twijfel over body protector

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

gezienanas

twijfel over body protector

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-15 09:15

Hallo allemaal!

Ik ben van de week hard van een paard afgevallen en heb nu best veel pijn aan mijn rug. Het besef dat paardrijden zo af en toe best wel gevaarlijk kan zijn is er nu wel degelijk. Ik heb nog nooit serieus overwogen om een body protector aan te schaffen, maar na deze van is het misschien niet onverstandig. Ik heb alleen mijn twijfels bij zo'n ding. Ik denk namelijk niet dat het nou zo heel veel verschil uitmaakt of je nou met of zonder valt. Ik wil graag wat meningen en ervaringen horen!

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 09:22

gezienanas

Re: twijfel over body protector

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-15 09:29

Aah bedankt!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 11:49

HAR -> RUI

megasuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 12:07

Ik heb zelf nooit een bodyprotector aan gehad maar wat ik wel weet is dat als je beschermd wil zijn bij het vallen je beter een valtraining kan volgen of een lesje judo. Zo leer je hoe je veilig van je paard "af kan rollen" en je zo min mogelijk bezeert wanneer je valt. Als je een Bodyprotector draagt kun je dat niet doen want dat maakt als het ware een plankje van je lichaam. Ook kun je je juist door de bodyprotector bezeren tijdens het vallen doordat hij verschuift, waar je erge schaafwonden aan kunt overhouden.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 12:11

Vroeger toen we in NL nog geen body protectors gebruikten, is mij op vakantie altijd verteld waar ze ze wel gebruikten om de ingewanden te beschermen als er een paard op staat. De hele stijve bodyprotectors draag ik zelf dan ook niet. Ik zou mezelf dan waarschijnlijk wel ergens anders bezeren. Ik heb wel een tijd terug een Hit-air bodywarmer gekocht en helaas ook al eens gebruikt. Deze heeft echt mijn wervelkolom gestabiliseerd en dat is denk ik ook waar je hem voor wilt gebruiken. Ik was er in elk geval erg tevreden over.
Ik vind het een erg fijn ding om te dragen nadat ik mij over de nogal hoge aankoopprijs heen had gezet. Bij mij geen stijve bodyprotector.

gezienanas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-15 12:17

Bedankt voor de reacties! Ik denk persoonlijk ook dat als ik een keer met bp heb gereden dan niet zo goed meer zonder durf. Maar zou een val training echt helpen? Ik heb niet het idee dat ik echt nog iets kan veranderen als ik al aan het vallen ben. Is een hit air een soort van airbag? Of begrijp ik het nu verkeerd

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 12:22

Ik rij sinds een paar wegen met een USG bodyprotector. Heel fijn ding voelt aan als een bodywarmer en ik kan er eigenlijk alles mee. Beweegt fijn mee en tijdens het rijden heb ik er totaal geen last van.

Die dingen zijn er niet voor niets en ze worden al verplicht bij diverse disciplines. Lijkt mij als het 'onveilig' zou zijn dat ze niet verplicht gesteld zouden worden. Natuurlijk heb je voor en nadelen maar de voordelen wegen veel zwaarder dan de nadelen. Het is ook geen garantie dat er niets kan gebeuren maar wel een extra stukje veiligheid.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 12:31

Vond het altijd onzin, zo n ding. Maar hij is aangeschaft toen en sindsdien rijd ik niet meer zonder. Je voelt er niks van als je een goeie is en ik denk als je onverwachts valt je vaak niet eens kan nadenken hoe je valt, omdat je voor je het weet al ligt. Maar misschien leer je dat toch bij trainingen inderdaad.

ik ben van mening dat deze dingen er niet voor niets zijn. Ben nog paar keer hard gevallen, maar met dat ding nooit meer last gehad van mijn rug, ook al viel ik er half op.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 14:09

gezienanas schreef:
Bedankt voor de reacties! Ik denk persoonlijk ook dat als ik een keer met bp heb gereden dan niet zo goed meer zonder durf. Maar zou een val training echt helpen? Ik heb niet het idee dat ik echt nog iets kan veranderen als ik al aan het vallen ben. Is een hit air een soort van airbag? Of begrijp ik het nu verkeerd

Hit air is idd een soort airbag. Ik vind het een fijn systeem en afgezien van het feit dat ik af en toe met het handvat van mijn zweep in de knoei zit met het koordje erg fijn.
http://www.paardendrogist.nl/product/210/913/hit-air-airbagvest/321007/41547 Deze heb ik.

In het begin heb ik niet altijd mijn hit air gedragen maar nu draag ik hem al een paar maanden constant met rijden en vind ik het erg fijn.

Ares00

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 15:38

Ikzelf droeg vroeger veel een body protector maar ben hiermee gestopt. Ik kan nu veel beter zitten en vindt zo'n ding enorm in de weg zitten, wat natuurlijk mijn mening is. Ik hoorde ondanks dat er nu ook systemen zijn die zichzelf opblazen, maar daar heb ik geen ervaring mee. Lijk me nogal schrikwekkend voor het paard? Ik rij al jaren zonder en ja, ik ben er ook al afgevallen. Maar mijn mening blijft. Veel handiger zonder.

sanne9393

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 19:06

Ik heb er eerder wel altijd mee gereden en het werkt wel echt. Het geeft een stukje veiligheid

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 19:14

Ik heb er ook een, van Harrys horse, zit wel stijf, doe m niet altijd aan

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 19:15

Ik heb hier zowel de hitair als een bodyprotector (met blokjes, sir lancelot, hiervoor een hows racesafe). Echter sindsdien niet meer van een paard gevallen, dus wat dat betreft kan ik nog niet echt vergelijken.

Wat betreft het schuiven, dit kan inderdaad gebeuren bij een niet passende of niet goed afgestelde bodyprotector, anders niet. Valtraining kan ook zeker helpen, hierbij leer je bepaalde reflexen aan, waardoor je bij een val automatisch je rond maakt e.d.

gezienanas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-15 19:17

Bedankt allemaal voor de reacties! Hier kan ik zeker wat mee

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 19:19

megasuus schreef:
Ik heb zelf nooit een bodyprotector aan gehad maar wat ik wel weet is dat als je beschermd wil zijn bij het vallen je beter een valtraining kan volgen of een lesje judo. Zo leer je hoe je veilig van je paard "af kan rollen" en je zo min mogelijk bezeert wanneer je valt. Als je een Bodyprotector draagt kun je dat niet doen want dat maakt als het ware een plankje van je lichaam. Ook kun je je juist door de bodyprotector bezeren tijdens het vallen doordat hij verschuift, waar je erge schaafwonden aan kunt overhouden.

:? Nooit een bodyprotector aangehad, of iig niet een van de betere.

Bodyprotectoren van nu vormen zich compleet naar je lichaam, en maken je lichaam zeker geen plank. Het is niet voor niks verplicht in eventing, en nu ook in de mensport in marathons.

En als hij verschuift, heb je zeker niet de juiste maat.

Die kartonnen goedkope gevallen, die moet je niet hebben nee.

Heb valtrainingen gehad, maar ga daardoor echt niet beter 'vallen' omdat je daar niet altijd de kans voor hebt.
Oftewel; een goed passende fijne bodyprotector zit je zeker niet in de weg.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 19:25

Ik heb het zelf meegemaakt dat dat ding me echt beschermde, ik vloog er af op een houten paal van de omheining bovenop. dat ding spleet in tweeën mijn body protector zat vol met hout splinters, mijn cap was in tweeën en ik had alleen een verschoven wervel en een schaafwondje op mijn knie en blauwe plekken.en een zeer lichte hersenschudding!
En ja ook mijn veiligheidsbeugels waren open geklapt!
Ik heb echt een engeltje op mijn schouder gehad en de omstanders waren echt er kapot van en die hebben zelf na mijn val toch ook enkele veiligheidsdingetjes toegepast, oa meer caps en body protectors....
De artikelen met filmpje zijn gebruikt in de ruitersprtzaak ter promotie, en ik moet zeggen dat ik per toeval die dag de bp aan had. -O-
Al rijd ik zelf nu niet meer...ik heb de vervangende bp en cap nog steeds ook tijdens het mennen,want stel dat....spullen zijn vervangbaar en je gezondheid niet! :j

limagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 18:03

Heb zelf ook een bodyprotector. Zit niet erg comfortabel, maar van mijn moeder mocht ik zeker op het begin echt niet zonder rijden. Toch geeft het soms een veiliger gevoel en volgens mij werkt het ook goed, ben er zelf 1 keer vanaf gevallen vol op m'n rug. Had de volgende dag alleen een beetje spierpijn.