Onze twee merries kunnen niet samen op de trailer

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mandy73_unes

Onze twee merries kunnen niet samen op de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-15 19:58

Hoop dat t hier goed staat....
Wie heeft er een idee. Wij hebben twee merries (1 rij ikzelf en de ander rijdt onze dochter), een tweepaards trailer en een auto die deze kan trekken *\o/*
Leuk om samen naar bos te gaan....niet dus....onze merries hebben een haat-liefde verhouding. Staan samen in een groep in de wei, hinniken naar elkaar maar allebei "echte" merries dus zo naast elkaar in de trailer wordt bonje. Dan staan ze in elkaars aura ofzo.... -:(-
Overigens is er eentje die het probleem veroorzaakt.
De laatste tijd gaan ze zo tekeer dat mijn paard gaat trappen en stampen en zichzelf flink bezeerd. Komt met hele schaafplekken (al t haar eraf) op d'r bil de trailer uit. Gelukkig geen peesbeschadigingen ofzo, maar dat gaat een keer gebeuren.
Strak zetten hebben we al geprobeerd en helpt niet. Wil ze ook niet te strak zetten want dan kunnen ze hun evenwicht niet houden.
Nu zaten we te denken aan een hengstenrek, kan deze dicht zijn of moet dat een "open" constructie zijn, zodat ze niet claustrofobisch worden of is een hoofdstel/halster met oogkleppen een idee.
Roept u maar.....we willen graag van het probleem af.
(Het rare is dat ze met een ander paard prima samen kunnen, maar onze eigen twee samen lukt niet)
Laatst bijgewerkt door Mandy73_unes op 18-04-15 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

joshi_lotus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 20:04

hoe kunnen ze elkaar nou bezeren met een schot er tussen?

Als mijn ruin bij een typische merrie staat doen wij de touwen korter zodat ze net niet kunnen neuzen

Anoniem

Re: Onze twee merries kunnen niet samen op de tailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 20:07

Denk meer dat ze hun eigen bezeren door hun druk te maken. Haal ze eens uit de groep en zet ze eens met hun 2'en op de wei voor een tijd? Dan hebben ze enkel elkaar.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 20:08

kan je de trailer niet zo maken dat ze elkaar niet zien?

JumpingRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 20:09

Is de merrie alleen op de trailer wel rustig?

Het enige wat ik kan adviseren is zorgen dat ze inderdaad niet kunnen neuzen en transportbeschermers aandoen. Als er een schot tussen zit kan de ene de ander al niet makkelijk bezeren. En met de transportbeschermers bescherm je die merrie zelf.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 20:12

TAO -> OPG

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 20:13

Inderdaad een verhoogd schot tot voren, dan kunnen ze elkaar niet meer zien en niet meer lastig vallen.

Mandy73_unes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-15 20:18

De ene merrie bezeert idd zichzelf. En transportbeschermers ga ik mee oefenen, want met deze dingen aan wil ze de trailer niet op! Ze bezeert zich trouwens bovenop haar bil, ze komt omhoog met d'r achterhand en schuurt langs het tussenschot, dan helpt een transportbeschermer niet. Alleen is er niets aan de hand...
Kan een paard zo strak staan? Kunnen ze dan wel hun evenwicht houden...

Mandy73_unes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-15 20:19

KimD schreef:
Inderdaad een verhoogd schot tot voren, dan kunnen ze elkaar niet meer zien en niet meer lastig vallen.

Kimd, kan dat schot dan dicht zijn of liever een open constructie?....maar dan zien ze elkaar nog, dat is misschien niet slim....

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 20:21

helpt een deken op dan niet? mijn paard komt amper op een trailer, maar toen ik hem verhuisde heb ik er een fleece deken opgelegd en bandages om gedaan (mijn paard is dus ook geen transportbeschermers gewon en heir ging dat prima

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 20:23

Ik heb een paar achterbeschermers in de auto liggen, Mandy, vandaag vergeten aan je te geven. Ik leg ze morgen wel bij je stal, goed? Kun je daar in elk geval even mee gaan oefenen.

@Zoe_97: Unes had een deken op.. en nog was de huid stuk.. :(

Mandy73_unes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-15 20:24

@zoe_97
Nee, ze heeft een fleecedeken op en heeft een flinke wond onder d'r deken....
Laatst bijgewerkt door Mandy73_unes op 18-04-15 20:25, in het totaal 2 keer bewerkt

Mandy73_unes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-15 20:24

Dabo schreef:
Ik heb een paar achterbeschermers in de auto liggen, Mandy, vandaag vergeten aan je te geven. Ik leg ze morgen wel bij je stal, goed? Kun je daar in elk geval even mee gaan oefenen.

@Zoe_97: Unes had een deken op.. en nog was de huid stuk.. :(

Top. Dabo....

xxrossiexx

Re: Onze twee merries kunnen niet samen op de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 16:16

Heb je ze altijd het zelfde staan? Dus de ene links en de ander rechts?
Al geprobeerd ze om te wisselen? Kan het verschil maken.

Mandy73_unes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-15 18:24

xxrossiexx schreef:
Heb je ze altijd het zelfde staan? Dus de ene links en de ander rechts?
Al geprobeerd ze om te wisselen? Kan het verschil maken.

Ja hebben we ook al geprobeerd. Het is gewoon dat ze vreselijk gaan etteren...denk toch Hengstenschot ertussen..dan zien ze elkaar niet en hoop ik dat dat helpt...

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 14:48

Ik heb een houten tussenschot met houten hengstenrek / veulenschot.
Paarden kunnen elkaar absoluut niet aanraken, wel horen uiteraard.
Werkt goed bij alle combinaties, merrie / merrie, merrie/hengst dus zeker aan te raden.
Nadeel van een houten tussenschot is wel dat ze niet "wijd" kunnen gaan staan om hun balans te bewaren !!!

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 14:54

Ik heb ze vast staan aan nylon trailerlijnen aan weerszijde. Hierdoor hebben ze wel ruimte om hun evenwicht te bewaren, maar niet om elkaar te etteren.
Het voordeel van zo'n nylon lijn is ook dat ze niet uitrekken.
Ik geloof €6,95 bij Divoza.
Het was een tip van onze trailerboer, want ook wij stonden op het punt een hengstenrek te plaatsen.
Voor ons is het DE oplossing

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 15:00

Hier ook zo een merrie en ik zet die vast door het touw aan de zijwand te knopen. Hoef je ze niet heel strak te zetten maar kunnen ze toch niet met hun neuzen bij elkaar. Gaat hier erg goed en anders inderdaad een hengstenschot ertussen tot voor aan toe en dan dicht maken zodat ze elkaar niet zien.

Mandy73_unes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 19:28

frisian_love schreef:
Ik heb ze vast staan aan nylon trailerlijnen aan weerszijde. Hierdoor hebben ze wel ruimte om hun evenwicht te bewaren, maar niet om elkaar te etteren.
Het voordeel van zo'n nylon lijn is ook dat ze niet uitrekken.
Ik geloof €6,95 bij Divoza.
Het was een tip van onze trailerboer, want ook wij stonden op het punt een hengstenrek te plaatsen.
Voor ons is het DE oplossing

Frisian_love, ok. Das misschien idd ook een idee. Hengstenrek kan altijd nog...toch ben ik bang dat als ze net niet bij elkaar kunnen ze ook gaan etteren, maar dat weet ik dus niet zeker. Of etteren ze alleen als ze kunnen neuzen? (Toch maar een cameraatje ophangen, haha)

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 22:20

Bij mij was het probleem dat ze in elkaars manenkam hapten.
Dat probleem is bij mij nu opgelost.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 22:23

Mandy73_unes schreef:
Of etteren ze alleen als ze kunnen neuzen? (Toch maar een cameraatje ophangen, haha)

Dat. Meestal iig. alleen als ze neuzen is het vaak etteren. zet ze beide aan de buitenkant vast zodat ze niet bij elkaar kunnen, dan is je probleem hoogst waarschijnlijk opgelost.