paard die niet zonder pony denkt te kunnen.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

msnowy

paard die niet zonder pony denkt te kunnen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 12:32

Mijn paard is zo aanhankelijk, denk ik, aan de pony waar mijn dochter op rijdt.
We trainen thuis samen, gaan samen op buitenrit. Mijn dochter rijdt wedstrijd, ik nog niet. Dan gaat de pony alleen mee.
Mijn dochter springt ook met haar pony en tijdens een springtraining van de rijvereniging dacht ik, ik neem mijn paard mee en ga dressuur trainen in de rijbak erlangs. Ze werd gek toen de pony uit het zicht was en maar 10 meter van haar vandaan was. Ik heb haar uiteindelijk maar op de trailer gezet, daar was ze het ook niet mee eens. Hoe kan ik dit oplossen?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: paard die niet zonder pony denkt te kunnen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 14:12

ED -> OPG

shillelagh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 14:20

Ik volg.. Mijn merrie had er nooit last van. Nu van stal verwisseld en toen stond ze alleen met aan ander paard. Ze word gek als je haar mee neemt, ook al kunnen ze elkaar nog zien. Dacht eerst dat ze moest wennen maar het is nog steeds zo. Nu staat er een ander paard bij maar nog steeds is het ouwehoeren... Herken haar niet meer en weet even niet meer wat ik moet doen.

Indilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 14:21

dat is lastig zeg.

Heb je al eens geprobeerd, om alleen op buitenrit te gaan, of alleen te trainen thuis?
En is de pony dan in het zicht of kunnen ze mekaar dan niet zien.

Hoe is ze als je dochter op wedstrijd gaat en jou paard alleen thuis is?

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 14:23

Vaker alleen mee nemen. Paard moet leren om zonder zijn vriendje zich ook veilig te voelen.

Indilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 14:24

shillelagh schreef:
Ik volg.. Mijn merrie had er nooit last van. Nu van stal verwisseld en toen stond ze alleen met aan ander paard. Ze word gek als je haar mee neemt, ook al kunnen ze elkaar nog zien. Dacht eerst dat ze moest wennen maar het is nog steeds zo. Nu staat er een ander paard bij maar nog steeds is het ouwehoeren... Herken haar niet meer en weet even niet meer wat ik moet doen.

staan ze ook samen naast elkaar op stal?

Meestal hechten de paarden die zowel naast mekaar op stal staan als in de wei, heel erg aan elkaar, en denken dan idd dat ze niet meer zonder mekaar op pad kunnen gaan.

Dit gewoon opbouwen, ga alleen op pad, zodat ze weer weet dat ze het ook alleen prima af kan.
zorg voor genoeg afleiding als je alleen met der bezig bent. Zo heeft ze geen kans om aan haar vriendje te denken.
Laatst bijgewerkt door Indilover op 16-04-15 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

shillelagh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 14:26

Ja ze staan met elkaar op stal. Bij de vorige stal ook... Daar kon ik haar altijd rustig mee naar buiten nemen alleen... dus vind het zo raar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 14:28

Onze jongste heeft hier ook last van.
Geef het tijd. :j
Op een gegeven moment zullen ze doorhebben dat de ander weer terug komt.

Indilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 14:28

shillelagh schreef:
Ja ze staan met elkaar op stal. Bij de vorige stal ook... Daar kon ik haar altijd rustig mee naar buiten nemen alleen... dus vind het zo raar!

oke, das idd wel erg vreemd, als ze het op de vorige stal niet deed, en nu op de nieuwe stal wel.

shillelagh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 14:30

Msnowy, heb je het ook met opzadelen? Als je jou paard mee neemt?

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 14:30

Blijven oefenen hierop. Uit mijn ervaring is dit heel normaal gedrag bij paarden die echt heel goed overeenkomen. Ze begrijpen het tijdelijk scheiden dan niet helemaal. Sommigen gaan hierdoor de paarden definief uit elkaar halen, maar in de meeste gevallen kun je hier echt op trainen, maar dan moet je ze niet maar 1x per 2 weken gaan scheiden, maar meermaals per week zodat het een gewoonte word dat ze naast, verder of uit het zicht van elkaar trainen.
Ik begrijp het wel ergens dat mensen hiervoor de paarden uit elkaar halen, want makkelijk is het niet en als je echt geen mogelijkheid hebt om hier herhaaldelijk aan te werken kan het het plezier in het rijden echt vergaan.

Fleurrr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 14:31

Wij hebben dit opgelost met een Shetlander :D
Zo zijn er 3 paarden en niet 2 waardoor er meestal niet eentje alleen is en ze hechten zich ook niet heel erg aan elkaar

shillelagh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 14:32

Ja heel apart, ik vraag mij ook af waarom nu wel..

@ Betadine, inderdaad de lol gaat er snel van af... Ik kan haar nauwelijks opzadelen...

@ fleur, wij hebben er nu nog 1 bij... Geen zin. Plus ze is nog hengstig erdoor ook nog :')

Djaikha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 14:32

Indilover schreef:
shillelagh schreef:

oke, das idd wel erg vreemd, als ze het op de vorige stal niet deed, en nu op de nieuwe stal wel.

Ligt eraan. Wat zijn de verschillen tussen de stallen? Staan er op de nieuwe stal minder andere paarden? Doe je dingen anders nu dan toen? Stonden ze eerder niet altijd met zn tweetjes, maar ook wel eens met andere paarden samen? Staat ze nu alleen naast jullie andere paard en stond ze eerder ook nog naast een ander paard? Zoek de verschillen tussen beide stallen.. :)

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 14:38

KoudbloedKim schreef:
Onze jongste heeft hier ook last van.
Geef het tijd. :j
Op een gegeven moment zullen ze doorhebben dat de ander weer terug komt.

Helaas gaat die vlieger niet altijd op. Bij mij is het al 6 jaar ellende. Een poosje een derde pony erbij gehad, maar daar werd het alleen maar erger mee.
Ik heb het intussen opgegeven. Zodra ik de één het halster om doe, begint de ander al te schreeuwen en te gillen. En dan heb ik nog geen stap gezet.

Ik heb inmiddels maar geaccepteerd dat ze niet mét en niet zónder elkaar kunnen, maar vervelend is het wel!

msnowy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 14:44

Bij mij is het zo dat ze aan huis staan. Ik heb 3 paarden en 1 pony. 3 paarden: 1tje met pensioen, 1 springpaard die op concours wordt uitgebracht, 1 paard waar ik zelf op rijdt en 1 pony waar mijn dochter op rijdt.
Ze staan allemaal op dezelfde wei, gaan op dezelfde tijd naar binnen, het springpaard wordt bereden door een prof, die iedere dag hier traint, alleen in de rijbak, en ik en mijn dochter trainen samen. Mocht het zo zijn dat we apart trainen, dan hinnikt ze wel maar als ze geen reactie krijgt, vind ze het ook goed. Idd als ik alleen weg ga dan is ze zo niet, maar als we samen zijn en ik wil mijn eigen weg gaan en mijn dochter ook, dan wil ze in de buurt van de pony zijn.

msnowy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 14:48

Misschien dat ik nog "stranter" moet gaan optreden.....
Als ze binnen staan zien ze elkaar allemaal. Met opzadelen heb ik geen probleem ik doe dat in de stal

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 14:50

Mijn 2 ruinen kunnen elkaar ook niet missen. De ene heeft er wat meer last van dan de andere. Dat is toch ook al dik 6 jaar een "probleem". Als ik met de oudste alleen ga rijden, probeert die het eerste halfuur te pas en te onpas om te draaien, zodat hij weer met zijn neus richting huis staat. Of als je langs het huis loopt en hij moet nog verder om een extra toertje te maken, is het ook koekenbak...
Die kleine maakt het minder uit, maar ook daar merk je aan dat hij alleen mee moet...
Ik denk niet dat dit nog gaat veranderen, hoe vaak je een van de twee ook nog meeneemt. Uiteindelijk staan ze ook al 12 jaar samen en gaan ze het grootste deel van de tijd samen op pad. Dus ergens vind ik het ook wel begrijpelijk bij die 2.

shillelagh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 14:51

Msnowy, dat heeft die van mij ook, als het ander paard uit rijden is, is ze al snel tevreden.

Djaika, ze stond altijd met 6 andere paarden maar lag daar niet heel goed in de groep. Laagste in rang. Nu ook wel, alleen minder erg. Ze heeft echt een vriendinnetje. Ze staat er nu minder dan een half jaar mee alleen. Nu is er sinds 2 week een ander paard bij gekomen. Die ze niet heel erg mag, en ze wil ook niet dat haar vriendinnetje bij dat andere paard in de buurt komt. Dan gaat ze er voor tussen staan etc. Het is wel zo dat dat andere paard dag en nacht op wei staat en de 2 dames samen op stal gaan s'avonds.

shillelagh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 14:53

Ik heb geprobeerd haar te borstelen in de wei, als dat paard achter een stukje draad staat en dan is het nog mis... Heb haar aangepakt en streng geweest. Ik zit echt even met mijn handen in het haar. Gelukkig heb ik nu een bak tot mijn beschikking naast het weiland dus wie weet als ik vaker train dat het dan over gaat.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 15:08

Toen mijn shetty kwam had mijn paard hetzelfde. Ze kon niet meer zonder em. Ik heb gedaan wat goed voelde en waar ze beide blij van werden.
Ik ben begonnen met de shetty mee naar de bak te nemen. Binnen liep ie los mee (hij was toen 9 maanden) en buiten zette ik hem vast aan het hek dat hij daar kon grazen als ik aan het rijden was. Als ik op buitenrit ging, bleef hij gewoon op de paddock en nam ik mijn merrie mee. In het begin wilde ze dan als we terug kwamen heel snel naar stal om te controleren of hij er nog was. Dus ik riep em altijd aan het begin van de straat al, zodat ie begon te hinniken en zij gerustgesteld was. Ik heb langzaam dingen veranderd. Af en toe de shet thuis laten als we in de bak gingen rijden en af en toe de shet mee een rondje wandelen nemen terwijl mijn paard op de paddock bleef. In het begin waren dit hele korte wandelingetjes, gewoon om te laten zien dat ik em echt wel weer terug bracht.
Tegenwoordig kan ik em mee voor de kar nemen en heeft ze het nergens meer over. Ze zijn nog steeds onafscheidelijk, maar ik denk dat het kwartje is gevallen dat ze niet uit elkaar gehaald worden. Mijn merrie was overigens het ergste, maar mijn shet liep ook continu te bleren als ik aan het rijden was hahaha.
Ik denk dus dat veel geduld, liefde en vooral niet forceren de sleutel is om zoiets op te lossen :)

Edit: Wat ik wel nog steeds niet kan doen is ze beide meenemen en dan 1 van de 2 eerder naar huis brengen dan de ander. Dan flippen ze beide helemaal uit.
Laatst bijgewerkt door Siesjuh op 16-04-15 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 15:11

Ik volg dit ook even, heb het namelijk ook maar iets anders: Mijn pony breekt de boel af als we op een onbekende locatie zijn, en ze kan me wel horen/zien maar niet bij mij komen.
Misschien dat hier ook wel nuttige tips voorbij komen :D

Cynthiaangel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 11:11

Afbeelding
De oefening die hier wel bij kan passen is dat je samen met je dochter gaat oefenen

Julie gaan samen voltes rijden van klein naar groot maar je dochter gaat de andere kant op dan jij zodat ze wel naast elkaar een x komen

Je dochter gaat dus een volte naast jouw volte maken en je dochter rijd linksom en jij rijd rechtsom of andersom
Je maakt de volte steeds groter en dat herhaal je zo vaak

Als het goed is werkt de oefening steeds meer

Je kan ook zorgen dat als je eenmaal dat vaak hebt gedaan en je ziet dat het iets werkt dat je ze dan in het weiland zet en dat een hek ertussen maar dat ze elkaar wel kunnen zien en ruiken enz maar dat ze niet naast elkaar zitten

Hoop dat het werkt liefs

msnowy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 09:20

Iedereen bedankt voor het meedenken, ik ga er mee aan de slag

Pleun02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 20:52

Veel succes!