Paardrijden in de Ardennen? Waar gaat je voorkeur naar uit?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NZ92

Paardrijden in de Ardennen? Waar gaat je voorkeur naar uit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 12:41

Hallo allemaal,

Voor een kennis van mij, die een eigen paarden bedrijf met hotel
heeft in de Ardennen, ben ik op zoek naar de volgende antwoorden.
Als je op vakantie gaat in de Ardennen/Belgie en je wilt paardrijden
wat zijn dan de minimale vereiste? En waar let je op?

Wat voor paarden zoek je?

Wat voor niveau zoek je? (stappen, crossen)

Wil je juist een gids mee of zou je zelf graag paarden huren?

Wat voor soort omgeving wil je zien?

Hoeveel uur wil je rijden?

Wat wil je hier voor uitgeven?

Mijn kennis organiseert dagtochten of halve dagtochten met paarden in de Ardennen. Deze tochten bedragen minimaal 3/4 uur, maar er kan dus ook gekozen voor een dagtocht waar je een gehele dag aan het rijden bent. Het niveau is wel voor de gevorderde ruiter, er wordt voornamelijk gestapt en gedraafd en daarbij stijle heuvels beklommen. Ook wordt er gereden door rivieren, en bij open plekken in het bos wordt er een galopje gedaan.
Nu heeft zij gemerkt dat de maanden Februari, maart, april, mei, juni echt ongelooflijk stil en rustig zijn, ze heeft bijna geen klanten.

Mijn vraag is dus waar dit dus door zou komen, wat zoeken mensen en wat zijn hun wensen/eisen tijdens
een rij vakantie.

hoop op jullie reacties.

JesseVerboog

Re: Paardrijden in de Ardennen? Waar gaat je voorkeur naar uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 12:46

Ik zou graag verschillende paarden zien voor ieder een keus een zowel beginners tripjes als voor gevorderen, ik zou wel een gids meenemen als je zoals jij zei van stijlen bergen af gaat en door riveren want zij kennen het gebied, ik zou ook graag veel verschillende landschappen zien als dat kan en ik zou zowel een halve als een hele dag leuk vinden, kwa uitgeven heb ik geen idee want heb nog nooit zoiets gedaan, ik denk ook dat die periode rustiger is omdat de meeste mensen met mooi weer willen rijden dus vooral in de zomer vakanties (juli, augustus soms september) Hoe heet haar bedrijf het klinkt mij erg leuk! dan zou ik wel een kijkje willen nemen heeft ze een website?

hoop dat je hier een beetje wat aan heb groetjes :)

mamajolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 12:53

Ontzettend leuk! Is zij toevallig gevestigd in La Roche-en-Ardenne? :D Ik zou daar dolgraag naartoe gaan, maar wat me tegenhoud is de prijs. De prijs op zich is prima, maar ik wil mijn 2 oudste dochters meenemen en de Ardennen zijn voor mij een pittig eind rijden. Totale kosten zit ik dan al gauw rond de € 1000,- voor een weekend. Voor dat geld kan ik 3 weken in NL weg met mijn hele gezin (4 kinderen).
Een korting in een ongunstige periode of bij het boeken van meerdere personen, zou mij sneller over de streep trekken. Maar dat is puur gekeken vanuit mijzelf.

Daarnaast volleyballen wij in ons gezin veel en de wedstrijdcompetities lopen nog volop in februari/maart/april. Het is dus lastiger om dan tijd vrij te maken, omdat we natuurlijk geen wedstrijden af willen zeggen. Daar kun je als bedrijf zijnde natuurlijk niks aan doen.

Daarnaast terugkomend op je vragen:

Leuke koudbloeden

Wel een gevorderde rit met eventueel een galop. Geen gezapige staprit.

Graag een gids mee. Geen kans op verdwalen en vaak weten ze juist de mooie plekjes te vinden.

Bos, heuvels, noem maar op. strand mag, maar daar woon ik naast.

2x een halve of een hele dagtocht. Voor een rit van 2 uur rij ik niet helemaal naar de Ardennen.

Geen idee, ik weet dat paardrijden prijzig is en ben best bereid te betalen. Maar het moet haalbaar zijn voor mijn portemonnee op dat moment. En reiskosten spelen ook een rol.
Laatst bijgewerkt door mamajolijn op 21-04-15 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 12:58

mamajolijn schreef:
Ontzettend leuk! Is zij toevallig gevestigd in La Roche-en-Ardenne? :D Ik zou daar dolgraag naartoe gaan, maar wat me tegenhoud is de prijs. De prijs op zich is prima, maar ik wil mijn 2 oudste dochters meenemen en de Ardennen zijn voor mij een pittig eind rijden. Totale kosten zit ik dan al gauw rond de € 1000,- voor een weekend. Voor dat geld kan ik 3 weken in NL weg met mijn hele gezin (4 kinderen).
Een korting in een ongunstige periode of bij het boeken van meerdere personen, zou mij sneller over de streep trekken. Maar dat is puur gekeken vanuit mijzelf.

Daarnaast volleyballen wij in ons gezin veel en de wedstrijdcompetities lopen nog volop in februari/maart/april. Het is dus lastiger om dan tijd vrij te maken, omdat we natuurlijk geen wedstrijden af willen zeggen. Daar kun je als bedrijf zijnde natuurlijk niks aan doen.

Haha ja klopt! Ik zelf vind de prijs ook behoorlijk aan de hoge kant! Het bedrijf zit zelf natuurlijk met kosten, maar zal dit zeker meenemen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 15:11

Hier ook vaak de kosten.
Liefst neem ik eigen paarden mee, maar zo'n weekend met 2 tikt aardig aan.

Ga ik naar zee kan ik de paarden bij een vriendin zetten en ben ik in totaal gewoon een stuk goedkoper uit terwijl het voor mij verder weg.

Zou ik met mijn man gaan moet er voor hem ook wat te doen zijn.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 15:36

Basis paarden welzijn, ga niet met een paard op weg dat mager is en totaal onbespierd. Eten en slapen inbegrepen zou fijn zijn.
Rij het liefst wat pittigere paarden, het manege type ben ik toch echt wel voorbij.
Voor mij mag er wel wat tempo in het rijden zitten, ben anders aardig snel uitgekeken op zoiets.
Afhankelijk van de situtatie. Ik zelf ben nog nooit in de Ardennen geweest, dus de eerste keer met een gids lijkt me super. Maar ja ik zie er ook wel avontuur in om gewoon de route te gaan rijden door middel van een gps ofzo.
Alles wat de Ardennen maar te bieden heeft binnen mijn uren.
Voor mij zullen het dagtochten zijn, anders zie je zo weinig in mijn ogen.
Prijs heb ik totaal geen gevoel voor op het moment.

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 15:55

Ik antwoord even voor waar wij als gezin naar zouden zoeken want ik ga altijd met mijn ouders en zusje op vakantie. Mijn ouders vinden paarden niet leuk, zusje en ik zijn gevorderde manegeruiters. Ik heb de afgelopen jaren gemerkt dat dit wel is wat je veel ziet bij paardenvakanties. (we zijn 17 en 19, niet echt kinderen meer dus, maar dat waren we wel toen we begonnen met paardrijdvakanties)

Wat voor paarden zoek je? betrouwbare rustige paarden, we zijn manegeruiters en ondanks dat we moeilijke paarden wel kunnen rijden vinden we dit niet fijn op vakantie op buitenrit. Brave paarden vinden ook onze ouders een must (en van veel mensen die ik ken via paardenvakanties hoor ik dat dit ook het allerbelangrijkste criterium is voor velen.)

Wat voor niveau zoek je? (stappen, crossen) [b] crossen, zo veel en zo hard mogelijk. Samen met het bovenstaande geeft dit dus paarden die niet bokken ofzo

Wil je juist een gids mee of zou je zelf graag paarden huren? [b] We willen zeker een gids mee. Het is een onbekend gebied, en aangezien ik geen richtingsgevoel heb en mijn zusje minderjarig is is dat wel noodzakelijk. (Bovendien vertrouwen mijn ouders het zonder begeleiding ook niet. Ook dit geldt in mijn beleving voor veel mensen met paardrijdende kinderen)

Maakt ons echt helemaal niet uit, we komen niet voor de omgeving. Door de rivier is met brave paarden wel heel leuk natuurlijk

Afhankelijk van de prijs en het aantal keer per week tussen de 1 en de 3 uur. Wij zouden wel langer willen, maar dan vervelen onze ouders zich de hele dag.
Wat wil je hier voor uitgeven? Ik heb geen idee wat hiervoor een redelijk bedrag is want dat regelen mijn ouders altijd :+

CoolHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 16:05

Betrouwbare paarden. Ze mogen best voorwaarts/wat pittig zijn (graag zelfs! ik heb liever een snelle dan een sloom paard) maar niet onberekenbaar (in hoeverre dat mogelijk is, paarden blijven natuurlijk vluchtdieren).

Wat voor niveau zoek je?
Graag van alles wat! stappen over smalle bospaadjes, stukken draven tussendoor en natuurlijk mag het crossen niet ontbreken! (zelf ben ik een keer in de Ardennen wezen paardrijden en toen miste ik de galop nogal :P)

Wil je een gids mee of zou je zelf graag paarden huren?
Het liefst een gids mee! deze kent de omgeving en weet de stukken waar je lekker hard kunt, waar je extra moet opletten etc. Dat geeft mij een veilig gevoel. verder is het ook handig als er iemand mee is die de paarden kent. Dan weet je wat je kunt verwachten en hoe je het paard het beste kunt behandelen.

Bos, heuvels, maar ook vlaktes/ruimtes (groot stuk gras) waar je een sprintje kunt trekken. Water is natuurlijk ook superleuk!

2-3 uur :D. Ook leuk als er de mogelijkheid is tot het maken van een dagtocht. Dat heb ik nog nooit gedaan maar lijkt me een superervaring.

Wat wil je hiervoor uitgeven?
Euuuuhhhmm..... zo'n 10-15 euro per uur?

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 16:14

Wat voor paarden: Rustige paarden die niet snel van hun stuk zijn te brengen, maar geen dooie sjok mussen.

Niveau: aanpassen aan de slechtste ruiter die mee is. Stappen, draven en als het mogelijk is een stuk galopperen.

Gids: ja! (Zou persoonlijk nooit paarden aan een vreemde meegeven zonder begeleiding...)

Omgeving: Bos, slingerpaadje, heuveltje, watertje, veldje, Heide?

Hoeveel uur: 2 a 3 uur is vaak voldoende.

Uitgave: 20 euro per uur maximaal.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 22:20

Je kunt hier wel vragen maar gaat uiteenlopende antwoorden krijgen. Ik verwacht dat je daar niet veel aan zult hebben.

Zoek uit wat de doelgroep is, en pas daar een programma/ promotie op aan...

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 00:12

LienieF In de Ardennen crossen en zo hard mogelijk?
Enig idee wat de omgeving is?

Bergen met leisteen, spekglad bij de minste natheid.

Ik hou trouwens van dagtochten, geen moeite met lange ritten te paard en graag met gids of er moet op de 1 of andere manier een goede bewegwijzering zijn.
Ik hou van vlotte paarden die niet moeilijk doen in wat grover terrein, dat zijn mijn eigen paarden ook niet.
Maar mijn ervaring is dat ieder sloom paard vlot te krijgen is.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 13:49

Vriendelijke ontvangst en ruim aanbod, slaapgelegenheid is altijd een pluspunt

Brave paarden die goed verzorgd & in conditie staan en met degelijk materiaal bereden kunnen worden

Ik ken de Ardennen ondertussen een beetje en ik weet dat je blij mag zijn als je eens een galopje langs het water kan doen, anders wordt het moordend voor de paarden. Verder maak je het zo bont als je zelf wil klik en klik :') .

Persoonlijk zou ik aan mensen die de streek niet kennen geen paarden meegeven. Ik weet uit ervaring dat stafkaarten en gps in de ardennen erg moeilijk in te schatten kunnen zijn en dus tot onvoorspelde situaties kunnen leiden, zowel op steilte/ligging van het terrein als op tijd.

De variatie ... langs het water, in het water, op de hoogste uitkijkplaatsen, tussen de oudste bomen ...

Aangezien het vaak over meerdere dagen gaat, de eerste dag enkele uren, de laatste dag(en) een hele dag (liefst met pauze natuurlijk)

Wij nemen meestal onze eigen paarden mee, wat ik ook altijd een plus vindt als dit mag, verder hangt dit veel af van wat je precies biedt. Puur voor het rijden (gids & huren paard) iets van een €50-€70 per dag (al zijn kortingen voor een gezin wel aan te raden als je €70 vraagt).

Verder wil ik er even aan toevoegen dat het normaal is dat je in de Ardennen het laagseizoen voelt. Geen enkele toerist zit graag in de Ardennen met slecht weer. Ik geloof wel dat eens je wat tevreden connecties hebt, je wel een iets constanter publiek aantrekt.
Ik ken een B&B in rendeux die nog geen 3 jaar bestaat, die in de zomer al boekingen heeft voor met kerstmis ...

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 23:20

Een divers aanbod van paarden, maar met name koudbloeden (fellpony's, fjorden, ijslanders). Paarden die wel lekker doorlopen, niet afgestompt zijn, vriendelijk karakter hebben en niet snel van hun stuk te brengen zijn. Ze moeten er goed verzorgd bij staan, geen blessures, drukplekken, slechte conditie en magere paarden.

Afwisselend: stappen, draven, af en toe een pittig galopje kan ik ook waarderen. Van een hele dag stappen word ik een beetje taai, dus bij voorkeur wel afwisseling in tempo, maar rekening houdend met het welzijn van de paarden.

Gids mee.

Ruige omgeving met afdalingen en klimpartijen, rivieren die je door moet steken en eindeloze bospaadjes.

Ongeveer 5 dagen. De eerste dag of 2 dagen een paar uur (bijv. 2 korte ritten van 1 a 2 uur op 1 dag, 's ochtends en eind van de middag ofzo.). De overige 3 dagen trekken van de ene overnachtingsplaats naar de andere overnachtingsplaats met echte dagritten (dus bijv. 5 a 6 uur met pauzes ertussen). Afhankelijk wat de paarden aankunnen. Welzijn van de paarden altijd op nr. 1!

max. 400,-

Daaraan wil ik nog toevoegen dat ik zoiets van maandag t/m vrijdag zou willen doen. Meestal zitten er weekenden bij inbegrepen, maar daar zou ik zelf nooit voor kiezen. Aanbieders van vakantiereizen die geen midweken in het programma hebben, vallen bij mij dus altijd al af.

Mag ik vragen om welk bedrijf het gaat? Dit staat namelijk nog wel op mijn verlanglijstje!

miroxmill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 00:07

Betrouwbare, rustige paarden. Die alle gangen goed beheersen, de omgeving kennen, niet snel schrikken, waar je zo weg mee kan rijden.

Mij lijkt het leuk om in de echte mooie stukken te stappen, maar als je even op een bospaadje bent, dan lekker crossen. Ik zou geen rit willen die alleen maar stapt. Dan wordt het wat saai denk ik.

Ik zou een gids mee willen, die kan je dan alle mooie plekken laten zien. En daarbij zou ik dan zeker verdwalen.. :') Maar als je de omgeving kent moet er misschien wel de mogelijkheid zijn om een paard te huren.

Een mooie openvlakte waar een mooie lichtval is, een plek waar dieren komen drinken, een plek waar mooi uitzicht is enzovoorts. Iets wat typisch Ardennen is.

Als het om een dag gaat: 6 uur met pauze. Als het om meerdere dagen gaat iedere dag 2/3 uur.

80 euro per dag.

Itsme_annie

Re: Paardrijden in de Ardennen? Waar gaat je voorkeur naar uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 22:07

Ik heb ook eens in de Ardennen gereden wat een hele leuke ervaring was. Daar waren rustige, sterke paarden. Ook geschikt voor beginners (eerlijk gezegd bakten de meeste mensen die mee gingen niks van het rijden := ). We gingen geloof ik 2,5 uur rijden en er gingen twee gidsen mee. Halverwege splitsten we op en gingen de gevorderden een stuk crossen. Dat was echt super tof!!
Dit alles vond ik heel leuk en ik zou het zeker aanraden om het zo te doen. Ik weet dat het heel lastig is om een stuk te crossen daar maar als je de mogelijkheid hebt zou ik het zeker doen, al is het maar een klein stukje. Qua omgeving zou ik zo veel mogelijk willen zien en qua prijs ongeveer 15/20 euro per uur.
Waar ik vooral op zou letten is dat de paarden er goed uit zien en dat ze rustig zijn.
Hopelijk heb je er wat aan!