ruin begint te plassen bij dominant paard...Angst of ??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

oscar1996

ruin begint te plassen bij dominant paard...Angst of ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 11:29

Hallo bokkers,

afgelopen zaterdag hebben we mijn jonge ruin in een voor hem vrij nieuwe groep gezet, met 3 andere paarden (2 ruinen en 1 merrie). Hij had al wel met alle paarden apart kennis gemaakt. Heeft regelmatig afgelopen winter op de paddock samen met de merrie gestaan en ook met de 2 ruinen samen gestaan. Er was toen niets aan de hand. Ze leken elkaar te accepteren.
Zaterdag op de wei was er ook niet echt wat aan de hand. Er werd plaats bepaalt en verder was het rustig in de wei.
Zondag dus het koppel weer op de wei gezet. Echter ging het nu na ongeveer een uur mis. 1 van de ruinen zette de aanval in op mijn paard en deze werd een paar keer een hoek ingedrukt en flink gemept. De laatste aanval is mijn paard door de bedrading gegaan. Ik heb hem uit de wei gehaald, om zijn gelukkig niet hele grote wonden te behandelen.
Daarna heb ik hem op de paddock gezet. Deze grenst aan de wei. Beide ruinen kwamen bij het hek staan en mijn paard begon steeds iets te plassen, als 1 van de andere ruinen bij hem in de buurt kwamen of begonnen te gillen.

Maandag is mijn paard apart naar buiten geweest zonder de groep, omdat de wei opgesplitst ging worden, want ik wilde mijn paard liever niet meer bij de ruin hebben.
Dinsdag was de wei klaar en zijn de paarden nu 2 aan 2 weer op de wei gegaan. Mijn paard staat nu samen met de merrie en de 2 andere ruinen staan bij elkaar.
Er zit goed stroomdraad tussen de 2 helften. Nu gebeurde het zelfde dat als er 1 van de andere ruinen in de buurt komt mijn paard weer begint te plassen.
Wij hebben dit op stal allemaal nog nooit gezien en vragen ons af of dit nu angst, onderdanigheid of dominatie is.

Iemand hier die hier ervaring mee heeft of weet waarom hij dit zou kunnen doen??

JosjeDZ

Re: ruin begint te plassen bij dominant paard...Angst of ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 11:34

Ik herken het wel in een vroegere situatie met mijn toen jonge ruin. Dominantie lijkt het me zeker niet. Of paarden uit onderdanigheid plassen, zoals honden, weet ik niet.
Ik lees dus even mee.

oscar1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 20:44

@josjeDZ Leek het bij jouw paard ook op angst of had je het idee dat het toch iets anders was waarom hij dat deed??

oscar1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-15 11:24

niemand verder enig idee wat dit zou kunnen zijn?

oscar1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 20:34

Jammer dat verder niemand weet wat het zou kunnen zijn.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 21:06

Sowieso is meerdere ruinen met 1 merrie meestal niet zo handig.

Wat betreft het plassen, ik heb het nog nooit gezien.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 21:18

Overspronggedrag. Mijn laagste in rang ruin doet het geregeld: Ik breng hooi, hij wil er wel heen maar ook weer niet want dan wordt hij weggejaagd. Als alle hoopjes voer er liggen is het over en kan hij ook naar het voer. Wanneer een dier niet kan kiezen uit twee tegengestelde impulsen zie je wel een soort gedrag wat niets met de situatie te maken heeft. Dat heet overspronggedrag.

oscar1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-15 06:23

utixo bij ons op stal staan alle groepen gemixt met ruinen en een merrie. Dit is eigenlijk altijd goed gegaan. Alleen nu ging het dus mis toen mijn ruin in erbij kwam.

josien_m_bedankt voor deze informatie. Had er nog nooit van gehoord, maar dit verklaart wel wat er gebeurt.

JosjeDZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 06:50

Mij lijkt het eerder angst (sorry ts voor mijn late reactie). Hij deed het namelijk specifiek als er gedreigd werd of de aanval werd ingezet en hij moest vluchten. Het overspronggedrag herken ik niet, maar zou kunnen.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 10:35

JosjeDZ schreef:
Mij lijkt het eerder angst (sorry ts voor mijn late reactie). Hij deed het namelijk specifiek als er gedreigd werd of de aanval werd ingezet en hij moest vluchten. Het overspronggedrag herken ik niet, maar zou kunnen.

Dat klinkt juist als oversprongedrag. Gaan plassen in plaats van vluchten is geen passend gedrag toch?

JosjeDZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 20:12

josien_m_ schreef:
JosjeDZ schreef:

Dat klinkt juist als oversprongedrag. Gaan plassen in plaats van vluchten is geen passend gedrag toch?

Hij plaste tijdens het vluchten. Dus rende wel degelijk weg

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 20:17

Ik ben een keertje op youtube een filmpje tegen gekomen van een extreem angstig paard (angst voor mensen) die plaste ook tijdens het lopen als mens iets van hem wilde. Het is ronduit ongewoon gedrag, maar het kan dus wel.

grifpif4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 20:34

Zijn het echt grote normale plassen of kleine plasjes ??

Pancake93

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 21:06

Gaat hij er rustig voor staan of paniekerig tijdens het lopen/rennen ?

oscar1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-15 08:53

Hij doet kleine plasjes dit begint als hij nog stil staat en blijft hij nog even doen als hij wegrent

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 22:28

ik heb een ruin gehad jaren geleden die erg angstig was, hij plaste ook als er paarden in zijn buurt kwamen

was echt zielig hij voelde zich duidelijk niet op zijn gemak en had zelfs al een apart weitje in de wei
wegens omstandigheden heb ik hem verkocht en bij deze mensen is hij de wei opgegaan met 2 ruinen en 1 hengst en de hengst nam hem direct onder zijn hoede en het ging super!
hij leeft nog steeds en is nu in de 30 en loopt nog steeds in de groep die nu ook regelmatig wisselt

maar echt angst dus :j

ShoonM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 01:08

Mijn merrie deed dit ook wanneer haar weigenoot ook een merrie dicht in de buurt kwam.
na een maand of twee hield het vanzelf op en had elk paard zn plek weer gevonden.
Gewoon geduld is mijn tip

Wat ook kan helpen in om de andere paarden af en toe weg te jaagen om jou paard heen/ ertussen staan, laten zien dat jij de baas bent en dit gedrag niet tolereerd. Sinds ik mijn plek heb opgeeist komt de andere merrie niet meer gemeen doen twgen die van mij en kunnen ze lief samen grazen