strandrit tips

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jijenik11

strandrit tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-15 18:24

hallo allemaal *\o/*

ik ga samen met mijn nicht zaterdag op strandrit met onze paarden.
mijn nicht heb het al een keer gedaan maar ik nog nooit.
zij zegt dat je paard dan heel hard gaat enzo.
maar wat is jullie mening over een strandrit
en hebben jullie nog tips

/3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3 /3

Hilary

Re: strandrit tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 18:26

Toen wij de eerste keer met onze pony's naar het strand gingen, hebben we alleen gewandeld. Pony's hadden nog geen zee-ervaring en we vonden het belangrijk dat ze het niet spannend vonden, en dat ze het strand niet gelijk gaan associëren met keihard scheuren. Het moet tenslotte wel veilig blijven (zowel voor jou, je paard als de andere strandgangers).

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 18:26

Ik zou tijdens een eerste strandrit niet meteen plankgas gaan. Is heerlijk hoor, maar leer eerst je paardje op het strand goed kennen. Zou het rustig opbouwen. Rijden jullie vaker samen buiten?

Ik heb een verzorgpaardje gehad die op het strand meteen begon te racen (deed de eigenaar altijd) en ik voelde me daar niet prettig bij. Zeker niet de eerste keren.

jijenik11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-15 18:28

jawel maar nog nooit een strandrit

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 11:42

Mijn ervaring is dat als paarden voor het eerst op het strand komen en je komt de duinen af dat zij door het weidse (wind / aanrollende golven) best druk kunnen worden of willen racen.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 06:30

Het is een droom van mij om met mijn eigen pony een strandrit te maken maar zit een beetje met het idee wat als ze niet meer te houden is.
In de bos rij ik zo een 2 á 3 x per week in alle gangen en we pakken weleens een flink cross maar blijf met haar schakelen zodat ze onder mij blijft lopen.
Alles spookt bij mij door mij hoofd wat als: ze de zee eng vind, er van door gaat en noem maar op.
In de bossen gaat ze door het water heen, is er nog nooit van door gegaan en eigenlijk heel braaf maar wel heet.
Ik ga deze zondag een voor het eerst een strandrit maken met gehuurde pony's.
Zo krijg ik wat ervaring hoe en wat op het strand en dan kan ik een indruk ervan krijgen.
Wie weet doet mij dit wel er van overtuigen dat ik het met mijn eigen pony moet gaan doen.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 13:04

Ik woon vlakbij het strand, rij daar ook regelmatig,dus weet wat er te verwachten is, maar het strand is altijd anders, dus let goed op, is er geen drijfzand, diepe kuilen onder water, vliegeraars, loslopende honden..
Ga nooit in vol galop door de branding,of als je dat toch graag wilt, doe het eerst in stap, kijk goed hoe de bodem is, je zal de 1e niet zijn die er of af valt of zijn paard kreupel rijd.
Mijn pony s zijn nog steeds geen fan van de zee, teveel geluid en het rolt te veel naar ze toe, dwing het dan ook niet af, plasjes genoeg, doe dat eerst om te wennen.
Manegepony s zijn erop afgebakken om te crossen op het strand, dat geeft je wrs geen goed beeld, booster, mijn pony s zijn niet voorgeprogrammeerd en gaan pas als ik dat wil, of soms ook gewoon niet, moeten ze leren..

Booster, ik zou liever met mijn eigen pony gaan, als een manegepony, mijn ervaring is dat ze onder de indruk zijn bij de 1e x strand, en echt niet van kiet gaan, ik dressuur vaak ook nog op het strand, doe dat bv eerst, en ga dan verder, en adem in adem uit , het is leuk!

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 06:27

Waarmee wij gaan is vanuit een fjordenhouder die buitenritten in Breda doet en strandritten op Scheveningen.
Omdat ik niet snel op een vreemd paard/pony stap was 1 van mijn eisen brave paarden.
Tot nog toe iedereen van wie ik weet die er geweest is met die Fjorden is heel erg tevrede.
Je hebt 2 verschillende groepen de stap/draf groep of de groep die ook galop erbij wilt.
Ik wil er een galop bij omdat het mij heerlijk lijkt over het strand.

Het is al heel wat dat ik op een vreemde ga en dat op een strand dus als ik dat aandurf dan durf ik ook wel met mijn eigen pony denk ik.
Ik verwacht geen rengalop rit maar gewoon een door rij rit zoals ik ook van andere heb begrepen en op filmpjes van hun zie.

Ik denk dat het zondag wel goed gaat komen.
Ik zal van mijn pony ook niet verwachten dat die zich zoals die pony's gaat gedragen.

jijenik11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-15 14:31

booster schreef:
Ik ga deze zondag een voor het eerst een strandrit maken met gehuurde pony's.
Zo krijg ik wat ervaring hoe en wat op het strand en dan kan ik een indruk ervan krijgen.
Wie weet doet mij dit wel er van overtuigen dat ik het met mijn eigen pony moet gaan doen.

mijn nicht was toen ook heel zenuwachtig en ik nu ook ik zou zeggen

gewoon doen

lisawouda93

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 14:37

Nog een tip in het algemeen over op het strand rijden. Kijk eert op de computer waar neer het ep of vloed is.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 22:25

lisawouda93 schreef:
Nog een tip in het algemeen over op het strand rijden. Kijk eert op de computer waar neer het ep of vloed is.

getijdentabel app, voor eb en vloed

jijenik11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 14:41

ik heb mijn strandrit gehad !!!!!!!!!!!
het was zo leuk.
we gingen eert daar heen stappen en daarna 5 min gestapt
daarna langszaam draf en na 2 min al galop

TIP onze paarden waren rustig dus wij konden snel galop maar als ze niet rustig zijn niet doen.

TIP als ze wild worden naar het zware strand sturen dan toppen ze van zelf

bedankt voor jullie leuke verhalen :(:) :(:) :(:) :(:) :(:)

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 09:17

Super dat het goed gegaan is.

Ik heb zondag de rit gehad met een groep en ging ook super.
Geen gekke dingen en alles ging zoals het hoorde.
Merkte inderdaad bij zwaarder zand dat ze moeite moeste doen en dus daarop moesten concentreren.

LynnRuiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 18:11

Fijn dat t goed ging!
Persoonlijk vind ik een strandrit altijd erg leuk; mits het lekker weer is natuurlijk :D
Wat ook nog een tipje is, is dat op het moment dat je paard echt te hard gaat; stuur hem naar de zee ;) dan stopt ie vanzelf!