Heey Ik heb mijn paard 4 maanden terug helemaal geschoren behalve haar hoofd en benen. Ze staat 24/7 op de wei en heeft niet echt een schuil stal, de schutting van de buren geeft wat beschutting. Mijn vraag is eigenlijk kan mijn paard nu al dag en nacht zonder deken staan? En zo niet hoeveel gram adviseren jullie dan? Mvg benthe en esprit
Opzich kunnen ze in het zonnetje nu heel prima zonder deken staan alleen het koelt s nachts toch nog best veel af..
Heb je de mogelijkheid om te wisselen en alleen 's nachts een deken op te doen zou ik daarvoor gaan. Anders gewoon nog even de deken op laten tot ze helemaal zonder kunnen.
Mijn paard is in September al geschoren en loopt pas sinds een weekje zonder deken. Ik zou 4 maanden echt nog te vroeg vinden om s'nachts zonder deken te zetten. Overdag in het zonnetje kan al wel.
Espritfan
Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-15 22:18
Ze heeft tot afgelopen vrijdag snachts binnengestapt en overdag buiten met 100 gram en 0 gram
Wn wat raden jullie aan als t gaat regenen komende donderdag
_Marinke_
Geplaatst: 19-04-15 22:31
Regendeken... 0 gram of 100 gram is paard afhankelijk en ook wat je de laatste dagen hebt gedaan.
Het is overigens ook heel erg per paard verschillend hoe snel ze een dikkere vacht weer krijgen, hoe snel en wanneer ze verharen etc.
Het ene paard is al weer een teddy aan het worden na 4 maand terwijl het andere paard nog heel kort in de vacht zit.
Goed naar je paard kijken.. Kun je dekens wisselen? Dan zou ik 's nachts een 100 grams op doen als ik jou was en overdag met mooi weer (zoals vanmiddag) gewoon even lekker zonder deken laten lopen. Helemaal als ze dan ook even lekker kan rollen etc (hallo zomernacht!)
Wanneer je zelf een jas aan trekt moet een geschoren paard ook een jas aan. Zo bekijk ik het altijd. Trek je een dikke winterjas aan moet je paard ook een dikkere deken op. Zoals het weer vandaag was heeft een paard eigenlijk altijd wel genoeg aan een ongevoerde regendeken. Dit houd de wind tegen en de deken warmt op door de zon. Zodra het kouder/ bewolkt/ donker wordt zou ik je paard minimaal 200 grams deken op doen en koude nachten 300. En altijd even je paard aanvoelen. Die van mij heeft het sneller warm dan haar wederhelft.
Espritfan
Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-15 22:42
En kan ze met regen zonder dek?
Punz
Geplaatst: 19-04-15 22:45
Nee. Als ze echt nog zo kaal is als je zegt, dan kan dat niet. De waterafstotende vacht die is namelijk weggeschoren.
Dus als het droog en niet te koud is kan ze overdag zonder deken. Als het snachts nog zo afkoelt dan totdat ze gewoon in haar normale vacht zit snachts nog een 100 grams deken op. Met regen ook deken op.
( Edit: dit is in ieder geval zoals ik het met mijn eigen, ook geschoren pony doe)
Espritfan
Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-15 22:47
Ik zal zo snel mogelijk een foto maken van haar vacht
Zolang ze nog niet haar eigen ( zomer)vacht weer terug is kun je haar in ieder geval niet zonder deken in de regen zetten. Kans dat ze dan tot echt op de huid nat wordt, en dus te koud wordt ( wat met vacht niet snel gebeurd) is dan toch groot. Ik zou het in ieder geval niet aandurven.
Nee je zult moeten zorgen dat er eigenlijk sowieso schuilmogelijkheid is , niet alleen tegen regen maar ook tegen zon. En de nachten inderdaad dekentje op 100 gram, wel overdag af want dat is veel te warm. Temperatuur verschillen zijn te groot.
Ik hield dit altijd al aan omdat ik altijd bedenk wat ik zelf aan moet trekken. Met regen is een regendeken altijd goed. In de zomer vinden ze een regenbui wel fijn maar met dit twijfelachtige weer zou ik mijn paard altijd een waterdichte deken opdoen. Deze zijn vaak ook nog winddicht dus krijgt je paard het niet alsnog koud door de frisse wind.