Krijg m'n paard niet te pakken

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fjordjes

Krijg m'n paard niet te pakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 19:35

Sinds ik weer terug ben verhuisd naar m'n nu huidige stalling krijg ik mijn paard niet te pakken uit de wei. Als hij alleen staat zonder z'n maatje krijg ik hem zo te pakken.

Heb al veel geprobeerd, met voer (werkt niet, komt echt niet!) weidemaatje aaien en knuffelen, negeren etc. helpt allemaal niet. Als ik met mijn rug naar hem toe sta dan komt ie dichtbij maar blijft met enige afstand toe kijken. Heb ook geprobeerd te wachten tot ie uit zichzelf kwam, doet ie ook niet. Maakt niet uit of ik wel of geen touw bij me heb.

Voordat ik verhuisde van deze stal kon ik hem altijd heel makkelijk pakken zonder moeite.

Ik heb het idee dat hij zijn weidemaatje heel erg claimt en niet zonder haar wil zijn.

M'n instructrice raadde me aan het dmv grondwerk op te lossen maar dat lijkt me niet zo'n goed plan omdat het weidemaatje met peesproblemen kampt en ik dat niet wil verergeren.

Iemand nog een andere tip?

Incroyable

Re: Krijg m'n paard niet te pakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 21:02

Ik heb laatst 1,5 uur lang mn verzorgpony opgedreven omdat ze echt niet wilde komen. Als ik in de buurt kwam trappen en wegrennen.
Nou goed, madam kreeeg dr zin, als ze wilt rennen gaat ze rennen ook. Op een gegeven moment gaf ze zich over, heb ik haar even 10 minuutjes gelaten en toen kon ik haar zo pakken. Daarna niet meer zo erg gehad

anniekow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 21:04

Kan je niet eerst zijn weidemaatje pakken zodat jouw paard vanzelf komt?

Annelore_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 21:07

Misschien helpt het nog om het weidemaatje eten te geven. Dat werkte bij een paard dat wij hadden. Als je met een handje voer naar haar toe liep kwam ze niet maar als je de ander eten gaf was ze er als de kippen bij.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 21:14

Ik zal het proberen morgen, ben benieuwd.

annieknow, ja ook geprobeerd maar dan moet het maatje echt uit de wei zijn anders komt ie niet. Dus dat schiet nog niet op. Daarbij is het een heel eind om te lopen dus ga liever niet vaak op en neer.

jolijn2001 dat is idd wat mijn instructrice mij aanraadde, maar omdat het weidemaatje peesproblemen heeft wil ik mijn paard niet opjagen want dan zal de andere zeker mee gaan rennen en ik wil niet dat ze ergere problemen krijgt.

Incroyable

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 17:39

Aha op die manier, dan snap ik het. Lastig hoor. Is t een optie om met meerdere mensen proberen te pakken?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 17:48

Ik volg even. Heb ongeveer hetzelfde maar dan anders. Bij mij komt mijn paard wel maar wordt dan door de haflinger meegenomen. De haflinger ziet dat Harley naar mij toe stapt waardoor hij op harley af stapt en harley zijn weg blokkeert. Harley is nog jong en de onderdanige van de groep. Hij gaat dus lopen met als gevolg ik enkel kan lokken met voer en de haf op een afstand proberen te houden zodat alleen harley naar de aanpalende weide komt.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 18:17

Mijn paard gaat vaak lopen als ik m uit de wei wil halen, als ik m zie & hij ziet mij of ik roep m....zet ie t op t lopen... De boef! Ik krijg m vaak na 5 min wel te pakken, hij maakt er een spelletje van lijkt t.. vandaag ook de wei in om m lekker te borstelen in de wei hij ziet me...en gaat lopen.. tot hij zag dat ik geen halstertouw bij me had bleef ie staan... Toen kon ik m zo borstelen..

Gaat ie van jou er echt vandoor, als je m wilt pakken?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 18:19

Ga er eens achteraan lopen, niet rennen maar rustig achter hem aanlopen. Na een minuut of 5 tot 10 is ie het zat en blijft hij waarschijnlijk op je staan wachten. Maar rustig, anders is het alleen maar een spelletje

Birgit02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 18:20

Ga vooral niet achter je paard aan lopen, als hij stil staat loop dan naar hem toe maar niet in een rechte lijn gewoon niet naar je paard kijken maar naar de grond, loopt hij weer weg wacht je tot hij stil staat en probeer je het nog een keer. Meestal werkt dit wel.

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 18:21

ik heb ongeveer het zelfde!
Mijn paard staat met een oude pony. Zonder touw en/of halster kan ik er zo heen om haar te aaien enzo. Zodra ik met halster en touw kom begint ze te galloperen.
kan haar wel aaien maar halster krijg ik niet om hoor!! ook alleen het touw dan trekt ze teryug.

Ik jaag haar altijd weg en na 4 lijntjes te galloperen komt ze wel.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 18:29

Ik heb hetzelfde probleem :') Met voer lukt het de ene keer wel, wil ze echt niet kan ik beter meteen stoppen want dan gaat het toch niet lukken. Met zijn 2en gaat het makkelijker, maar ik ben altijd alleen.
Nou, jij je zin, dan blijf je maar lekker in t land. Ze komt later toch wel als ik met het andere paard wat doe, want dan wil ze zelf ook.

Younique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 20:37

Die van mij viel eerst ook niet te pakken haha. Sinds ik grondwerkles ben gaan volgen, is het erg vooruit gegaan, en is met een snoepje lokken genoeg :)

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 20:44

Ik zou rustig achter hem aan lopen. Zodra hij stil staat ook stil staan. Zo beloon je het stilstaan. Na ongeveer 10 seconden loop je weer naar hem toe en herhaal je het totdat je dichtbij genoeg bent om hem rustig te pakken.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 12:08

Ik heb ook zo'n pony die als ze mij het weiland in ziet komen, gewoon naar achter toe loopt :=
eerst deed ik het ook heel lief en steeds met stukjes eten, ik kon der dan vaak na 10 of 15 minuten wel pakken.. uhm grijpen gelukkig had ze toen steeds een halster om...
Nu is er in principe niks veranderd en jaag ik haar gewoon op, als je dan toch weg wilt lopen kun je een pasje hader _O- na 5 minuten vind ze het niet meer leuk en laat ze zich pakken.
Ik doen wel steeds grondwerk met haar maar ze staat met 3 grote paarden die der constant weg jagen (ze staat onderin rang) dat maakt het behoorlijk lastig.

Eerder heb ik ook zo'n paard gehad die 2x in de maand me gewoon ging uitdagen en er echt een spelletje van maakte...
Ik heb haar ook wel eens een uur achter na gezeten hoor :D zo ging dat alleen dan

Vaak op stal krijg ik te horen "ik was er echt niet achteraan gelopen"
Nou ik vind dat de aanhouder wint en ik laat me echt niet door hun gek maken, ik heb het geduld wel hoor :+

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 12:17

Pak je je paard alleen als je gaat rijden? Want daar heeft hij dan ws de associatie mee.

Ga gewoon eens in de wei zitten, geduldig wachten, geef hem eens een snoepje en loop weg. Doe niks.
En als hij eens niet weg loopt, neem hem mee de wei uit, poets hem en zet hem weer terug.

Hij moet leren dat het leuk is als jij komt! Verzin elke x wat anders. Ene x rijden, andere x poetsen of wandelen of alleen even aanklikken, stukje door de wei wandelen en een snoepje brengen.

Succes!

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 12:19

ik heb ook dit probleem gehad en vond een filmpje op youtube die een geweldige tip gaf om dit te verhelpen.
je loopt op het paard af als het paard weg loopt stop je als het paard stopt loop je weer naar het paard toe
dit net zo lang vol houden tot je hem hebt.
dit heb ik zelf ook gedaan en werkt goed en dit zonder op jagen van de paarden
en ook rustiger voor z'n weide maatje die je niet eerst uit de weu te pakken.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 12:22

Net als NienSchaap zegt, als je wilt lopen, dan loop je maar, maar wel zolang als ik het zeg. Gewoon er een tijd achter aan lopen zou ook kunnen maar als ie dan een drafje doet en weer gaat eten heeft het waarschijnlijk weinig zin. gaat ie gewoon stapvoets weglopen, kun je er rustig achter aan blijven lopen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 12:24

lolotjeh schreef:
ik heb ook dit probleem gehad en vond een filmpje op youtube die een geweldige tip gaf om dit te verhelpen.
je loopt op het paard af als het paard weg loopt stop je als het paard stopt loop je weer naar het paard toe

Hm verbaasd me dat dit geholpen heeft want eigenlijk is het best onlogisch. Je paard wilt niet gepakt worden, loopt weg en jij stopt: Het 'vervelende' gaat dan dus weg en dat is wat je paard wilt. Ga je naar hem toe lopen als hij stil staat, dan komt het 'vervelende' dus op hem af. Oftewel: eigenlijk beloon je het paard juist voor het weglopen.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 12:26

saskiakefie schreef:
lolotjeh schreef:

Hm verbaasd me dat dit geholpen heeft want eigenlijk is het best onlogisch. Je paard wilt niet gepakt worden, loopt weg en jij stopt: Het 'vervelende' gaat dan dus weg en dat is wat je paard wilt. Ga je naar hem toe lopen als hij stil staat, dan komt het 'vervelende' dus op hem af. Oftewel: eigenlijk beloon je het paard juist voor het weglopen.

Jeps, dit is de misse techniek (die van Lolotjeh dus) :j ,die moet je niemand willen aanraden.

Julu72

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 12:29

Ik herken het en los het als volgt op: als mijn paard wegloopt, loop ik evenwijdig aan hem mee. Als hij dan wegdraait en stopt met zijn kont naar mij toe, zorg ik dat hij weer gaat lopen door richting zijn hoofd te lopen (al is het maar 1 pas). Als hij stopt, stop ik. Op een gegeven moment kan ik zien aan mijn paard dat hij opgeeft en kan ik hem zo pakken.

Ik sta trouwens nooit in de gevarenzone van het paard en loop heel rustig.

Eerst was het zo dat als hij stopte en ik probeerde om hem te pakken (bezig was met een stap er naar toe, al was het nog op afstand), zag ik aan hem dat hij weg wil en dan hou ik gelijk weer in (ik reageerde zo snel dat hij uiteindelijk niet wegliep). Beetje bij beetje leer ik zijn lichaamstaal kennen, vandaar dat ik nu aan hem kan zien wanneer ik hem wél kan pakken.

In mijn geval dus een kwestie van rustig blijven en heel alert (om snel te kunnen reageren en in te spelen op de reacties van mijn paard). Als je gehaast bent, werkt het niet is mijn ervaring. Blijkbaar interpreteer ik zijn gedrag dan nét niet goed genoeg en zit ik er vaker naast qua 'overgave-moment'.

grifpif4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 18:17

ik heb dit vroeger een keer gehad met mijn paardje , stond ik daar tot midden in de nacht!! samen met iemand geprobeerd die toen veel verstand had met terug trekken en naar hem toe lopen . dat heeft toen super geholpen.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-15 21:56

Vandaag kwam die mafkees direct naar me toegelopen toen ik in de wei kwam. Uiteraard beloond. Soms kan ik hem echt niet volgen! :')

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 22:05

lolotjeh schreef:

Hm verbaasd me dat dit geholpen heeft want eigenlijk is het best onlogisch. Je paard wilt niet gepakt worden, loopt weg en jij stopt: Het 'vervelende' gaat dan dus weg en dat is wat je paard wilt. Ga je naar hem toe lopen als hij stil staat, dan komt het 'vervelende' dus op hem af. Oftewel: eigenlijk beloon je het paard juist voor het weglopen.[/quote]

Jeps, dit is de misse techniek (die van Lolotjeh dus) :j ,die moet je niemand willen aanraden.[/quote]

Je kunt het ook anders zien: Als hij van je wegloopt, ben je zijn persoonlijke grens over gegaan. Het is beleefd dan te stoppen met benaderen. Gaat hij weer grazen, dan mag je weer dichterbij komen, ga je zijn grens weer over door te snel of te direct te naderen, dan laat hij je dat zien door weg te lopen. Je eigen gedachte dat het paard niet gepakt wil worden, is misschien niet correct. Misschien wil hij alleen rustiger of respectvoller benaderd worden! Dan is dit dus een heel goede methode!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 22:07

Oh daar heb je een punt! Al zal je paard dan hetzelfde moeten reageren als hij in de paddock of bak loopt om te weten te komen wat de reden is van het weglopen.