Buitenrit met onervaren ruiters? Tips gezocht!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sparkles

Buitenrit met onervaren ruiters? Tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-15 12:18

Hoi,

Ik wil in de lente/ zomer graag met 2 vriendinnetjes een buitenrit gaan maken. Ik heb zelf 15 jaar rij-ervaring en rijd ook zelfstandig buiten (ook in bezit van ruiterbewijs). Een van de vriendinnetjes heeft een enkele keer op een paard gezeten en de andere wat vaker en die zou ook wel graag een klein galopje willen maken. Nu is dit natuurlijk lastig als er ook iemand bij is die geen ervaring heeft, maar ik zit dan meer te denken aan een stal waar overleg mogelijk is en dat ik bijvoorbeeld zelf bij het ene vriendinnetje blijf terwijl de andere een klein galopje doet met de begeleider. Wie heeft tips voor een stal waar zo'n rit mogelijk zou zijn (liefst in de omgeving van Noord-Holland)?

Cinnepin

Re: Buitenrit met onervaren ruiters? Tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 12:19

Waarom nemen ze niet wat lessen van te voren? Als je een beetje kan rijden lijkt het mij een stuk veiliger ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 12:22

Cinnepin schreef:
Waarom nemen ze niet wat lessen van te voren? Als je een beetje kan rijden lijkt het mij een stuk veiliger ook.

Lijkt me de beste en verstandigste oplossing.

Ik snap dat buitenrijden met mensen die niet kunnen rijden niet. Je gaat toch ook het circuit van Zandvoort niet op als je nog niet kunt autorijden? Of een ATB-route volgen terwijl je eigenlijk nog zijwieltjes nodig hebt? En dan zijn een raceauto en mountainbike nog niet eens levende vluchtdieren.

Sparkles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-15 12:24

Zat ik ook al wel aan te denken idd Cinnepin! Even vragen of ze dat wat lijkt. Maar sowieso nog graag tips voor stallen waar ze leuke ritten organiseren voor mensen met weinig ervaring! :)

@ Sonja: op een kipmak paard zitten die achter een groep aanloopt kan in principe iedereen natuurlijk. Ik snap je punt wel, maar je hebt een verschil tussen paardrijden en ''hobbelen''. Als iemand het paard niet in de weg zit is het prima, iedereen moet het leren en waarom dan niet in het bos :)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 12:27

Ik vraag me ook af welke manege dit toelaat. Wat als het paard op hol slaat? Vind het ook onverantwoord om dit te doen.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 12:28

Ik ben zo vaak gaan buitenrijden met mensen die niet konden rijden. Op Ameland was daar alle mogelijkheid toe. Of het verstandig is is inderdaad de vraag...
Het ging daar wel om de aller braafste paarden die ik ken, maar dan nog.
Nu zou ik het alleen aandurven met mijn eigen paard, daar weet ik in ieder geval precies wat ik aan heb.

Om op je vraag terug te komen, ik weet dat het destijds op de waddeneiland makkelijk kon. Daar werden vele strandritten georganiseerd voor beginners. Misschien dat dat bij andere strandplaatsen ook het geval is?

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 12:29

Sparkles schreef:
Zat ik ook al wel aan te denken idd Cinnepin! Even vragen of ze dat wat lijkt. Maar sowieso nog graag tips voor stallen waar ze leuke ritten organiseren voor mensen met weinig ervaring! :)

@ Sonja: op een kipmak paard zitten die achter een groep aanloopt kan in principe iedereen natuurlijk. Ik snap je punt wel, maar je hebt een verschil tussen paardrijden en ''hobbelen''. Als iemand het paard niet in de weg zit is het prima, iedereen moet het leren en waarom dan niet in het bos :)

ik denk omdat een paard een vlucht dier is ook als is hij zo lief en mak het blijft een dier en kan altijd vluchten.
als je al ruiter het paard niet begrijpt/onderdehand hebt kan hij toch schrikken en weg vliegen.
en dit gebeurt zekkerder sneller in een bos dan in een mangebak.

elieneke_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 12:29

Als je zelf een braaf paard hebt kan je ze zelf eerst nog een paar keer "les" geven?

Sparkles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-15 12:29

purny schreef:
Ik vraag me ook af welke manege dit toelaat. Wat als het paard op hol slaat? Vind het ook onverantwoord om dit te doen.

Er zijn heel veel stallen die dit soort ritten organiseren, alleen de stallen die ik ken zitten allemaal op de veluwe en dat is voor ons vrij ver.

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 12:30

lianne304 schreef:
Sparkles schreef:

ik denk omdat een paard een vlucht dier is ook als is hij zo lief en mak het blijft een dier en kan altijd vluchten.
als je al ruiter het paard niet begrijpt/onderdehand hebt kan hij toch schrikken en weg vliegen.
en dit gebeurt zekkerder sneller in een bos dan in een mangebak.
Laatst bijgewerkt door lianne304 op 19-04-15 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 12:30

Ook een hobbelpaard is en blijft een vluchtdier. Hoe lief en braaf ook. Mijn eigen oude merrie heeft zo'n beetje afstandsbesturing, zo lief is ze en zo goed kennen we elkaar. Maar stel dat mijn eigen rijpaard maf zou gaan doen en ik heb een beginner op de oude zitten, dan gaat madame toch echt mee...

Er zijn maneges die 'spoedcursussen' geven. Is dat niet wat voor haar/jullie? Eerst in korte tijd een x-aantal lessen, en dan heerlijk als afsluiter 'het succes vieren' met een buitenritje.
Hier in de buurt wordt dat bv bij Manege de Eik gedaan (kijk voor info maar even op http://www.eik.nl en dan in de linker balk bij 'spoedcursus'). Misschien is zoiets in jouw regio ook wel te vinden.

Edit; om je vraag "Je moet het érgens leren dus waarom niet in het bos?" te beantwoorden: omdat een GOED manegebedrijf z'n paarden heel wil houden ;) Een instructeur kan véél meer voor z'n klant betekenen met z'n voetjes op de grond en het leerpaard aan de lijn of in ieder geval tussen de bakafzettingen, van vanaf z'n eigen paard en met het leerpaard los in het bos.

Maar het thema paardvriendelijkheid is idd nog lang niet bij alle maneges hot item, dus ik snap dat dat ook bij veel klanten helaas nog steeds niet leeft.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-04-15 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 12:31

En bij die stallen gaat het meer om het geld dan om de veiligheid. Zo zie je maar

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 12:35

Op Ameland had ik de ervaring ook, mensen zonder enige rij ervaring gingen zo mee op buitenrit. Helaas was 1 begeleider zelf ook niet zo ervaren in buiten rijden (alleen manege lessen gehad) en er gingen paarden aan de kletter en diegene die nooit eerder hadden gereden vielen er snoeihard af (van de ervaren ruiters wist het grote deel te voorkomen dat 'hun" paard mee ging en gingen ze wel, bleven ze zittend en stuurden ze nog) Bizarre was dat er gewoon weer een rit werd gepland daarna met weer wat compleet onervaren mensen.

Als ik onervaren mensen laat rijden, dan is het echt 1 op 1: dus ik fiets mee of loop mee. Maar ik zou zelf nooit lekker kunnen rijden als ik weet dat mijn vriendinnen onervaren zijn.

Ik houd van mijn vriendinnen en wil ze graag nog wat langer om mij heen houden :+

Je hebt wel een hittaxi van manege van loon, ziet er hilarisch uit maar wel geschikt voor onervaren ruiters.

linda13paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 12:44

Op texel, manege Elzenhof organiseerd erg leuke ritten voor alle nivaus, ook voor mensen die nog nooit op een paard hebben gezeten. Paarden zijn erg braaf en de ritten zijn heel mooi :)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 13:34

Maar dat is toch gevaarlijk. Mensen die nog nooit op een paard gezeten hebben mogen zomaar naar buiten? Wat gebeurd er eigenlijk als die mensen ervan af kletteren. Wie is er verantwoordelijk voor vorm van letsel enzo?

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 08:20

Gelukkig lees ik hier heel verstandige tips. Lijkt leuk; in het bos rijden met je vriendinnen. Mag ik je een tip geven? Huur drie solex-brommers en ga daarmee het bos in. Is veel minder gevaarlijk.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 08:27

Op de stal waar ik zomers werk, en waar we we ook buitenritten
organiseren hangt altijd een bordje met deze tekst;
For fast riders, we have fast horses.
For slow riders, we have slow horses,
For those who have never ridden,
we have horses that have never been ridden

Hihi, oftwel vind het onverantwoord om met onervaren mensen op pad te gaan! Neem eerst een aantal lessen en zorg dat ze de 3 basisgangen goed onder controle hebben.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 11:42

Of maak een mooie huifkar tocht :) toch met paard de natuur in en kunnen jullie gezellig kletsen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 11:48

Bij ons is mogelijk, alleen stappen en er loopt iemand mee.

In Tilburg rijd je dan, in het Noorderbos :j

sloffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 14:23

Ik zou het echt nooit doen ik ben zelf vrij ervaren maar het overkomt de besten dat het paard ergens van schrikt en dat je er af valt ;)

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 14:34

Heb ooit een soortgelijk ritje gemaakt: ik en een vriendinnetje allebei op ons eigen paard en twee vriendinnetjes met (zeer) weinig rijervaring op huurpaardjes in de Drunense Duinen. Wij kregen toen de dieren zonder extra begeleider mee omdat we twee eigen paarden bijhadden en voldoende ervaring hadden (dat zijn niet mijn woorden hoor, ik had eigenlijk verwacht dat we begeleiding zouden meekrijgen). Als je gewoon goede afspraken met elkaar maakt over wat jullie gaan doen en hoe lang de rit gaat duren, dan is het makkelijk om te doen hoor! We hebben gewoon een 'stopwoord' afgesproken en heel duidelijk overlegd waar we gingen draven, waar stappen en waar een beetje galloperen.

Denk dat het vooral heel belangrijk is dat de persoon met de meeste ervaring het voortouw neemt en zelf ook op een paard zit dat zich weet te gedragen. Dat is wel vrij essentieel. Beetje sneu als 'het grote voorbeeld' zelf een hele rit aan het vechten is met haar knol. :')

Edit: En ja, we hebben ook afgesproken wat te doen als het paard op hol gaat of als iemand valt. Dat kwam neer op: niet huilen, niet gillen, niet trekken, kalm blijven. :P

mamajolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 08:03

NZ92 schreef:
Op de stal waar ik zomers werk, en waar we we ook buitenritten
organiseren hangt altijd een bordje met deze tekst;
For fast riders, we have fast horses.
For slow riders, we have slow horses,
For those who have never ridden,
we have horses that have never been ridden

Hihi, oftwel vind het onverantwoord om met onervaren mensen op pad te gaan! Neem eerst een aantal lessen en zorg dat ze de 3 basisgangen goed onder controle hebben.

Geweldige tekst!

Ik vind het ook onverantwoord om met onervaren ruiters naar buiten te gaan. Minimaal stap, draf en galop beheersen.

Blingh schreef:
Bij ons is mogelijk, alleen stappen en er loopt iemand mee.

Dit vind ik dan weer anders, als er iemand naast loopt en alleen stappen. Dat zou ik wellicht dan wel weer doen.

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 08:54

Ik heb 2 jaar geleden met vriendlief(die niet kan rijden) een strandrit op Terschelling bij Terpsta gedaan. Vooraf heb ik hem een paar keer op mijn paard gezet voor het gevoel en om de draf wat onder de knie te krijgen.
Uiteindelijk is het vooral een staprit met wat stukjes draf geworden. Paarden waren braaf, begeleider was wel wat jong maar het ging goed. Zelf vind ik Puur Terschelling heel goed. Paarden zien er goed uit en zijn erg braaf, begeleiding is top en veiligheid staat voorop. Ook bij hen gaan beginners mee, dit lijkt me misschien wat voor jullie.