt hij dit uit.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 17:15

klaas30 schreef:
Maar hij heeft geen bepaalde methode?

Dat moet je zelf gaan lezen, uit de bieb ff een boek van hem lezen, kost je geen hol.

Pas dan kun je zeggen of het wat is voor jou.

Maar 1 ding is zeker, hij is goed met de paarden vind ik.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 13:10

Ik heb 15 jaar geleden ofzo een clinic van hem gevolgd in Ermelo. Ik was toen erg onder de indruk van wat hij kon en deed met de paarden. Ik herinner me nog een AV die hyper-nerveus was in de handen van de eigenaar. Hempfling neemt het touw over, en binnen 10 tellen stond het dier bij wijze van spreken te slapen. Eigenaar neemt touw weer over, dier stond gelijk weer te dribbelen.

Hempfling heeft een achtergond/opleiding als danser. Die man heeft zo’n fantastische lichaamsbeheersing! En daar maakt hij uitgebreid gebruik van (uiteraard) in zijn omgang met de paarden. Echter, een dergelijke lichaamsbeheersing is voor de gemiddelde boerenklosser zoals ik gewoon onnavolgbaar. Ik ben daarom ook gelijk afgehaakt.

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 13:39

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 09-02-22 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 13:49

Kan Hempfling wel waarderen. Hij heeft niet 1 methode maar werkt veel met intentie, gevoel en lichaamstaal. Als je hem eenmaal gaat begrijpen, kun je het in verschillende vormen op vele paarden toepassen. Maar voor je zover bent ben je wel even onderweg.